کاهش سقف معیار مهریه، از ۱۱۰ سکه به ۵۰ سکه ؟

گروه اجتماعی الف،   3970604242 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس،گفت: قانون نمی‌تواند افراد را نسبت به یک حق طبیعی، ملزم و مکلف کند، اما می‌تواند سازوکار‌هایی را تعیین کند که از میزان مهریه حد متعارفی قابل مطالبه باشد.

کاهش سقف معیار مهریه، از ۱۱۰ سکه به ۵۰ سکه ؟

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خانه ملت، در رابطه با افزایش زندانیان مهریه گفت: مهریه مدت هاست وارد مسیر انحرافی شده و به دلیل اینکه موضوعی کاملا توافقی میان زوجین است، قانون ورود نمی‌کند. چرا که به موجب،ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است، در نتیجه زن مهریه را اعلام می‌کند و مرد می‌پذیرد و یک قرارداد کاملا خصوصی میان زوجین است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قانون نمی‌تواند میزان مهریه را تعیین و الزام کند، افزود: قانون نمی‌تواند افراد را نسبت به یک حق طبیعی، ملزم و مکلف کند، اما می‌تواند سازوکار‌هایی را تعیین کند که از میزان مهریه حد متعارفی قابل مطالبه باشد و در صورتی که فرد وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد، مهریه همسر خود را در قالب‌، و شرایط دیگری پرداخت می‌کند.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به موضوع‌ اخیری که در رسانه‌ها مطرح شده تحت عنوان کاهش سقف معیار مهریه، از ۱۱۰ سکه به ۵۰ سکه، اظهار داشت: این موضوع نمی‌تواند ساز و کار منطقی و قانونی داشته باشد، اما لازم است بر اساس شرایط جامعه و اقتصاد حاکم بر کشور برای بدهکاران مهریه تصمیم گیری کنیم. همانطور که در گذشته معیار مشخصی تعیین کردیم که اگر همسر توان مالی پرداخت مهریه را داشت و اقدام نکرد، ضمانت اجرایی آن زندان باشد و در صورت تملک مالی می تواند از مال‌هایش بردارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه با افزایش قیمت سکه لازم است سازوکار دیگری تعریف شود تا شاهد رشد اختلافات و مشکلات ناشی از پرداخت مهریه در جامعه نباشیم، افزود: در حال حاضر فرد می‌تواند با تقسیط مهریه، ماهی ۱ سکه پرداخت کند، زمانی که قیمت سکه یک میلیون و خورده‌ای بود، امکان پرداخت برای مردان تا حدودی وجود داشت، اما زمانی که به بیش از ۳.۵ میلیون تومان رسید پرداخت آن مشکل شده است.

کمالی‌پور بیان داشت: قوه قضاییه باید برای برون رفت از مشکلات ناشی از مهریه، دستور العملی صادر و قضات را مکلف کند اقساط مهریه متناسب با شرایط جامعه و شرایط اقتصادی کشور تعدیل شود.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در پایان گفت: هر چیزی که مالیت داشته باشد طبق قانون، می‌توانند به عنوان مهریه، حساب کنند و ما هم نمی‌توانیم آنها را الزامی کنیم. اما می‌توانیم ساز و کارهایی را پیش‌بینی کنیم تا وصول مهریه با شرایط اقتصادی کشور مطابقت داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۴۱۱۱۰۰:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۵
اون اولی که مهریه تعیین کردیم میشد دویست و پنجاه میلیون تومن، الان شده هشتصد میلیون. الانم بیکارم دارم دنبال کار میگردم ولی با این وضع بعیده تا سال دیگه کار پیدا کنم. چیکار کنم برای دادن مهریه که زندان نرم؟
ناشناس۵۱۴۱۶۰۰۱:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۵
مهریه به این شکل مرسوم یعنی خرید و فروش ازدواج و توهین به مقام زن است در جوامع غربی برای ازدواج با هم معامله نمی کنند.فقط عشق و علاقه مهم است.
ناشناس۵۱۴۶۷۰۱۱:۳۶:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۵
من یک خانم هستم و کاملا با شما موافقم ولی دیگر حقوق اجتماعی خانم ها علاوه بر بحث مهریه نیز لازمه بازنگری بشه مثل حق طلاق - حضانت - خروج از منزل - و کار و تحصیل و دیه - شهادت - ارث و... وقتی حقوق اجتماعی و قضایی و ... انسانها فارغ از جنسیت اونها برابر باشه می شه در مورد یکی از اونها حکم عادلانه صادر کرد قبول دارین ؟ زن و مرد شبیه یکدیگر نیستند چون قراره کارهای متفاوت انجام بدن ولی لازمه به حکم انسان بودن حقوق برابر داشته باشند
ناشناس۵۱۴۱۸۹۰۱:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۵
قانون مسخره فقط در ایران علت اصلی کاهش ازدواج
ناشناس۵۱۴۲۹۰۰۷:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۵
آقایان خواهشا سکه را از مهریه بردارند. واحد پولی ریالی جدید درست کنند که مهریه را با آن بسنجند. چیزی شبیه بیمه نامه های خودرو.
ناشناس۵۱۴۶۷۶۱۱:۳۹:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۵
هم سکه شرم آوره هم بیمه نامه یا هر چیز مادی دیگه که معنی خرید و فروش داشته باشه باید حقوق برابر برای انسانها فارغ از جنسیت اونها ایجاد بشه و بساط خرید و فروش جمع بشه
ناشناس۵۱۴۳۰۰۰۸:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۵
موضوع مهریه با قرارداد خصوصی کاملا متفاوته! مهریه معمولا در شرایط روحی خاصی تعیین میشه و قانون نمیتونه بی خیال وضهیت جامعه باشه>
ناشناس۵۱۴۳۰۵۰۸:۰۵:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۵
با این وضع اقتصاد ریشه ازدواج در ایران از بیخ و بن کنده شد.
علی۵۱۴۳۱۵۰۸:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۵
همینجوری پیش بریم باید از 50 سکه به 2 تا سکه بسنده کنیم
ناشناس۵۱۴۳۲۳۰۸:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۵
زورشون فقط به مهریه میرسه
ناشناس۵۱۴۶۷۸۱۱:۴۰:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۵
باید گفت فقط زورشون به زنها می رسه
ناشناس۵۱۵۰۷۲۱۴:۲۷:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۵
مهریه باید معقول و قابل پرداخت باشه، نه فانتزی و بر اساس چشم بهم چشمی. چون حق طلاق با آقایان هستش و ممکنه آقایان هر وقت دلشان بخواد تصمیم به تعویض همسر بگیرند، باید حق و حقوقی برای همسر در نظر گرفته بشه تا هم جلوی بی بندوباری جامعه رو بگیره و هم تامین کننده زندگی یک زن بعد از طلاق باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین