جوابیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبر سوراخ شدن روده‌های یک زن

گروه سلامت الف،   3970527135

رئیس اداره نظارت و ارزشیابی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آسیب‌دیدگی روده یکی از بیماران گفت: خطای پزشکی گاهی اجتناب‌ناپذیر و خاص شیراز یا شهر دیگری نیست.

رئیس اداره نظارت و ارزشیابی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آسیب‌دیدگی روده یکی از بیماران گفت: خطای پزشکی گاهی اجتناب‌ناپذیر و خاص شیراز یا شهر دیگری نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ظهر امروز بود که این خبرگزاری در مطلبی با عنوان «روده‌های یک زن هنگام سِزارِیَن سوراخ شد!»، پرده از قصور پزشکی در یکی از بیمارستان‌های شیراز برداشت.

بلافاصله بعد از انتشار این مطلب، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی تماس با مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس قول پیگیری این موضوع در اسرع وقت را داد و جوابیه‌ای نیز جهت انتشار ارسال کرد.

طبق جوابیه ارسالی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر قاسم ایزدی با اشاره به آسیب‌دیدگی روده یکی از بیماران گفت: خطای پزشکی گاهی اجتناب‌ناپذیر است و خاص شیراز یا شهر دیگری نیست.

رئیس نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده و آمارهای جهانی در وقوع چنین حادثه‌ای تنها 5 درصد تیم پزشکی و سایر کادر درمانی می‌توانند مقصران این حادثه باشند و دیگر علت‌ها مانند مقاومت بیمار در برابر جراحی و دیگر موارد مطرح است.

این مقام مسؤول نظارت‌های آنلاین و اعزام تیم‌های نظارتی محسوس و نامحسوس در مراکز درمانی استان را به‌عنوان یک موضوع مهم یاد کرد و بیان داشت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان مبدع راه‌اندازی سامانه آنلاین و یکپارچه ثبت وقایع ناخواسته، توانسته است خطاهایی که در حین درمان در بیمارستان گزارش می‌شود را به‌صورت آنلاین رصد و نظارت کند تا با این اقدام درصدی از قصورات کادر درمانی پزشکی کاهش یابد.

ایزدی تشکیل جلسه و برگزاری کمیسیون برای اعلام هرگونه گزارش ثبت وقایع ناخواسته از سوی تیم درمانی این بیمارستان و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی را به‌عنوان یکی از موارد مهم نظارتی اعلام کرد و گفت: در صورت وقوع هرگونه گزارش با عنوان وقایع ناخواسته، سه تیم نظارتی درزمان کمتر از 6 روز تشکیل و عوامل احتمالی بررسی می‌شود و درنهایت گزارش این حادثه در اختیار متقاضیان و مسؤولان وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت و ارزشیابی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خطای پزشکی حاصل تسامح، تساهل، تقصیر و قصور، انجام فعل یا ترک فعل است و همه عوامل دخیل ازجمله فرآیندهای مدیریتی، تجهیزات مورداستفاده، تأسیسات و... وجود دارند و بر همین اساس مشخص شدن علت‌های یک قصور در حیطه پزشکی قدری دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

ایزدی گفت: موضوع آسیب‌دیدگی یک مادر باردار در حین جراحی سزارین در بیمارستان زینبیه شیراز در حال بررسی است و به‌زودی نتایج گزارش‌های به‌عمل‌آمده به بیمار و خانواده آن اطلاع داده می‌شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 9 هزار و 714 مورد عمل زایمان در این بیمارستان انجام‌شده و تمام آن‌ها موفقیت‌آمیز گزارش شده است که از این تعداد سه هزار و 384 مورد جراحی مربوط به عمل سزارین بوده است.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آسیب‌دیدگی روده یک بیمار هنگام سزارین در هفته گذشته گفت: وقوع یک مورد این‌چنینی نباید دور از انتظار باشد، زیرا هر نوع جراحی می‌تواند عارضه‌ای نیز به همراه داشته باشد.

وی همچنین گفت: نیاز است که چنین مواردی از طریق پزشک، بیمار، دانشگاه و مراجع رسیدگی حقوق بیماران مورد رسیدگی قرار گیرد و به این نکته توجه شود که رسانه‌ای شدن این موارد بسیار محدود، موجب سلب اعتماد شهروندان می‌شود.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین