گفت‌وگوی خواندنی "سفیران" با سفیر ونزوئلا

گروه جهان الف،   3970527125

متن کامل دهمین قسمت برنامه سفیران که پنج شنبه 25 مردادماه میزبان استفان خسوس گونزالس سفیر محترم جمهوری بولیواری ونزوئلا در سفارتخانه این کشور در ایران بود و از شبکه پنج سیما پخش شد.

گفت‌وگوی خواندنی "سفیران" با سفیر ونزوئلا

به گزارش الف، برنامه " سفیران" با محوریت بررسی تعاملات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور ها و بازنمایی تجارت خارجی ، روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در بستر دیپلماسی رسانه ای تهیه و تولید شده است.

این برنامه در دفتر یا اقامتگاه خود سفیران و مکان های کمتر دیده شده دیپلماتیک تصویر برداری شده است و درباره موضوعاتی چون، تمایلات کشورهای جهان از محصولات ایرانی، نحوه صادرات به سایر کشورها و تسهیلاتی که سفارتخانه‌ها ارائه می‌کنند، نگاه سفرا به کالاهای ایرانی و نظرشان درباره حذف دلار از معاملات فی مابین و موراد بسیاری از این دست در فضای صمیمانه به گفت‌وگو می‌نشینند.

" سفیران" کاری از گروه اقتصاد شبکه پنج سیماست که به تهیه کنندگی و اجرای عبداله عبدی از شبکه های  پنج سیما و شبکه خبر پخش میشود می رود.

متن کامل برنامه به شرح ذیل است:
 

مجری: چند وقت است به ایران تشریف آوردید؟ چه طور شد با ایران آشنا شدید؟

سفیر: حدودا یک سال و 7 ماه است که من در ایران در خدمت شما هستم و این هدایت خدا بود که به اینجا رسید و الان در خدمت شما هستم.

مجری: مایل هستید یک روز کاری خودتان را با ما به اشتراک بگذارید

سفیر: همین طور که عرض می کنم این بخشی از کار و ماموریت ما است که بتوانیم این نزدیکی بین ایران و ونزوئلا را ارتقا بدهیم این هدف ماست نزدیکی به انقلاب ایران و برادران ایرانی خودمان ارتقا بدهیم و بسیار باعث خرسندی ماست که اینجا هستید.

مجری: قبل از اینکه به ایران بیایید در مورد ایران اطلاع داشتید چون شما از نزدیکان رئیس جمهور فقید ونزوئلا چاوز بودید آمدن شما در ایران تغییری در نگاه شما ایجاد کرده است؟

سفیر: خیلی مثبت و سازنده بوده و جناب آقای چاوز بودند که بسیار به ما این فرصت را قرار دادند که سفرهای زیادی به ایران داشته باشیم و همین طور که می دانید مسئولیت زیادی در دانشگاه های نظامی ونزوئلا داشتم و زمان های زیادی از من گرفت و مشغله کاری بسیاری داشتم متاسفانه در هیچ کدام از سفرهای چاوز این افتخار را نداشتم که همراهشان باشم همین طور که گفتید در جریان تمام کارها و برنامه ها برای نزدیکی ایران و ونزوئلا از طریق ایشان بودم بعد از یک سال و نیم توانستم کاری که چاوز می خواست را انجام بدهم در طول این مدت توانستم به اهدافی که مد نظر ایشان بود برسم در تمام مسائلی که ایشان مطرح می کردند مثل فرهنگ ملی گرایی و تاریخ و...

مجری: به طور مشخص چه کالاها یا خدماتی را برای صادرات به ونزوئلا از ایران پیشنهاد می کنید؟

سفیر: یکی از توانمندی های بسیار باارزش ایران این است که همین طور که فرمانده چاوز در موردشان با ما صحبت کرده بودند هست در طول این زمانی که من اینجا بودم بسیار در خصوص توانمندی ها و توانایی های جمهوری اسلامی ایران در مورد توانایی های شما بسیار شنیدم و بسیار مطالعه کردم من برای اینکه زمان را زیاد از دست ندهیم به صورت کوتاه به چند مورد اشاره می کنم در خصوص تکنولوژی، توسعه و در خصوص نانوتکنولوژی شما پیشرفت های بسیار قابل توجهی داشتید تصور می کنم که بسیار جایگاه با ارزشی در سطح بین المللی دارید اگر اشتباه نکنم هفتم یا هشتمین جایگاه را در سطح بین المللی در این حوزه دارید ما امیدواریم بتوانیم از این توسعه و پیشرفت شما در خصوص تولید نفت و مسائل نفتی بتوانیم استفاده کنیم. در حوزه نفت هست که بسیار مایل هستیم ما می توانیم در حوزه نفت از تمام تجربیات و پیشرفت های ایران استفاده کنیم و بسیار برای ما قابل توجه است که بتوانیم این تجربیات را از شما بگیریم و در مسائل نفتی خودمان به کار بگیریم. در حوزه بهداشت و دارو هست که ایران بسیار پیشرفت کرده در این حوزه ما می خواهیم در این زمینه هم مبادرات بسیاری با ایران داشته باشیم در این چند سال اخیر مشکلات بسیار زیادی در حوزه بهداشت و تجهیزات دارویی داشتیم و از حمایت و تمام همکاری های ایران استقبال می کنیم که ما را در این زمینه همراهی می کنند و در تمام این حوزه هایی که خدمت شما عرض کردم کمک می کنند. حدود یک ماه است یک یادداشت تفاهم و قراردادی در حوزه دارویی بین دو دولت امضا شده و این کار را برای فعالتر شدن پروژه های بین دو کشور برای ما هموار کرده در خصوص صنایع سنگین این ها را در نظر داریم که بتوانیم در پروژه های بلند مدت و کوتاه مدت از  توانمندی ها و تجربیات شما استفاده کنیم. در خصوص تجهیزات و ماشین آلات در حوزه کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی پروژه هایی در خصوص تولید تراکتورهای ایرانی در ونزوئلا داشتیم این پروژه را در دست داریم در خصوص تولید خودروهای ایرانی در ونزوئلا و همین طور در زمینه های مختلف و گوناگون ما پروژه های بسیار مختلفی داشتیم من می توانم به پروژه مسکن سازی در ونزوئلا اشاره کنم که به صورت انبوه در ونزوئلا اجرا شد و با شرکت های ایرانی ما در آنجا پروژه های بسیاری انجام دادیم و در پروژه هایمان تا سال 2020 امیدواریم بتوانیم این روابط و پروژه هایی که با شرکت های ایرانی داریم را دوباره به صورت قبل برگردانیم و به همان صورتی که قبل ادامه داشتند و فعالیت می کردند دوباره بتوانند فعالیت هایشان را در ونزوئلا شروع کنند.

مجری: حدود 4 هزار خانه در ونزوئلا و 8 دبیرستان توسط ایران ساخته شده و شنیدم که رئیس جمهور مادرو گفته که از چاوز نقل کرده اگر یک جا آرزوی چاوز برآورده شده ساخت همین خانه هاست درست است؟

سفیر: بله درست همین طور که شما می گویید این تبادلات و پروژه ها بسیار مثبت و سازنده بود در ونزوئلا این پروژه ها را دنبال می کردیم ما در نظر داریم حدود سه میلیون پروژه مسکن باید در ونزوئلا ساخته شود هنوز مقدار چشمگیری وجود دارد امیدواریم بتوانیم این پروژه ها را هر چه زودتر با شرکت های ایرانی ادامه بدهیم و فعالیت هایشان را در این حوزه بتوانیم در ونزوئلا ببینیم.

مجری: دو کشور ایالات متحده امریکا و چین سهم بالایی را در تجارت خارجی ونزوئلا دارند شما فکر نمی کنید که این سهم آسیب پذیری ونزوئلا را از تحریم های امریکا بسیار بالا می برد برای جلوگیری از این آسیب پذیری چه برنامه ای دارید؟

سفیر: همان طور که شما در جریان هستید این تهدیداتی که علیه ایران و ونزوئلا وجود دارد این تحریم هایی که وجود دارد همه و همه می تواند روابط اقتصادی ما را با سایر کشورهای دنیا تحت تاثیر قرار بدهد و این تصمیم آنهاست آنها در این حوزه تصمیم می گیرند و ما را تحت فشار اقتصادی و مالی قرار می دهند که قطعا این می تواند اقتصاد را آسیب پذیر کند ولی ما راه های مقابله با آنها را در نظر داریم و می توانیم در خصوص این مسائل راه هایی را در نظر بگیریم و عمل کنیم. همین طور که شما هم در جریان هستید ایالات متحده امریکا در تصمیمات خودش در پای بندی به تعهدات خودش بسیار جدی نیست ولی ما بسیار جدی هستیم می توانید در خصوص توافق هسته ای با ایران با گروه 1+5 همین طور که می توانید نگاه کنید ایالات متحده امریکا از برجام خارج شد همه تعهدات خودش را تعهدات بین المللی که خودش امضا کرده بودند در برجام آنها را نادیده گرفتند و هیچ تعهدی برای اجرای آنها ندارند ما در خصوص سیستم مالی خودمان برای برنامه هایی که برای مقابله با این تحریم ها و فشارها داریم برنامه هایی را در نظر گرفتیم و می توانیم در آینده اجرا کنیم برای اینکه بتوانیم به مقابله بپردازیم در برابر تمام این فشارها و هجمه هایی که از ایالات متحده امریکا برای ما بر اقتصاد ما مخصوصا وارد می شود و این می تواند یک دلیل اصلی باشد برای این که یک سری برای ایجاد روابط اقتصادی بین ایران و ونزوئلا مانع تراشی می کنند. ایران دقیقا مثل ونزوئلا منابع بسیار مالی دارد که بلوکه شده تحریم شده و اصلا قابل دسترس نیست و شما می توانید این را ملاحظه کنید که چه تاثیرات منفی بر روند تبادلات اقتصادی بین دو کشور می تواند داشته باشد.

مجری: بعضی کارشناسان می گویند ونزوئلا نمی تواند در برابر تحریم های امریکا دوام بیاورد نظر شما چیست؟

سفیر: ملت ایران 40 سال است که در قبال تمام این فشارها و تحریم ها ایستادگی کرد و این یک الگو و یک نمونه برای تمام جهان است و یک نمونه و الگو برای ماست همان طور که ملت ایران و دولت ایران توانستند در برابر تمام این تحریم ها و فشارهای بین المللی مقاومت کردند قطعا ملت ونزوئلا و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا هم به این امر مهم بسیار امیدوار هستند. چیزی که واضح است همواره این فشارها و هجمه ها که اسمش را تحریم گذاشتند همواره افزایش پیدا می کند و مشخصا به این دلیل است تمام چیزهایی که از قبل انجام دادن کارایی نداشته و بسیار اجباری دیدند برای خودشان که بتوانند کارها و پروژه ها و فشارها و تحریم های جدیدی برعلیه ما اعمال کنند و ما بسیار خوش بین هستیم که بتوانیم تمام این موانع و مشکلات را حل و فصل کنیم. انقلاب بولیواری ونزوئلا پروژه ها و اقدامات بسیاری را برای مقابله با تمام فشارها و تحریم های بین المللی در نظر دارد انجام بدهد به پول مجازی اشاره می کنم که شروع به کار کردیم ؟؟؟ که می توانیم با این تمام تحریم ها و فشارهای بین المللی را بگذرانیم و پروژه ها و قراردادهای بین المللی خودمان را با این پول انجام بدهیم.

مجری: تخمین زدن رقم تورم در سال 2017 به بیش از 2 هزار درصد خواهد رسید رئیس جمهور مادرو در این خصوص گفته که این اتفاق به دلیل اقدامات مخالفان دولت هست نظر شما و برنامه شما برای کنترل این تورم افسار گسیخته در ونزوئلا چیست؟

سفیر: این صحنه ای که شما صحبت می کنید بسیار پیچیده است و قطعا با یک اقدام و با یک دستورالعل نمی شود با آن به مقابله پرداخت و آن مشکلات را حل و فصل کرد و مطرح کردن این مسائل زیاد به آن چیزهایی که ما قبلا در خصوصش صحبت کردیم کمکی نمی کند و من فکر می کنم که تولیدکننده این برنامه و شما نگران این موضوع می شوید این صحنه ای که شما ملاحظه می کنید نیازمند یک سری دستورالعمل های مختلفی هست یک بخش بحث مسائل منابع مالی است و سیاست های پولی و ارزی است و بحث دیگر بحث حقوقی است که اقدامات مقتضی را در خصوص تمام این تحریم ها در خصوص تمام این فشارهایی که بر اقتصاد ونزوئلا می شود را پیگیری می کند و تمام اقدامات اقتصادی و کارهای افرادی که شما از آنها نام بردید بسیار دامن می زند و بسیار ایجاد می کند همه آن شرایط سخت اقتصادی که در ونزوئلا ایجاد شده است. در واقع می توانید ملاحظه کنید این آمار و ارقام اصلا علمی نیست و هیچ پشتوانه اقتصادی و مالی هم حتی ندارد اما اقدامات چند جانبه ای هست که ما با به کارگیری آنها می توانیم به کنترل وضعیت و شرایط اقتصادی کشورمان برسیم که یکی از آن اقدامات بسیار مهم می تواند تثبیت و تشکیل یک شرکت ملی باشد که هماهنگ با دولت و هماهنگ با اقدامات دولت بتواند در حوزه اقتصادی عمل کند و همین طور باید بیان کنم که شرکت هایی که وابسته به الیگارشی هستند شرکت هایی هستند که کنترل را در دست گرفتند و بر علیه منافع ملی ما بر علیه اقتصاد ما اقداماتی را انجام می دهند اما خوشبختانه رئیس جمهور ما آقای مادرو اقداماتی را برای کنترل این بحث مسائل مالی، پولی و اقتصادی در نظر گرفته اند که ما امیدواریم به ثمر برسند و ما اعتقاد و ایمان راسخ داریم که به موفقیت خواهیم رسید.

مجری: من شنیدم که در ونزوئلا برخی ارزهای خارجی را خریده اند به خاطر اینکه ارزش پول ملی شما را کاهش بدهند حتی شنیده ام که بعضا دلارهایی که در ونزوئلا بوده را خریده اند و با کامیون از ونزوئلا خارج کرده اند این چه قدر صحت دارد و چه قدر خرید نابه جای ارزهای خارجی به ارزش پول ملی شما ضربه زده است؟

سفیر: بله این یکی از اقداماتی است و سخت ترین اقداماتی است که ما تا حالا باید با آن مواجه می شدیم من اگر بخواهم این را به صورت کلی توضیح بدهم زمان بسیار زیادی می گیرد اما به صورت مختصر خدمت شما عرض می کنم ارزش حقیقی پولی ونزوئلا در مقایسه با ارزش پولی کلمبیا بسیار بالاتر است همین طور که این پول ونزوئلا را در مرز کلمبیا ونزوئلا و افرادی هستند این پول ونزوئلا را با قیمت دو برابر از پول داخلی ونزوئلا خریداری می کنند و با یک حساب مستقیم با یک تراکنش مستقیم به بانکی منتقل می کنند و این پول نقد و اسکناس را به پایتخت کلمبیا می برند و در آنجا به نرخ پزوی کلمبیا و نرخ واقعی بولیواری و با این تبدیل و اختلاف قیمت که خریداری می کنند بولیوار ونزوئلا را اقدام به خرید دلار می کنند و آن دلارها را دوباره به ونزوئلا منتقل می کنند و قیمتش را منتقل می کند به سایت هایی مثل دلار تودی که قیمت را هر روز منتشر می کند که شما متوجه می شوید این قیمت حقیقی دلار نیست این یک چرخه اقتصادی بسیار پیچیده ای را صورت داده و این تبدیل بولیوار به پزو و بعد پزو به دلار سودآوری بسیاری برای افرادی دارد که این کارها را انجام می دهند و اقدام به این کار می کنند ونزوئلا و کلمبیا حدود دو هزار و 170 کیلومتر مرز مشترک دارند که نیمی از این مسیر غیرقابل دسترس است و من این را برای شما عرض می کنم برای اینکه متوجه شوید در راه هایی که بسیار برای عبور سخت است افرادی که اقدام به قاچاق می کنند خارج از کنترل ما هستند و قاچاق محصولات دیگر حتی محصولات دارویی و محصولات غذایی بسیار کار را برای دولت ونزوئلا و کنترل اینکه از قاچاق این کالاها و متاسفانه بدتر از همه این که دولت کلمبیا از این اقدامات حمایت می کند و این شرایط را ایجاد می کند ولی ما با همه این شرایط سخت مقابله می کنیم.

مجری: همان طور که می دانید امریکا تلاش کرد مادرو به ریاست جمهوری ونزوئلا نرسد اما با این حال همین طبقه متوسط و مردم ونزوئلا مادرو را که یک چهره سیاسی هم نبود انتخاب کردن و ایشان الان رئیس جمهوری جمهوری بولیواری ونزوئلا شده این انتخاب مردم ونزوئلا چه پیامی برای دنیا مخابره می کند؟

سفیر: قطعا پیام ها و جنبه های مثبت زیادی داشت، می تواند ان استعداد و آن توانایی دمکراتیک مردم ونزوئلا را برساند که می توانند آزادانه با وجود تمام هجمه های بین المللی انتخاب خودشان را داشته باشند و برای رسیدن به آزادی، عدالت و تمام ارزش های انسانی تلاش کنند و طبق خواسته و اراده خودشان آن چه انتخاب کردن به دست بیاورند. همه این مسائلی که مطرح هست آرمان ها و ارزش هایی که هست ملت و مردم ونزوئلا در انتخابات اخیر به تمام دنیا نشان دادن. این مردم ونزوئلا بودند که در طول 20 سال اخیر در پاسخ به تمام آن خدماتی که دولت بولیواری ونزوئلا برای مردم انجام داده بود در حوزه آموزش، سلامت، خدمات اجتماعی در حوزه تمام اقداماتی که انجام شد قابل ذکر است تمام مردم ونزوئلا شامل طرح بیمه خدمات اجتماعی هستند که در بسیاری از کشورها دنیا این ملاحظه نمی شود همه مسائلی است که مردم ونزوئلا در آن به انتخاب مادرو پاسخ دادن و همین طور این پاسخ هم برای این پیام را برای جوامع بین المللی واضح و شفاف است و آن این است که سطح آگاهی ملت ونزوئلا در سطح بالایی است و ایالات متحده امریکا تمام تلاشش را کرد که این آگاهی و حق انتخاب را از مردم ونزوئلا بگیرد اما در رسیدن به اهدافش ناموفق بود.

مجری: ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در اظهارات متفاوتی در خصوص ملت ایران جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران صحبت هایی ارایه کردن نظر و دیدگاه شما در مورد صحبت های رئیس جمهور ایالات متحده امریکا چیست؟

سفیر: باید بگویم شما تجربیات بیشتری نسبت به ونزوئلا در خصوص ارتباط با امریکا دارید حدود 40 سال است انقلاب اسلامی شما به وجود آمده بهتر در جریان هستید که ایالات متحده امریکا به چه طریقی عمل می کند ایران کاملا به این موضوع اشراف دارد که خواهان این هستند که جوامع و کشورهای ما همواره پیشرفت نداشته باشند در یک گوشه بمانند و به همان صورت به کارشان ادامه بدن و به پیشرفت در جهات مختلف نرسند و من فکر می کنم که جمهوری اسلامی ایران باعث تعجب انهاست و نشد اظهاراتی که ترامپ در خصوص ایران داشت و همین طور که اقداماتی برای بازگشت تحریم های علیه ایران داشتند و اقداماتی که مخالف با یک قرارداد بین المللی هست که توسط کشورهای مختلفی امضا شده مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته اما آنها مخالف با این قراردادها اقداماتی انجام می دهند این اصلا برای ایران جای تعجب نیست قطعا اطمینان دارم ایران این موانع را برطرف خواهد کردو این مشکلات را به پایان خواهد رساند و مطمئن هستم در پایان تمام حملات و هجمه هایی که بر علیه ایران وارد کردند ایران به آن امتیازهای خودش خواهد رسید و به سود ملت خودش خواهد بود.

مجری: چندی پیش شاهد خروج ایالات متحده از توافق هسته ای بین 1+5 که به برجام موسوم هست بودیم این که آقای ترامپ یک جانبه معاهده های بین المللی از جمله معاهده آب و هوایی پاریس را لغو می کند و یا یک طرفه یک توافق بین المللی را که همان طور که فرمودید مورد تایید سازمان ملل متحد هست را لغو می کند چه پیامی را برای دنیا می تواند داشته باشد و نظر شما در مورد این اتفاق چه است؟

سفیر: این بسیار بد و وقیح برای آنهاست و این پیام را به تمام دنیا می رساند که قرارها و قول ها و تعهدات امریکا قابل اطمینان نیست و اینکه حتی کشورهای دیگر و حتی متحدین خودش را از خودش دور می کند و به انزوا می رساند و ما الان مشاهده می کنیم اتفاقاتی که در اتحادیه اروپا می افتد این ها همه متحدین امریکا هستند در واقع پیامی که به تمام جهان منعکس می کند این است که ایالات متحده امریکا در خصوص تمام تعهداتی که دارد قابل اطمینان نیست در هیچ جای دنیا نمی تواند آن مذاکرات خودش را ادامه بدهد و هیچ کشور و هیچ دولتی نمی تواند اطمینان بکند به تعهدی که مانند تعهد مثل برجامی که تعهدی که به امضای کشورهای مختلف رسید به امضای اتحادیه اروپا رسید مورد تایید سازمان ملل قرار گرفت این ها همه اقداماتی است که ناشایست بر علیه کشورهای مختلف انجام می گیرد حتی ما می توانیم بگوییم اقدامات و صحبت هایی برعلیه کشورهای امریکای لاتین انجام داده بودن برعلیه کشورهای افریقایی انجام داده بودن که آن وجهه ایالات متحده امریکا را در تمام جهان می تواند خدشه دار کند و حتی خدشه دار هم کرده است.

مجری: اخیرا هم رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ونزوئلا را تهدید کرد که با اقدام نظامی در ونزوئلا دخالت می کند چه قدر این موضوع می تواند نزدیک باشد یا اتفاق بیفتد وآیا فکر می کنید این موضوع از طریق جنگ نیابتی با ونزوئلا اتفاق بیفتد؟

سفیر: آنها در تمام نقاط دنیا اظهارنظر می کنند و اقدامات وقیحانه ای را در تمام دنیا انجام دادن مثل بمب اتمی که در ناکازاکی و هیروشیما حمله کردن و حتی حملاتی که به ؟؟ داشتند و در خصوص تعهدات دیگری که با پاناما هم بود این کارو کردن و اقدام به قتل و حمله در کشورهای مختلفی مثل عراق و لیبی کردن در واقع این برای ما باعث شگفتی و تعجب ما نیست که تهدید بکنند تهدیدات آنها اصلا چیز جدیدی برای ما نیست آقای رئیس جمهور اوباما بودند که در یک مصاحبه ای گفتند که آنها تمام ابزارها را برای اینکه بتوانند اراده خودشان را به ملت ها تحمیل کنند اولیش از طریق دیپلماسی بعد به صورت اقتصادی و در نهایت به بحث حمله نظامی این ها همه فشارهایی بودند که به کار گرفتند برای اینکه بتوانند دست حمایت ملت ها و دولت ها را از هم جدا کنند برای این که به اهداف خودشان برسند شما تهاجم و حمله ای که عراق به ایران را داشت تجربه کردید هشت سال جنگ بود اما در نهایت آنها نتوانستند به اهداف خودشان برسند و این که حتی اگر بخواهند به ونزوئلا حمله کنند چیز جدیدی نیست در نهایت آن چیزی که قابل مشاهده خواهد بود این است که آنها هم با ملتی مواجه می شوند همانند ملت مقاوم ایران مثل ملت ویتنام و همین طور مردم و ملت کوبا و همین طور هم ملت کره که توانستند این ها را شکست بدهند و در برابر ونزوئلا هم همین پاسخ ها را دریافت خواهند کرد کشور و مردمی که سال های سال برای دستیابی به استقلال خودش به مبارزه پرداخت ما آمادگی کامل را برای این مورد داریم و همان طور که ملت ایران ملت ویتنام و همین طور ملت کوبا و مثل سایر کشورها می توانیم مقابله و مبارزه کنیم با آنها جنگ ممکن است سال ها طول بکشد اما ما مقاومت می کنیم نسل پس از نسل می توانیم این کار را ادامه بدهیم اما در نهایت به پیروزی می رسیم این اراده اصلی ما و تلاش های ماست.

مجری: نظر شما در خصوص صلح، ثبات و امنیت در جمهوری اسلامی ایران چیست؟

سفیر: این بسیار در درجه عالی قرار دارد اما این بحثی که مطرح کردید قسمت های مختلفی دارد ایالات متحده امریکا مایل هستند ملت ایران را ملت فقیری نشان بدهند ملتی عقب مانده نشان بدهند اما متوجه می شوید می بینید این سیستم های موشکی که به راه انداخته شده به چه صورتی است و می خواهند نشان بدهند که یک کشوری هست که حامی تروریسم است و جوری نشان می دهند جوری انعکاس می دهند که به طوری که شما انگار هر روزی که در خیابان رد می شوید با یک تروریسم مواجه هستید اما این چیزهایی هست که از خارج از ایران می خواهند منتقل کنند و می خواهند منعکس کنند براساس منافع خودشان اما تفاوت اینجاست فردی که به ایران وارد می شود کسی است که حقایق و وقایع حقیقی را در خصوص ایران به دست می آورد. امنیت، آرامش، نظم این ها همه چیزهایی است که بسیار واضح و شفاف هستند ما نمی خواهیم بگوییم بهشت هست اما واقعا به آن چیزهایی که شما می گویید بله دقیقا به همه این ها در درجه عالی قرار دارند قطعا مشکلاتی وجود دارد شما ملاحظه می کنید که همه چیز آموزش تمام بخش های مختلف جامعه همه به صورت کاملا منظم به کار خودشان ادامه می دهند احترام به مردم وجود دارد احترام به قانون وجود دارد و هر دو طرف می توانند با همدیگر به آن اهدافی که دارند برسند همین طور دولت جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا می توانند از این فضاها برای ارتقای روابط خودشان هم استفاده کنند. حقیقت این است که الان متوجه نیستم که تا چه زمانی در ایران به عنوان سفیر مشغول به کار هستم اما الان مایل هستم که سال های زیادی در ایران به عنوان سفیر باشم و امیدوارم مادرو این اجازه را به من بدهد که من بتوانم سال های زیادی در ایران فعالیت کنم و اقدامات سازنده و مثبتی برای توسعه روابط ایران و ونزوئلا انجام بدهم و اینکه بتوانم فرهنگ مان را به آشنایی مردم ایران برسانم و آن چیزهایی که اتفاق می افتد و حتی بتوانیم در ونزوئلا هم برنامه هایی را همانند برنامه ای که شما تولید می کنید انجام بدهیم و باید عرض کنم که بسیار خوشحالم که اینجا هستم در کنار ملت ایران و دولت ایران که در راستای منافع ملی کشور خودم کار می کنم.

مجری: در خصوص توان موشکی جمهوری اسلامی ایران بفرمایید نظرتان چیست؟ می دانم شما از مقامات عالی رتبه نظامی در ونزوئلا هستید یک درجه دار نظامی هستید در خصوص توان موشکی جمهوری اسلامی نظرتان چیست؟ ترامپ در مورد این توان موشکی نظرات متفاوتی دارد که بعضا آنها را یکی از بهانه های خروجش از توافق هسته ای قرار داده نظر شما در مورد این توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

سفیر: آنها بسیار ترسو هستند و می دانند که شما توانایی دفاع از خودتان را با این تجهیزات و توانمندی ها دارید و تمام این توانمندی هایی که شما گفتید توانمندی های دفاعی، موشکی همه این ها مواردی هست که آنها را به وحشت وا داشته و آنها می دانند با این توانمندی و تجهیزات نظامی و موشکی که ایران دارد به صورت کامل عرض می کنم غیرممکن است بتوانند حمله و تهاجمی برعلیه جمهوری اسلامی ایرن داشته باشند و می توانیم این را ببینیم که آنها با اقدامات مختلفی این کار را انجام می دهند برای این که این فشار را وارد کنند برای این که ایران بتواند از توان موشکی خودش دست بکشد مثل مورد آخرش هست که خروج آنها از برجام است خروج یک طرفه آنها از برجام و ما امیدواریم روزی در ونزوئلا برسد ما توانمندی موشکی که شما در ایران دارید را ما هم در ونزوئلا در اختیار داشته باشیم و همین طور سیستم های موشکی دریایی را که شما در اختیار دارید ما روزی برسد که در ونزوئلا هم در سیستم و تجهیزات را در اختیار داشته باشیم و تکرار می کنم آنها از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران می ترسند.

مجری: فکر می کنید اگر این توان را شما داشته باشید امریکایی ها چه احساسی دارند؟

سفیر: فکر می کنم آنها از وحشت نابود می شوند و آنها تمام توان خودشان و اقدامات خودشان را انجام می دهند برای اینکه کنترل کنند بزرگترین ذخایر نفتی جهان و بزرگترین منابع انرژی جهان را و بزرگترین منابع گازی جهان که در این جا واقع شده برای همین هم این مورد هجمه قرار می دهند و همین طور که اطلاع دارید بزرگترین منابع ذخایر نفتی جهان که در ونزوئلا قرار دارد به همین دلیل است که ما را مورد هجمه قرار می دهند. 

مجری: جمع ذخایر نفتی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا بهتر از من می دانید بیش از 3 هزار میلیارد بشکه ذخایر نفتی ونزوئلا هست جمع ذخایر نفتی کشور جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا می تواند موازنه قدرت را در دنیا تغییر بدهد شما برای ایجاد یک توافق فرامنطقه ای حتی فراتر از اپک آیا برنامه ای را در آینده روابط استراتژیک تان با جمهوری اسلامی ایران دارید یا خیر؟

سفیر: بله قطعا این نزدیکی ما با ایران نزدیکی ما با روسیه و سایر کشورها نزدیکی ما و ارتباطمان با کشور عراق این ها همه می تواند یک سیگنال و نشان باشد برای اینکه متوجه شوید که این ارتباطات فرامنطقه ای بین ما و سایر کشورهای دنیا می تواند یک سلاح و وزنه سنگین برای مقابله با اقدامات کشورهایی که با ما همواره دشمنی می کنند باشد همین طور که شما در جریان هستید اپک هم نقش بسیار حائز اهمیتی در سطح بین المللی ایفا کرده و این هم حائز اهمیت است که ایالات متحده دنبال این بوده که این سازمان ها را در کنترل و احاطه خودش داشته باشد و همین طور بتواند تمام کسانی که با بزرگترین تولید کننده نفت اپک هستند ارتباط برقرار کند و در بعضی موارد هم تحت فشار قرار دهد و می توانیم بگوییم که درصد بسیار بالایی از مشکلات بین المللی بر سر منابع نفتی و انرژی هست.

مجری: شما در یک مصاحبه مطبوعاتی اشاره کردید که می خواهید شعار مرگ بر امریکا را در کشورتان جا بیندازید آیا این موضوع جدی است؟ چرا می خواهید این کار را بکنید؟

سفیر: شما هم به صورت بسیار جدی مورد حمله از طرف ایالات متحده هستید فقط چیزی که صورت نگرفته حمله نظامی بوده ولی آنجا در یک شعاری هست که بسیار رایج هست در امریکای جنوبی اما واقعیت این است که بسیاری از کشورهای امریکای لاتین نه همه کشورها اما بسیاری از کشورهای امریکای جنوبی مورد تهاجم ایالات متحده امریکا قرار گرفته اند مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمله توسط ایالات متحده امریکا قرار گرفته اند آنجا می گوییم شماها باید به کشور خودتان برگردید این یعنی این که ما هیچ اعتمادی نداریم باید به کشور و خانه خودتان برگردید.

مجری: یک عکسی از شما دیدم که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود شما عکس رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران را حضرت آیت الله خامنه ای را در آغوشتان داشتید ماجرای این عکس را از شما بپرسم و دیدگاه شما را در مورد آن اتفاق بدانم

سفیر: بله این یک مراسمی بود که توسط دانشجویان ایرانی بود که برگزار شده بود و این بود که مراسمی بود که دانشجویان ایرانی از انجمن های مختلف می خواستند سخنرانی در ارتباط با ونزوئلا بکنند و بسیار برای من بیانات این دانشجویان در خصوص ما جالب بود من بسیار به جوانان و افرادی مثل شما توجه می کنم بسیار برای من جالب است و برایشان احترام می گذارم و همه چیزهایی است که می تواند ضمانت کننده پروژه ها و طرح های ما و تمام اقداماتی که می تواند ما را برای رسیدن به اهدافمان کمک کند فکر می کنم هر نسلی هست که می تواند آن خواسته هایش را به نسل بعدی منتقل کند برای رسیدن به اهداف بلند مدت این برای من بسیار قابل احترام هست که جوانانی که حضور داشتند آن عکس رهبر انقلاب اسلامی را که در یک روزنامه بود در دست داشتند و نه تنها به آنها ادای احترام می کردند نه تنها از آموزه های آنها درس می گرفتند بلکه آن خواسته و میل را داشتند برای اینکه بتوانند آنها را با ما به اشتراک بگذارند این برای من بسیار جالب بود و آنجا بود که آنها این عکس را به من هدیه کردند و گفتند شما با تمام اظهارنظرهایتان با تمام این مواضعی که برای ما بیان کردید ما این را به شما اهدا می کنیم و من هم با کمال میل قبول کردم و با افتخار فراوان عکس را دریافت کردم و آن را مقابل خودم قرار دادم و چند تا عکس از آنها منتشر شد و آن برای من بسیار باعث افتخار و باعث خشنودی ام بود.

مجری: این فرصت را دارید تا هر آنچه می خواهید به عنوان نماینده جمهوری بولیواری ونزوئلا در جمهوری اسلامی ایران با ملت بزرگ جمهوری اسلامی ایران بفرمایید

سفیر: در ابتدا تشکر ویژه می کنم از حضور شما در اینجا، تصور می کنم که به صورت کافی در خصوص روابط ما در خصوص روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا صحبت کردیم اما می خواهم با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تمام حمایت های جمهوری بولیواری ونزوئلا را به آنها منتقل کنم همین طور که آقای چاوز رئیس جمهور پیشین ما و رئیس جمهور کنونی ما مادرو در برنامه و اهدافشان همواره از توسعه روابط بین جمهوری بولیواری ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها حمایت کردن و بابت همان اهداف هست که ما در ایران حضور داریم در جمهوری اسلامی ایران در شهر تهران در این کشور وسیع و زیبا حضور داریم برای اینکه تمام آن اهدافی که رهبران ما آقای چاوز و مادرو برای ما ترسیم کردن در راستای تقویت اهداف تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور در زمینه های دسترسی که ملت ما به آزادی به حقوق اجتماعی به عدالت در تمام این زمینه ها که برای ما بسیار حائز اهمیت است این ها را من می خواستم به مردم ایران انتقال بدهم و به اطلاع برسانم که ملت جمهوری بولیواری ونزوئلا در کنار دولت ونزوئلا همواره در تمام لحظات در کنار ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.  ما هم از شما و شبکه 5 تشکر می کنم نه تنها از مصاحبه بلکه از آشنایی با شما و تیم حرفه ای که شما را همراهی می کنند مصاحبه هم مصاحبه بسیار طولانی و سنگینی شد اما یک دیدار بسیار فوق العاده و جالب برای ما بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین