«چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم»؛ ریچارد پل و لیندا اِلدر؛ بازنویسی مهدی خسروانی؛ نشر نو رسانه‌ها در ترازوی تفکر نقادانه

دکتر علی غزالی‌فر*،   3970609021

کتاب این مزیت را هم دارد که همه مباحث آن با مثال‌های واقعی همراه شده‌اند تا مطالب برای خواننده بهتر جا بیفتد. مثال‌ها انتزاعی و ساختگی نیستند، بلکه خبرهای واقعی متعدد و متنوعی از مطبوعات جهان در زمینه رویدادهای مهم معاصر هستند. منابع آن اخبار هم ذکر شده است

رسانه‌ها در ترازوی تفکر نقادانه

«چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم»

(مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان-4)

نویسندگان: ریچارد پل و لیندا اِلدر

بازنویسی: مهدی خسروانی

ناشر: فرهنگ نشر نو، چاپ دوم 1396

133 صفحه، 11000 تومان

 

****

 

راستش را بخواهید، بهترین شیوه مواجهه با تبلیغات و سوگیری در رسانه‌های مختلف آن است که اصلا با آنها مواجه نشویم. اما چگونه؟ اصلا کجا با آنها مواجه نشویم؟ همه جا را اشغال کرده‌اند. مثلا تلویزیون را در نظر بگیرید! فقط مانده که آن را وسط شبکیه چشم ما قرار بدهند. علاوه بر این، ابعاد آن تا چند وقت دیگر از اینچ به مترمربع تغییر خواهد کرد. اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌ها اجتماعی هم که قوز بالای قوز است. هر روز، بلکه هر ساعت، با حجم عظیمی از اخبار و اطلاعات با چاشنی تند تبلیغات جهت‌دار رسانه‌ها بمباران می‌شویم. روزبه‌روز هم بر تعداد و انواع رسانه‌ها اضافه می‌شود. بله، تا خرخره در آنها فرو رفته‌ایم. از همه بدتر این‌که رسانه‌ها ما را از واقعیت دور می‌کنند؛ زیرا بی‌طرف نیستند.

رسانه‌ها آگاهانه یا ناآگاهانه به سمت و سویی می‌روند که در راستای پسند و سلیقه مراجعی باشند؛ مراجعی همچون حکومت، شرکت‌های بزرگ، آگهی‌دهندگان، فرهنگ غالب، گرایش دیگر رسانه‌های رقیب و به‌طور ویژه سلیقه توده مردم. بله، مردم. برای مثال در باب مشکلات اقصادی اخیر هیچ رسانه‌ای به این امر نمی‌پردازد که مردم نیز در نابسامانی اقتصادی نقش مهمی دارند. توقع بسیاری از افراد این است که دولت منابع ملی را تبدیل به پول نقد کند و به حساب آنان بریزد تا بروند مصرف کنند و خوش بگذرانند. به همین دلیل، مرتب تکرار می‌کنند ما نفت داریم، ما گاز داریم، ما مس داریم، ما عدس داریم. واقعیت آن است که این امر علاوه بر اینکه تقریبا محال است، اگر عملی گردد، به فاجعه منجر می‌شود. چه خوشمان بیاید و چه نه، اقتصاد ملی قوی یعنی کار و تلاش و قناعت. داشتن منابع فراوان باید منجر به کار بیشتر شود، نه مصرف بیشتر. اگر اقتصاد قوی می‌خواهیم باید تولید حداکثری و مصرف حداقلی داشته باشیم؛ چیزی که کمتر کسی آن را خوش دارد. از این روی، رسانه‌ها ترجیح می‌دهند پای مدیران و مسئولان را وسط بکشند و مرتب از فسادهای جدید و ناکارآمدی‌های بدیع آنها در اقتصاد سخن بگویند تا مردم را بیشتر انگشت به دهان کنند.

خلاصه این‌که جذابیت یا هیجان یک خبر ملاک مهمی برای رسانه‌هاست تا آن را گزارش کنند. حتی عکس‌هایی که از یک رویداد گرفته می‌شود، خالی از جهت‌گیری نیست. البته ما نیز اجمالا سوگیری رسانه‌ها را حس می‌کنیم و می‌دانیم که بی‌طرف نیستند. این امر را می‌توان در جک‌ها و طنزهایی که بین مردم و حتی خود رسانه‌ها نیز شایع است، به‌خوبی مشاهده کرد. اگرچه در پاره‌ای موارد کار از تبلیغات و سوگیری درمی‌گذرد و ماجرا به دروغ‌های پهناور در ابعاد کیهانی می‌رسد.

خب، حالا یک راه این است که رسانه‌ها آدم بشوند و دست از سوگیری بردارند. اما اصلاح رسانه‌ها تقریبا محال است؛ زیرا آنها در قید و بند انواع ملزومات و محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی هستند. اگر آنها بخواهند فارغ از جنبه‌های اقتصادی و سیاسی به کار خود ادامه دهند، خیلی زود نان‌شان آجر و درشان تخته می‌شود. بدبختانه ما نیز، به جز رسانه‌ها، دسترسی مستقیمی به رویدادها نداریم. آیا این وضع مایوس‌کننده نیست؟

خیر و جای امیداواری هم هست؛ زیرا حتی در اخبار و گزارش‌های جهت‌دهی شده هم بهره‌ای از حقیقت وجود دارد. بله، آن‌چه رسانه‌ها می‌گویند کاملا حقیقت ندارد، اما کاملا غلط هم نیست. مهم این است که بدانیم محصولات رسانه‌ها به مثابه ماده خامی است که باید خودمان خوراک مناسب خودمان را از آن بسازیم. مسئله اصلی نه رسانه‌ها، بلکه چگونگی مواجهه ما با آنهاست. البته مواجهه با رسانه‌ها شکل‌های مختلفی دارد. در این کتاب از تفکر نقادانه برای این کار استفاده شده است. به عبارت دیگر، این کتاب کاربرد تفکر نقادانه در نقد رسانه‌هاست. درست است که از منظر تفکر نقادانه ملاک‌های رسانه‌ها ربطی به ارزش و اهمیت واقعی خبر و رخدادها ندارد، اما همین تفکر نقادانه می‌تواند حقیقت را از دل تولیدات رسانه‌ها بیرون بکشد. برخی از اصول و قواعد تفکر نقادانه کاملا برای این کار مناسب هستند. اما غیر از روش‌های منطقی و نقدی راه‌کارهای خاص و تکمیلی هم وجود دارد.

یکی از روش‌ها توجه به دیدگاه‌های مخالف و گزاره‌های کاملا متفاوت است. نویسندگان در همین زمینه فهرست بلندی از سایت‌های اینترنتی ارائه کرده‌اند که در آنها نگاه دیگری به رویدادها وجود دارد. راه‌کار بعدی مطالعه برخی کتاب‌ها است. نویسندگان توصیه می‌کنند کتاب‌هایی را بخوانیم که خلاف جریان مد روز در رسانه‌های هستند. موارد متعددی را نیز پیشنهاد کرده‌اند. برای مثال این موارد را می‌توان برشمرد: "نافرمانی مدنی" نوشته هنری دیوید ثورو، "طغیان توده‌ها" نوشته خوزه اورتگا ئی گاست، "تاریخ آمریکا" نوشته هاوارد زین. البته سایر کتاب‌های این نویسندگان نیز به‌شدت توصیه می‌شود، به‌ویژه کتاب "والدن" از ثورو.

یکی دیگر از روش‌های بسیار جالب استفاده از روش ساخت‌گشایی یا همان شالوده‌شکنی در مورد اخبار است. این روش آکادمیک و تخصصی در مواجهه با رسانه‌ها نیز کاربرد دارد و اگر کسی بتواند آن را به‌درستی روی آنها اعمال کند، به نتایج خوب و جالبی می‌رسد.

کتاب این مزیت را هم دارد که همه مباحث آن با مثال‌های واقعی همراه شده‌اند تا مطالب برای خواننده بهتر جا بیفتد. مثال‌ها انتزاعی و ساختگی نیستند، بلکه خبرهای واقعی متعدد و متنوعی از مطبوعات جهان در زمینه رویدادهای مهم معاصر هستند. منابع آن اخبار هم ذکر شده است.

خلاصه آن‌که هدف این کتاب مختصر و مفید این است که به اندیشه‌ورزانی مستقل تبدیل شویم به‌طوری که باورهای ما را رسانه‌ها تعیین نکنند. بلکه برعکس، ما با تفکر نقادانه صحت و سقم آن‌چه را در رسانه‌ها بیان می‌شود، ارزیابی و داوری کنیم.

*دکترای فلسفه

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین