فکری به حال ریال کنید

رضا نصیری سوادکوهی، گروه تعاملی الف،   3970529059 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
فکری به حال ریال کنید

چند روز پیش، درست وسط داستان ها دلار و افزایش قیمت سریع آن داستانی را شنیدم که خیلی برایم عجیب بود. یکی از عزیزان می گفت فردی برای اجاره خانه اش 14 سکه به عنوان پول پیش و ماهی 1 سکه از مستاجر طلب کرده!

اولین چیزی که به فکرم رسید بی اعتبار شدن ریال بود. مردم اعتمادشان را به ریال از دست داده اند. از بس که بی ارزش شده است در طول این سال ها.

دیروز یا به عبارت بهتر دیشب برای بازگشت به خانه اسنپ گرفتم. راننده پسر جوانی بود. آنقدر جوان بود که با خودم فکر کردم یا گواهینامه ندارد یا مدت کوتاهی است که گرفته. از او پرسیدم چند سالت است؟ گفت 21، بیبی فیس هستم! این سوال را پرسیدم و پاسخ داد و داستان ما شروع شد. یک ضرب حرف زد تا دم در خانه. گفت روزها اسنپ کار می کند و هر چه در می آورد دلار می خرد و لیر ترکیه! پیش بینی می کرد دلار به 17 هزار تومان می رسد (گفت پیش بینی ما این است که دلار می شود 17 تومن). آهی کشیدم و از آنجا که این روزها هر کس در مورد قیمت دلار پیش بینی نجومی داشته باشد درست است (البته اگر یک عدد بسیار بالا بگوید) چیزی نگفتم.

خلاصه از صاحب خانه گرفته تا راننده اسنپ به ریال کمترین اعتمادی ندارند و ترجیح می دهند پولشان را به سکه یا دلار تبدیل کنند. حق هم دارند، ریال بزرگترین دزد ایران و شاید یکی از بزرگترین دزدها در جهان باشد. ریال ظرف چند هفته تمام پول های داخل بانک و کارت های بانکی را تبدیل به یک سوم کرد. فکر کنید صبح بیدار می شدید و میدید که یک نفر 70 درصد حساب بانکی شما را خالی کرده! حتما به پلیس و قاضی شکایت می کردید. ریال برای چندمین بار این کار را با ما (همه مردم ایران) کرد.

اما باید یقه چه کسی را بگیریم؟ به نظرم من بانک مرکزی. بانک مرکزی یک وظیفه اساسی دارد و آن حفظ ارزش پول ملی است. اساس صاحب و مسئول پول ملی بانک مرکزی است. متاسفانه این وظیفه به درستی انجام نمی شود. نه در این روزها و ماه ها، بلکه سال های سال است تورم به جان ریال افتاده و ریال هم حساب مردم را خالی می کند. کاش پیش از آنکه مردم پول مورد استفاده خود را تغییر بدهند، یک نفر در بانک مرکزی به فکر ریال بیفتد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۳۴۶۶۱۱:۲۳:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
واقعا...بعضی موقع فکر میکنم میشه یه روز پاشیم ببینیم یه معجزه ای شده و دلار شده مثلا ۱۰۰۰ ریال....
ناشناس۵۰۴۹۶۹۲۱:۵۳:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
هر چی بخوابی بیداری از این آرزوها بیشتر میکنی
ناشناس۵۰۷۰۰۴۲۲:۰۰:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۳۰
من الان امدم مالزی واقعا داره گریم میکیره با این دلار
ناشناس۵۰۳۵۱۱۱۱:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مسئله اين است که ارزش ريال به جيب دلار آمريکا رفت. بنابراين ريال بزرگترين دزد نيست آمريکا بزرگترين دزد است. براي همين است که مرگ بر آمريکا مي گوييم. مردم دنيا زحمت مي کشند و کار مي کنند و يک عده در آمريکا با چاپ دلار ارزش کار اين مردم بيچاره را مي چاپند.
ناشناس۵۰۳۶۱۴۱۲:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
شما استاد اقتصاد در کدوم دانشگاهی عزیزم؟
ناشناس۵۰۳۶۵۴۱۲:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
فعلا که بچاپها هموطن خودت هستن که هم اموال مردم را میچاپن هم پول بدون پشتوانه چاپ میکنن که اینحوری ریال سقوط کنه
آریابان۵۰۳۶۱۲۱۲:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
خیلی وقته که باید به این پرسش پاسخ دهند : آخه این ریال چگونه یک واحد پول ملی بحساب میاد که در جیب هیچ ایرانی امروز، یک عدد از آن که هـــــــــــچ بلکه حتی 100 تا از اونهم مطلقا پیدا نمیشه و معمولا شاید بعضی ها ندرتا 500 تا از اونو همراه داشته باشند !!!!!.
ناشناس۵۰۳۸۷۸۱۳:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
ریال دولت رای مسئولیت پذیری مبارزه با فساد کاهش تورم معیشت مردم و... همش حباب و توهمه
دانشجوی قدیمی اقتصاد۵۰۴۲۲۵۱۵:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۹
این امضای رئیس بانک مرکزی که در آن تصویر بیست تومانی دیده میشود، مربوط به دکتر محمد علی مولوی استاد اقتصاد پول و مالیه بین الملل در دانشگاه تهران در سالهای قبل از انقلاب است. که در اوائل انقلاب مدتی رئیس کل بانک مرکزی بود. او آن موقع در انتشار پول و تخصیص ارز بسیار سختگیر بود. به وزرا و روسای بانک ها و مقامات به هیچ کس دیناری ارفاق نمیکرد. شخصا تعریف میکرد که وقتی مقامات می آیند و دست خالی برمیگردند، تهدید میکردند که میرویم نزد امام از شما شکایت میکنیم. و همین کار را هم میکردند. حضرت امام در جواب آنان میفرمودند من خودم گفتم خیلی سختگیری بکنه !!!
ناشناس۵۰۴۳۴۶۱۶:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
انتظار دارید تفکر "اقتصاد مال خر است" ریال ایران را به قدرتمندترین پول دنیا تبدیل کند؟
شهباز قلیزاده۵۰۴۹۵۰۲۱:۴۴:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
ازخدا کمک میخواهم به داد فقیرها برسه
تحلیلگر تکنیکال بازارهای مالی۵۰۴۹۹۰۲۲:۰۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۹
متاسفانه بنده و امثال بنده سالهاست بر اساس تحلیلهای علمی هشدار چنین روزهایی را دایما میدادیم و هر سال طبق میانگین آمارهای اعلامی رسمی که معمولا غیر حقیقی و آمارهای میدانی بعمل آمده که حقیقیتر بودند، نرخ حقیقی تبادل ریال با دلار را مماسبه میکردیم. اینرا خود بنده بارها محاسبه کرده ام اما کتاسفانه وقتی اعلام میکردیم اعتنایی نمیشد که هیچ بلکه مورد تمسخر قرار میگرفتیم. اوضاع خیلی وخیمتر از آن هست که همه فکر میکنند بر اساس آخرین محاسبه بنده که مربوط به آمار سال مالی گذشته است نه امسال نرخ تبادل ریال با دلار ۲۳۶۵۰۰ ریال است که تورم امسال رو اگر بطور میانگین نرخ اعلامی و میدانی محاسبه شود چیزی در محدوده ی سیصدهزار ریال تا چهارصد هزار ریال خواهد بود و ور این خصوص باید هشدار یک ابر تورم ویرانگر در راه است در حالیکه سالها قبلتر و در دوران دولت آقای خاتمی میتوانستند جلویش را بگبرند نه الان که تبدیل به تسونامی میشود خیلی ساده میتوان با ابزار تحلبل حرکتی فبمت بنام اعداد فیبوناچی براحتی پیشبینی کرد که چه نرخی در انتظار بازار نهایی که همان خود مردم هست خواهد بود.
ناشناس۵۰۵۰۷۹۲۲:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
تورم بجان ریال نیفتاده. تورم خود ناشی از ریال بی پشتوانه بانک مرکزی است. اگر دولت با ریالهای امروز بدهی های سال گذشته پیمانکاران را تسویه کند. چه کسی اعتراض میکند؟ ؟ ذینغع کوتاه مدت این وضعیت چه کسی غیر از دولت است ؟ جوجه دلالها هم میشوند عامل افزایش. ولی کسی نمیگوید مابه التفاوت سکه یک میلیونی و سه و نیم میلیونی در جیب چه کسی غیر از بانک مرکزی رفته ؟ پیدا کنید پرتقال فروش را
ناشناس۵۰۵۲۴۱۰۰:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۳۰
خداکارهای مهمتری دارد
کاظم زارع۵۰۵۶۱۵۱۰:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۳۰
سلام اون صاحب خانه ای که پول پیش را سکه بگیره مغز خر تو کلش هستش . سکه بگیره که در پایان قرارداد سکه پس بده ؟!!!!!! = اون پول پیش رو ریال میگیره و با پولش سکه میخره که موقع پس با نصف پول فروش سکه ها ودیعه رو پس بده و بقیه رو بزنه تنگ جیبش . اگر پول پیش رو سکه بگیره این که خیلی به نفع مستاجر هستش . من که سکه و طلاهام رو فروختم دادم پول پیش صاحب خانه و الان نمیتونم یک سوم اون رو جای گزین کنم چی بگم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین