بررسی فرهنگی واکنش‌های مردم به گرانی‌ها کدام مقصرند؛ مردم یا حکومت‌ها؟

گروه فرهنگی الف،   3970603024 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

دلار، لبنیات، مواد شوینده، مرغ و گوشت یا حتی دارو زمانی که افزایش قیمت پیدا می‌کنند، تقاضای مردم هم برای بیشتر خریدن و انبار کردن آنها بیشتر می‌شود. این اتفاق بارها از سوی مردم تکرار شده است؛ مردمی که از قحطی می‌ترسند و گاهی اوقات به گرانی و کمبود یک کالا دامن می‌زنند.

به گزارش ایسنا، با افزایش قیمت محصولات لبنی، برخی از فروشگاه‌ها از این محصولات خالی شد و آنچه بیشتر از همه در سبد خرید مردم دیده می‌شد، لبنیات بود. این موضوع حتی در مورد دارو هم دیده شد. ترس از کمبود یا گران شدن دارو باعث شد آنهایی که بیمار دارند به فکر آینده بیماران‌شان باشند و به جای یک بسته دارویی که پزشک برای آنها تجویز کرده بدون توجه به بیماران نیازمند این دارو و ترس از گرانی و کمبود آن، چند بسته خریداری و در خانه ذخیره کنند.

با شرایط اقتصادی و تورم موجود در کشور و ترس از گران یا کمیاب شدن بسیاری از محصولات موجود در بازار بعد از اعمال تحریم‌ها در ایران، بازار شایعات و به تناسب آن رفتارهایی که به نابسامانی اوضاع دامن می‌زند هم داغ شد. با نوسان قیمت ارز، حتی زنان خانه‌دار هم به صف خرید ارز پیوستند تا بتوانند از این طریق هم سود ببرند و هم برای آینده‌شان چاره‌اندیشی کنند. همین امر موجب تشدید بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضا و افزایش قیمت‌ها شد.

اما وسعت ذخیره‌سازی و انبار کردن به کالاهای غیرضروری هم رسید. زمانی که موضوع فروش تعداد محدودی آیفون ۱۰ با دلار ۴۲۰۰ تومان مطرح شد مردم برای خرید آن هجوم بردند. در حال حاضر نیز همه در مترو و اتوبوس گرفته تا مهمانی‌ و دورهمی‌ به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند هرچه پس‌انداز دارند برای خرید خودرو سرمایه‌گذاری کنند زیرا احتمال افزایش بیش از پیش قیمت خودرو در آینده وجود دارد.

گاهی اوقات ترس از قحطی موجب می‌شود مردم به دوران گذشته برگردند و حتی آرد هم ذخیره کنند! مثل شهروندی که این حرکتش را برای مسافران داخل واگن مترو با صدای بلند فریاد می‌زد و می‌گفت: «پسرم را فرستادم چند گونی آرد و قوطی روغن خریده و در گوشه‌ انباری ذخیره کردم تا در  دوران بحران گرسنه نمانیم».

شاید بتوان فرهنگ ذخیره و انبار کردن مردم را در اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های عامیانه از جمله «هرچه که خوار آید، روزی به کار آید» نیز جست‌وجو کرد.

اما علیرضا زمانی - کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی - معتقد است انبار کردن و ذخیره‌سازی تحت تاثیر شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه پیش می‌رود و به یک فرهنگ تبدیل می‌شود.  چون مردم ما در طول تاریخ تجربه‌های مشابهی داشته‌اند، بنابراین نگران آینده هستند و از ترس نبود ثبات اقتصادی دست به چنین کارهایی می‌زنند.  

او با اشاره به اتفاق‌های مشابه در دوران قاجار می‌گوید: ما از دوران قاجار با قحطی مواجه بودیم. قحطی‌هایی که منجر به آسیب‌های جدی به مردم شد. یکی از مهمترین نمونه‌ها قحطی سال ۱۲۸۸ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه بوده است. در چنین سالی بارش به شدت کم ‌می‌شود و محصولات آن‌چنانی نداشتیم. از آنجایی که قوت غالب مردم نیز گندم و نان بوده است، تعداد بسیاری از مردم از بین می‌روند.

زمانی ادامه می‌دهد: آن زمان افرادی که دستشان به دهنشان می‌رسیده عمل ذخیره‌سازی را به نیت کمک به هموطنان‌شان انجام می‌دادند و بزرگانی مثل میرزا یوسف خان مستوفی الممالک  یا میرزا حسین خان سپهسالار که در آن زمان سِمتی هم داشته‌اند، به نحوی به داد مردم می‌رسند. آنها بر اساس زمین‌های بسیاری که داشتند از مردم می‌خواستند به بهانه کار، خاک زمین‌های‌شان را جابه‌جا کنند و به آنها غذا و دستمزد پرداخت می‌کردند. زمانی هم که از آنها می‌پرسند چرا از مردم می‌خواهند چنین کاری را انجام دهند، پاسخ می‌دهند برای آنکه مردم تنبل بار نیایند و کمک‌شان شیوه گدایی را ترویج ندهد چنین کاری را انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی اضافه می‌کند: برای مثال میرزا حسین‌خان مردم را در قلعه نصرت‌آباد (در محدوده دانشگاه تهران امروز و میدان مشق) کمک می‌کرده است.   قحطی‌های دوره قاجار موجب شد تا مردم از گرسنگی ترس داشته باشند.

او همچنین می‌گوید: در پایان دوره رضاشاه، زمانی که متفقین وارد ایران می‌شوند ترس و فضای بدی در ایران حاکم می‌شود. خاطرات عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیرکبیر بیانگر این موضوع است. او آن زمان سرباز نیروی هوایی بوده. فروشگاه بزرگی در خیابان سرهنگ سخایی امروزی وجود داشته که متعلق به ارتش بوده است. او در خاطراتش آورده است وقتی خبر رسیدن نیروهای متفقین به تهران رسید، من نزدیک این فروشگاه بودم. خانواده‌های ارتشی‌ها وارد این فروشگاه شده بودند و آن را غارت می‌کردند و عملا چیزی از فروشگاه باقی نماند.

زمانی ادامه می‌دهد: آن سال‌ها به دلیل اینکه نیروهای متفقین بخشی از غلات را برای خود و نیروهایشان مصرف می‌کردند، با مشکلات بسیاری مواجه شده بودیم. در جنگ جهانی اول هم باز با چنین مشکلاتی مواجه بودیم. به دلیل همین اتفاقات و با توجه به پیشینه تاریخی که وجود دارد، مردم ما نیز زمینه‌ای برای ذخیره‌سازی و انبار کردن مواد غذایی دارند. این ترس به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌ها و اتفاقات سیاسی در پیش‌زمینه مردم وجود دارد.  مردم ما حتی تجربه چنین اتفاقی را در دوره معاصر و جنگ ایران و عراق هم دارند. به همین دلیل، نگرانی از آینده و نبود ثبات در این زمینه در آنها وجود دارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی بیان می‌کند: حکومت‌ها هر اندازه در این زمینه به مردم تضمین بدهند اما نوعی ترس به دلیل وعده‌هایی که عملی نشده است، همراه مردم است. هرکدام از ما شاهد دوره‌هایی بوده‌ایم، من شاهد دوران جنگ در دهه ۶۰، پدر بزرگ من در دوره‌های قبل‌تر شاهد مسائل دیگر. بنابراین اتفاقات مشابه سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و تاثیرات خودش را گذاشته است. وعده‌های مسوولان هم نمی‌تواند این شرایط را تغییر دهد، بنابراین طبیعی است که ما شاهد چنین صحنه‌ها و اتفاقاتی باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۱۰۷۵۰۷:۱۲:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۳
حدیث و روایت متواتر و مسلمی هست متفق بین شیعه وسنی که :" درهمه دنیا همیشه دولت ها مقصرند ودر ایران، ملت."
ناشناس۵۱۱۱۰۰۰۷:۵۹:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۳
حکومتها از لابلای مردم میایند اما بعد از استقرار، رفتار حکومتها رفتار مردم را تغییر میدهد و این سیکل مرتب تکرار میشود. اگر حکومت از میان نخبگان جامعه نباشد این سیکل معیوب میگردد و فجایعی به بار میاید که جبران آن تقریبا ناممکن است. مقایسه آلمان شرقی و غربی قبل از جدایی و بعد از اتحاد مجدد شاهد این مدعا است.
ناشناس۵۱۱۱۰۸۰۸:۱۱:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۳
قصه تعریف نکنید . حکومت مقصر است . کجا حکومت دست مردم رو گرفت ؟؟؟؟ الان برید بم رو ببینید ؟ کرمانشکاه رو ببینید؟ ذخیره آبی رو ببینید . جاده ها مراکز درمانی و .... این کوچیکاش هست. دقیقا حکومت توی چه چیزی خوب بوده ؟؟
ناشناس۵۱۱۱۴۹۰۹:۰۰:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۳
حالا دیگه مردم رو مقصر شناختید و یه چیزی هم بدهکار شدند؟!!
سعید۵۱۱۲۵۷۱۰:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۳
این تیتر ... نمک بر روی زخمه. .. فقط خوشحالم که هنوز بچه دار نشدم
ناشناس۵۱۱۱۵۷۰۹:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۳
از سایت الف که آقای توکلی متخصص اقتصاد صاحب امتیاز آن است انتظار نداشتم. با مطلبتون موافق نیستم. دلیلش هم ساده است: اگر فرض شما مبنی بر عامل بودن نگرانی مردم در خرید اقلام درست باشه، در ابتدا خرید اقلامی مانند لبنیات و خودرو و.... افزایش پیدا میکنه و باعث بالارفتن قیمت میشه، خب بعد از مدتی چند ماهه، با توجه به اینکه جمعیت دفعتا اضافه نمیشود، بایستی مصرف و نیاز به لبنیات و خودرو کاهش پیدا کرده و باعث کاهش مجدد قیمتها شود، در حالیکه هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. فرض مطرح شده فقط در شرایط پایدار اقتصادی قابل قبول خواهد بود، نه در شرایط سقوط ارزش پول ملی.
محمد۵۱۱۱۷۰۰۹:۱۸:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۳
دلیل عدم همکاری مردم با دولت در ایام خاص و هنگام مشکلات اقتصادی دو چیز مهم است. اول عدم صداقت دولت بعنوان مثال وقتی رئیس دولت اعلام می کند قیمت ارز حباب است و مردم نگران نباشند و بعد قیمت ارز 3 برابر می شود. آنوقت نباید انتظار داشت با درخواست دولت برای نخریدن ارز مردم پیروی کنند. دوم فساد گسترده دولتی و سازمان ها و نهادهای حاکمیتی. با وجود اخبار فساد در دستگاه های مختلف .. مردم رغبتی به همیاری با دولت ها نمی کنند. هر درخواستی از سوی دولت رد می شود مثل زلزله کرمانشاه که مردم کمک هایشان را به افراد معتمد خود دادند. با وجود تبلیغات گسترده دولتی منفی علیه آنها هم مردم می بینند که حاصل کمک های آنها دارد تبدیل به سرپناه برای مردم کرمانشاه می شود در حالی که دولتی ها با وجود سرو صدای زیاد هنوز اقدام عملی نشان نداده اند
ناشناس۵۱۱۱۷۵۰۹:۲۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۳
بسیار خوب متشکرم
ناشناس۵۱۱۲۱۲۱۰:۰۵:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۳
چنین سوالهای نپرسید ... اصلا شایسته نیست. کاملا بدیهی است همیشه مردم مقصرند.
ناشناس۵۱۱۲۶۲۱۰:۵۲:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۳
مردم چه کسانی هستند؟ خب این مردم هم در دل این حکومتها تربیت شده و رشد یافته اند. فرهنگ مردم یک کشور در راستای فرهنگ آموزشی حکومت ها و ساختار و هنجارها شکل میگیرد .. اعتقاد به این مساله، بعد فرهنگ اختصاصی خانواده ها را نفی نمی کند بلکه عمومیت فرهنگ یک کشور را می گوید. پس بدانیم ملت ها اگر اینچنین برخوردی در این شرایط و شرایط مشابه دیگر داشته باشند نشات گرفته از تربیت و فرهنگ .. جامعه انهاست...
آریابان۵۱۱۲۸۸۱۱:۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۳
در یک دید فراگیر میتوان نقش حکومت ها برای مردم را همچون سایه بانی مثل پدر در خانواده تصور کرد که اساسا تک تک اعضای خانواده سوای نقش و جایگاه تعریف شده خود در کانون خانواده ، پدر را بمنزله حامی و پشتیبان مرکزی و محوری برای پیشبرد امورمشترک خانه در گذران چرخ زندگی می بینند و باور دارند. ولی وای به روزیکه بر اثر برخی رفتار های نابخردانه ، بی مایه و بدتر از همه ناروشن و مبهم پدر ، بی اعتمادی و دروغگوئی چوپان به باور های اعضای خانواده رخنه کرده و آنرا خدشه دار کند. در آنصورت است که تفرقه چنان بلایی جانسوز جان خانواده و تک تک اعضای آنرا مبتلا کرده و تک-محوری و بخود-اندیشی و خود-حفاظتی جای اتحاد و شعار;همه برای همه را که پیشتر ها بسیار سودمند و کارساز بود می ستاند.
محی الدین۵۱۱۳۲۱۱۱:۳۳:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۳
دولت و حاکمیت و کسانی که در نظام اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور دخیل هستند مقصر اصلی هستند که با ناکارآمدی و عدم شفافیت اعتماد عمومی را کاهش می دهند و بعضا از همین امر هم سو استفاده می کنند
یکی از مردم۵۱۱۳۲۲۱۱:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۳
من از مسئولین عذر میخوام ، ما مردم خوبی برای مسئولین نبودیم ، اونها شب و روز زحمت میکشن اما ما قدردان نیستیم ، مقصر همه مشکلات ما هستیم .
ناشناس۵۱۱۳۵۲۱۱:۵۴:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۳
بیاین منو اعدام کنید .من یکی از مفسدین هستم
ناشناس۵۱۱۴۱۷۱۲:۲۹:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۳
مردم مقصرند از با اینکه نا آگاهند نسبت به تعیین سرنوشت به افکار و و ذخیره اندیشه سایرین بسنده می کنند نهایت رو عدم آگاهی انتخاب ... کماکان ادامه دارد و بالنتیجه باید ضعیت موجود که حاصل فکر نکردن آنهاست بپذیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین