آیت الله خاتمی: حوزه علمیه هرگز سکولار نبوده و نخواهد بود

گروه اجتماعی الف،   3970528172 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه همیشه در عرصه سیاسی حضوری فعال داشته است، گفت: حوزه علمیه هرگز سکولار نبوده، نیست و نخواهد بود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی در آیین افتتاحیه اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه استانی و معاونین و مدیران ستادی در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امروز حوزه‌های علمیه میراث انبیاء و ائمه اطهار (ع) هستند؛ حوزه‌ای که میراث امامین باقرین (ع) می‌باشد، پاسخگوی نیاز‌های متعدد عصر کنونی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: این حوزه با برکت و کهن برای پویایی، موفقیت و نوآوری بیش از پیش باید عوامل متعددی را با قوت و توجه بیشتر مدنظر بگیرد تا بتواند رسالت جهانی خود را هر چه بهتر و بیشتر ایفا کند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: «قرآن محوری»، «تکیه بر روایات ائمه اطهار (ع)»، «کسب مهارت‌های علمی»، «جامعیت»، «جوان گرایی»، «تخصص گرایی»، «تسویه عناصر ناصالح»، «فرهنگ تقیّه»، «سعه صدر علمی»، «عنصر مناظره هدفمند»، «توجه به عنصر هجرت»، «استقلال حوزه به معنای درست»، «مسأله اجتهاد و آموختن شیوه درست آن»، «مباحثه»، «انقلابی بودن»، «تشویق هنرمندان آیینی»، «برپایی گردهمایی، همایش و کنگره ها» از جمله عناوینی است که هر کدام در جایگاه خود اگر درست و به جا انجام شود از عوامل موفقیت بیش از پیش حوزه علمیه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به توضیحاتی پیرامون عناوین فوق الذکر، بیان داشت: در خصوص محوریت قرآن کریم در حوزه‌های علمیه شک و تردیدی وجود ندارد؛ ولی اگر بتوانیم برنامه‌ای تدوین کنیم که طلاب تا پایه ۱۰ حداقل یک دوره تفسیر قرآن را بخوانند خیلی ارزشمند است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای حرف اول انقلاب را بعد از ۴۰ سال تکرار می‌کنند که هنوز قرآن در حوزه جایگاه خودش را پیدا نکرده است، از بی‌اطلاعی این افراد است؛ امروز قرآن جایگاه واقعی خودش را در حوزه پیدا کرده است؛ امروز بیش از صد‌ها درس تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه تشکیل می‌شود، این درس، درس عشق است؛ چراکه نه نمره‌ای دارد و نه مدرکی به کسی می‌دهند.

وی به مسئله مهارت آموزی در حوزه‌های علمیه و طلاب اشاره کرد و افزود: مسئله نوشتن و مهارت‌های نگارشی همانطور که در حوزه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) وجود داشت امروز نیز باید از سوی طلاب با جدیت بیشتری مهارت‌های نگارشی و نوشتاری دنبال شود.

آیت الله خاتمی ادامه داد: مهارت خطابه، از جمله مهارت‌هایی بود که سابقا از سوی بزرگانی همچون آقای خزئلی، فلسفی، آیت الله العظمی مکارم قبل از انقلاب برپا می‌شد و فنّ سخنرانی و خطابه به طلاب و روحانیون آموزش داده می‌شد؛ اما متأسفانه دیگر با آن سبک و سیاق وجود ندارد و می‌بایست بر روی این موضوع تلاش بیشتری شود.

وی اظهار داشت: امروز فنون و مهارت‌های دیگری به امر تبلیغ اضافه شده و آن بهره‌گیری از رسانه‌های مجازی است که بحمدالله حوزه علمیه در این عرصه اقدامات ارزشمندی را رقم زده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: جامعیت حوزه در موضوعات مختلف به ویژه عرصه اخلاق و اخلاق محوری بسیار رویکرد ارزشمندی است که ان شاءالله همچون گذشته در این حوزه مبارک جاری خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حوزه‌های علمیه همیشه در عرصه سیاسی حضوری فعال داشته است، تصریح کرد: هرگز حوزه علمیه سکولار نبوده، نیست و نخواهد بود. در طول تاریخ کهن حوزه‌های علمیه از زمان امام صادق (ع) تا به امروز حوزه‌های علمیه سربزنگاه نقش الهی و رسالت دینی خود را ایفا کرده‌اند، همانطور که اخیراً ملاحظه کردید موضع‌گیری‌های صریح مراجع معظم تقلید را در خصوص وضع معیشتی مردم و رفع مشکلات اقتصادی، این از هوشیاری و بصیرت حوزه و حوزویان است.

آیت الله خاتمی به جوان گرایی به معنای درست آن اشاره کرد و افزود: جوان گرایی دارای دو معناست؛ یکی اینکه مسنّ‌تر‌ها بروند و جوان‌ها بیایند و دیگر اینکه جوان‌ها بیایند و از تجربه مسنّ‌تر‌ها بهره گیرند، حوزه باید طلاب فاضل را رصد کرده و آن‌ها را در تخصص‌هایی که تبحّر دارند رشد دهد تا اسلام و معارف آن را با سهولت و روش‌های متنوعی ترویج کند.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه چیزی به اسم خط قرمز وجود نداشت و هر چیزی در راستای مصالح اسلام و مسلمین مورد سوال و جواب قرار می‌گرفت لذا کرسی‌های نظریه پردازی را جدی بگیرید و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: آن را مورد توجه قرار دهید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به استقلال حوزه علمیه بیان داشت: استقلال حوزه به معنای درست به معنای بریدن از نظام نیست؛ بلکه حوزه علمیه زیر بلیط هیچ کسی نیست و جز با کمک مرجعیت و ولایت یک ریال شهریه از کسی کمک نگرفته و بودجه و ردیف دولتی در این خصوص ندارد، اگر سهم امام (عج) باشد و برسد قطعا در بین طلاب و روحانیون به عنوان حداقل شهریه پرداخت خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۲۹۰۵۰۰:۳۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چرا حوزه علمیه ای در برابر اینهمه فساد مسئولین و اشرافیگری و ربا خواری کلان بانکها سکوت کرده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین