لاوروف: دموکراسی آمریکایی «خانه‌ای پوشالی» است

گروه جهان الف،   3970606212

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اقدامات ضدروسی اخیر آمریکا تاکید کرد که سیاست‌های متناقضی که واشنگتن در قبال مسکو در پیش گرفته روابط دوجانبه را پیچیده‌تر می سازد.

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تاکید کرد، واشنگتن سیاست کاملا متناقضی را در قبال مسکو در پیش گرفته است. بنا بر این گزارش، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «پراودا» تاکید کرد، سیاست‌های متناقض آمریکا در قبال روسیه در بیانیه‌های همزمان مقامات آمریکایی در خصوص آمادگی برای گفت‌وگو و در عین حال وضع تحریم‌ها علیه روسیه کاملا مشهود است.

لاوروف ادامه داد: «با وجود ضمانت‌هایی که آمریکایی‌ها در خصوص آمادگی برای گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح کرده‌اند هنوز هم ما شاهد اقدامات خصمانه واشنگتن در قبال مسکو هستیم که وضعیت دشوار روابط میان دو کشور را بیش از پیش پیچیده می‌کند.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، مسکو به تحریم‌هایی که آمریکا به بهانه جریان مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس در سالزبری انگلیس علیه روسیه وضع کرده، بر اساس اصل تقابل پاسخ خواهد داد.

وی ادامه داد: «ما نیز به نوبه خود، پیش‌روی در مسیری عملگرایانه و بسیار آرام را ادامه خواهیم داد و به تمام حملات با توسل به اصل تقابل پاسخ خواهیم داد».

لاوروف یک بار دیگر تاکید کرد که استفاده از زبان اولتیماتوم در قبال مسکو کاملا بیهوده و عبث است.

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به بهانه نقش ادعایی مسکو در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس و دخترش در سالزبری انگلیس از امروز (دوشنبه) ۲۷ آگوست (۵ شهریورماه) اجرایی شده است.

تحریم های جدید آمریکا شامل ممنوعیت کلی تامین تجهیزات الکترونیکی و دیگر محصولات با کاربری دوگانه به روسیه است. البته آمریکا گفته است که اقدامات شدیدتری را در ماه نوامبر علیه روسیه اجرایی خواهد کرد که این تحریم شامل ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا خواهد بود.

طی روزهای گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ شرکت و ۶ کشتی روسی را به بهانه نقض تحریم‌های کره‌شمالی و فعالیت‌های سایبری و همچنین ۳۸ فرد و نهاد این کشور را به بهانه پرونده اسکریپال در لیست تحریم‌های خود قرار داد. همچنین مجلس سنای آمریکا پیشتر با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های بانکی روسیه با سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار اعمال کرد.

دموکراسی آمریکایی، خانه‌ای پوشالی است

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با روزنامه «پراودا» به نشست اخیر میان روسای جمهور آمریکا و روسیه اشاره کرد و گفت که بعد از نشست سران دو کشور در هلسینکی پایتخت فنلاند، مسکو و واشنگتن روی گام‌های مشخص برای تضمین همکاری موثر میان دو کشور کار کرده‌اند.

روابط میان روسیه و آمریکا حتی پس از پایان دوران جنگ سرد نیز رو به تیرگی رفته تا جایی که پس از آغاز ناآرامی‌ها در شرق اوکراین در سال 2014 میلادی، واشنگتن مسکو را به دخالت در امور این کشور متهم کرده و تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد که به صورت دوره‌ای نیز تمدید می‌شود. تیرگی روابط میان دو کشور پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2016 میلادی با مطرح شدن اتهامات مرتبط با دخالت روسیه در روند انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شدیدتر از گذشته نیز شده است.

این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها و انتظارات از احتمال بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو پس از روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید حکایت داشت اما اوضاع آنچنان که پیش بینی شده بود پیش نرفت به نحوی که رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی در تاریخ 16 جولای (25 تیرماه) روابط میان دو کشور را بدتر از هر زمان دیگری پس از جنگ سرد عنوان کرد.

لاوروف با اشاره به این دیدار گفت که روسای جمهور دو کشور توافق کرده بودند تا به منظور حفظ ثبات استراتژیک، مبارزه با تروریسم بین‌المللی و دیگر چالش‌های عصر مدرن و همچنین رسیدگی به بحران‌های منطقه‌ای، بر اختلافات موجود میان روسیه و آمریکا فائق آیند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر چالش اصلی که مانع از به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای بهبود روابط میان دو کشور می‌شود، بحران سیاسی داخلی در آمریکا است.

وی ادامه داد: «کاملا مشخص است که تیرگی روابط میان روسیه و آمریکا برای هر دو کشور غیرسازنده بوده و خطر بیشتری برای ساختار امنیتی بین‌المللی ایجاد می‌کند».

لاوروف در خصوص اتهاماتی که علیه روسیه درباره مداخله ادعایی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا مطرح می‌شود، گفت، مطرح شدن این اتهامات به تمسخر گرفتن دموکراسی آمریکایی است.

وی تاکید کرد: «آیا کسی واقعا می‌تواند باور داشته باشد که کسی از داخل روسیه بتواند در برگزاری انتخابات در یک کشور قدرتمند چون آمریکا آن هم فقط از طریق انتشار چند پست در شبکه‌های اجتماعی اثرگذار باشد؟ این طرز تفکر نه تنها باعث می‌شود تا نظام سیاسی آمریکایی مسخره و خنده‌دار به نظر برسد بلکه دموکراسی آمریکایی را به یک خانه پوشالی تبدیل می‌کند.»

دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد که مسکو 20 سال پیش مسئله امنیت سایبری را در نشست‌های سازمان ملل مطرح کرد و «حالا روسیه از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا قطعنامه‌ای در مجمع عمومی پیش روی سازمان ملل به تصویب برساند که شامل قوانینی برای مسئول نشان دادن کشورها در خصوص رفتارهای در فضای اطلاعاتی باشد.»

حفظ کشور سوریه مهمترین مسئله در منطقه است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع حملات چندی پیش آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه اشاره کرد و گفت این حملات در تاریخ 14 آوریل سال جاری میلادی ماهیت اقدامات برخی کشورها در سوریه را به خوبی نشان داد.

وی ادامه داد: «در خصوص اتهامات مطرح دربارهاینکه دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد، هیچ شواهدی تا کنون ارائه نشده که این اتهام را ثابت کند به ویژه در ارتباط با آنچه در خصوص حادثه شیمیایی 7 آوریل در شهر دوما مطرح می‌شود. نه تا کنون شواهدی از وجود تسلیحات شیمیایی در این منطقه و نه شاهد یا قربانی برای این حادثه ادعایی ارائه شده است.»

دیپلمات ارشد روسیه افزود: «با وجود عدم ارائه شواهد لازم، آمریکا و متحدانش حملات گسترده‌ای را در تاریخ 14 آوریل علیه سوریه به انجام رساندند که نقض مشخص قوانین بین‌المللی و همچنین نقض روح و متن منشور سازمان ملل بود که تلاش‌ها برای حل بحران در این کشور خاورمیانه را به خطر انداخت. این مسئله به روشنی نشان می‌دهد که این کشورها چه شیوه‌ای را در سوریه در پیش گرفته‌اند».

لاوروف همچنین گفت: «به دلیل اقدامات قاطعانه ارتش روسیه و تلاش‌های دیپلماتیک گسترده، ضربه مهلکی به گروه ‌های تروریستی در سوریه زده شده است که البته در این میان مهمترین مسئله حفظ کشور سوریه است».

اوایل ماه آوریل گذشته، گروه کلاه‌سفیدها در سوریه مدعی شدند که ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما استفاده کرده است که به دنبال انتشار این گزارش، آمریکا، انگلیس و فرانسه در تاریخ 14 آوریل حملاتی را علیه سوریه به  انجام رساندند و بیش از 100 موشک به نقاط مختلف این کشور شلیک کردند که وزارت دفاع روسیه گزارش کرد بیش از 70 فروند از این موشک‌ها منهدم شده است. غرب مدعی بود که این حملات در پاسخ به استفاده ادعایی دمشق از تسلیحات شیمیایی صورت گرفته است.

کلاه سفیدها که طبق ادعای خود گروهی برای امدادرسانی به مردم در مناطق جنگی سوریه هستند، در سال 2013 تاسیس شد، پیشتر با اقدامات خود برای متهم شدن دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی، زمینه‌سازی کرده بود.

بیش از یک سال گذشته،‌ بر اساس تصاویری که فاش شده بود، کلاه‌سفیدها با سرنگ به سینه کودکان آدرنالین تزریق کرده بودند تا آنان را قربانی حمله شیمیایی معرفی کنند.

با آنکه با تقویت روند آشتی ملی در مناطق مختلف سوریه روند درگیری‌های خشونت‌بار جنگی کاهش یافته،‌ روشن نیست چرا با آرام‌تر شدن وضعیت در این کشور، رژیم صهیونیستی اکنون آنان را از سوریه خارج کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین