مروری بر اخبار مهم روز؛ جنجال یک پلاکارد در تجمع طلاب قم/ انتقاد عضو مذاکره کننده تیم جلیلی از ظریف و لاریجانی/ رسیدن فساد به برخی مسئولان بالای کشور/ عارف: مثال از سروش تا گوگوش درباره اصلاحات درست است

گروه سیاسی الف،   3970527141 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

جنجال یک پلاکارد در تجمع طلاب قم/ انتقاد عضو مذاکره کننده تیم جلیلی از ظریف و لاریجانی/ رسیدن فساد به برخی مسئولان بالای کشور/ عارف: مثال از سروش تا گوگوش درباره اصلاحات درست است

فساد به برخی مسولان کشور رسیده است

ایلنا نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری گفت: شرایط کشور شرایط خطیری است وبه جهت اقتصادی در این مقطع خاصی قرار گرفته ایم ولی به معنای آن نیست که در بن بست باشیم ، حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم... فساد در کشور وجود دارد و متاسفانه بزرگ شده و به برخی مسوولین بالای کشور رسیده است، در دوره ای که می شد و می بایست جلوی فساد را می گرفتند ، نگرفتند و برخی مسوولین کشور را آلوده کردند... راه مبارزه با فساد این بود که با کسانی که به فساد آلوده شده اند بدون تبعیض و بدون این که به کدام طیف و شخصیت وابسته است؛ برخورد شود. اگر با مسوولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می شد امروز این گونه نبود که مبارزه با فساد به یک دغدغه عمومی ملت تبدیل شود.

آنچه در خشت‌خام می‌دید

روزنامه وطن امروز نوشت: نگاهی به مواضع رهبر انقلاب درباره نتیجه مذاکره با آمریکا از ابتدای دولت یازدهم و مذاکرات منتهی به برجام بخوبی شرایط امروز پیش آمده برای کشور را چه به لحاظ اقتصادی و چه از منظر سرانجام توافق هسته‌ای پیش‌بینی می‌کند. «بی اعتمادی» به آمریکا و تاکید بر «توان داخلی» 2‌گزاره مهمی است که رهبر انقلاب در همه این سال‌ها بر آن تاکید کرده‌اند و اکنون صحت آن برای همه ثابت شده است. موضوعی که برخی مسؤولان در جریان مذاکرات هسته‌ای باور چندانی به آن نداشتند اما اکنون برای آنها ملموس شده است.

حاشیه های تجمع برخی از طلاب حوزه علمیه قم

روزنامه ایران در گزارشي با عنوان شعارهای ضددولت در فیضیه قم نوشت: در این مراسم البته یک بار دیگر هم رئیس جمهوری با کنایه‌ای غیرمستقیم با این شعار که «بنی صدرها همیشه فرصت فرار ندارند» با رئیس جمهوری معزول ایران در دهه شصت مقایسه شد، مقایسه‌ای که قبلاً هم صورت گرفته و بسیار حاشیه‌ساز شده بود. اما این تجمع شعارهایی عجیب‌تر از این هم داشت. چیزی که بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت نوشته‌ای به این عنوان بود؛ «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت». بازنشر گسترده تصویر این پلاکارد در شبکه‌های مجازی تفسیرهای مختلفی در پی داشت. از جمله کاربران زیادی آن را تهدید آشکار به قتل و دارای قابلیت پیگرد قضایی عنوان کردند. اما نوشته پراهمیت دیگری که کمتر به چشم آمد پلاکاردی بود که روی آن این جمله به چشم می‌خورد؛ «ای ملت! به نیت امر به معروف از رئیس جمهوری بخواهید در این گرانی‌ها یارانه هر نفر را تا 200 بالا ببرد.» چیزی که به وضوح سیاست افزایش مطالبات عمومی از دولت و بالا بردن فشارها بر شانه دستگاه اجرایی را خواستار شده بود. آن هم در روزهایی که خود دولت نیز به شکل‌های مختلفی زیر بار فشارهای اقتصادی قرار دارد.

روزنامه اعتماد نوشت: طلاب قم با برگزاري تجمع و در دست داشتن پلاكارد و سردادن شعار‌هايي نسبت به دولت و وقوع فساد در كشور واكنش نشان دادند. تجمع‌كنندگان با سردادن شعارهايي از جمله «حوزويان بيدارند از مفسدان بيزارند»، «امت ما بيدارند از مفسدان بيزارند» و «سكوت هر مسلمان خيانت است به قرآن» اعتراض خود را به برخي مسوولان كه نسبت به عدالت اقتصادي در كشور بي‌اعتنا هستند اعلام كردند...اما حاشيه اصلي اين تجمع مربوط به عكس يك پلاكارد در دستان يك طلبه بود. در اين تصوير يك طلبه جوان پلاكاردي با شعاري بسيار عجيب در دست داشت. روي اين پلاكارد نوشته شده بود: «اي آنكه مذاكره شعارت، استخر فرح در انتظارت». مقصود از اين شعار معماي پيچيده‌اي نيست كه نتوان منظور آن را متوجه شد اما سوال اين است، در شرايط كنوني كه تمامي مسوولان كشور بر حمايت از دولت تاكيد دارند استفاده از چنين شعار‌هايي چه معنايي مي‌دهد؟ در اين شعار مقصود از فردي كه شعارش مذاكره عنوان شده، حسن روحاني رييس‌جمهور قانوني ايران است اما نكته مهم اين پلاكارد مصرع دوم شعار است؛ جايي كه عنوان شده استخر فرح در انتظار رييس‌جمهور است و سرگذشتي شبيه به مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني... در روزهاي نخستين فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رسانه‌هاي بيگانه تلاش داشتند فوت مرحوم هاشمي را مشكوك جلوه دهند و سناريو‌هايي در اين باره مطرح كردند. سناريو‌هايي كه خالي از واقعيت بود اما متاسفانه اين پلاكارد در راستاي همان سناريو‌ها طراحي شده و طراح آن به عواقب اين موضوع فكر نكرده است. انتظار تفكر از طراح اين پلاكارد كار دشواري است زيرا او حتي نمي‌داند استخري كه مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در آن رحلت كرد، مربوط به فرح نبوده و صرفا براي آنكه قافيه شعار خود را تكميل كند چنين شعاري ساخته است. مرحوم رفسنجاني در استخري فوت كردند كه پس از انقلاب ساخته شد و محل آن متعلق به ليلا امامي همسر امير‌عباس هويدا بود نه فرح پهلوي.

علاءالدین بروجردی به ایسنا می گوید: اینها ادبیات دشمن است، چون فوت آقای هاشمی رفسنجانی اتفاق طبیعی بود که ممکن بود هر کسی دچار چنین عارضه‌ای شود، ولی استفاده از این ادبیات باعث سوء‌استفاده دشمن می‌شود، چون دشمن به دنبال القای این موضوع است که نگاه ملت به حاکمیت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با دهه‌های اول و دوم متفاوت است و مردم فاصله گرفته‌اند... این کاملا غیرواقعی و ظلمی به نظام است، چون شرایطی ایجاد می‌شود که این دیدگاه و القای تفکر را در دشمن تقویت می‌کند و آنها موفق می‌شوند که این را به خرد افکار عمومی بدهند.

محمدعلی پورمختار، عضو اصولگرای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم، در پاسخ به این که این سوال که آیا شعار نوشته شده بر روی این پلاکارد به نوعی تهدید علیه رئیس جمهور تلقی نمی شود؛ به دیده بان ایران گفت: این شعار بیش از این که تهدید باشد، شباهت به کنایه دارد. بنده هم با از سردادن این قبیل شعارها موافق نیستم اما متاسفانه در برخی از شرایط و مواقع افراد  با استناد به این شعارها اقدام به اعتراض می کنند.... مردم نباید رفتاری داشته باشند که از طریق یک شعار و یا پلاکارد باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی و یاخوشنودی دشمنان به جهت تحقق آمال آن ها شوند.

رونمایی از حزب لاريجاني؟

روزنامه صبح نو نوشت: اصولگرایان که مدت‌ها منتظر تشکیل حزبی به نام «رهروان» با پرچمداری علی لاریجانی بوده‎اند، حالا می‎بینند که نزدیکان رئیس مجلس با تابلوی دیگری وارد میدان شده‎اند... بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به عنوان يكي از سخنرانان گفت: ...این حزب همان حزبی است که قبلاً می‎خواستیم تشکیل بدهیم ولی در شکل حزب رفاه ملت وارد شدیم.

نامه نیوز نوشت: شاید تشکیل این حزب را بتوان یکی از اولین اثرات جلسه های مشورتی و منظم و هفتگی علی لاریجانی با ناطق نوری به حساب آورد. هرچه باشد این سیاستمدار کهنه کار اصولگرا از سال ها قبل کمر به رئیس جمهور کردن لاریجانی بسته بود. آن زمان به واسطه ناهماهنگی ها در جریان اصولگرا به مقصود نرسید اما حالا که فضای سیاسی کشور از چهره های میانه رو استقبال می کند ... فرصت از هر لحاظ مهیا است. اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی مهره ای همچون لاریجانی است و برای این کار باید ابزار و ساز و کاری دست و پا کرد. ابزاری که بی گمان «حزب» است. حزبی تحت عنوان «رهروان» یا هر اسم دیگری.

روزنامه آرمان هم نوشت: حزب رفاه ملت حزب جدیدی نیست و همان رهروان هستند که با تغییر نام درصدد آغاز فعالیت‌های جدیدی هستند. از ابتدای مجلس دهم تشکیل حزبی با عنوان رهروان در رسانه‌ها پررنگ شد که هرازگاهی بر سر نحوه تشکیل، رایزنی‌ها یا حضور برخی سیاستمداران مانند علی لاریجانی یا حجت‌الاسلام ناطق نوری جنجال‌های رسانه‌ای انجام می‌شد.

سرانجام ترمیم کابینه در هاله اي از ابهام

صبح نو نوشت: نزدیک به 60 روز از وعده رییس جمهوری درباره به‌کارگیری مشاوران جدید و ترمیم کابینه می‌گذرد اما نه تنها خبری از تحقق این وعده نیست بلکه رییس جمهوری در سخنرانی‌های اخیر خود حتی اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند، او حتی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم هم سخنی از تغییر کابینه و اصلاح آن به زبان نیاورد... در این میان اما رییس جمهوری رویکردی دوگانه به تغییر کابینه دارد، از طرفی او از تیم خود راضی نیست و آن‌ها را به دو گروه «ناامید» و «امیدوار» تقسیم‌بندی کرده است و از آنان که «با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند»، گلایه کرده است می‌خواست پاشنه‌ ورکشیده‌ها را دور هم جمع کند اما خروجی کار نشان می‌دهد که موفق نشده است اما او هنوز هم در مقابل تغییر وزرا مقاومت می‌کند، حال باید دید رییس جمهوری تا چه زمانی توان مقاومت در برابر مطالبه ترمیم کابینه را دارد؟!

تغییرات کابینه به کجا رسید؟

برجام اروپایی صرفا بازی با ایران است

وطن امروز نوشت: شرطی شدن اقتصاد و گره خوردن آن به سیاست خارجی همچون 4 سال نخست دولت روحانی در حالی است که منتقدان و کارشناسان درباره توان اروپا برای تقابل با آمریکا و حمایت از ایران تردیدهایی جدی را مطرح کردند. در این راستا و جهت واکاوی برجام اروپایی با دکتر علی باقری، معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو کرده‌ایم... {باقری}معتقد است... متأسفانه دیپلماسی دولت تدبیر و امید به‌گونه‌ای است که تصویر یک کشور صغیر و محجور را نزد بیگانگان پدیدار می‌کند...گره زدن اقتصاد کشور به اروپا را نه بنده و نه هیچ تفکری نمی‌تواند بپذیرد. این دیپلماسی نیست. این فرآیند نوعی (سوئیفت سیاسی) است، یعنی واسطه‌گری برای انتقال نظرها و دیدگاه‌های بیگانگان به داخل کشور. اینکه می‌گویند بسته اروپا در کلیتش خوب است یعنی چه؟ ما که نمی‌خواهیم بحث فلسفی و کل و جزء کنیم؛ دیپلماسی کلاس فلسفه نیست... كلیات به درد ما نمی‌خورد و مسأله عملا تمام شده خواهد بود. اینکه کلیتش مطلوب است یعنی چی؟! ما باید برای دوران تحریم درباره جزئی‌‌‌‌‌ترین نیازهای‌مان تصمیم بگیریم و برنامه داشته باشیم. بر حسب کلیات که کار پیش نمی‌رود. این نوع برخورد مخدر است، یعنی امیدواری واهی می‌دهد اما سر بزنگاه طرف را قال می‌گذارد. دقیقا همان کاری که اروپایی‌ها می‌خواهند انجام دهند. اگر آبان‌ماه که تحریم‌‌های اصلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، جزئیات بسته اروپا واهی و به درد نخور بود، آن کلیات به درد شما می‌خورد؟ اینجا اصلا جای کلی‌گویی نیست.  اینکه مساله‌ امروز ما بسته اروپایی شده، یک انحراف آشکار برای اداره عقلایی کشور است.

شهید لاجوردی تشخیص خودش را داشت

علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مهر گفت: انتخاب مرحوم لاجوردی به عنوان دادستان با این نیت محاکمه ایدئولوژی فرقان، به نظرم انتخاب درستی بود و به لطف خدا میسر شد... اگر بخواهم از نگاهِ خودم یک شیعه درست و حسابی از امیرالمومنین معرفی بکنم، لاجوردی را جزء شیعه های مسلمان علی می دانم که هم قاطع بود، هم رئوف بود، هم جاذبه داشت و هم دافعه.... عمده جفایی که به شهید لاجوردی شده از همین ناحیه است؛ شهید لاجوردی چهره مصمم و جدی داشت اما این‌ها خیال می­ کردند ایشان خشونت دارد، درحالی که برخلاف آن، ایشان «کانون عاطفه» بود.

وقت دیدار روحانی بافراکسیون امید دو و نیم سال طول کشید

محسن علیجانی عضو فراکسیون امید به اعتمادآنلاین گفت: رییس جمهور باید با مردم بیشتر صحبت کند؛ آقای روحانی در این خصوص کوتاهی کردند و باید قبل از طرح سؤال از رییس جمهور به‌صورت داوطلبانه در مجلس حضور پیدا می‌کردند... از طریق فراکسیون امید به رییس جمهور توصیه‌شده بود که در مجلس حضور پیدا کنند اما متاسفانه ایشان گوش نکردند. رییس جمهور برای اینکه به فراکسیون امید وقت بدهند، دو سال و نیم طول کشید. این موضوع نشان می‌دهد که ارتباط آقای روحانی با نمایندگان ضعیف است و به نظر می‌آید که باید تقویت شود.

 اصلاح طلبان به دنبال تسلیم در برابر غرب هستند

عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ  ایران مي گويد: متاسفانه برخی از احزاب سیاسی اصلاح طلب با  گرایش خاص در سال های اخیر با توجه به تلاش دولت برای توافق برجام بر آن بودند تا با ترسیم شبح جنگ بر سر ملت ایران مردم را از امری دچار واهمه کنند که اصلا امکانی برای وقوع آن نبود. این احزاب به دنبال آن هستند تا ما را در عرصه مسائل سیاسی  وادار به کرنش در برابر غرب کنند، هر چند خود آنها به خوبی به این موضوع واقفند که هیچ گاه جنگی بین ایران وآمریکا در نمی گیرد، بنابراین گزینه وقوع جنگ تنها یک ابزار سیاسی برای پیشبرد و نیل به خواسته هایشان است تا روال براساس خواسته سیاسی آنها پیش رود... اصلاح طلبان به خوبی می دانند که آمریکا از موقعیت جنگ علیه ایران برخوردار نیست، اما همواره بر آن بوده اند تا  با دامن  زدن برخی نگرانی ها نتیجه آن را درعرصه سیاسی دریافت کنند و ما را به گونه ای وادار به نوعی تسلیم و کوتاه آمدن و عدول از مواضع خود در برابر آمریکا و دنیای غرب کنند.

توهم اختلاف دیدگاه دولت با رهبری، اشتباه است

حجت الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: سه نکته مهم در بیانات رهبری در حوزه مسائل داخلی وجود داشت؛  نکته اولی که در بیانات ایشان مطرح شد حمایت قاطع و برای چندمین بار از دولت آقای روحانی بود که برخی براساس تصور و توهم فکر می‌کنند مقام معظم رهبری اختلاف دیدگاه شدید با دولت دارند این بیانات نشان داد که این چنین نیست و افراطیونی که چنین ذهنیتی را القا می‌کنند کاملا در اشتباه هستند . این مدرس حوزه علمیه افزود: نکته دوم درباره آقای احمدی‌نژاد هست؛  برای چندمین بار بود که رهبری نظرشان را درخصوص احمدی‌نژاد و تحرکات او علیه نظام، دولت، مجلس و قوه قضاییه بیان می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند.

دلیل حمایت رهبر انقلاب از روحانی

غرویان در خصوص نکته سوم بیانات مقام رهبری هم گفت: رهبری همه قوا را به اتحاد فراخواندند و همچنین به قوه قضاییه گفتند در مسائل اقتصادی به عدالت رفتار کند و از افراط و تفریط بپرهیزد. بنده معتقد هستم پس از این سخنان مقام معظم رهبری، سران سه قوه باید جلسات مشترک بیشتری بگذارند تا منویات ایشان را دنبال کنند.

آنچه رانت در کشور را گسترش داده از مافیای رسانه‌ای هم برخوردار است

فرشاد مومنی استاد دانشگاه علامه و رئیس در رابطه با واکنش‌های افراد به نامه خطاب به روحانی تصریح کرد: آنچه رانت در کشور را گسترش داده از مافیای رسانه‌ای هم برخوردار است. ناراحت‌کننده‌ترین واکنش از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت که امیدوارم ناشی از کم تجربگی و خامی باشد... آنها با ما تماس گرفتند که چنین جلسه‌ای گذاشته شود و ما گفتیم امکان دسترسی به همه افراد به خاطر تعطیلی دانشگاه‌ها وجود ندارد و مخاطب این نامه آقای رئیس‌جمهور است و ما نمی‌توانیم با تک‌تک دستگاه‌های دخیل در این بحث جلسه بگذاریم به اعتبار اینکه مخاطب نامه رئیس‌ جمهور است گفتیم برای کار نمایشی هم که شده زیبنده است که دعوت‌کننده رئیس‌جمهور باشد و کل تیم اقتصادی هم حضور داشته باشند اما بدون هماهنگی با ما بر حرف قبلی خود اصرار ورزیدند و مسئله را هم عمومی کردند. ما فقط می‌گوییم لطف کنید پای دانشگاهی‌ها را به این سیستم غیرمتعارف باز نکنید ما هنوز هم مایل هستیم در جلسه‌ای که به دعوت رئیس‌جمهور باشد حضور داشته و توضیحات لازم را هم بدهیم.

اصلاح طلبان بدنبال استیضاح رحمانی فضلی

 آرمان نوشت: ... رحمانی فضلی نشان داد در حد انتظار قوی عمل نکرده است. برخی گلایه‌ها درباره انتصابات هم وجود دارد که باید پذیرفت انتصاب حق وزیر کشور است اما عقب ماندگی و عدم بهبود وضعیت استان‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. حرف مدیران و اشخاص لایق در سمت‌ها چیست؟ چرا این افراد در استان‌ها کنار گذاشته شدند. دولت هر اندازه قاطع و با مسئولیت باشد و عملکرد خوبی داشته باشد، به همان اندازه مشکلات و مسائل کشور رفع خواهد شد. اگر دولت عملکرد خوبی نداشته باشد، مشکلاتی برای کشور پیش خواهد آمد. بنابراین باید دستبوس هر فردی بود که برای رفع مشکلات مردم و کشور تلاش می‌کند. البته در موضوع انتصاب‌ها نباید چشم‌ها را بر صدور احکام عجولانه بست که بدون تحقیق انجام شد. این روزها بحث استیضاح وزیر کشور در بین نمایندگان گرم است... مجلس بارها از وزرای دولت آقای روحانی دفاع کرده است و آقای رحمانی فضلی هم ظاهرا تبلیغ می شود که از نزدیکان رئیس مجلس هستند اما این رابطه مانع اجرای قانون نیست.

  زمان حضور رئیس جمهور در مجلس مشخص نشده است

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با مهر درباره برخی خبرها مبنی بر حضور رئیس جمهور در صحن مجلس برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در روز ۶ شهریورماه، اظهار داشت: این زمان قطعی نشده و ما به طور غیر رسمی شنیده ایم که آقای امیری (معاون پارلمانی رئیس جمهور) روز ۶ شهریورماه را به رئیس جمهور پیشنهاد داده و آقای روحانی هم پذیرفته است.

آیا واعظی از دفتر رییس‌جمهور می‌رود؟

 انتخاب نوشت: منابع مطلع ... می گویند، واعظی پس از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، همچنان در دولت باقی خواهد ماند. رییس جمهور قصد دارد ضمن انتصاب او به عنوان یکی از معانت های خود، فعالیت های دفتر رییس جمهور را نیز ذیل همان معاونت انتقال دهد. برخی منابع مطلع می گویند، احتمالا واعظی معاون اجرایی می شود و دفتر رییس جمهور نیز ذیل نظر او و این معاونت فعالیت خواهد کرد.برخی دیگر نیز پیشنهاد تشکیل معاونت سیاسی رییس جمهور را به روحانی داده اند تا واعظی ضمن به عهده گرفتن این مقام، دفتر رییس جمهور را نیز ذیل این معاونت انتقال دهد. 

  مردم در صورتی می‌توانند مشکلات را تاب بیاورند که به آینده امیدوار باشند

ایلنا نوشت: محمدرضا عارف در دیدار مدیرعامل و شماری از اعضای انجمن اندیشه و قلم گفت: مسئله اصلی کشور ما این است که شرایط لازم برای حضور احزاب تاثیرگذار را نداریم. در این شرایط نگاه ها به سمت حاکمیت می رود، در حالی که تک تک ما در این موضوع  دخیل هستیم. اگر منصفانه به وضعیت احزاب در ایران نگاه کنیم، باید این سوال را طرح کنیم که تاکنون در این احزاب، چند دبیرکل تغییر کرده است؟

عارف  با اشاره به اینکه ما گفتمان اصلاحات را برآمده از  انقلاب می دانیم، ادامه داد: باور من این است که ما در اصل گفتمان انقلاب با یکدیگر اختلاف نظری نداریم، گفتمان مقابل را هم تخطئه نمی کنیم اما مزیت گفتمان اصلاحات «جذب حداکثری» است؛ این مثال مردمی درباره اصلاحات که از «سروش تا گوگوش» را شامل می شود، صحیح است و ما نمی توانیم کسی را حذف کنیم. اما برخی رقبای ما  در کمال بی انصافی از این ویژگی اصلاح طلبان سوء استفاده می کند و مثلا ایراد یک فرد را برجسته می کند و آن را به کل جریان اصلاحات نسبت می دهد. 

دیدگاه کاربران

dayani۵۰۰۴۵۶۱۹:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آنهاکه به هر دلیل برجام را شکست خورده می دانند و از نابودی آن خوشحالند، یک مورد مهم را ندیده می گیرند، اگر برجام نبود تا کنون خدامیداند چه مقدار هزینه می کردیم تا کالایی تولید کنیم که اصلا به آن نیاز نداریم و کل کالا با همه دردسرهایش روی دستمان می ماند، کمااینکه گروگانهای روی دستمان ماندند و کالای مهمی همچون نفت نیز در حال روی دستمان ماندن است. دهسال پیش این امر را دکتر رنانی پیش بینی کرد و در کتاب خود به سران سه قوه یادآور شد. براین اساس انچه روزنامه وطن امروز - آنچه در خشت خام می دید - مدعی آن است ، کاملا نادرست است و غرض آلوده است.
ناشناس۵۰۰۷۷۱۲۳:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
الآن تولید نابود شده تولید را آمریکا نابود نکرده ، بلکه دولت ۱۱ و ۱۲ به نابودی کشاندند ___________________ حکایت آن چاه و آن سنگ و هزار عاقل حیران است.
ناشناس۵۰۰۸۴۰۰۰:۴۵:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هاشمی رفسنجانی در۱۸ آبان ۱۳۶۸در خطبه نماز جمعه معروف خود که بعدها به خطبه مانور تجمل معروف شد، بیان داشت: رفتارهای درویش‌مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است، زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی آورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب مسئولین وظیفه دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیر مسلمان "ملتی مفلوک" جلوه نکنیم لازم است تا "جلوه هایی از تجمل" در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود. شروع این کار را در دولت خود با انتقال دولت به کاخ سعدآباد و دکورهای چندمیلیونی برای وزارتخانه ها آغاز کرد. بعد از آن کاخهای شاه معدوم یک به یک به تصرف دولتی ها درآمد. یا در جایی دیگر رسما اظهار شد که «ایرادی ندارد اگر عده‌ای زیر چرخ‌های توسعه لِه شوند.» همین اظهارات و پیگیری عملی این سیاست ها توسط دولت سازندگی سبب گردید تا فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل در جامعه پررنگ شود، اختلاف طبقاتی زیادتر شده و به موازات این وضعیت، اوضاع اقتصادی کشور نیز به دلیل تورم شدید و شکست طرح‌های دولت در حوزه‌ اقتصاد به وخامت گرایید که بیشترین فشار را بر گروه‌های کم‌درآمد و مستضعف جامعه وارد می‌کرد.
ناشناس۵۰۱۷۲۴۱۳:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
داداش 18 آبان 68 پنجشنبه بوده. یه تقویم دانلود کن ببین.
ناشناس۵۰۰۸۹۶۰۲:۴۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اصلاح طلبان از هر ابزاري براي انحراف افكار استفاده ميكنند كه به موضوع اصلي كه همان غارت خزانه و ارسال به اقا زاد ها در امريكا و اروپاست پرداخته نشود
مرتضی۵۰۱۲۱۳۰۹:۳۱:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همیشه اصلاح طلبها برای اینکه گند کاری خودشان را توجیه کنند با لولو ترسانی جلو میروند و میگویند اگر نبود یک واقعیت وحشتناکی پیش می آمد که همش است دروغ است ابتدا گفتند اگر برجام نبود جنگ میشد اگر ما نیاییم جنگ میشود که رهبری بارها اعلام کردند که سایه جنگ دروغی بیش نبود حتی خود آمریکایی ها هم گفتند که برنامه نظامی نداشتیم و نداریم حالا اصلاح طلبها از فایده دروغین رفع سایه جنگ، برای برجام به یک فایده دروغین دیگر و آن نابودی اقتصاد در صورت نبودن برجام است رجوع کرده اند
ناشناس۵۰۱۲۳۶۰۹:۴۰:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همه بلاهایی که بدون برجام قرار بود سرمون بیاد الان هم با وجود برجام قراره سرمون بیاد فقط فرق الان با قبل از برجام اینه که اون موقع هسته ای رو بعنوان یک ابزار چانه زنی و برگ برنده در اختیار داشتیم ولی الان برجام اونرو هم از دستمون خارج کرد و حالا طرف غربی با خیال راحتر و با دغدغه کمتری می تونه به ما فشار بیاره و خواسته هاش رو اجرایی کنه
عبدالله۵۰۰۴۹۷۲۰:۳۵:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
امیدی نیست!!!!
ناشناس۵۰۰۶۰۳۲۱:۴۵:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ان پلاکارد کار خود دولتی ها بود با هدف مظلوم نمایی..
رضا۵۰۱۲۴۹۰۹:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
حتی بهش میا فتوشاپ باشه!
ناشناس۵۰۱۴۳۶۱۱:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کلا مقصر اصلاح طلبا هستند احمدی نژاد هم دور دوم اصلاح طلب شده بود
ناشناس۵۰۰۷۴۴۲۳:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
حالا با یک پلاکارد یک طلبه خوراک حاشیه سازی و مظلوم نمایی اصلاحطلب ها برای یکسال تامین شد و از فردا روزنامه های زنجیره ای و بی بی سی و... شروع می کنند به تحلیل پیام این پلاکارد ! و قلم فرسایی می کنند !!! موضوع لیست 20 میلیارد ارز بگیران و رانت های 50 هزار میلیاردی و بدهکاران بانکی و دلار 12 هزارتومانی و .. رفت به بوته فراموشی !!!
میثم۵۰۱۶۲۵۱۲:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همین پلاکاردو (با محتوای دیگه) اگه یک اصلاح طلب دستش گرفته بود که میشد سندی بر ۱۰۰۰ وابستگی و ... حالا شده یک طلبه؟
ناشناس۵۰۰۴۹۸۲۰:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
حالا همه مشکلات و گرانی و کارای سیف و شرکا گردن این طلبه و این پلاکارد افتاد!!!؟
ناشناس۵۰۰۵۲۵۲۰:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چرا فهرست دریافت‌کنندگان رانت‌ ارزی منتشر نمی‌شود؟ اسم چه افرادی در ان لیست است که باعث ترس دولت و اصلاحطلبان شده ؟
ناشناس۵۰۰۵۴۹۲۱:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
طراحی این پلاکارد با توجه به جمله ای که بر روی دسته آن نوشته شده و خواستار بازگردانی آن شده است، توسط کسی که آن را به دست گرفته نیست و طراح آن برگزارکنندگان این مراسم بوده اند! لذا باید عواقب مطرح نمودن این شعار و جنجالی که این روزها در شبکه های برپا کرده و شبهه ای که در ذهن افکار عمومی بابت فوت آیت الله افکنده را باید بر گردن برگزارکنندگان این مراسم که برای همه نیز مشخص هستند انداخت!
علی کریمی۵۰۲۱۵۲۱۶:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آیا طلبه ای که آن تابلو را در دست گرفته از محتوای و پیام آن بی خبر است؟ اگر خیر این تجمع دستوری بوده. اگر بله یکی از اهداف تجمع انعکاس پیام روی تابلو بوده و برگزار کنندگان این تجمع باید توضیح دهند.
ناشناس۵۰۰۵۷۲۲۱:۳۰:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
در این شرایط اقتصادی و بیکاری جوانان، چرا برای یک جلسه دولت چند میلیون تومان باید هزینه شود؟ مگر این جلسات جزو وظایف اصلی دولت در ارائه راهکار و خدمات به ملت نیست؟ پس این همه سور و سات نمی‌خواهد.
ناشناس۵۰۰۵۷۳۲۱:۳۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یک نفر در مجلس به یاد افراد مثل آقای علی مطهری بیاورد که مردم مشکل گرانی و معیشتی دارند چرا اینها درکی از گرفتاری‌های امروز مردم و موکلین خود ندارند و بلندگوی ضدانقلاب داخل و خارج کشور شده‌اند؟
ناشناس۵۰۰۵۷۷۲۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
قیمت تمام قطعات کامپیوتر دو برابر شده و برای تهیه یک دستگاه کامپیوتر خانگی معمولی باید 5 میلیون تومان هزینه بکنیم. خداوند برای دولتمردانی که با سوءمدیریت خود این آشفتگی بازار را به وجود آوردند، نسازد.
ناشناس۵۰۰۵۹۴۲۱:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اون پلاکارد کار اتاق فکر جریان « تکرار» بود با هدف لولوسازی از رقیب و به حاشیه راندن مطالبه افکار عمومی برای انتشار لیست ارزی... اینستاگرام شخصی که پلاکارد در دست گرفته( ع. ف)پر است از تمجید و مدح مرحوم هاشمی و مظلوم نمایی از او...
ناشناس۵۰۰۹۳۴۰۶:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
روی دسته پلاکارد نوشته کار کیه
ناشناس۵۰۲۵۵۰۲۰:۰۶:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اون هم میتونه برای فریب امثال تو باشه...
حرف حق۵۰۰۶۱۲۲۱:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اون نوشته اي كه دست يك طلبه جوان است دست فرد است كه پشت اون گروهي خوابيده اين شعار اين سوال را مطرح مي كند مگر هاشمي در استخر كشته شد ؟ بايد وزارت اطلاعات پيگير اين قضيه باشد اين افرد و اربابان أن خوراك براي رسانه هاي خارجي درست مي كند
ه. دانش۵۰۰۷۵۷۲۳:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
گرانی بعضی داروها و کمبود و نبودن در شبکه دارویی قبل تحریم واقعا سوال بر انگیزه
ناشناس۵۰۰۸۱۳۰۰:۱۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
عده اي مي خواستن ابروش درست كنند زدن چشمشو داغن كردن!
استاد اقتصاد سیاسی۵۰۰۸۹۵۰۲:۴۱:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این حملات نتیجه پنهان کردن حقایق از مردم توسط روحانی است روحانی باید حقایق کاهش ارزش ریال را به مردم بگوید.
ناشناس۵۰۱۰۵۹۰۸:۰۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
پلاکارد توسط تیم مافیای کارگزارنی ها سفارش داده شده. تا استفاده بیشتری از مرده بکنند
ناشناس۵۰۱۰۶۶۰۸:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این شخص چنین تفکری دارد مگر جرم است
ناشناس۵۰۱۲۸۸۱۰:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چهل سال است که امام (ره) و رهبر معظم و منبری ها و وعاظ و تریبون ها در حال نصیحت و هدایت جامعه هستند اما اندکی از مردم و مسئولین گوش میدهند و اجرا میکنند ولی اکثر مسئولین سه قوه متاسفانه مال دنیا وامکانات فراوان را حق خود میدانند. وزیر سابق صنعت (آقای نعمت زاده ) صاحب چند شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی است و خانواده او از کجا این همه مال وثروت اندوخته اند ؟ سایر مسئولین هم از این قاعده کما بیش برخوردارند . مردم چطور اعتماد کنند ؟ چطور امیدوار باشند ؟ وقتی پمپئو میگوید مسئولین ایران عده ای دزدان بزرگ وباند مافیایی خطرناکی هستند مردم چطور باور نکنند ؟ چرا از محبت و بزرگواری رهبر این قدر سو استفاده میشود ؟ مسئولین بدانند مردم در آینده امید و اعتمادشان اگر از شما سلب شود از دین وباور های دینی هم سلب میشود و شما عملآ به خود و نظام و اسلام خیانت جبران ناپذیری کرده اید .
علی کریمی۵۰۱۳۱۱۱۰:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
وزیر محترم کشور چرا دیگر اقشار مانند دانشجویان ، معلمان ، کارگران ، حقوقدان ها و .... به این راحتی نمی توانند تجمع کنند؟
ناشناس۵۰۱۴۱۰۱۱:۲۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این افرادی که قصد تخریب نظام و ملت را دارند و با تند روی دنبال اهداف خود هستند باید اعدام شوند.
ناشناس۵۰۱۴۲۸۱۱:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جهانگیری: "فساد به برخی مسولان کشور رسیده است" . حال اخوی گرامیتون چطور است؟
ناشناس۵۰۱۵۴۷۱۲:۲۷:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اسلاحتلبا از یک پلاکارد هم می ترسن؟
حمید۵۰۱۹۲۱۱۴:۵۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بر اساس سخنان علی مطهری و روزنامه اعتماد و ایران و..، اولا آقای هاشمی رفسنجانی به قتل رسیده است، ثانیا یک جریان خاص در قتل ایشان دست داشته است که حالا دست خود را با یک تابلو رو کرده است، ثالثا این جریانِ خاص، رئیس جمهور محترم را نیز تهدید به قتل کرده است! بر مبنای سه نتیجه گیری متوهمانه فوق، باید بسرعت طلبه هایی که آقای هاشمی را به قتل رسانده و رئیس جمهور وقت را هم تهدید به قتل کرده اند را شناسایی و به اشد مجازات محکوم کرد. در این میان می توان به هرکسی که سابقه انتقاد از آفتاب برجام، 2030 و قراردادهای خسارت بار نفتی داشته اند را دستگیر کرده و لابد برخی از آنها را به جوخه اعدام سپرد! جالب ترآنکه، همین روزنامه ها و رسانه ها از مخالفین جدی بگیر و ببند بوده و شعار آزادی بیان را مصادره کرده اند. با این حال جای چند سوال از رسانه هایی که تشویق به بگیر و ببند می کنند، باقی می ماند: 1-به اذعان صریح آقای محسن هاشمی از اعضای خانواده آقای هاشمی رفسنجانی، ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته و هیچ شائبه ای درباره مرگ غیر طبیعی یا قتل ایشان وجود ندارد؛ آیا آقای مطهری و دیگر رسانه ها، شاهد و دلیل محکمه پسندی درباره قتل آقای هاشمی در اختیار دارند و چرا تاکنون دلایل خود را پنهان کرده اند؟ 2-اگر آقای هاشمی به قتل رسیده است، اولین مقصر ماجرا چه کسی است؟ نیروهای امنیتی-دولتی ای که وظیفه مراقبت از او را داشته اند یا تعدادی طلبه که در قم مشغول تحصیل و تدریس بوده و هستند؟ آقای هاشمی که در هر حالی دارای دهها محافظ بود، چگونه توسط چند طلبه کشته شد؟! 3-با چه منطقی می توان شعارِ« ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» را تهدید رئیس جمهور محترم به قتل دانست؟ تهدید به قتل را تنها یک ذهن امنیتی و بشدت علاقمند به بگیر و ببند می تواند فهم کند حال آنکه نوشته در این پلاکارد صرفا اشاره به عاقبت بخیر نشدن کسانی است که راهبردهای خود را در مقابل امام و رهبری قرار می دهند. 4-هدف از هجمه شدید به تعدادی طلبه منتقد دولت چیست؟ آیا برخی رسانه های دولتی تلاش دارند تا حوزه را گروگان دولت قرار دهند به حدی که هیچ صدای منتقدی از سوی حوزه شنیده نشود؟
ناشناس۵۰۲۵۵۵۲۰:۰۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
می توانند تجمع کنند، مگر دانشگاه تجمع نمی شود؟! خوب است الان هر کسی دیگه دانشگاه بوده و تجمع را دیده... یک تجمع و یک سخنرانی ... همه جا بوده.
ناشناس۵۰۲۵۹۳۲۰:۲۷:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم اعتراض دارند ، قیمت ها ثانیه ای بالا می رود، حقوق کارمندان کفاف 10 روز زندگی را هم نمی دهد؟ مسئولین ما چرا در خواب هستند؟
ناشناس۵۰۳۹۴۴۱۴:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
میشه عارف رو پخش نکنید؟ به هر چی میخواسته رسیده ....
ناشناس۵۰۴۸۰۶۱۹:۵۱:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مردم هم مقصر هسنتد از باب انتخاب مسئولین ونمایندگان .اکثر مردم از روی احساسات وبعضا شکست جناح مقابل رای می دهند .تحقیق و سوابق افراد خیلی مطرح نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین