آیا عربستان سناریوی قطر را در مورد کویت هم پیاده می‌کند؟

گروه جهان الف،   3970527142

روزنامه الاخبار فاش کرد که مسؤولان دفتر پادشاهی کویت به امیر این کشور هشدار داده‌اند که عربستان قصد دارد سناریوی قطر را در مورد این کشور هم تکرار کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد: امیر کویت هشدار‌هایی را از دفتر پادشاهی دریافت کرده مبنی بر اینکه عربستان می‌خواهد سناریوی قطر را در کویت تکرار و این کشور را هم مثل قطر محاصره کند. اکنون مسؤولان کویتی درحال بررسی اوضاع و پیامد‌های احتمالی هرگونه محاصره‌ای از جانب عربستان هستند.

این روزنامه نوشت: مسؤولان گزارش مفصلی را تهیه کرده و در آن توصیه کرده‌اند که اولین اقدامات برای مقابله با محاصره زمینی در صورتی که عربستان مرزهایش را با کویت ببندد، این است که کویت از طریق مرز‌های مشترک با عراق نیازهایش را برطرف کند. درباره مرز‌های دریایی نیز افتتاح بندر المبارک الکبیر در سال ۲۰۲۱ در جزیره بوبیان در نزدیکی بندر ام القصر عراق یک گذرگاه دریایی بسیار مهمی برای کویت خواهد بود.

در این گزارش تأکید شده که بعید است کشور درباره تأمین مواد اولیه با مشکل جدی مواجه شود چراکه کویت در صدر کشور‌های عربی از حیث امنیت غذایی در سال ۲۰۱۷ بوده است.

الاخبار نوشت: ضربه احتمالی به اقتصاد کویت احتمالا در زمینه گردشگری خواهد بود. براساس آمار‌های رسمی کویت در سال ۲۰۱۶ از حدود سه میلیون تن از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرده که ۲.۵ میلیون تن آن‌ها عربستانی، بحرینی و اماراتی هستند. هرگونه محاصره یا تحریمی به ممانعت از سفر شهروندان این کشور‌ها به کویت و در نتیجه به خسارت‌های مادی بزرگی برای این کشور منجر می‌شود.

براساس گزارش مذکور، هرگونه محاصره‌ای قبل از اینکه به کویت آسیب برساند برای خود ابوظبی، ریاض و منامه زیان‌بار خواهد بود.

کویت از زمان آزادسازی‌اش از اشغال عراق در سال ۱۹۹۱ سیاست اجتناب از هر گونه بحران عربی - عربی یا کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس با یکدیگر را در پیش گرفت. کویت همواره خواسته مورد مقبولیت همه قرار بگیرد و نقش میانجی را در مسائل و مشکلات ایفا کند. این کار را در بحران سال ۱۹۹۵ بین قطر و عربستان و بحران سال ۲۰۰۹ بین امارات، عربستان و امارات و عمان در همان سال و نیز بحران قطر و امارات و عربستان در سال ۲۰۱۷ ایفا کرد.

در سال ۲۰۱۵ تنش بین کویت و عربستان علنی شد آن هم زمانی که عربستان تصمیم به بستن میادین نفتی مشترک با کویت در منطقه الخفجی گرفت ریشه این مساله به زمان تسلط انگلیس بر منطقه بازمی‌گردد و کویت از این اقدام ریاض متحمل خسارت سنگینی شد به طوریکه امیر کویت به منظور بازگشایی این میادین نفتی به ریاض رفت که بی‌نتیجه بود. اما کویت همواره سیاست خویشتن‌داری و آرامش را در پیش گرفت. با تنش عربستان با قطر در سال ۲۰۱۷ سفر وزیر بازرگانی کویت به قطر و دیدارش با امیر این کشور منجر به واکنش تند رئیس سازمان ورزش عربستان شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین