آیت‌الله جوادی‌آملی: محتکران از حیوان‌ پست‌تر هستند

گروه اجتماعی الف،   3970601143

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه ارز، سکه و نقدینگی کافی در کشور وجود دارد اما بازار ملتهب است، گفت: برخی با احتکار کالا از حیوان‌ پست‌تر هستند و این بی‌عقلی است که روزی پیش‌بینی نشده را احتکار کنیم.

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در حسینیه احمدآباد شهر دماوند اظهار کرد: عید سعید فطر بدرقه ماه رمضان و عید سعید قربان بدرقه حج تمتع است. وی با بیان اینکه وقتی بنده‌ای به پیشگاه پرودگار متعال خود نزدیک شد، جشن می‌گیرد، افزود: اعیاد دیگر نیز از همین سنخ و غدیر هم عیدی برای ولایت است؛ همه مسلمانان باید این عید را به برکت خطبه‌های امام جشن بگیرند.

هیچ مخلوقی به بی‌راهه نمی‌رود/ هدف اصلی خلقت تکوین است

این مرجع تقلید گفت: باید خداوند متعال را شاکر باشیم در نظامی زندگی می‌کنیم که از سوی شاگردان اهل‌بیت (ع) اداره می‌شود و هدف اصلی این خلقت آن است که همه در یک مسیر مستقیم حرکت کنند و هیچ مخلوقی به بی‌راهه نمی‌رود.

جوادی‌آملی با بیان اینکه همه موجودات دارای نقص و عیب هستند، تصریح کرد: عیب این است که درون موجودی پوسیدگی وجود داشته باشد و نقص آن است که پوسیده نیست، اما کم است و در این راستا، نقص و عیب با یکدیگر تفاوت دارند؛ در جهان هستی همه موجودات می‌دانند که دارای عیب و نقص هستند و در این جهت به مسبح مراجعه می‌کنند تا معایب خود را برطرف کنند و پس از رفع مشکل شکرگزار او هستند.

وی، هدف اصلی خلقت را تکوین دانست و ادامه داد: عده‌ای در نظام تشریع معصیت می‌کنند، اما آنها در نظام تکوین مطیع هستند؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم به این دنیا آمده‌ایم، هستیم و خواهیم رفت، اما اینکه چطور از این دنیا برویم در اختیار ما قرار دارد.

قربانی کردن از بهترین مسائل عبادی است/ ذبح دام تربیت‌یافته خود خلاف عاطفه و نهی شده است

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه در نظام تکوین عیب و نقصی وجود ندارد، بیان کرد: کسی که به بی‌راه برود هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌زند؛ امیدواریم تمام حجاج و زائران خانه خداوند با طواف مقبول در کمال سلامت برگردند.

جوادی‌آملی در خطبه‌ دوم نماز عید سعید قربان به مساله قربانی کردن اشاره کرد و افزود: قربانی کردن از بهترین مسائل عبادی است و مستحب بوده کسی که می‌تواند حتی قرض و قربانی کند؛ دستور دیگری برای افراد وجود دارد که اگر در منزل دامی را تربیت کردند به دست خود او را قربانی نکنند و این نهی شده و خلاف عاطفه است.

وی تاکید کرد: مومنان باید قربانی‌های محکم و سالم را انتخاب کنند؛ آنها وقتی می‌خواهند چیزی برای خانواده خود تامین کنند، نباید پوسیده و معیوب باشد؛ اشرافی‌گری نکند، اما چشم خانواده و فرزندانش به دست اوست.

امروز نباید موش‌صفت و اهل احتکار بود/ عده‌ای از حیوان‌ هم پست‌تر هستند

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از حیوانان همچون موش اهل ذخیره و احتکار هستند، گفت: پرندگانی نظیر کبک و کبوتر در فواصل زیادی مهاجرت می‌کنند و با دست خالی می‌روند که خداوند روزی آنها را در مبدا، طول راه و مقصد می‌دهد؛ امروز نباید موش‌صفت و اهل احتکار بود و در پی ذخیره کالاها نباشید، چراکه خداوند روزی همه را می‌دهد.

جوادی‌آملی با اشاره به اینکه موش هم به اندازه روزی خود می‌خورد، تصریح کرد: امروز عده‌ای با ذخیره کالا از حیوان‌ هم پست‌تر هستند و این بی‌عقلی است که روزی پیش‌بینی نشده را احتکار کنیم؛ برخی باور نکردند که به صورت موش محشور می‌شوند.

جایی که خون شهید ریخته شده، آن کشور طیب و طاهر است

وی بیان کرد: شهدای گران‌قدر کار سیاسی اساسی انجام دادند و کشور را پاک و مطهر کردند؛ در جایی که خون شهید ریخته شده، آن کشور طیب و طاهر است؛ در کشوری که خون شهدا آن را مطهر کرده باید میوه پاک بدهد؛ چرا شخصی دو تن سکه تهیه و گاهی فردی خود را بی‌آبرو می‌کند؟

این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع خاطرنشان کرد: ارز، سکه و نقدینگی کافی در کشور وجود دارد، اما بازار ملتهب است و ما نباید موش و گرگ باشیم و باید همچون کبوتر و کبک آزادانه زندگی کنیم.

منبع: فارس

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین