لزوم اصلاح رویه غلط در تامین آب شرب

محمد جواد سمیعی*، گروه تعاملی الف،   3970605102 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
لزوم اصلاح رویه غلط در تامین آب شرب

در خبرها آمده است که معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با اشاره به تنش آبی گسترده در کشور (334 شهر و 6000 روستا)، از برنامه ریزی برای حفر 850 حلقه چاه جدید، برای تخفیف این تنش ها در کشور خبر داده است. (روزنامه دنیای اقتصاد- متن خبری با عنوان "کاهش 40 درصدی تنش آبی با یک راهکار" چاپ شده در 17 مرداد 95)

برنامه ریزی و حرکت به سوی حفر چاه های جدید در حالی است که منابع آب زیرزمینی کشور، بنا به گزارشات رسمی وزارت نیرو، به شدت تحت فشار بوده و سطح آب در بسیاری از دشت های کشور در حال سقوط بوده و متناسبا کیفیت آب برداشتی نیز در حال کاهش می باشد.

طبیعی است که بحث تامین آب شرب، با حساسیت های بالایی که دارد، از اولویت های اول وزارت نیرو و حوزه آب و فاضلاب کشور باشد با این وجود اگر نیم نگاهی هم به سال های بعد داشته باشیم و تنها گذران یکی دو تابستان را هدف نگیریم؛ ضرورت پیدا می کند تا "راهکارهایی پایدارتر" را دنبال کنیم و تنها به ادامه رویه های جاری تا به حال (حفر چاه های جدید به مجرد کمبود آب) دل خوش نکنیم.

در همین رابطه باید در نظر داشت که حوزه مدیریت تقاضا /مصرف را بالاخره باید از سطح تاکید و نیز اقدامات نمادین و مقطعی، به شدت فراتر ببریم. در حوزه تامین منابع آب جدید نیز نباید ساده ترین، کم هزینه ترین (در کوتاه مدت ) و البته مخرب ترین راه یعنی حفر چاه های جدید را در دستور کار گذاشت. در عوض آن، راهکارهایی مثل خرید منصفانه و مبتنی بر" بازار آب" از بخش کشاورزی، می تواند سیاستی به مراتب پایدارتر و صحیح تر باشد.

طبعا این سیاست به نسبت جدیدتر، هزینه های اقتصادی بالاتر البته در کوتاه مدت، را به همراه دارد و یا با مشکلاتی نظیر نیاز به مذاکره با کشاورزان و ارائه قیمت منصفانه و مناسب، یا ضرورت خط انتقال در صورتی که منبع تامین با محل مصرف و شبکه فاصله داشته باشد؛ ممکن است مواجه شود.

اما می توان با کمی انعطاف و نوآوری، این مسائل را حل نمود و ساز و کارهای جدیدی را در تامین پایدار آب توسعه داد، حتی در شرایطی که اضطرار زمانی – موقعیتی اجازه ندهد، می شود وزارت نیرو و حوزه آب و فاضلاب همراه با پارادایم "سازگاری با کم آبی" و "تعادل بخشی"، به همان میزان که نسبت به برداشت های جدید اقدام می نماید، در همان دشت، چاه های دیگری را از بخش کشاورزی خریداری و پلمپ نماید.

می شود که همیشه، شرایط اضطراری را دلیلی برای تمرکز بر راهکارهای غیر پایدار و البته، ارزان برای امروز و بسیار گران برای فردای نه خیلی دور قلمداد نکرد.

*گروه مهندسی – اجتماعی آبانگاه، مرکز همکاری های آب و علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد

دیدگاه کاربران

نقی۵۱۴۸۸۰۱۳:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۵
آقای مهندس سمیعی سلام. ممنون از یادداشت خوبتان. لطفا در صورت امکان راهکارهای تان را هم ارایه بدهید. مشکل را همه می دانیم. ما دنبال راهکارهای علمی، فنی و کم هزینه هستیم.
ناشناس۵۱۵۴۱۸۱۷:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۵
دوست عزیز. ایشان در نوشته خود، راه حل را ارایه داده اند که پیشنهاد می کنم دوباره مطالعه بفرمایید. اتفاقا عدم توسعه برداشت از آبهای زیرزمینی و توجه جدی به تعادل بخشی آبخوان ها امری بسیار مهم و الزامی است که به درستی به آن اشاره نموده اند. یکی از راهکارها هم که بسیار ساده و بدیهی است و در متن به آن اشاره کرده اند این است که اگر مجبور به حفر چاه جدید برای نیاز آب شرب شدند بایستی معادل آن از برداشت آب از همان آبخوان کم بکنند. مثلا خرید حقابه چاه موجود و پرکردن آن. آنچه مهم است، ابتدا قبول تنش و بحران آب و به دنبال آن، عملیاتی نمودن و اقدام عملی کردن است.
ناشناس۵۱۵۴۴۳۱۸:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۵
با تکمیل طرح اب و فاضلاب شهر ها و ایجاد تصفیه خانه میشود ان اب را حداقل برای کشاورزی استفاده کرد . سیستم اب و فاضلاب تهران الان کمبود بودجه داره و کارها خوابیده . بسیاری از شهرهای دیگه هم یا اصلا ندارند یا به دلیل کمبود بودجه کارها نیمه کاره هست بهتر نیست یک بودجه ار محل صندوق توسعه ملی به این طرح ها اختصاص پیدا کنه .
ناشناس۵۱۵۴۵۳۱۸:۱۳:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۵
رراه حل ها مشخصه . 1- اصلاح سیستم ابیاری کشاورزی و جلوگیری از به زیر کشت بردن زمین های جدید با استفاده از اب ذخیره شده 2- اصلاح و مدیریت کشت واحد در کشور و جلوگیری از کشت محصولات پر اب و جایگزینی محصولات کم اب و پر ارزش مثل داروهای گیاهی ، زعفران ، پسته ، انار و..... 3- انجام سیستم جمع اوری فاضلاب شهری و ساختن تصفیه خانه . با اینکار روزانه حداقل 70 درصد اب مصرف شده در شهرها به سیستم کشاورزی برگشت داده میشود و حتی در صورت انجام کارهای تکمیلی امکان استفاده مجدد برای شرب هم خواهد داشت .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین