حاجی دلیگانی در گفتگو با الف : توتال زنگنه را به صحن مجلس می برد

گروه سیاسی الف،   3970607144 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نگرفتن تضمین لازم از توتال و لحاظ نکردن خسارات فسخ قرارداد، نشانه بی تدبیری وزیر نفت و مسئولین وزارتخانه است، گفت: وزیر نفت باید با حضور در صحن مجلس در این زمینه پاسخگو باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به سوالش از بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: محور این سوال درباره علت عدم اخذ ضمانت و خسارات لازم از شرکت توتال است.

وی افزود: در هنگام عقد قرار داد و امضای آن با شرکت توتال، ما به جهت پیش بینی هایی که داشتیم، هشدارهای لازم را داده بودیم و حتی یک طرح سه فوریتی به مجلس دادیم که در آن طرح خواستار این بودیم روند عقد قرار داد با توتال متوقف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در آن زمان مشخص بود که توتال در قرارداد بدعهدی خواهد کرد، افزود: ما می دانستیم که این شرکت علیرغم قولهای داده شده به وزارت نفت، به عهدش عمل نمی کند چون درگذشته هم چندین بار بد عهدی داشته و حتی یک بار قرارداد بست و بعد مسکوت گذاشت.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه توتال در فاز 11 پارس جنوبی تقریبا هشت سال ایران را معطل کرد، گفت: وزیر نفت خود یک بار مصاحبه کرد و گفت هرسالی که بهره برداری این میدان به تعویق بیفتد، سالانه پنچ میلیارد دلار ضرر می کنیم.

وی تصریح کرد: به رغم هشدارهای لازم مجلس و ما نمایندگان، متاسفانه قرارداد بسته شد سوال این است که چرا ضمانت های لازم گرفته نشد و در مورد پرداخت خسارت تضمن لازم اخذ نگردید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس این اقدام وزیر نفت را نشانه بی تدبیری، سهل انگاری و مماشات در عقد چنین قرارداد مهم دانست و افزود: ارزش این قراداد بیش از 2 میلیارد دلار بوده و سوال این است که چه کسی مسئول این بی تدبیریهاست و چرا برای چنین قرارداد مهمی جریمه یا خسارت فسخ یا ترک قرارداد لحاظ نشده است؟.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: آیا این مماشات بغیر از ضرر به منافع ملت بزرگ ایران و بیت المال سود دیگری هم برای کشور داشته است؟.

وی گفت: همانطور که در برجام تضمین های لازم گرفته نشد در قرارداد با توتال هم تضمین های لازم گرفته نشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سابقه سالهای طولانی زنگنه در وزارت نفت گفت: چطور وزیر نفت به توتال که همه آنرا می شناسند، اعتماد کرده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه وزیر نفت پاسخ قانع کننده ای به سوال اینجانب نداده، تصریح کرد: این سوال در صحن مجلس مطرح می شود و وزیر باید با حضور در صحن مجلس پاسخگوی مجلس باشد.