جهانگیری: گردشگری را جایگزین منابع درآمدی به ویژه نفتی قرار دهیم

گروه سیاسی الف،   3970605095 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول رئیس جمهور گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از دیگر ظرفیت‌های ملل آسیایی در تعامل مثبت و همه‌جانبه و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم و امکانات رفاهی لازم صنعت گردشگری را جایگزین مهمی برای منابع درآمدی به ویژه نفتی قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در آئین افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸، اظهار کرد: همدان تنها یک نام نیست؛ نشانه و حیات بزرگی از تمدن ایران است چرا که در مهد تمدن ایران زمین با داشتن اندیشمندان، دانشمندان صاحب‌نام در تاریخ درخشیده و امروز نیز به اعتبار مردمانی سختکوش، صبور و هنرمند نقش بسزایی در توسعه منطقه‌ای و ملی دارد.

وی افزود: همدان شهری است که مزین به نام ابوعلی‌سینا، عین‌القضات‌همدانی و باباطاهر و میرسیدعلی همدانی است و پرچمدار دانش، عرفان، ادب و هنر بوده از دیرباز تا کنون و نه تنها در ایران و آسیا بلکه در جهان قدیم و جدید بوده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر این درخشش را در متن تاریخی درخشندگی تاریخ تمدنی ببینیم و تاسیس قدیمی‌ترین نظام‌های حکومتی را از دوران ماد تا به امروز در نظر بگیریم خواهیم یافت که همدان امروز هم همچنان زاینده و زیباست و به مدد دانشمندان، صنعتگران، هنرمندان و سرمایه‌گذاران باهوش و سختکوش خود می‌تواند قطب مهمی در توسعه گردشگری و ارتباطات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

جهانگیری تصریح کرد: دانشگاه، هنر، صنایع، کشاورزی، صنعت غذایی و صنایع بی‌نظیر آن نه تنها برای امروز همدان بلکه می‌تواند برای امروز ایران و آسیا از جمله کانون‌های جذاب توسعه گردشگری باشد.

وی ادامه داد: اشتغال‌آفرینی، حفاظت از محیط زیست، پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، تقویت خودباوری و اعتماد ملی و گسترش ارتباطات میان‌فرهنگی و درآمدزایی صنعت گردشگری ایجاب می‌کند که تحول و تحرک در این حوزه را یک ضرورت و رسالت ملی، منطقه‌ای و جهانی به حساب آوریم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: صنعت گردشگری امروزه به واقع یکی از پایه‌های اصلی و استوار اقتصاد جهانی است که کمک بسیاری به رشد سریع کشورها در فرآیند توسعه پایدار همه‌جانبه موزون می‌کند.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان آینده بازار اقتصاد و تجارت بین‌المللی دنیا تا سال ۲۰۲۰ در اختیار گردشگری خواهد بود که سهم کشورهای در حال توسعه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این فرصت ارزشمندی برای کشورها در فرآیند غلبه بر مسائل اقتصادی، فقر، رکود و بیکاری است.

به گفته جهانگیری، کشورهای حوزه تمدنی آسیا می‌توانند با برنامه‌ریزی و همکاری مستمر سهم بالایی از این صنعت مهم و درآمدزا را در آینده به خود اختصاص دهند.

وی صنعت گردشگری را تنها محدود به بُعد اقتصادی ندانست و گفت: در توسعه انسانی، اجتماعی، فرهگی و سیاسی نیز صنعت گردشگری نقش دارد به طوریکه بالا رفتن سطح معرفت و شناخت انسان‌ها از جوامع، اقوام، دانش‌ها، هنرها، صنایع، زبان، ادبیات، ادیان و سرزمین‌های دیگر موجب گسترش ظرفیت‌های مختلف توسعه‌ای به مقیاس جهانی خواهد شد.