فضای باز سیاسی بعد از بقدرت رسیدن مجدد ماهاتیر محمد در مالزی

گروه جهان الف،   3970609150

برخی از فعالان سیاسی در مالزی معتقدند، پس از انتخابات 9 مه (19 اردیبهشت) امسال و روی کار آمدن دولت ماهاتیر محمد، فضای نقد و اظهار نظر در این کشور بازتر شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، پنج نفر از فعالان و مدیران گروههای فعال سیاسی واجتماعی سنگاپوری و مالزیایی پس از دیدار با ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی اعلام کردند در سه ماه گذشته فعالان اجتماعی و سیاسی در فضای بازتری اظهارنظر کرده و فعالیت های خود را مورد پیگیری قرار داده اند. 'تان وا پیو' رهبر گروه اتحاد دانشجویان و هشام الدین رئیس از جمله رهبران سیاسی و برگزار کنندگان اجلاس منطقه ای 'دموکراسی در جنوب شرق آسیا 2019' پس از این دیدار گفتند از ماهاتیر محمد دعوت کرده اند تا به عنوان سخنران اصلی دراین اجلاس شرکت کند.

یکی از مسئولان دفتر نخست وزیری پس از دیدار نمایندگان احزاب سیاسی مختلف مالزیایی وسنگاپوری با ماهاتیر محمد به خبرنگاران گفت: نخست وزیر پس از پیروزی در انتخابات طی سه ماه گذشته بر ایجاد فضای بازتر سیاسی و طرح دیدگاههای مختلف دراین کشور که دارای گروهها و احزاب متعدد سیاسی می باشد، تاکید کرده است اما هنوز اقدامات و فرهنگ سازی زیادی لازم است که باید در این زمینه انجام شود. وی گفت بسیاری از گروهها و احزاب سیاسی نه تنها در مالزی بلکه در دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا برای استقرار دموکراسی و گسترش آزادی بیان فعالیت های گسترده ای دارند.

نمایندگان سنگاپوری گفتند: سنگاپور در شرایط کنونی در جهت کنترل حزب حاکم تلاش می کند. 'تان' یکی از رهبران و فعالان دانشجویی در سنگاپور بود که در سال 1976 ( 1355) پس از محکومیت به اتهام اغتشاش از این کشور خارج شد. دولت سنگاپور از 'تان' به عنوان عامل شورش های مارکسیستی سال 1988 ( 1367) نام بردند که منجر به دستگیری 22 نفر دراین کشور شد و همه این افراد متهم به سرنگونی دولت شدند. تابعیت سنگاپوری تان در همان سال لغو شد.

چهاردهمین مجلس نمایندگان مالزی که در دو ماه گذشته آغاز به کار کرد، قانون جنجالی 'فیک نیوز' یا مقابله با خبر جعلی را که توسط دولت پیشین مالزی در سال گذشته ارائه شده بود، لغو کرد. فعالان رسانه ای در مالزی از این اقدام به عنوان گام مهم دولت جدید مالزی در حفظ حقوق بشر در این کشور یاد کردند. منتقدان قانون فیک نیوز سال گذشته هنگام ارائه لایحه آن توسط دولت نجیب رزاق به مجلس پیشین مالزی این قانون را عاملی برخلاف آزادی بیان، زمینه ساز خودسانسوری خبرنگاران، رسانه ها و فعالان سیاسی در مالزی دانسته و خواستار عدم تصویب آن بودند.

بر اساس این قانون، تولید و هم‌رسانی «خرابکارانه» آن چه که بر اساس قانون «خبر جعلی» یا «فیک نیوز» خوانده می‌شد، جرم محسوب شده و مجازات آن حداکثر تا 6 سال حبس و 500 هزار رینگیت (حدود 130 هزار دلار) جریمه نقدی تعیین شده بود. نخستین قربانی این قانون نیز یک تبعه دانمارکی بود که روز10 اردیبهشت امسال به دلیل انتشار مطلبی در صفحه شبکه اجتماعی‌اش بر اساس قانون جدید «فیک نیوز» محاکمه و به جریمه نقدی و حبس محکوم شد.

مالزی یکی از نخستین کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا بود که قانون مقابله با خبرجعلی را در سال گذشته وضع کرد، هرچند کشورهای دیگر این منطقه از جمله سنگاپور و فیلیپین نیز اعلام کردند که در حال بررسی چگونگی مقابله با «اخبار جعلی» هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین