افت ارز یک ملت ربطی به تحریم ندارد

محمد امین حجازی، گروه تعاملی الف،   3970604027 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
افت ارز یک ملت ربطی به تحریم ندارد

بعد از معامله های کالا به کالا، طلا و سکه های طلایی رواج یافتند. در حقیقت موضوع اصلی به قرون وسطا بر می گردد لکن باید ابتدا اطلاعات لازم برای این مطالب را داشته باشیم.

رکود و ربا از نظر اسلام حرام است، در حقیقت رکود یعنی ایستادن چرخه پول و ربا یعنی کسب ثروت از ثروت. البته موضوع سود بانکی با ربا تفاوت دارد. اسلام در این حوزه می فرماید که هیچ ثروتی نباید یکجا بماند. منظور این است که هر ثروتی باید بین مردم یک ملت بچرخد. برای مثال سرمایه گذاری روی اجناس خارجی به شدتی که باعث ایست تولید داخلی شود حرام و رکود است، البته باید دقت شود این رکود نیست ولی نابود شدن چرخه است. رکود نیز از همین نوع است اما داخلی تر. اگر کسی ثروت دارد نمی تواند از نظر شرعی آن را به هر دلیلی یکجا ثابت نگه دارد یا از آن ثروت کسب کند، بلکه باید آنرا داخل چرخه ملت تزریق کند.

البته سود بانکی موضوعی متفاوت است، به این معنا که ثروت شما در بانک توسط خود بانک برای موارد مختلف سرمایه گذاری می شود. لکن اگر طلا پشت اسکناس ها کم شود ارزش اسکناس کم می شود. در حقیقت موضوع اصلی از اینجا شروع می شود که وقتی کلیسا و یهودیت اورشلیم ( بیت المقدس ) را به دست آوردند، ثروتی عظیم را غارت کردند. در این میان وقتی می خواستند ثروت را به شهر و کشور های داخلی انتقال دهند مردم برای کاهش خطر طلای خود را به نگهبانی ها می داد و در نگهبانی شهر دیگر با دادن رسیدی که از نگهبانی اول گرفته بود، طلای خود را به دست می آورد. با گذشت زمان مردم حس کردند که بهتر است برای امنیت بیشتر طلای خود را به بانک ها بدهند و هر وقت خواستند با آمدن به آنجا از آن کم کنند.

به هر حال وقتی زیاد این کار را می کردند آنها را خسته می کرد و سپس چک را به وجود آوردند. با امضا کردن ( البته در آن زمان اسم را چسبیده به سبک های مختلف می نوشتند به جای امضا ) روی چک ها، به بانک ها تضمین می دادند که مثلا فرد فروشنده با این چک اجازه دارد که به اندازه ی نوشته شده سکه دریافت کند. اما همان لحظه که چک داده می شد، طلا های به دست آورده فروشنده دوباره به حساب خودش انتقال داده می شد، به عبارت دیگر کسی به سکه نیاز نداشت. پس اسکناس ساخته شد که امضای ریٔیس بانک رویش بود که بر این گواه بود که پشت این اسکناس سکه ای در بانک وجود دارد.

اما دو اتفاق افتاد، چاپ دروغین اسکناس و مصرف بدون اجازه ی بانکدار ها از سکه ها. لذا بدین گونه سکه کم شد و اگر هر ۱۰ سکه ۱۰۰ هزار اسکناس بود، سکه ها ۵ عدد شد و هر ۵۰۰ هزار اسکناس می شد ۵ سکه اما چون ۱ میلیون اسکناس بود برای تعادل هر ۱ میلیون اسکناس می شد ۵ سکه، پس ارزش اسکناس افت کرد. لذا افت ارز یک ملت ربطی به تحریم ندارد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۲۵۲۲۰۶:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۴
به کلید هم ربط نداره ؟!
ناشناس۵۱۲۵۴۱۰۷:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۴
خلق و چاپ پول بدون پشتوانه
ناشناس۵۲۳۷۰۷۰۰:۳۲:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
همه کشورها پول بدون پشتوانه چاپ میکنن قرار نیست بانکهای مرکزی منابعشون را حراج کنن اونها ما به ازای ذخایر ارزی واحد پول ملی شون را چاپ میکنن بانک مرکزی ایران بهیچ عنوان پول بدون پشتوانه چاپ نکرده چون به گواه مجلس کسری بودجه دولت بسیار ناچیز و در حد 10 درصد بوده و ذخایر ارزی و طلای ایران در حد 13 کشور اول جهان است پس بهتر است بیهوده نکوشید افت دوسوم ارزش ریال را با دروغ توجیه کنید و خود را بیش از این مدیون حق الناس نفرمایید. ادمین محترم سایت الف.
ناشناس۵۱۲۵۷۳۰۸:۰۶:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۴
ارز یک ملت؟ نویسنده متوجه نیست پول ملی با ارز متفاوت است؟!
ناشناس۵۱۲۶۱۵۰۸:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۴
ملت رو گیر اوردین اگه ربطی نداره چرا کاهش ارزش ریال به یک سوم دقیقا در دوران دو تحریم اتفاق افتاده
تمر۵۱۲۶۶۱۰۹:۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۴
تیتر بزنید آموزشی است خب
تبریزی۵۱۲۷۰۲۰۹:۵۲:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۴
ببینید مردم ایران باید به دولت اولتیماتوم بدن و دو راه پیش پاش بذارن: 1. برگردوندن همه قیمت ها به چند ماه پیش هر چه زودتر (چون خودش به طور مصنوعی این گرونی ها رو ایجاد کرده) یا 2. سه برابر کردن دستمزدها و جبران تمام خسارت های سپرده گزاران بانکی (و خسارت های پیش بینی نشده) در صورت عدم تمکین دولت به خواسته مردم هم مردم باید "کاری" رو که باید انجام بدن چون ادامه زندگی با وضع کنونی ممکن نیست (تلفن همراه 10 میلیون تومن. پراید 35 میلیون. مسکن فلان قدر میلیون و حقوق 1.5 میلیون! این یعنی زندگی غارنشینی)
majid r۵۱۳۸۱۹۲۱:۰۴:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۴
1- به خاطر کمبودها اولی ممکن نیست 2- دومی هم باعث چند برابر شدن دوباره قیمت همان اجناسی می شود که نام بردید. در ضمن از عهده دولت و کارفرمایان خارج می باشد. ((راه حل افزایش تولید و عرضه کالا می باشد.)) تقویت واقعی ارزش پول ملی = افزایش تولید کالا و خدمات + افزایش صادرات (اضافه نیاز داخل)
ناشناس۵۱۲۸۶۱۱۱:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۴
وقتی عرضه ارز خارجی در کشور به سبب تحریم کم شود پس بر طبق قانون عرضه و تقاضا ارزش پول ملی کم و ارزش ارز خارجی زیاد می شود کما این که دیدیم چنین شد دراین حالت تاثیر روانی بر اثر این کاهش عرضه در خرید ارز خارجی مطمءن ترین راه برای حفظ ارزش پولی ست که در اختیار فرد است تاثیر روانی حاصل از تحریم گاهی چنان است که ممکن است ارز خارجی واقعا کم نباشد و دولت هم ارز را به بازار پمپاژ کند اما بازهم بهای ارز بالا برود مانند بالا رفتن بهای دلار در زمستان ۹۶ که دولت برای کنترل بهای دلار ارزبه بازار تزریق کرد اما بهای ارزهای خارجی بالا و بالا تررفت.روی دیگر تحریم پدید آمدن نا امیدی از آینده است که دراین حال هجوم به سمت خرید ارز را بیشتر می کند
ناشناس۵۱۲۸۷۱۱۱:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۴
چه مقاله ضعیفی؛ خیلی وقته که پشتوانه پول طلا نیست، بلکه تولیدات کشوره؛ ارزش پول کم شده به دلیل افزایش نقدینگی بوده که در قبالش کالا و خدمات وجود نداره؛ یعنی به میزانی که نقدینگی در جامعه رشد کرده؛ کالا و خدمات رشد نکرده
ناشناس۵۱۳۶۶۳۱۸:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۴
تفصیره مردمه....همیشه تقصیرمردمه. مسولین بی تقصیرن
ناشناس۵۱۴۶۱۳۱۱:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۵
شعار نده !
ناشناس۵۱۹۵۴۵۱۹:۵۵:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۷
یه نگاهی به ارزش پول ملی روسیه و ترکیه بعد از تحریم های اخیر آمریکا بنداز
ناشناس۵۲۱۷۳۵۱۸:۱۳:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۹
از آنجا که ترکیه و روسیه هم شرائط شبیه ایران دارند و تحریم در هر سه کشور وجود دارد میتوان گفت علت افزایش ارز در ۳ کشور تحریم است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین