چرا یک نرم افزار کتابخانه ای آنلاین متحد میان کتابخانه ها و مراکز محتوا دار وجود ندارد؟

دکتر رسول جعفریان،   3970605117 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

چگونه یک کشوری در دنیای امروز می تواند ادعای ترقی و تحول داشته باشد، در حالی که در بین این همه کتابخانه اش، کتابخانه های قدیم و جدید، کتابخانه های مجلس و دانشگاه و ملی و غیره و غیره، یک سیستم متحد آنلاین برای ارائه ندارد؟

چرا یک نرم افزار کتابخانه ای آنلاین متحد میان کتابخانه ها و مراکز محتوا دار وجود ندارد؟

چگونه یک کشوری در دنیای امروز می تواند ادعای ترقی و تحول داشته باشد، در حالی که در بین این همه کتابخانه اش، کتابخانه های قدیم و جدید، کتابخانه های مجلس و دانشگاه و ملی و غیره و غیره، یک سیستم متحد آنلاین برای ارائه ندارد؟ یک سرمایه محدد که با جان کندن فراهم آمده، با وقف هزاران فرد در طول سالیان برآمده، امروز هر کدام در گوشه ای خاک می خورد، بدون آن که دیگری بداند فلان کتاب در کجاست و چگونه می توان آن را بدست آورد.

البته ادعا زیاد است، نرم افزارهای مدعی هم کم نیستند، اما امروز اگر شما همزمان بخواهید، به صورت آنلاین دارایی این همه کتابخانه را ببینید و کتاب دلخواه خود را بدست آورید، چه خواهدید کرد. یک نمونه نرم افزار آفلاین برای این کار مانند lib.ir هست که آفلاین است و محدود که هر چند ماه یا چند سالی، فهرستی از کتابخانه ای می گیرد و نمایش مختصری از آن می دهد. اما این که مثلا، دهها کتابخانه دانشگاه تهران، نزدیک به یک میلیون جلد کتاب دارد، یا دایره المعارف بزرگ اسلامی که بیش از این دارد، یا کتابخانه آستانه قدس که همه بله همه سرمایه اش از پول وقف و نذر است، چطور به صورت متحد یک برنامه مشترک ندارند؟

کتابخانه مرعشی که صدها هزار جلد کتاب چاپی و دهها هزار خطی دارد، چطور تحت یک برنامه قابل سرچ نیست. اصلا محتوا پیش کش، یک برنامه ای که بتواند دارایی همه کتابخانه های بزرگ را در حد دیتای مختصر و فهرستی یک جا ارائه دهد وجود ندارد. جالب است که این کار حتی بین کتابخانه های دانشگاه های دولتی هم نیست، چه رسد به این که با کتابخانه های دانشگاه آزاد یا بقیه مراکز آموزش عالی همراه باشد، یا همه پایان نامه ها را هم یک جا در بر داشته باشد. بزرگ ترین مرکز پایان نامه ای کشور، فقط اندکی بیش از 400 هزار پایان نامه دارد. در حالی است که شمار پایان نامه ها باید تا چندین برابر و به نظرم قریب به سه میلیون باشد. اما ما یک نرم افزاری که بتواند همه اینها را در کنار کتابها ارائه دهد نداریم. بارها نوشته ام، نورمگز تنها امید در باره مقالات است، اما آن نیز برنامه کاملی نیست و باید در کنار همه کتابها در یک برنامه متحد باشد.

ضعف مدیریت ما، در کنار ضعف برنامه نویسی، آن هم در غیاب صدها هزار دانشجوی زبده و مشکل رفتنشان از کشور، و عدم حمایت از باقی مانده، مشکل اصلی ماست. مشکل تر از این مشکل، ذهن های بسته، دست های خالی از پول در این امور، و خرج نکردن مقدار پول در دسترس است که کسی دلش نمی آید خرج کند. تغییر مدیریت ها و نابودی برنامه ها با آمدن مدیر جدید، مشکل دیگر ماست، و این به معنای نداشتن استراتژی معین در این زمینه است. در یک کلمه، بی عرضگی ما مهم ترین عامل است، این که کسی پس یک مدیر کتابخانه بر نمی آید که در تابستان دو ماه کامل تعطیل کند، و کسی نتواند به او اعتراض کند. بدتر این که در سایر ایام سال هم در حکم تعطیل باشد، و بعد هم من کاربر جرات نکنم اسمش را اینجا بیاورم چون اگر بیاورم همان یک نسخه خطی را هم که سالانه می توانم بگیرم، نخواهم توانست. یادم رفت بگویم، مشکل مدیریت مهندس های کشور بر همه امور است که کمتر عقل کتاب دارند، و مشکل این است که باقی مانده مدیران هم، یا عقل کتاب و نشر و برنامه و نرم افزار ندارند یا اگر دارند، آن قدر در فکر محدودیت ها و خودسانسوری ها و ممنوعیت ها و محرومیت ها هستند که بیشتر فکر نداشتنها را می کنند تا داشتنها را. [مثل این که قدری تند رفتم. ببخشید]


نقل از کانال تلگرامی نویسنده

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۵۰۳۶۱۴:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۵
علت آن اینست که کارهای مادی و سود آور ما را از کارهای فرهنگی و معنوی دور نگهداشته و هر سال یک روز را برای کتابخوانی فقط با شعارهای دهان پر کن از مسئولین شاهد هستیم و همانطور که صالحی گفتند ما سیاست عملگرا نیاز داریم باید نتشر کتابخوانی با عمل همراه باشذد . مثلا تا کنون چند مدال طلا به فعالان این زمینه اهدا شده ؟ ویا چند مدال طلا برای بانوان و آقایان با حجاب جهت نشر فرهنگ اسلام اهدا شده اما در تلویزیون شاهد برگزاری برنامه هایی برای خوانندگان هستیم و یک شبکه قرآن داریم که فقط اهل دل آنجا هستند . باید جذب کرد .
ناشناس۵۱۵۱۰۷۱۴:۳۹:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۵
تند نرفته اید. واقعیت را بیان کرده اید.
SMAH1۵۱۵۱۸۰۱۵:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۵
من یک برنامه نویسم.با اطمینان می گویم: «ضعف برنامه نویسی» نداریم. افراد بسیار ممتازی (در سطوح و گرایش های مختلف) برای این کار وجود دارد.مشکل ضعف مدیریت است. اگر جایی برنامه ای اشکال دارد یا اصطلاحا «باگ» دارد (یک قانون کلی وجود دارد: هیچ برنامه ای بدون باگ نیست) مشکل از مدیریت است که کارها را دست آدم های نا توان داده اند و یا نتوانستنه اند پشتیبانی مستمر را دریافت کنند. اولین چیزی که در این مورد باید دانشت این است: برنامه نویسان مطرح از دانشگاه در نمی آیند! دانشگاه معمولا برنامه نویس تولید نمی کند و بیشتر افراد این رشته یا اصلا به صورت آکادمیک در این رشته درس نخوانده اند و یا بعدا مدرک دانشگاهی گرفته اند.
ناشناس۵۱۵۳۱۰۱۶:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۵
چندکتابخانه مجهز وفعال درسطح شهرتهران داریم که ارائه خدمات استانداردبه مردم بدهد؟ کتابخانه تجریش زنانه مردانه شده است بنده به عنوان مثال امروز می توانم بروم وقتش رادارم اما روز ش به من نمی خورددراین موردهم می نوشتید.
علیرضا۵۱۵۴۱۰۱۷:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۵
آقای جعفریان عزیز، ایده بسیار خوب و جذابی را مطرح فرمودید که قطعا نیازمند جدیت مدیریتی برای اجراست. البته با توجه به اینکه خود شما هم مدیر کتابخانه دانشگاه تهران هستید و خودتان بهتر میدانید که بهترینهای رشته نرم افزار کشور، دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران و شریف هستند، پس چرا نرم افزار کتابخانه دانشگاه تهران (که بنده دانشجوی کارشناسی ارشد اونجا هستم)، حتی قابلیت سرچ خیلی خوبی ندارد و یوزر فرندلی و کاربر پسند هم نیست... لطفاً از نرم افزار تحت مدیریت خودتون شروع بفرمایید... با سپاس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین