توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را تهدید می‌کند/ 3 سد مهم وضعیت بحرانی دارند

گروه اقتصادی الف،   3970603018

کشاورزی افسار گسیخته و بدون برنامه منابع آبی کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ شعار خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به منابع آبی کشور مشکلات فزاینده‌ای را برای منابع آبی به وجود آورده است تا جایی که کمبود منابع مالی موجب تغییر در این سیاست و اعمال محدودیت‌هایی برای کشاورزی شده است.

به دلیل محوریت کشاورزی در تامین اشتغال، محدودیت‌های اعمال شده سبب کاهش درآمد و رفاه کشاورزان شده و نیازمند است در صورت اعمال محدودیت، شرایط را برای اشتغال این قشر زحمتکش جامعه در بخش‌های صنعتی و خدماتی فراهم کنیم.

در همین زمینه عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با رسانه‌های کشور ضمن بیهوده خواندن خودکفایی کشاورزی، بیان کرد: همین الان آقایان هنوز درباره خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند.

قیمت آب باید واقعی شود

هدایت الله فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو؛ با اشاره به کاهش بارش در کشور اظهار کرد: میزان بارش و ورودی آب به مخازن سدها، نسبت به سال آبی گذشته به ترتیب ۲۷ و ۳۰ درصد کاهش داشته است که در این میان وضعیت سد‌های استقلال در هرمزگان، زاینده رود در اصفهان و ملاصدرا در فارس بحرانی ارزیابی می‌شود.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره وضعیت رودخانه‌ها تصریح کرد: طی ۱۵ سال اخیر میزان ریزش برف به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و کاهش ۴۸ درصدی منابع آب سطحی را به دنبال داشته است، منابعی که برای تامین مخازن سد‌ها و آب‌های سطحی به مراتب از بارندگی اهمیت بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌هایی در مورد بارش باران در اواخر تابستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: پیش‌بینی اولیه از میزان بارش در شهریور ماه هر سال صورت می‌گیرد و که در این میان میزان بارش‌های پاییزه نقش تعیین کننده‌ای در میانگین نهایی بارش دارد.

به گفته وی؛ در صورت ادامه خشکسالی با وضعیت بحرانی روبه‌رو خواهیم بود و نیاز است اهتمام بیشتری را در مدیریت تقاضا آب داشته باشیم.

فهمی با اشاره به فعالیت کارگروه سازگاری با کم آبی بیان کرد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با مدیریت وزارت نیرو تشکیل شده و مصوبات این کار گروه در سطح هییت وزیران است و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی برای برای سازگاری با کم آبی در نظر گرفته شده است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اثرات منفی کاهش بارش در کشور، اظهار کرد: کاهش بارندگی در فرسایش خاک، آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل و افزایش ریزگرد‌ها تاثیر مستقیم دارد و کشور را وارد بحران سرزمینی می‌کند که حل آن نیاز به مشارکت آحاد مردم دارد.

وی با اشاره به استفاده از آب شیرین کن برای تامین آب شرب اظهار کرد: به دلیل هزینه بالای تامین آب شرب توسط آب شیرین کن ها، نیاز است با تغییر الگوی مصرف و مدیریت تقاضا در مصرف آب صرفه جویی صورت گیرد.

این مقام مسول با اشاره به تغییر کاربری از کشاورزی به صنعت در کشور بیان کرد: باید از کشاورزی معیشتی که میزان اتلاف آب در آن بالاست فاصله گرفت و به سمت صنعتی شدن و استفاده از ظرفیت‌های کشت گلخانه‌ای حرکت کرد.

فهمی گفت: قیمت آب در سبد هزینه مردم سهم کمی دارد و می‌توان با استفاده از اهرم‌های اقتصادی ضمن واقعی‌سازی قیمت آن مصرف را مدیریت کرد.

عبور از خشکسالی نیازمند مشارکت همه آحاد مردم

علی اکبری نماینده مردم شیراز و عضو کمسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی؛ با اشاره به وضعیت آب در کشور اظهار کرد: با وجود وضعیت بحرانی آب کشور و خشکسالی‌های اخیر، در صورت مشارکت همه آحاد مردم می‌توان با استفاده بهینه‌ای از وضعیت موجود عبور کرد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به خشکسالی ادامه دار در کشور تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان، پیش‌بینی می‌شود خشکسالی در ایران تا چند سال آینده ادامه یابد و به نظر می‌رسد سیستم کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی باید شرایط را برای سازگاری با آن فراهم کنند.

عضو کمسیون آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مصرف آب در کشاورزی بیان کرد: بیشترین آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و باید با استفاده از کشت گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش سطح زیرکشت میزان فشار بر منابع آبی را کاهش داد.

بحران اشتغال در کشور شرایط را برای تغییر فعالیت از کشاورزی به سایر بخش‌ها سخت کرده است

وحید اردکانیان کارشناس حوزه اب و کشاورزی؛ با اشاره به وضعیت آبی کشور اظهار کرد: خشکسالی و تغییرات اقلیمی در ایران امری اجتناب ناپذیر است، اما کاهش منابع آبی به دلیل توسعه بدون برنامه کشاورزی در ایران ناشی ضعف مدیریت این منبع باارزش است.

این کارشناس افزود: بحث مدیریت اشتباه آب مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه سیاست‌گذاری و ترسیم راهبرد‌های اشتباه در سطح کلان است که کوجب اتلاف در منابع آبی کشور شده است.

وی ادامه داد: توسعه کشاورزی بیش از ظرفیت اکولوژیکی محیط با شعار "گندم بکارید و استقلال درو کنید" فشار مضاعفی را به منابع آبی کشور وارد کرد و خالی از آینده‌گری بود.

اردکانیان تصریح کرد: کشت محصولات کشاورزی با وجود استفاده از بخش اعظم منابع آبی به دلیل ساختار سنتی آن بازدهی چندانی ندارد.

وی با اشاره پرهزینه بودن طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای بیان کرد: انتقال آب فراینده پرهزینه است که تنها برای تامین آب شرب توجیه پذیر است که متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

این کارشناس افزود: خرید چاه کشاورزی و ایجاد فضایی برای فعالیت کشاورزان در بخش صنعتی و خدماتی می‌تواتد اقدام سازنده‌ای برای کاهش فشار به منابع آبی باشد.

به گفته وی؛ به دلیل بحران اشتغال در کشور، فضا برای هدایت کشاورزان به سمت صنعت و خدمات چندان مناسب نیست.

اردکانیان در پایان گفت: باید ضمن تشریح وضعیت آبی در دشت‌های کشور، مدیریت آن را به کشاورزان همان منطقه واگذار کرد و افراد بومی آن منطقه با دلسوزی نسبت به منابع آبی رفتار خواهند کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین