تشدید فشارهای تحریمی آمریکا و سرانجام نامعلوم بسته پیشنهادی اروپا

گروه جهان الف،   3970527176 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا در روزهای اخیر گروه اقدام ایران را در وزارت خارجه زیر نظر برایان هوک ایجاد کرده تا با اعمال فشار، کشورهای مختلف را از خرید نفت ایران منصرف کند. این در حالی است که سه کشور اروپایی باوجود گذشت بیش از سه ماه از خروج واشنگتن از برجام هنوز از بسته پیشنهادی خود رونمایی نکرده‌اند.

تشدید فشارهای تحریمی آمریکا و سرانجام نامعلوم بسته پیشنهادی اروپا

به گزارش الف، با خروج ترامپ از برجام، بازگشت تحریم‌های فرا سرزمینی آمریکا علیه ایران نیز آغاز شد. در مرحله اول تحریم‌ها که در 13 مردادماه اتفاق افتاد تحریم‌های مرتبط با بخش خودرو، تجارت طلا و فلزات کلیدی توسط وزارت خزانه بازگردانده شد و قرار است در آبان ماه نیز تحریم‌های بخش انرژی، نفت و همچنین بانکی اعمال شود.

با خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 97، موج خروج شرکت‌های خارجی علی‌الخصوص اروپایی‌های آغاز شد و در طول این مدت کمپانی‌های متعددی در بخش‌های مختلف از بازار ایران خارج‌شده‌اند. ازجمله این شرکت‌های می‌توان به توتال، شرکت کشتیرانی مرسک، رنو، آنی، شرکت نفتی لوک اویل روسیه، پژو، ایرباس، جنرال الکتریک، ریلاینس، زیمنس، دانیلی چینا و ... اشاره کرد.

بر اساس تحریم‌های ثانویه آمریکا، چنانچه شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌های اعمالی در ایران ماندگار شوند بازار آمریکا را از دست می‌دهند و همچنین با جریمه‌های سنگین از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا روبه‌رو خواهند شد.

در مقابل این اقدامات، ایران وارد فاز مذاکرات با کشورهای اروپایی شد تا آن‌ها بسته پیشنهادی خود را برای اقناع تهران به ماندن در توافق هسته‌ای ارائه دهند. همچنین اروپا وعده داده قانون مسدودکننده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و حفاظت از شرکت‌های اروپایی را عملیاتی خواهد کرد؛ اما نکته مهم این است اتحادیه اروپا، نمی‌تواند شرکت‌های این قاره را مجبور به فعالیت در ایران کند و به همین دلیل بود که ورنر هویر، رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا اواخر تیرماه ضمن پشتیبانی از تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای اعلام کرد این بانک نمی‌تواند نقشی در حفظ برجام بر عهده گیرد.

البته برخی باوجود تائید اختلافات اروپا و آمریکای دونالد ترامپ، معتقدند درنهایت حمایت کشورهای قاره سبز از توافق هسته‌ای و تلاش برای بقای کانال‌های خرید نفت و انتقالات مالی چندان کارساز نخواهد بود. دراین‌باره اخبار ضدونقیضی نیز مطرح‌شده، چنان چه برخی رسانه‌های خارجی در طول این مدت عنوان کرده‌اند اروپا در قبال بسته پیشنهادی خود به دنبال تحمیل شروطی جدید به ایران می‌باشد. اگر این امر صحیح باشد بیان‌گر نوعی تقسیم‌کار و استفاده از حربه تکراری پلیس خوب و پلیس بد برای امتیاز گیری بیشتر از ایران می‌باشد.

این ظن و گمان با صحبت برخی مقامات کشورهای اروپایی تقویت نیز شده است. به‌عنوان‌مثال امانوئل مکرون اواخر اردیبهشت‌ماه در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان با تأکید بر حفظ توافق هسته‌ای عنوان کرده بود باید درباره سیاست‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی گفت‌وگو کرد. همچنین مکرون گفته بود به خاطر ایران، جنگ تجاری اروپا علیه آمریکا به راه نخواهد افتاد و شرکت فرانسوی هیچ اجباری به ماندن در ایران نخواهند داشت.

آنگلا مرکل و فدریکا موگرینی نیز در مقاطع مختلف علی‌رغم موضع‌گیری‌های ضدآمریکایی تأکید کرده‌اند هیچ تضمینی برای نفع بردن از توافق هسته‌ای به ایران نمی‌توانند بدهند.

شروط ایران برای ماندن در برجام و نقشه اروپایی‌ها

ایران در شروط اعلامی خود برای حفظ توافق هسته‌ای بر حفظ فروش نفت به کشورهای خارجی و تضمین دست‌یابی به پول حاصل از آن پافشاری داشته است؛ اما در طول این مدت با بی‌تحرکی اروپایی‌ها، برخی کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن و هند از کاهش خرید نفت از ایران خبر داده‌اند. همان‌طور که گفته شد تحریم‌های نفتی قرار است از آبان ماه اجرایی شود. برخی تشکیل گروه اقدام ایران به ریاست برایان هوک را صرفاً در این راستا عنوان کرده‌اند که با رایزنی، تهدید،  اعمال فشار گسترده و تطمیع، شرکت‌ها خارجی از خرید نفت ایران صرف‌نظر کنند.

در این راستا حدود دو هفته قبل فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس عنوان کرده بود: «اعضای باقی‌مانده برجام متعهد به فعالیت در راستای حفظ کانال‌های مالی مؤثر با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران بوده‌اند. در این راستا فعالیت‌های ما ادامه خواهد داشت که ازجمله آن همکاری با کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از برجام و حفظ روابط اقتصادی با ایران است».

بیشتر بخوانید:

بیانیه موگرینی و وزرای خارجه سه کشور اروپایی: تحریمهای آمریکا علیه ایران را مسدود میکنیم

مشاور موگرینی:‌ نیت ترامپ از مذاکره، وادار کردن ایران به تسلیم است

اعضای باقی‌مانده برجام متعهد به فعالیت در راستای حفظ کانال‌های مالی مؤثر با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران بوده‌اند. در این راستا فعالیت‌های ما ادامه خواهد داشت که ازجمله آن همکاری با کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از برجام و حفظ روابط اقتصادی با ایران است

دراین‌باره احتمال دیگری نیز مطرح می‌شود که اروپایی‌ها آگاهانه و  عامدانه، زمان ارائه بسته پیشنهادی خود به ایران را به تعویق خواهند انداخت تا زمان تحریم‌های نفتی فرا برسد و ایران که در موضع شکننده قرارگرفته احتمالاً حتی با پیشنهاد ضعیف اروپایی‌ها نیز موافقت خواهد کرد.

این در حالی است که رهبر انقلاب در 2 خردادماه و در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، بر هفت تضمین برای مقابله با بدعهدی اروپا تأکید کردند. جبران سکوت در قبال نقض برجام توسط آمریکا، مطرح کردن قطعنامه‌ای علیه آمریکا در شورای امنیت به دلیل نقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱، عدم طرح بحث موشکی و حضور جمهوری اسلامی در منطقه، مقابله با هرگونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی، فروش نفت ایران به‌قدری که جمهوری اسلامی می‌خواهد، تضمین انتقال وجوه مربوط به تجارت با جمهوری اسلامی توسط بانک‌های اروپایی و اگر در پاسخگویی به این مطالبات تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده‌ی هسته‌ای محفوظ است. درواقع این شروط به‌عنوان مبنا و شاکله بسته پیشنهادی توسط اروپایی‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، یک روز بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای نیز درباره ادامه برجام با انگلیس، فرانسه و آلمان، فرمودند: «من به این 3 کشور هم اعتماد ندارم؛ به اینها هم اعتماد نکنید. اگر میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا اینها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب، البته من بعید میدانم. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمیشود برجام را ادامه داد. مسئولین کشور در امتحان بزرگی هستند: آیا عزت ملت را حفظ خواهند کرد یا نه؟ باید عزت و منافع ملت به معنای واقعی کلمه تأمین شود

سیاست آمریکا در دوران ترامپ، تشدید فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک برای محاصره و انزوای ایران است. همچنین تشدید استفاده از ابزار تحریم در راستای تاثیرگذاشتن بیشتر نتایج آن بر مردم ایران و تلاش برای همراهی کشورهای اروپایی برای مشروعیت بخشی به فشارهای وارده و انزوای نظام جمهوری اسلامی برای پذیرش شروط جدید است. دولت ترامپ علاوه بر عقب‌نشینی ایران از سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه دفاعی، پیگیر فروپاشی اجتماعی- اقتصادی و در آرزوی براندازی نظام سیاسی ایران است.  

به گزارش الف، رهبری اگرچه در سخنان خود ادامه مذاکره با اروپایی‌ها را منع نکرده‌اند اما راه‌حل مشکلات را در داخل و بر پایه اتکای به منابع داخلی بیان کرده‌اند. چنانچه 22 مردادماه در دیدار با اقشار مختلف مردم بیان داشتند: من نمی‌گویم تحریم‌ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردها است و اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و به هنگام تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می‌توان مقابل آن ایستاد.

دیدگاه کاربران

عبدالله رازقی بیرجندی۵۰۱۸۳۷۱۴:۳۰:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
از امیر کبیر معاصر چه خبر؟!
ناشناس۵۰۱۸۴۰۱۴:۳۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اروپا داره مارو بازی میده...احتمالا بازم ازمون امتیاز میخان...مثلا همین fatf.
ناشناس۵۰۱۸۹۰۱۴:۴۶:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اروپا و چین و روسیه همگی در موضع ضعف در برابر آمریکا هستند و با آمریکا مذاکره می کنند.
ناشناس۵۰۱۹۴۱۱۵:۰۰:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مرگ بر امریکا شیطان بزرگ مرگ بر مزدوران وطن فروش و خائن. مرگ بر مدیران فاسد و بی کفایت
ناشناس۵۰۱۹۸۰۱۵:۱۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
باید همچون صئر اسلام که در محاصره مشرکان قرار گرفتند چندین دهه را در مقاومت اقتصادی بگذرانیم و وضع را تحمل کنیم ان شا الله که سربلند بیرون خواهیم امد برادران و خواهران اماده باشید که به جنگی بزرگ برویم افرادی که دم از مذاکره میزنند خیانت کارند ما مقاومت می کنیم نفت هم نیازی نداریم هر فرد باید از خود شروع کرده نیلزهای خود را کاهش دهد و جیره بندی در دستور دولت قرار گیرد امریکا بجنگ تا بجنگیم
ناشناس۵۰۱۹۸۳۱۵:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
باعث تاسفه ک شوری با منابع متنوع و ثروت های خدادادی و نیروی نخبه جوان ,باید منتظر بسته کشور هایی بدون منابع باشد ک غیر از صنعت چیزی ندارند ,اب در کوزه و ما گرد جهان میگردیم,اگر تصمیمات اقتصادی از حلقه مدیران اقتصادی خارج و به دانشگاهها وسطح جامعه انتقال داده بشه بهتر نتیجه میگیرید,اقتصاد ایران قابل داخلی شدن و بی نیاز شدن از دلار وصادرات نفتی است ....... نمیخواهیم نمیخواهند
جواد۵۰۲۰۱۲۱۵:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این همه طول و تفضیل لازم ندارد َ، اروپا دوست دارد برجام حفظ شود اما نمی تواند در مقابل تحریمهای آمریکا هیچ کمکی به ایران نماید . جمهوری اسلامی باید هر کاری را صلاح می داند انجام دهد و به اروپاییها دل نبنندد این فقط اتلاف وقت است
ناشناس۵۰۲۰۳۲۱۵:۳۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
وقتی آمریکا علیه ایران وارد جنگ اقتصادی شده چرا مسئولان بانک مرکزی ارز کشور را به باد دادند؟ درحالی‌که در چنین شرایطی عقل اولیه حکم می‌کرد حتی یک دلار بی‌مورد هزینه نشود.
ناشناس۵۰۲۰۳۴۱۵:۳۹:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تفاوت ایران با ترکیه در مواجهه تحریم این بود که مسئولان ترکیه اقدام به فروش ارز و سکه نکردند و منافع کشورشان را مثل ما بر باد ندادند متأسفانه اینجا سکه و ارز را که منابع ملی‌مان بود به نفع سودجویان و مفسدان به حراج گذاشتند.
ناشناس۵۰۲۰۳۵۱۵:۳۹:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ترکیه توسط آمریکا تحریم شد و سیاست دولت ترکیه و حمایت مردم این کشور موجب شد ارزش پول ترکیه پس از کاهش دوباره بالا برود. حضور مردم برای فروش دلار و سیاست‌های پولی ترکیه در قبال تحریم‌ها امیدوارم درسی برای مسئولان و مردم کشورمان باشد.
ناشناس۵۰۲۰۴۲۱۵:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تک‌نرخی کردن ارز بدون کار کارشناسی برای بزک کردن برجام بدفرجام، به گرانی ارز منجر شد!
ناشناس۵۰۲۱۵۵۱۶:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کسانی که به پیشنهاد مذاکره آمریکا دل خوش کرده اند و دم از تسلیم می زنند، بخوانند: امروز میخواهم به مصاف تزویر بروم. تزویر سکه ای دو رو است که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است. عوام خدایش را می بینند و اهل معرفت، ابلیسش. به شما قول می دهم چنانچه با همان نیت روزهای نخستین قیام شمشیر بزنید، پیروزید و بر دشمن مزوّر غلبه می کنید. در میان شما احیانا هستند کسانی که قصد تسلیم دارند. من بیعتم را از ایشان بر میدارم و اتمام حجت میکنم: «تزویر به شما امان میدهد تا مقاومتتان را بشکند؛ پس از غلبه شک نکنید، گردنتان را خواهد شکست!» و امّا بنعمة ربک فحدث! (مختارنامه)
ناشناس۵۰۲۵۴۰۱۹:۵۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم فشار ها را تحمل می‌کنند و از مسولین حمایت می‌کنند اگر بدانند که آنها دزد نیستند و صادقانه برای رضای خدا کار می‌کنند....
ناشناس۵۰۳۷۰۴۱۲:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مظلومیت تا این حد ای خدا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین