رجب، مرد میدان

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970531065 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
رجب، مرد میدان

پس از زورآزمایی های چند سال اخیر در ترکیه که هر بار به پیروزی اردوغان انجامید، کمپین های انتخابات تاریخی ریاست جمهوری بستری برای بازآرایش صفوف قوای مخالف اردوغان فراهم آورد و سازماندهی چنان شد که مقدمات یک انقلاب رنگی را به ذهن متبادر می کرد و حتی به نظر رسید که میخک سرخ پارک گزی نماد براندازان اردوغان شده است.

اما علی رغم نمایشات پر رنگ و لعاب و زمینه سازی برخی رسانه های غربی، ادعای «تقلب بزرگ» چند ساعتی بیش دوام نداشت چون که اردوغان پیشگیرانه به میدان آمد و اعلام کرد بوی توطئه به مشامش می رسد! او با جدیت نهیب زد که هر خیال اغتشاش به سختی سرکوب خواهد شد. تجربه کودتا و واکنش کوبنده اردوغان به آلودگان آن فراموش ناشدنی است و تداعی قاطعیت بی رحمانه چنان وحشت بر می انگیخت که پیاده نظام کودتای مخملی میخک سرخ جسارت عرض اندام در خود نیافتند.

آن ایام هم گذشت و این بار تشدید بحران لیر آوار شد! ده ها نفر از اتباع امریکا در بند قانون ترکیه گرفتارند اما ترامپ که تهییج رای دهندگان مسیحی را یک تاکتیک انتخاباتی یافته و در آستانه انتخابات کنگره به نمایشات محرک نیاز دارد، فرصت را غنیمت یافته تا پرونده یک کشیش پروتستان را بهانه جنجال تبلیغاتی و البته گوشمالی ترکیه نافرمان بگیرد. واشنگتن بی پرده پوشی شمشیر از رو بسته و به ناآرامی بازار ارز ترکیه دامن می زند. جامعه ترکیه مانند هر کشور دیگر اراذل و اوباشی دارد و از گزند سیاست بازان متوهم در امان نیست. رقبای سیاسی اردوغان نیز در این بلبشو ساز «دیدی گفتم» کوک کرده اند و ابلهان خودنما کاهش ارزش لیر را توطئه حساب شده دیکتاتور به قصد فقیر و محتاج کردن ملت تفسیر می کنند و با توسل به هر شایعه و تهمت نفرت پراکنی پیش گرفته اند...

خلاصه اینکه گرمای این هیاهو می تواند تن افعی آشوب را بیدار کند تا شاید بحران ارزی فرصت ساز بهره برداری از سرمایه گذاری های چندساله براندازان شود. البته اردوغان همچون رزم آوری مغرور در میدان ایستاده و ضمن رجزخوانی، فعالانه از هر گوشه یارکشی می کند. این سرد و گرم چشیده آنچنان هوشمند و آزموده این بازی را اداره می کند که باز هم در میانه یک بحران داخلی از لزوم مشغول کردن ارتش به جبهه خارجی سخن می گوید!

موقعیت کنونی برای دولت ترکیه بسیار حساس شده است آنچنان که سال ها این کشور در گیر بحران های ریز و درشت بوده و البته در ناجوانمردانه ترین هجوم هم اردوغان بازی را نباخت تا ترکیه بازنده نباشد. فرمان بر صحنه بردن سناریو هرج و مرج و توطئه جنجال سازی چشم به جرقه ای دارد و می توان به تجربه امید بست که دولت جدید اردوغان همچنان هوشیار بماند و بهانه به دست خودباختگان جهت ماجراجویی و تضعیف مواضع وطن ندهد.

اردوغان به تازگی آرای بیش از نصف رای دهندگان ترکیه را جمع کرده و رئیس جمهور قانونی کشور است اما به رغم مشروعیت، تجربه بی حیایی هوچی گران صحنه جهانی علیه اعتبار دولت روحانی (با حدود ۲۴ میلیون رای ملت) هم پیش چشم همگان جریان دارد. فارغ از هر داوری درباره شخصیت اردوغان می توان پذیرفت که سیاستمدار ورزیده ای است و اکنون "بهترین گزینه ممکن" در ترکیه برای منافع ایران محسوب می شود، در مقابل اردوغان دیگرانی هستند که به قدرت رسیدنشان زمینه ساز تقویت تهدید علیه ایران است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین