افزایش ۲۳ درصدی قیمت مرغ/ «دان» هم عامل گرانی مرغ نیست!

گروه اقتصادی الف،   3970608124

درحالیکه مرغداران یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ را افزایش قیمت خوراک طیور می‌دانند، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان می‌گوید خوراک طیور در ماه گذشته نهایتا پنج درصد افزایش قیمت داشته و افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ را توجیه نمی‌کند. به اعتقاد وی، کاهش تولید گوشت مرغ عامل گرانی این محصول بوده است.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به دوم شهریور قیمت گوشت مرغ نسبت به هفته قبلش ۵.۶ درصد و نسبت به ماه گذشته ۲۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین این ماده پروتئینی نسبت به سال گذشته ۳۲.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بحث افزایش قیمت مرغ به دلیل گرانی نهاده‌های تولیدی موضوع جدیدی نیست و بعد  از تک نرخی شدن قیمت ارز بارها به آن پرداخته شده است. از اردیبهشت ماه امسال، یعنی زمانی که دلار ۳۸۰۰ تومانی به تاریخ پیوست و ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک نرخی شد، معاونان وزارت کشاورزی اعلام کردند که "خوراک دام و طیور با دلار ۳۸۰۰ تومانی وارد شده و باید گوشت و مرغ ارزان شود" اما مرغداران بارها از کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در بازار شکایت کردند و آن را عامل گرانی مرغ در بازار دانستند. به گفته آن‌ها واردکنندگان قبل از ایجاد نوسانات ارزی این کالاهای اساسی را با دلار کمتر از ۳۸۰۰ تومان وارد کرده‌اند، اما  با نرخ ارز آزاد می‌فروشند.

در این راستا دولت، سیاست‌گذاری جدیدی اتخاذ کرد و براساس آن مقرر شد واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی مانند خوراک دام و طیور از دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی به اضافه مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی استفاده کنند که در واقع مبلغ پرداختی آن‌ها به ۳۸۰۰ تومان می‌رسید. در این میان مهرفرد - معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی - اعلام کرد که واردات حدود دو میلیون تن کالاهای اساسی مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز با دلار ۳۸۰۰ تومانی صورت گرفته است و به زودی بازار این محصولات پروتئینی آرام می‌شود و دستگاه‌های نظارتی نیز باید دقت بیشتری روی بازار داشته باشند و با گران‌فروشان و متخلفان در این زمینه برخورد کنند.

این اظهارات در حالی صورت گرفته که مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی می‌گوید "هیچ تغییری در بازار خوراک دام و طیور ایجاد نشده و وضعیت بازار از نظر قیمتی چندان تفاوتی با گذشته ندارد".

تیر ماه سال جاری بار دیگر قیمت مرغ افزایش یافت؛ به طوریکه طبق آمار بانک مرکزی هر کیلوگرم مرغ در یک هفته ۱۶.۸ درصد گران شد که مرغداران باز هم دلیل جهش قیمت مرغ را افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت خوراک مرغ دانستند و از نبود ناظران گلایه کردند.

روند صعودی قیمت مرغ ادامه داشت تا اینکه در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش قیمت، حداکثر باید ۸۱۷۵ تعیین کرد اما در روزهای اول در بازار مصرف بیش از کیلویی ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از این قیمت یعنی کیلویی ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان و در روزهای اخیر هم بیش از ۱۰ هزار تومان فروخته شد که ۲۰۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب است.

اما مرغداران بارها قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را غیر کارشناسی خوانده‌ و قیمت واقعی گوشت مرغ را ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان عنوان کرده‌اند.

کاهش تولید، مرغ را گران کرد نه خوراک طیور!

همچنین درحالیکه مرغداران همچنان و موکدا افزایش قیمت نهاده‌های تولید را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ می‌دانند، رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان افزایش قیمت نهاده‌های تولید را رد می‌کند.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت نهاده‌های تولید در یک ماه گذشته نهایتا پنج درصد افزایش قیمت داشته است که نمی‌تواند موجب افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مرغ هیچ ارتباطی با تغییرات قیمت نهاده‌های تولید ندارد، گفت: کاهش عرضه گوشت مرغ به دلیل گرمای شدید هوا در جنوب کشور، ناامیدی تولیدکنندگان از تامین صحیح، شفاف و به موقع نهاده‌های تولید، کاهش سرمایه‌گذاری، جو روانی منفی در تولید، بی اعتمادی به آینده کسب و کار و در نتیجه کاهش تمایل به پرورش مرغ از دلایل اصلی کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار است.

گرانی ۲۳ درصدی مرغ توجیه‌ ندارد

موافق قدیری درباره قیمت مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور در کشور گفت:‌ مواد اولیه و افزودنی‌های مورد استفاده در تولید خوراک دام و طیور در داخل کشور از لیست کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، خارج شده است اما تاثیر محسوسی روی قیمت نهاده‌های تولید در بازه زمانی یک سال گذشته نداشته است؛ بنابراین همچنان افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ در یک ماه توجیه پذیر نیست.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود قیمت مرغ گران نیست، گفت: علت اینکه امروز سیاستگذاران اقتصادی از افزایش قیمت مرغ در بازار گله‌مند هستند را باید در سیاست‌های نادرست این افزایش قیمت جستجو کرد که در ماه‌ها و هفته‌های قبل اتخاذ شده بود. ضمن اینکه تاثیر افزایش مستقیم و نوسانات شدید قیمت مواد افزودنی، ویتامین‌ها و سایر ریزمغذی‌ها در تولید خوراک دام در هفته‌های بعد خودش را به طور کامل نشان خواهد داد.

افزایش ۲۱ درصدی قیمت خوراک طیور نسبت به پارسال

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، در ماه جاری هر کیلوگرم ذرت با میانگین قیمت ۱۱۶۰ تومان، کنجاله ۲۴۰۰ تومان و جو ۱۱۶۵ تومان فروخته شده که به ترتیب دو، یک و۱۷ درصد نسبت به ماه گذشته‌اش افزایش قیمت داشته است. اما قیمت گندم دامی با میانگین کیلویی ۱۱۹۰ تومان تقریبا ثابت بوده است. همچنین نسبت به سال گذشته ذرت و کنجاله ۲۵ درصد و جو ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته اما قیمت گندم باز هم تقریبا ثابت بوده است.

وی افزود: در مجموع خوراک طیور نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است اما در ماه گذشته و همچنین هفته گذشته تقریبا افزایش قیمت نداشته و به طور میانگین ۱۷۵۰ - ۱۸۰۰ تومان به فروش رسیده است

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین