مونسان: دولتی‌ها حق ندارند واحدهای اقامتی ایجاد کنند

گروه فرهنگی الف،   3970531093 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با تاکید بر اینکه دولتی‌ها حق ندارند واحدهای اقامتی و گردشگری ایجاد کنند، گفت: تلاش خواهیم کرد که در دستگاه‌های دولتی این موضوع مرتفع شود تا فشاری بر دفاتر گردشگری وارد نشود.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان شامگاه سه‌شنبه (۳۰ مردادماه) در جمع فعالان گردشگری فارس با تشریح وضعیت فعلی کشور بیان کرد: در شرایط سختی به سر می‌بریم که همه بخش‌ها از جمله فعالان اقتصادی در بخش‌های تولید، گردشگری، کشاورزی و ... را درگیر کرده که با تلاش بیشتر می‌توان از این گذر سخت تاریخی عبور کرد و کشور را به وضعیت نرمال سابق رساند.

او با تصریح بر اینکه مذاکره طی چند سال با گروه ۱+۵ رسید اما آمریکایی‌ها یک‌طرفه از آن خارج شدند و به موازت خروجشان مجددا مشکلاتی را برای کشور ایجاد کردند، افزود: مشکلاتی به ما تحمیل شده که چاره‌ای جز مقاومت و پایداری نداریم؛ چرا که در این شرایط امکان مذاکره وجود ندارد و اگر ضعف هم نشان دهیم شرایط بدتری را بر ما تحمیل خواهند کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ادامه داد: در قیاس با بخش‌های دیگر، صنعت گردشگری فشار کمتری را متحمل شده که البته این مهم مسئولیت ما را در برابر دیگر حوزه‌ها دوچندان می‌کند.

مونسان با بیان اینکه شرایط فعلی کشور یک فرصت مهم برای گردشگری ما محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: اما در کنار آن مشکلاتی هم ایجاد شده که تمام‌قد در تمام این مدت در حال تلاشیم تا آنها را مرتفع و مسیر رونق اقتصادی را هموارتر کنیم.

او با بیان اینکه در این شرایط همه بخش‌ها می‌گویند مالیات بخشیده شود و از طرفی بخشی از درآمدهای دولت کاهش یافته است، گفت: خواسته‌های بخش‌های مختلف شبیه هم است اما بیشترین فشار بر روی بخش تولید است.بخش گردشگری نسبت به بخش‌های دیگر کمتر متحمل سختی شده که باید تلاش کنیم کمبود بخش‌های دیگر را جبران کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در این شرایط نباید فشارهای غیرمنطقی ایجاد شود، افزود: نمی‌توان با استناد به یک خبر در یک روزنامه مالیات را حذف کرد، باید اقتصاد در همه بخش‌های دولت رونق داشته باشد.

مونسان به پیگیری مطالبه فعالان گردشگری در خصوص بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده هم اشاره و اظهار کرد که هر دو مهم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

او با بیان اینکه در حوزه تولید صنایع دستی وضعیت خوبی داریم، گت: فروش صنایع دستی رو به رشد است به گونه‌ای که در سال گذشته از مبادی گمرکی صادرات ۲۸۱ میلیون دلاری صنایع‌دستی داشته‌ایم و در دو ماهه اول امسال نیز با رشد ۱۶ درصد مواجه بودیم.

معاون رئیس‌جمهور به آغاز طرح تجاری‌سازی برندها برای ایجاد بازارهای جدید هم اشاره کرد و گفت: با برندسازی بازارهای فروش بیشتری برای محصولات ایجاد خواهد شد.

مونسان به راه‌اندازی سامانه نیما توسط هیئت دولت هم اشاره و عنوان کرد: تشکیل این سامانه یکی از مصوبه‌های آنی و فوری هیئت دولت بود اما ما تنها بخشی بودیم که توانستیم خودمان را از آن به دلیل مسائل ارزی خارج کنیم.

او با تاکید بر ممنوعیت فروش صنایع دستی غیرایرانی در سایت‌های تاریخی به حمایت از صنایع‌دستی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: به طور مستمر حمایت از نمایشگاه‌های خارجی برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی چه در داخل و چه خارج در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همچنین با بیان اینکه بودجه سازمان میراث فرهنگی بسیار اندک است، گفت: در سال ۹۷ میزان بودجه مصوب سازمان ما ۶۸۰ میلیارد تومان است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند تا در بودجه ۹۸ شاهد افزایش قابل توجه بودجه این سازمان باشیم.

مونسان که بخش گردشگری را موتور محرک اقتصاد کشور می‌داند، اضافه کرد: علی‌رغم مشکلاتی که در این حوزه حادث شده اما با ۴ درصد رشد مثبت توانستیم سال ۹۶ را پشت سر بگذاریم.

او ادامه داد: چهارماهه اول امسال علی‌رغم کاهش گردشگران اروپایی اما با رشد ۳۸ درصدی گردشگران خارجی روبه‌رو بودیم.

معاون رئیس‌جمهور به افزایش بی‌رویه نرخ بلیت شرکت‌‎های هواپیمایی نیز اشاره کرد و در این‌باره گفت: حسب ابلاغ امروز ریاست‌جمهوری به ستاد تنظیم بازار، دستور داده شده تا به فوریت  این مسئله را بررسی و رسیدگی کنند.

مونسان ادامه داد: یک سال تلاش کردیم تا مصوبه‌ای در راستای قانون واگذاری اراضی تصویب کنیم تا در صورت تغییر کاربری به گردشگری از پرداخت عوارض معاف شوند.

او به راه‌اندازی پرتال جامع گردشگری در سال گذشته هم اشاره و بیان کرد: این پرتال در تمام دنیا وجود دارد و ایران سال گذشته موفق به راه‌اندازی آن شد. پرتال جامع گردشگری موجب توزیع یکنواخت و افزایش سفر خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به اجرای طرح شهر گردشگر هم اشاره کرد و گفت: با در دستور قرار گرفتن این مهم، رویکردی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده‌ایم که به سراغ این موضوع بروند.شهرهای زیادی در حال رایزنی هستند که عنوان شهر گردشگر ابتدا به آنها داده شود.

مونسان اضافه کرد: به زودی نمایشگاهی با حضور فعالین گردشگری کشور در تهران در این خصوص برپا خواهد شد.

او همچنین بیان کرد: ۶۸ درصد رشد توریسم سلامت در فارس داشته‌ایم که نشانه همکاری و نزدیکی بیشتر با وزارت بهداشت است.

معاون رئیس‌جمهور به افزایش نوسانات ناشی از نرخ ارز هم اشاره و خاطرنشان کرد: مجوز داده شد تا توریست خارجی با قیمت روز ارز خود را در صرافی‌ها تبدیل کند.

مونسان به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی هم اشاره و در این رابطه خاطرنشان کرد: از ۴۳ پروژه‌ای که در سال گذشته واگذار شد ۱۰ پروژه آماده بهره‌برداری است.

او همچنین به اجرای طرح نورپردازی مجموعه تخت‌جمشید هم اشاره کرد و افزود: طراحی سه‌بعدی انجام شده و قرارداد آن نیز به امضا رسیده و به زودی اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در پاسخ به چرایی ثبت جهانی نشدن مجموعه زندیه نیز گفت: بزرگترین مشکل این مجموعه ساخت و سازی است که در جوار این مجموعه انجام شده و باید تا جایی که می‌شود سازنده هتل کوتاه بیاید تا این مجموعه نیز ثبت جهانی شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۷۸۲۲۱۳:۴۳:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
صبح بخیر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین