تحریم‌های آمریکا در حقیقت تحریم ملت عراق است/ موضع کردها در قبال ائتلاف‌های موجود

گروه جهان الف،   3970604013

مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان عراق در بغداد گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اقدامی غیرانسانی می‌دانیم و معتقدیم که آمریکا با این اقدام در واقع مردم عراق را تحریم کرده است.

«سعدون فیلی» مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان عراق در بغداد در گفتگو با تسنیم درباره تلاش های مرتبط با اعلام فراکسیون اکثریت پارلمانی و تشکیل کابینه جدید عراق و تمایل کردها برای حضور در جبهه بندی های موجود گفت: کردها در این دوره با دو هدف اصلی به مذاکرات تشکیل کابینه جدید عراق می نگرند، نخست، چاره یابی مشکلاتی که سالهاست در میان اربیل و بغداد به صورت لاینحل باقی مانده است و دوم، مطالباتی که در قانون اساسی عراق برای اقلیم کردستان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: ما با همه جریان ها گفتگو داشته ایم و این گفتگوها در آینده نیز ادامه خواهد داشت و هر جریانی که به تحقق درخواست های ما نزدیکتر باشد شانس ائتلاف با آن بیشتر خواهد شد.

مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان در بغداد گفت: کردها نمی توانند فراکسیون اکثریت پارلمانی را تشکیل دهند بنابراین در انتظار برادران شیعه خواهیم بود که مشخص شود کدام جریان آنها نظر مساعدتری به درخواست ها و حل مشکلات ما خواهند داشت، جریان های کردی که در این مقطع از دو حزب حاکم اقلیم کردستان تشکیل می شوند هیچ خط قرمزی در ارتباط با جریان ها و اشخاص نداشته و عجله‌ای در پیوستن به ائتلاف ها و جریان های پسا انتخاباتی هم ندارند بلکه هدف ما این است حکومتی تشکیل شود که عراق را از وضعیت کنونی نجات دهد.

رسانه های اقلیم کردستان اعلام کرده اند که نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون با هدف متقاعد کردن دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی تعهدهایی به طرف کردی داده است تا به ائتلاف وی بپیوندند. سعدون فیلی در این خصوص گفت: در هر دو جبهه صدر – العبادی و مالکی – العامری به صراحت به موضوع رفع مشکلات و حقوق قانونی کردها پرداخته شده است، اما ممکن است در نگاه کردها نوری مالکی دارای وضعیت بهتری باشد، زیرا معتقدیم پاره ای از مسائل و مشکلاتی که علیه اقلیم کردستان به وقوع پیوسته است در زمان نخست وزیری وی نبوده است، اگر چه در خصوص قطع قدرالسهم بودجه اقلیم کردستان گله مندی هایی نیز از وی وجود دارد.

عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان گفت: البته این بدان معنی نیست که کردها طرف مقابل مالکی را رد کرده اند و ما در نهایت با جریانی خواهیم بود که تضمین مناسبی برای تحقق درخواست های کردها ارائه دهد.

سعدون فیلی در ادامه این گفتگو با اشاره به پروژه پیشنهادی احزاب حاکم اقلیم کردستان گفت: این پروژه از 27 بند تشکیل شده است که مسائلی همچون تشکیل شورای فدرالی، تصویب قانون نفت و گاز، اجرایی شدن ماده 140، رفع مشکلات نیروهای پیشمرگ و .... را در بر می گیرد، اما قانون و عرف مذاکرات هم اینگونه است که همه این موارد قابل اجرا هم نباشند و ما در تلاش هستیم با تفاهم و گفتگو بتوانیم بخش زیادی از آن را محقق کنیم.

این چهره سیاسی کرد که در بیشتر مذاکرات هیئت های اقلیم کردستان در بغداد حضور دارد، گفت: عراق برای نخستین بار در طول 15 سال گذشته با تجربه جدید سیاسی روبرو شده است، با توجه به وضعیتی که دیده می شود و دو جریان سیاسی در میان شیعیان به عنوان اکثریت سیاسی کشور ( جبهه صدر – العبادی و جبهه مالکی – العامری) که در تلاش هستند فراکسیون اکثریت پارلمانی را تشکیل دهند ممکن است فضای سیاسی متفاوتی را در سنوات آتی نظاره گر باشیم، جریانی در حکومت و دیگری به عنوان اپوزیسیون خواهد بود و با این تجربه سیاسی جدید، آینده نامعلومی را برای پروسه سیاسی عراق پیش بینی می کنیم، زیرا ما در دوره های پیشین بر اساس توافق سیاسی شاهد مشارکت تمام احزاب و جریان های سیاسی شیعه، کرد و اهل سنت در حکومت بوده ایم و امیدواریم سیاسیون عراق در این زمینه هوشیارانه اقدام کنند.

مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان در بغداد در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات و تلاش های چند هفته گذشته برت مکگورک نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی به اصطلاح علیه داعش در اربیل و بغداد با هدف تاثیرگذاری بر روند تشکیل کابینه جدید عراق گفت: ما معتقدیم که موضوع تشکیل کابینه جدید عراق یک موضوع داخلی است و لازم است به اراده مردم این کشور احترام گذاشته شود.

در روزهای گذشته خبری در رسانه های اقلیم کردستان عراق منتشر شده است که حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی تنها در حالتی به ریاست جمهوری نماینده ای از اتحادیه میهنی کردستان رضایت خواهد داد که پست استانداری کرکوک به این حزب داده شود و جالب آنکه گفته شده است بارزانی ها نجم الدین کریم استاندار فراری کرکوک را برای این پست در نظر گرفته اند. نجم الدین کریم عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان و از یاران رفراندومی مسعود بارزانی بود که با حوادث پسا رفراندومی در کرکوک مجبور به گریختن از این شهر شد و در اربیل تحت حاکمیت بارزانی پناه گرفته است، وی در محاکم قضایی عراق هم دارای پرونده هایی است که به سوء استفاده از قدرت متهم شده است.

سعدون فیلی در این باره گفت: اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق هنوز در خصوص این جزئیات مذاکره نداشته اند و تنها خطوط اصلی و کلی چگونگی تعامل با پروسه سیاسی جدید عراق به بحث گذاشته شده است و پیش بینی می شود در هفته های آینده در خصوص این مسائل با هم مذاکره کنند.

عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان گفت: موضوع کرکوک نیاز به بحث و جدل زیادی ندارد، بر اساس نتایج تایید شده انتخابات پارلمانی عراق، اتحادیه میهنی کردستان با کسب 6 کرسی حائز اکثریت آراء شده است و از حق قانونی خود در خصوص پست استانداری کرکوک عقب نشینی نخواهیم کرد، در خصوص پست ریاست جمهوری عراق هم با وجود اظهاراتی که از سوی مسئولینی از حزب دموکرات کردستان مطرح شده است، باز هم به عنوان اتحادیه میهنی این پست را استحقاق خود می دانیم.

این چهره سیاسی کرد عراقی در پایان این گفتگو و در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم های اعمالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و اظهارات نخست وزیر عراق گفت: سیاست تحریم و فشار اقتصادی را به عنوان یک اقدام غیر انسانی قلمداد می کنیم و عراق و اقلیم کردستان هم نمی توانند خود را بی نیاز از داشتن روابط اقتصادی با ایران ببیند.

سعدون فیلی گفت: آمریکا باید نوع روابط عراق و جمهوری اسلامی ایران را درک کند، ما با داشتن مرز طولانی مشترک متهعد به داشتن روابط حسنه با تهران بوده و معتقدیم که آمریکا با تحریم ایران در واقع مردم عراق را تحریم کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین