موسویان : برجام ثابت کرد که سیستم حکومتی آمریکا قابل اعتماد نیست

گروه سیاسی الف،   3970527108 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

 به گزارش الف سیدحسین  موسویان در گفتگو با رادیو کالیفرنیا گفت :برجام ثابت کرد که سیستم حکومتی آمریکا قابل اعتماد نیست و اگر آمریکا واقعا مایل به گفتگو با ایران است باید برجام رااجراء کند .

موسویان : برجام ثابت کرد که سیستم حکومتی آمریکا قابل اعتماد نیست

 این گفتگو را بخوانید

مجری: آیا خروج ترامپ از برجام، موجب تعجب ایرانی ها شد؟

موسویان: خیر! ازابتدای مذاکرات هسته ای، ایران درمورد به پایبندی آمریکا به تعهداتش مظنون بود. رهبر عالی ایران ازهمان ابتدایی که با مذاکرات موافقت کردند، مکرراعلام کردند که به آمریکا نمیشود اعتماد کرد و آمریکا اهل عمل به تعهداتش نیست.

مقامات دولت آمریکا مکررتاکید میکردند که موضوع هسته ای ایران، تهدید اول امنیت ملی آمریکاست. با این وجود آمریکا درحالی توافق هسته ای رانقض کرد که برای اولین بار مذاکرات در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گرفت ، توافق جامعی برای اطمینان از صلح آمیزبودن برنامه هسته ای ایران حاصل شد ،همه قدرتهای جهانی دراین توافق حضورداشتند و ایران هم طبق گزارشات مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام تعهداتش عمل کرد.

مجری: چه شد که باوجود این بدبینی، ایران مذاکره کرد؟

موسویان: مذاکرات هسته ای ایران ازسال 2003 تا 2013 یعنی به مدت ده سال با سه کشور اروپایی انجام شد.علاوه بر اروپا، ایران باسایر قدرتهای جهانی مثل روسیه و چین هم مذاکره میکرد اما نهایتا هیچ نتیجه ای حاصل نشد چون ایران و آمریکا گفتگو نمیکردند. هرنوع توافقی هم باید به تصویب شورای امنیت سازمان میرسید که بدون موافق آمریکا ممکن نبود. لذا ایران ضمن بدبینی به پایبندی آمریکا به توافق احتمالی،تصمیم گرفت که با همه اعضاء دائم شورای امنیت از جمله آمریکا گفتگوی مستقیم سطح بالا داشته باشد.  

مجری: اکنون که آمریکا خارج شده، آیا این برای ایران بهتر نیست که برجام را با اروپا و چین و روسیه منهای آمریکا انجام دهد؟

موسویان: برجام جامعترین توافق تاریخ عدم اشاعه سلاحهای هسته ای است که بعد از 13 سال مذاکره بیش از 200 دانشمند برجسته اتمی و دهها دیپلمات ارشد جهان در170 صفحه تعریف شده است. کاربرد برجام بسیار فراتر از موضوع ایران و یک سرمایه جهانی برای عاریسازی خاورمیانه و جهان از بمب هسته است. لذا جامعه جهانی باید یکپارچه از آن حمایت کند.

مجری: آیا همین استدلال شما کافی نیست که ایران و سایر پنج قدرت جهانی به برجام متعهد بمانند؟

موسویان:

 نکته اول اینکه ایران با رفتار خود درمورد برجام به جهان نشان داد که برای رفع اختلافات اولا آماده گفتگوست، ثانیا انعطاف پذیرعمل میکند تا مسیردیپلماسی موفق باشد و ثالثا اگرتوافقی حاصل شود آن را کامل و درست اجراء میکند.

نکته دوم اینکه جامعه جهانی باید از برجام باقدرت تمام حمایت کند چون بهترین امکان برای تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است. بیش از 50 سال است که قدرتهای جهانی دراجرای مصوبات سازمان ملل برای عاریسازی خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی شکست خورده اند. اما آنها اکنون با اجرای اصول برجام درکل خاورمیانه میتوانند این مهم را تحقق بخشند.

نکته سوم اینکه برجام برای اقای ترامپ فرصتی ایجاد کرده که میراثی بزرکتر از اوباما ازخود بجای بگذارد. اگر ترامپ برای اجرای اصول برجام توسط سایرکشورهای خاورمیانه اقدام کند، تئوری خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تحقق خواهد یافت که میراثی به مراتب بزرگترازمیراث اوباما خواهد بود.

مجری: پاکستان و اسرائیل بمب هسته ای دارند و نمی پذیرند که خلع سلاح شودند.

موسویان: پاکستان درخاورمیانه نیست. اسرائیل هم قطعنامه عاریسازی خاورمیانه از سلاح هسته ای را پذیرفته است. اسرائیل ایران را درموضوع هسته ای متهم میکند درحالیکه ایران هم عضو ان پی تی است، هم بمب هسته ای ندارد، برجام راکامل اجراء کرده و آژانس بین المللی انرزی هسته ای هم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کرده است. متقابلا اسرائیل تنها کشوردارنده سلاح هسته ای درخاورمیانه است که درپنجاه سال گذشته قطعنامه های مکرر سازمان ملل در مورد عاریسازی خاورمیانه از سلاح هسته ای را زیر پا گذاشته است.آمریکا بجای تحریم ایران، باید اسرائیل را برای عدم اجرای قطعنامه های سازمان ملل مجازات کند نه ایرانی که عضو معاهده ان پی تی است و بمب هسته ای ندارد.

مجری: باتوجه با تجدید تحریمهای آمریکا، حفظ برجام برای ایران واروپا چقدرمشکل خواهد بود؟

موسویان: حفظ برجام دشوار خواهد بود چون آمریکا برجام و قطعنمامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی را نقض و بدتر از آن سایرکشورها رانیز برای نقض برجام تحت فشار قرار داده است. طبق برجام هر شش قدرت جهانی ملزم به تسهیل تجارت با ایران میباشند. اروپا، روسیه وچین مصمم به حفظ برجام هستند اما اعمال تحریمهای ثانویه و فرامرزی آمریکا؛ درآینده نزدیک برجام بابحران بزرگی روبرو خواهدکرد.

مجری: دراین شرایط دشوار آیا چین نقش مهمتری برای حفظ برجام خواهد داشت؟

موسویان: تجربه گذشته نشان داده که چین نقش کلیدی دارد. دردولت قبل که ایران تحت بدترین تحریمهای سازمان ملل و چند جانبه قرارگرفت، اروپا عمده سهم خود درتجارت با ایران را از دست داد متقابلا چین سهم بزرگی دراقتصاد ایران کسب کرد.

درعین حال شرایط دردوره دولت آقای روحانی متفاوت تر خواهد بود چون دراین دوره ایران قطعنامه سازمان ملل را اجراء و آمریکا نقض کرده است و از نظر جامعه جهانی دراین ماجرا ایران بازیگرخوب و آمریکا بازیگربداست. لذا باوجودیکه شرایط برای بسیارپیچیده شده امت شانس حفظ برجام وجود دارد.

مجری: تاثیر این شرایط بروضعیت منطقه چگونه خواهد بود بویژه با توجه به تقابل ایران و اسرائیل؟

موسویان: درایران مقام معظم رهبری تصمیم گیرنده نهایی است همانطور که درآمریکا ترامپ تصمیم گیرنده نهایی است . بااین تفاوت که اختیارات رئیس جمهور آمریکا بیش از اختیارات رهبرعالی ایران است. درجریان مذاکرات هسته ای، رهبر عالی ایران اعلام کرد که اگر توافقی صورت گیرد و آمریکا به تعهداتش عمل کند، زمینه برای گفتگو راجع به سایر مسائل همچون موضوعات منطقه باز خواهد شد. اگر آمریکا واقعا مایل به گفتگوبا ایران است باید برجام رااجراء میکرد.

اما اکنون با نقض برجام برا ی جامعه جهانی ثابت شد که اصولا سیستم حکومتی آمریکا قابل اعتماد نیست چون هررئیس جمهوری میتواند توافقات تعهدات بین المللی رئیس جمهور قبلی را لغو کند.

مجری: آیا ایران حاضر به مذاکره مجدد خواهد شد؟

موسویان: اگرآقای ترامپ واقعا خواستار گفتگوست باید ابتدا برجام را کامل اجراء کند و احترام به قطعنامه سازمان ملل را نشان دهد. این مسیرممکن است راه گفتگو درمورد مسائل منطقه را بازکند. گفتگو و همکاری این دو قدرت میتواند به صلح و ثبات وحل بحران های منطقه کمک کند. بحران جنگ و تروریسم وکشورهای به گل نشسته، گریبانگیر خاورمیانه شده واین منطقه رادرآستانه سقوط قرارداده است. چه بخواهیم یا نخواهیم ایران بعنوان قدرت منطقه ای وآمریکا بعنوان قدرت جهانی درمورد مسائل منطقه نقش مهم دارند و همکاری آنها میتواند به صلح وثبات کمک کند.

البته فراموش نکنیم که بخش مهمی از بحرانهای منطقه حاصل جنگ عربی -عربی است. کشورهای عربی و ناتو مشترکا به لیبی حمله وآنرابی ثبات کردند. عربستان و امارات با کمک آمریکا به یمن حمله نظامی کردند. صدام به کویت حمله کرد. عربستان و امارات دنبال ساقط کردن حکومت بحرین هستند. لذا واقعیت این است که کشورهای عربی باعث ایجاد بحران و بی ثباتی درکشورهای عربی هستند لاکن ایران را متهم میکنند.

مجری:درعین حال تقابل بین ایران و اسرائیل هم یک عامل بحران درمنطقه است.

موسویان: درست است اما تقابل بین اسرائیل و ایران ازبعد انقلاب ایران وجود داشته و هردوکشورهم متقابلا مستمرا یکدیگررا تهدید کرده اند. نتانیاهو شب وروز دنبال حمله نظامی و تغییر رژیم در ایران است. منتهی مشکل رسانه های غرب این است که تهدیدات ایران علیه اسرائیل را بزرگ اما به تهدیدات اسرائیل علیه ایران اهمیتی نمیدهند.

مجری: آیا فکرمیکنید اروپاییها اراده حفظ برجام را دارند؟

موسویان: برجام مهمترین دستاورد سیاست خارجی اروپا دردودهه گذشته است.من شک ندارم که اروپا اراده سیاسی محکمی برای حفظ برجام دارد اما درمورد ظرفیت اقتصادی اروپا برای تامین منافع اقتصادی برجامی ایران تردید دارم.

مجری: تاثیر تحریمهای جدید آمریکا برایران چیست؟

موسویان: تحریمهای جدید آمریکا مطمئنا به ایران خسارت خواهد زد اما این تحریمهای آمریکا عامل همه مشکلات اقتصادی امروزایران نیست. ناکارآمدیهای بزرگ سیستم داخلی ایران همچون فساد عامل اصلی مشکلات اقتصادی ایران است. مصیبت های امروز اقتصادی ایران بدان جهت است که ناکارآمدیهای سیستم داخلی با تحریمهای آمریکا  همزمان و همراه شده است.

درعین حال سیاست تحریمهای آمریکا موجب تغییر رژیم درایران نخواهد شد. تحریمهای آمریکا در چهل سال گذشته با هدف تغییر رژیم درایران بوده و شکست خورده ضمن اینکه ایران امروز از متحدین آمریکا درمنطقه باثبات تر و قدرتمندتر است. لذا سیاست ترامپ درمورد تحریم و فشارهم همچون سیاست دولتهای آمریکا درچهل سال گذشته شکست خواهد خورد. بهتر است که آقای ترامپ ازبرجام بعنوان مدل دیپلماسی برای حل سایر بحرانهای منطقه استفاده کند.

مجری: آیا گفتگوهای پشت پرده ای بین ایران و آمریکا هست؟

موسویان: وزیر خارجه ایران چندروزقبل گفت که کشورهای عمان و سوئیس تمایل به میانجیگری دارند اما تا آنجایی که او مطلع است، گفتگوی پشت پرده ای وجودندارد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۹۸۶۴۱۴:۰۳:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بیش از ۴۰ سال است عقلا و حکما فریاد میزنند شیطان قابل اعتماد نیست اما برخی برای تامین منافع ناثواب و آلوده ی خود و همکیشانشان دائماً از جیب ملت هزینه میکنند
ناشناس۴۹۹۸۸۷۱۴:۱۰:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چرا ایشون نمیاد ایران زندگی کنه؟ حداقل یه جای دیگه، چرا امریکاس؟
سید۵۰۰۰۲۳۱۵:۱۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ایشون بهتر از خیلی از نیروهای داخلی از سیاستهای عقلانی جمهوری اسلامی دارند دفاع میکنند . پس فرقی نمیکند اینجا باشند یا آنجا
ناشناس۵۰۰۴۶۱۲۰:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یعنی واقعاً از روحانی هم بهتر از منافع کشور دفاع میکنه؟؟؟!!!!!!!! فکر نمیکنم بهتر از روحانی و ظریف و اسحاق و نوبخت و لاریجانی کار کنه!!!!!! این دسته گلها خارق العاده اند!!!!!
ناشناس۵۰۲۳۶۹۱۸:۲۴:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این آقا توجه نداره که برجام قرارداد نبود بلکه توافق نامه بود و خارج شدن از اون برای هر طرفی که احساس کنه منافعش تامین نمیشه جایزه.شما و همفکرانتون باید برجام رو در قالب قرارداد و اجرای اونو منوط به تصویب در مجالس طرفین میکردید
ناشناس۵۰۰۰۳۵۱۵:۲۶:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
این نوعی سطحی نگری است . زندگی کردن در خارج از کشور برای یک ایرانی نه حسن است نه قبح . مهم نحوه حضور نوع کار و خدمتی است که میتواند به کشور کند . چه بسا فردی مثل موسویان اگر در خارج باشد به مراتب بر ای کشور مفیدتر است تا در داخل
مهراد۴۹۹۹۰۲۱۴:۱۹:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یعنی برجام ثابت کرد دولت روحانی خوش خیال ترین دولت جهان است
ناشناس۴۹۹۹۳۳۱۴:۳۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اول: خروج آمریکا از برجام در خود برجام گنجانده شده بود. به طوریکه تعلیق تحریمها علیه ایران هر سه ماه نیاز به امضا رئیس جمهور آمریکا داشت. الان هم ترامپ از همین حقی!! که گنجانده شده بود استفاده کرد و یه چیزایی هم گذاشت روش! دوم: ما امکان خروج از برجام رو نداریم، چرا که خروج ما به معنی تلاش برای غنی سازی و.... خواهد بود که در صورت انجام، باعث خروج آمریکا از انزوای سیاسی و قرار گرفتن ایران در انزوا و بازگشت ایران به ذیل ماده هفت شورای امنیت خواهد شد. برجام بزرگترین اشتباه دیپلماسی ایران بود. چرا که با توجه به نکات بالا، هم پتانسیل و امید مذاکره رو از بین برد، هم دست ایران رو در انتخاب گزینه ها محدود کرد. الان برگشتیم به سال نود، بدون امکان غنی سازی!! اگر چه که هنوز هم جایگزینی برای برجام ارائه نشده است.
ناشناس۴۹۹۹۵۲۱۴:۴۸:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
این اقای موسویان چرا در ایران زندگی نمیکنه.
ناشناس۵۰۰۰۲۶۱۵:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اگر تدبیر داشتیم دهها نفر مثل آقای موسویان را باید راهی دیگر کشورها میکردیم که بتوانند در مقابل هوچیگری رسانه های اونها حرف حساب بزنند
ناشناس۴۹۹۹۵۵۱۴:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بد قولی امریکا را که خیلی ساله میتونیم. نیاز به اثبات پرهزینه نبود.
ناشناس۵۰۰۰۴۱۱۵:۲۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
این آخری انقدر شاهکاره که وندی شرمن میگه : ماه مه سال جاری، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تصمیم گرفت ایالات متحده را از توافق خارج کرده و تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب توافق را احیا کند و این اقدامی است که در تاریخ آمریکا به عنوان یکی از بدترین خبط‌های سیاست خارجی خواهد ماند
احد۵۰۰۱۲۰۱۶:۱۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
حالا تصور کنید خانم شرمن هم بیاد ایران و بشه استاد دانشگاه ایران و بعدش بر علیه دولت ایران صحبت کنه !؟؟ چی میشه اونوقت !!!!
ناشناس۵۰۰۲۶۶۱۷:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
کاش یه رفراندوم میزاشتین تا اعتماد مردم به خودتونو هم بسنجین
ناشناس۵۰۰۷۴۸۲۳:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
برجام كلاه بزرگي بود سر ايران رفت بايد عده اي دلسوز مذاكره ميرفتند آقاي جليلي خوب بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین