واکنش تند کرملین به اظهارات بولتون

گروه جهان الف،   3970601062

جنگ لفظی میان مقام های مسکو و واشنگتن در آستانه دیدار نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ژنو به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایرنا، در روز های گذشته بولتون اظهارات ضد و نقیضی در خصوص همکاری های واشنگتن و مسکو در سوریه مطرح کرده است و حتی مدعی شده که روسیه و آمریکا در خصوص خروج ایران از سوریه به توافقاتی رسیده اند.

وی پیش از سفر به سرزمین های اشغالی، مدعی شد که آمریکا، اسرائیل و روسیه در مورد کاهش نفوذ ایران در سوریه منافع مشترک دارند و پوتین و ترامپ در این باره به توافق هایی دست یافته اند. پس از این اظهارات، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش با آمریکا درباره خروج ایران از سوریه مذاکره ای نکرده و موضوع بازداشتن تهران مطرح نشده است.

ساعاتی پس از اظهار نظر پسکوف، بولتون اظهارات خود را تغییر داد و رویترز به نقل از وی نوشت که او گفته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مقام های آمریکایی گفته است که کشورش نمی تواند خروج از سوریه را به ایران تحمیل کند. بولتون در آستانه اجرای دور جدید تحریم های آمریکا علیه روسیه که به شدت بر ارزش روبل روسیه تاثیر گذاشته است، در ادامه جنگ رسانه ای خود، مدعی شد که مسکو در سوریه گرفتار شده است و به دنبال تامین منابع برای بازسازی این کشور می گردد و همین امر ابزار خوبی به واشنگتن می دهد تا از آن در مذاکره استفاده کند.

در واقع این اظهار نظر فرار به جلو برای مقام های آمریکایی محسوب می شد چرا که آنان هفته گذشته اعلام کردند که بسته 230 میلیون دلاری را که به بازسازی و تثبیت اوضاع سوریه اختصاص داده بودند، لغو کرده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز مدعی شد که کشورهای خاورمیانه باید هزینه بازسازی سوریه را بپردازند. پس از این اظهارات، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه از خودداری آمریکا به کمک مالی برای بازسازی سوریه انتقاد کرد و به کنایه گفت که با خروج تروریست ها، دیگر کسی در سوریه نمانده که نیاز به پول داشته باشد.

اما پس از اظهارات اخیر بولتون در خصوص کم آوردن روسیه در سوریه و برداشته شدن تحریم های مسکو به شرط همکاری این کشور با آمریکا در سوریه علیه ایران، شورای امنیت ملی روسیه به ریاست پوتین تشکیل جلسه داد و از کرملین خبر رسید که مقام های روس در خصوص آخرین وضعیت سوریه و نشست آتی مشاوران امنیت ملی مسکو و واشنگتن گفت وگو و تبادل نظر کرده اند.

پس از این نشست، موج تازه ای از واکنش ها از سوی مقام های کرملین روانه واشنگتن شد.

پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه بار دیگر به اظهارات بولتون تاخت و اظهارات وی درباره گرفتار شدن روسیه در سوریه را ادعایی بی ادبانه خواند.

وی گفت: این ادعا که روسیه در جایی گرفتار شده ، بی نزاکتی است و شنیدن این گونه اظهارات از طرف آمریکایی، در حالی که نظامیان این کشور در سوریه حضور دارند، عجیب به نظر می رسد. سرگئی لاوروف رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نیز در واکنش به اظهارات بولتون که همکاری آمریکا با روسیه در سوریه را مشروط به خروج نیروهای ایرانی از این کشور کرده بود، خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از جمله آمریکایی ها شد که در سوریه بطور غیرقانونی حضور دارند.

لاوروف یادآور شد: همه نیروهای خارجی که در سوریه بدون دعوت دولت قانونی این کشور حضور دارند باید خاک آن را ترک کنند. سرگئی ریابکوف معاون لاوروف نیز گفت که ایالات متحده تحولات مثبت سوریه را به این دلیل نمی پذیرد که در واقع با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه در حل مسائل این کشور کنار نیامده است.

به گفته این دیپلمات باسابقه روسیه، آمریکا مانع حل و فصل مناسب مسائل تروریسم در ادلب سوریه می شود؛ ما بارها اعلام کرده ایم که مذاکرات ژنو تنها عرصه برای تلاش های مربوط به حل و فصل مسائل سوریه است.

ریابکوف با مطرح کردن این پرسش که چرا مذاکرات ژنو تنها عرصه است و آمریکا به چه دلیل همه تحولات مثبتی که در مساله سوریه رخ می دهد را رد می کند؟گفت: به این دلیل که در حل این مسائل روسیه و ترکیه و ایران شرکت می کنند، مقام های آمریکایی ناراحت هستند که کشورهای دیگر اقدامات سودمند می کنند.

ریابکوف تصریح کرد: به همین دلیل آمریکا از منطقه ماورای فرات در سوریه خارج نمی شود و مانع حل مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم در ادلب می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآورشد: آمریکا پایگاه نظامی خود در منطقه التنف سوریه را حفظ کرده و به اینکه نیروهای نظامی یک کشور بدون دعوت کشور میزبان حق حضور در آن کشور را ندارند، توجه نمی کنند. وی به تلاش این کشور برای از بین بردن تهدید تروریستی در سوریه و بازگشت زندگی عادی به این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما در این مساله با طیف گسترده ای از شرکای بین المللی همکاری می کنیم، عملیات امداد رسانی به سوریه با مشارکت فرانسه با موفقیت درحال انجام است.

ریابکوف افزود: به همراه کشورهای ضامن صلح سوریه شامل روسیه، ایران و ترکیه برخلاف آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آن در عمل و نه حرف به سوی تثبیت تدریجی اوضاع سوریه و عادی شدن وضعیت این کشور حرکت می کنیم.

به نظر می رسد در حالی که بولتون به ایستگاه پایانی سفر خود در ژنو پس از حضور در سرزمین های اشغالی و اوکراین نزدیک می شود، مساله مهم در نشست آتی با پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه اختلاف نظر دو کشور درخصوص سوریه و اوکراین باشد. دیدار مقام های امنیتی دو کشور در حالی بزودی در ژنو برگزار می شود که آمریکایی ها سیاست فشار و مذاکره با روسیه را روی میز قرار داده اند چرا که از یک سو به صورت پی در پی مسکو را تحریم می کنند و اقتصاد این کشور را در تنگنا قرار می دهند و از طرف دیگرمی خواهند برای کاستن از فشار تحریم ها یا برداشتن آنها، با واشنگتن در تحریم دیگر کشورها همراه شود.

پسکوف چهارشنبه شب با وجود پاسخ به اظهارات بولتون گفت که باید ببینیم پیشنهاد ترامپ برای لغو تحریم های ضدروسی درقبال همکاری مسکو و واشنگتن در مسائل سوریه و اوکراین چیست؟ از سوی دیگر روز چهارشنبه پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری با «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری فنلاند در شهر بندری سوچی واقع در ساحل دریای سیاه به غرب تاخت و ضمن هشدار به ناتو، دیدار با ترامپ در هلسینگی فنلاند را مثبت ارزیابی کرد وگفت: هیچ کس انتظار ندارد اختلاف های مسکو و واشنگتن در جلسه دو ساعته با ترامپ حل و فصل شود اما تبادل نظر و بیان دیدگاه ها همواره سودمند است.

پوتین همچنین تحریم های آمریکا را ابزاری بی فایده و غیرسازنده عنوان کرد و افزود: مساله موضع ترامپ نیست بلکه مشکل روسیه سیاستمداران ضد روسی در ایالات متحده هستند، امیدوارم شرکای آمریکایی ما به این نتیجه برسند که نگاه ضد روسی آنها سودمند نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین