معاون فرهنگی قوه قضائیه: زندان اثر پیشگیرانه لازم را ندارد/ ضرورت ارائه مجازات‌های جایگزین

گروه اجتماعی الف،   3970529001

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه زندان اثر پیشگیرانه لازم را ندارد؛ گفت: خطاب ما به دانشمندان و اندیشمندان و حقوق‌دانان این است که به‌جای زندان روش‌های دیگری از مجازات را ارائه دهند.

به گزارش فارس، ششمین نشست کشوری دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های سراسر کشور و معاونان فرهنگ عمومی عصر امروز در هتل نماز مشهد برگزار شد.

در این نشست معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در مسائل مربوط به‌زنان و کودکان به‌عنوان یک قشر آسیب‌پذیرتر در جامعه تعهد داریم؛ گفت: این تعهد را یک تعهد دینی، اخلاقی و انسانی می‌دانیم، به‌همین دلیل این دفاتر مهم در دادگستری‌های کشور وجود دارند.

حجت‌الاسلام هادی صادقی اضافه کرد: معنای این موضوع این نیست که زنان ضعیف‌تر هستند یا اینکه قابلیت‌های کمتری دارند، یا از منظر اجتماعی در جایگاه اجتماعی درجه دو قرار دارند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه این به‌معنای مشابهت نیست؛ ادامه داد: از نظر فرهنگ اسلامی زن هم مثل مرد یک انسان است و خداوند در جایی که خواسته از انسان برتر نام ببرد، از زنان نام برده است.

وی متذکر شد: واقعیت این است که با آنچه که مطلوب اسلام است فاصله داریم و باید برای برطرف شدن این فاصله تلاش کنیم.

وی تأکید کرد: ما در فرهنگ خودمان احتیاج به ارتقا داریم اما نه به سمت فرهنگ غربی، بلکه باید به سمت فرهنگ اسلامی حرکت کنیم.

زندان مجازات اصلی اسلامی نیست

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به آسیب‌های زنان به‌علت مجازات؛ هشدار داد: زندان مجازات اصلی اسلامی نیست و فقط در برخی معدود از آن استفاده می‌شود اما چون در فرهنگ غرب مجازات بدنی را خشن دانسته‌اند، ما هم از آنان تقلید کردیم و حقوق‌دانان این فرهنگ غربی را پذیرفته و زندان را به‌عنوان مجازات اصلی قبول کرده‌اند.

صادقی با بیان اینکه یکی از شرایط مجازات این است که باید شخصی باشد؛ گفت: با زندان، خانواده هم مجازات می‌شوند، علاوه بر آن به‌دلیل اینکه هزینه برعهده دولت است، دولت هم مجازات می‌شود همچنین جامعه هم مجازات می‌شود چون باید خرج آن از بیت‌المال پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم زندان دانشگاه جرم و جنایت است؛ متذکر شد: با زندانی کردن، فرد فعال در جامعه را از فعالیت اجتماعی بازداشته‌ایم و ممکن است فعالیت‌های ناسالمی در زندان انجام دهد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: زندان یعنی سلب آزادی و سلب آزادی یعنی سلب انسانیت، زیرا اصل و اساس انسانیت آزادی است و اینگونه حقیقت انسانیت نمی‌تواند تبلور پیدا کند در نتیجه فرد تبدیل به مهره‌ای برای اطاعت از قوانین زندان یا شبکه‌های حاکم در زندان می‌شود، در همه دنیا چنین وضعیتی وجود دارد، مگر اینکه زندان انفرادی باشد.

ضرورت ارائه مجازات‌های جایگزین به‌جای زندان

صادقی با بیان اینکه زندان اثر پیشگیرانه لازم را ندارد؛ گفت: خطاب ما به دانشمندان و اندیشمندان و حقوق‌دانان این است که به‌جای زندان روش‌های دیگری از مجازات را ارائه دهند.

وی با اشاره به وجود خشونت در جامعه نسبت به زنان؛ تأکید کرد: حتما باید با این خشونت مقابله شود، لایحه‌ای علیه خشونت تدوین شده و مراحل آن حتما انجام شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه طبق فتوای فقها اگر زن خطایی کند مرد وظیفه دارد از او درگذرد؛ اضافه کرد: این فتوا باید پشتوانه حقوقی و قانونی پیدا کند زیرا به دستورات اخلاقی نمی‌توان بسنده کرد.

صادقی متذکر شد: باید فرهنگسازی صورت گیرد و مردان جامعه به‌گونه‌ای تربیت شوند تا نسبت به زنان با خشونت رفتار نکنند، همچنین تضمین‌های قانونی را برای تأمین امنیت زنان ایجاد کنیم، اما راه مگر در موارد خاص و خطیر، زندان نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین