رتبه ایران در دنیا از نظر قدرت خرید مردم

گروه اجتماعی الف،   3970527107 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به اعتقاد وزیر سابق رفاه از نظر بانک جهانی رتبه ۱۸ در دنیا را در زمینه قدرت خرید مردم داریم که در گذشته اصلاً رتبه‌ای نداشتیم همچنین پوشش آموزش برای کسانی که امکان تحصیل نداشتند ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش فارس، عبدالرضا مصری در سلسله نشست‌های شنبه‌های انقلاب با موضوع کمیته رفاه و ارتقای سطح زندگی گفت: بررسی مباحث رفاهی در جریان انقلاب باید توأم با سایر بحث‌ها صورت گیرد شاید جوانان امروز سرمایه‌های اجتماعی گذشته را ندیده باشند این در حالی است که در ابتدا گرفتار درگیری‌های خیابانی و گروهک‌های ناشی از استکبارها بودیم و پس از آن هم گرفتار هشت سال دفاع مقدس شدیم که عمده منابع از فرودگاه‌ها و نیروگاه‌ها را از دست دادیم.

وی ادامه داد: خسارت ناشی از جنگ 20 سال نیاز به بازسازی برایمان ایجاد کرد در حالی که ما خیلی زودتر می‌توانستیم این راه را طی کنیم و اکنون هم تحریم‌ها آغاز شده  است تحریم‌هایی که در دنیا بی‌سابقه بوده و علی‌رغم آن بسیاری از پیشرفت‌ها را در حوزه علم و فناوری، دفاعی، نانو، پزشکی و غیره کسب کرده و اکنون جزو هفت تا 10 کشور برتر دنیا هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر سابق رفاه گفت: ما در جنگ فقط سرمایه‌های مادی را از دست نداده‌ایم بلکه نیروهای مؤثر و سرمایه‌های معنوی از دست داده‌ایم که می‌توانستند اکنون در حیطه ساماندهی و بازسازی کمک حال کشور باشند.

مصری در مورد میزان برخورداری از رفاه گفت: شاخص‌های رفاه در دنیا 18 تا 22 شاخص معرفی شده که میزان درآمد، بهداشت، امید به زندگی، خدمات توانبخشی، حمل‌ونقل و مسکن و غیره را شامل می‌شود در کنار آن شاخص احساس هم که در بین مردم وجود دارد نیز تعریف می‌شود. اینکه مطالبات از میزان رفاه بالا برود و مردم آن را احساس کنند شاخص مهمی است که متأسفانه مردم احساس کمتری از این رفاه در کشور دارند چرا که 250 شبکه خبری جهانی علیه ما برنامه تولید می‌کند.

وی گفت: علی‌رغم تمام مشکلات و بازسازی‌ها نمره بالایی در شاخص‌های رفاهی داریم هر چند که قبول داریم راه‌های نرفته زیادی وجود دارد که مبارزه با مفاسد یکی از آنهاست که باید با آن برخورد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر سابق رفاه با اشاره به شاخص امید به زندگی، گفت: این شاخص که واکسیناسیون، تغذیه، بهداشت را شامل می‌شود کشور ما در اوایل انقلاب در رتبه 142 قرار داشت که اکنون به 63 رسیده و سن امید به زندگی از 55 به 76 سال افزایش یافته است.

مصری تصریح کرد: امروز صد درصد شهرها و 91 درصد روستاها از برق برخوردارند، 91 درصد روستاها و شهرها آب آشامیدنی سالم دارند، 90 درصد روستاها و شهرها از نعمت گاز و مخابرات برخوردار بوده و 85 درصد آنها از شبکه‌های بهداشت و درمان استفاده می‌کنند. 

وی با اشاره به نظام پرداخت بیمه در کشور، گفت: در تمام دنیا محاسبات پرداخت بیمه‌شونده اهمیت دارد این در حالی است که در کشور ما سهم پرداختی دولت بسیار بالاست در بحث بیمه کارگران روزمزد ساختمانی 7 درصد را کارگران پرداخت می‌کنند که در حال حاضر 1.2 میلیون خانوار از این بیمه برخوردارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر سابق رفاه افزود: در بحث بیمه رانندگان نیز بیش از یک میلیون راننده تحت پوشش بیمه رفته‌اند که 16 درصد حق بیمه را دولت می‌دهد و در بیمه روستاییان و عشایر 66 درصد را دولت واریز می‌کند و بیمه سلامت نیز صد درصد رایگان است.

مصری گفت: به دنبال این هستیم از بسته‌های حمایتی بکاهیم و به سمت بسته‌های بیمه‌ای برویم و در این راستا از دو میلیون خانوار به 10 میلیون خانوار جمعیت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی را افزایش دادیم و در این میان دولت 120 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است یعنی حق بیمه خود را نپرداخته است.

وی گفت: از نظر بانک جهانی در حوزه قدرت خرید مردم رتبه 18 در دنیا را داریم که در گذشته اصلاً رتبه‌ای نداشته‌ایم همچنین در گذشته 40 درصد از افراد واجدالتعلیم امکان تعلیم و آموزش نداشتند اما اکنون پوشش صد درصدی داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر سابق رفاه در مورد شاخص مرگ‌ومیر اطفال کمتر از 5 سال، گفت: در گذشته 200 نفر در صد هزار نفر مرگ‌ومیر در این شاخص رخ می‌داد که اکنون 23 نفر در صد هزار رسیده است.

مصری بر افزایش سهم زنان در عرصه‌ مختلف تأکید کرد و گفت: مشارکت آنان 6.5 درصد بوده اما اکنون 34.5 درصد شده است در گذشته زنان فقط در بخش آموزش و پرورش و در بهداشت و درمان به عنوان بهورز و پرستار فعالیت داشتند اما اکنون متخصصان و فوق‌تخصصان در تمام رشته‌های پزشکی از زنان وجود دارد و آنها در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اجرایی و فرهنگی فعالیت دارند.

وی به شاخص تراکم نفر در واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: دغدغه زمین همواره وجود داشته این در حالی است که شاخص تراکم نفر در واحد مسکونی از 6.7 در سال 57 به 3.52 در سال 95 رسیده و همچنین شاخص تعداد خانوار در واحد مسکونی از 1.27 به 1.06 رسیده و در حال حاضر 1.5 میلیون نفر از طریق مسکن مهر صاحب خانه شده‌اند و 40 درصد از شهرهای ما اکنون خانه‌های مهر ویژه بازنشستگان دارند. 

* رفع سوءتغذیه و کاهش 10 برابری مرگ‌ومیر نوزادان

همچنین در این نشست محمود افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر که در سال‌های اخیر به عنوان معاون سلامت زندان‌ها و قائم‌مقام هلال‌احمر فعالیت کرده، گفت: یکی از شاخص‌های مهم رفاه دسترسی به خدمات اولیه بهداشت و سلامت است. این در حالی است که دسترسی حتی در شهرهای ما قبل از انقلاب مناسب نبوده اما در 5 سال اولیه پس از انقلاب ضریب نفوذ خانه‌های بهداشت در روستاها افزایش یافته و اکنون 95 درصد دسترسی به خدمات دارند.

وی ادامه داد: حتی در مناطق شهری به پزشکان خارجی وابسته بوده‌ایم و ارائه خدمات فوق‌تخصصی در کشور وجود نداشت اما اکنون نیاز ما به خارج برطرف شده و در زمینه بیماری‌های واگیر علی‌رغم گذشته که بسیاری از مرگ‌ومیرها بر اثر سل، آبله، فلج‌اطفال، حصبه، بیماری‌های روده‌ای و مرگ مادران و کودکان را داشته‌ایم اکنون ریشه‌کن و کنترل شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بومی شدن دانش و فناوری جدید گفت: حضور اورژانس در کمترین زمان، رفع نیازهای غذایی و سوءتغذیه و حضور عالمانه در بالاهای طبیعی را داریم و اکنون دسترسی به محصولات غذایی از 1700 کالری در ابتدای انقلاب به 3100 کالری در روز رسیده است. 

* تأمین مسکن معلولان و زنان سرپرست خانوار

در نشست شنبه‌های انقلاب علی اسفندیاری رئیس سابق سازمان امداد و نجات و بهزیستی کشور با اشاره به طرح شهید رجایی که از اوایل انقلاب راه‌اندازی شده، گفت: طرح‌هایی برای حمایت از سالمندان و زنان سرپرست خانوار داشته‌ایم و از جمله کشورهایی هستیم که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را داریم.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی شهرها و معابر از اوایل انقلاب در دستور کار قرار گرفته و اکنون معلولان و جانبازان به راحتی می‌توانند تردد داشته باشند 2200 مرکز توانبخشی دولتی و خصوصی و 24 هزار مرکز خیریه در این خصوص فعالیت دارند.

اسفندیاری گفت: استخدام معلولان در ادارات نیز دنبال می‌شود ما از وجود اورژانس اجتماعی در میان کشورهای دنیا برخوردار شده‌ایم، مسکن معلولان و زنان سرپرست خانوار را داریم به طوری که در سال‌های اخیر 97 واحد مسکونی به بهزیستی تحویل داده شده است و رشد 30 برابری بیمه‌ها را داریم.

* رشد 30 برابری بیمه‌ها

علی ضیایی مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و نماینده مجلس یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بیش از گذشته اشاره کرد. 

وی گفت: علی‌رغم تبلیغات گسترده علیه ایران زنان حضور فعالی را در نهادهای رسمی و غیررسمی دارند و سازمان‌های حمایتی و مردم‌نهاد بسیاری برای حمایت از مردم ایجاد شده است.

مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی، گفت: سطح زندگی نسبت به اوایل انقلاب شاید دهها برابر بهتر شده در گذشته فقط یک شبکه تلویزیونی وجود داشت و بسیاری از مردم تحت پوشش بیمه نبودند اما اکنون 40 میلیون نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند و 17 صندوق بیمه‌ای فعال است، 14 میلیون خانوار نیز تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته و 80 میلیون دفترچه درمانی صادر شده است.

ضیایی با بیان اینکه منکر مشکلات موجود نیستیم، ادامه داد: عزم عمومی کمک کرده بسیاری از مشکلات رفع شود 2.5 تا 3 برابر جمعیت کشور طی سال‌های اخیر افزایش یافته و سطح زندگی مردم 10 برابر شده است و رشد 30 برابری بیمه‌ها را داریم.

* معجزه بهداشت و درمان پس از انقلاب

همچنین در این نشست سیدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و درمان، گفت: نظام بهداشت و درمان بعد از انقلاب با یک معجزه مواجه شده و این در حالی است که یکی از ثروتمندترین کشورها در جهان بوده و هستیم در گذشته پزشک خارجی وارد می‌کردیم و روستاها کوچکترین امکانات بهداشتی را حتی نشنیده بودند.

وی ادامه داد: اکنون در جایگاهی هستیم که در بخش بهداشت تمام امکانات را داریم و بزرگترین سرمایه که نیروی انسانی است را در اختیار داریم حتی گاهی بیش از نیازهایمان وجود دارد. 

طریقت منفرد گفت: قانون کارآمد و اعتبارات خوبی داریم اما با وجود تمام این امکانات گاهی مردم شهد آن را نمی‌چشند که این به سوءمدیریت و تبلیغات نادرست برمی‌گردد. با این وجود در تمام ابعاد پس از انقلاب معجزه را دیده‌ایم و به تنهایی در مقابل استکبار ایستاده‌ایم.

* بیشترین بودجه در رفاه هزینه شده است

در نشست شنبه‌های انقلاب الفت‌پور معاون سابق سازمان برنامه و بودجه، معاون سابق وزیر رفاه و مشاور سازمان انرژی اتمی گفت: در شرایط موجود که تنش‌های معیشتی ارز، مسکن، خودرو و غیره ایجاد شده است وظیفه ما این است که آنها را از خط انقلاب تفکیک کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه رفاهی قوانین مربوط به رفاه در اروپا از قرن هفدهم مصوب شده و اولین قانون در ایران به سال 1301 برمی‌گردد.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه گفت: به دلیل اینکه قانون بسیار قدیمی در کشور در حوزه رفاه وجود دارد بیشترین بودجه‌ریزی در میان بودجه‌های دیگر نظام در رفاه هزینه شده و از نظر رشد آموزش عالی در منطقه اول هستیم.

* خداحافظی با مدارس چند شیفته

همچنین بوربور رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی مدارس گفت: در گذشته مدارس پنج نوبته بود اما اکنون هر 30 دانش‌آموز یک کلاس درس برای باسواد شدن دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آموزش و پرورش با مدارس چند شیفتی خداحافظی کرده و بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل به آموزش بازگشته‌اند. 

بوربور گفت: خیرین مدرسه‌ساز 528 شعبه در کشور به صورت فعال دارد و تاکنون صد هزار کلاس درس ساخته شده است.

دیدگاه کاربران

ققنوس۴۹۹۸۵۷۱۴:۰۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
با همه این تفاسیر نمیدونم چرا خیلی ها به فکر مهاجرتن و اینکه چرا ما مهاجر پذیر نیستیم؟ احتمالا به خود باوری نرسیدیم و یه خورده هم اعتماد به نفسمون پایینه
ناشناس۵۰۰۸۳۹۰۰:۴۴:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ما مهاجر پذیر نیستیم فقط ۵ میلیون افغانی در این مملکت هستند
احسان۴۹۹۹۴۴۱۴:۴۵:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یه مهندس شرکت نفت در ایران 500 دلار حقوق می گیره و یه کارگر تعویض روغنی در کویت هزار دلار. یک کارگر عراقی 500 دلار. ما در منطقه رتبه 18 ام داریم.
محمد۵۰۰۴۲۲۱۹:۳۰:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
خب من با دکتری از دانشگاه معتبر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و ۱۰ سال سابقه ۵۰ دلار هم کمتر از یک لیسانس دانشگاه آزادی شاغل در پارس جنوبی دریافتی دارم.!!!
ناشناس۴۹۹۹۸۱۱۵:۰۵:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
مهمترین شاخص اقتصادی سرانه ناخالص داخلی است که رتبه 69 جهان هستی تورم و ارزش پول هم که نیاز به گفتن ندارد
ناشناس۵۰۰۰۱۳۱۵:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
مصری تصریح کرد: امروز صد درصد شهرها و 91 درصد روستاها از برق برخوردارند. چرا این جوری به قضیه ننگریم که 9 درصد روستاها از ابتدایی ترین حقوق خود یعنی برق محرومند.
ناشناس۵۰۰۰۳۷۱۵:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
خدا وکیلی این مطلب را چه طور توجیه می کنند : طبق شاخص جهانی هر نفر روزانه یک و نه دهم دلار ایالات متحده آمریکا درآمد دارد در فقر مطلق است من دبیر بازنشسته 94 هستم حقوقم است دو و پانصد که میشه 250 دلار 5 نفر که میشه نفری روزانه یک و 7 دهم دلار
ناشناس۵۰۰۰۸۱۱۵:۵۵:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اولا در هیچ منبعی نیست که رتبه سرانه قدرت خرید ایران کمتر از 60 باشد دوما منهای نفت و گاز و متعلقات این دو مثال پتروشیمی و میعانات چی داریم 20 میلیارد دلار
امار ساز۵۰۰۱۴۵۱۶:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اقای محترم حالا که همه امار میدن منم یک امار بدم تیم ملی فوتبال ایران تو رنکینگ جدید رتبه اول جهان را بدست اورد کی به کیه همه امار میدن منم یک امار دادم
ناشناس۵۰۰۲۱۴۱۷:۰۸:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ما ایران نیستیم یا این کارشناس ها !!!!!!!!!!! مثل اینکه این اقایان جای دیگه ای زندگی میکنن . این شاخص ها و امار های ساختگی تورم رو بزارید کنار ، برید تو خیابان معلوم میشه قدرت خرید مردم چقدره . البته محله شما نه . درسته بمباران اطلاعات غلط و ایجاد س نا امیدی از طرف دشمن بسیار زیاد هست ولی اولا واقعیت اینکه مسئولان ساکت هستن و حقایق رو نمیگن و درثانی واقعا برای مسائل اصلی و مشکلات مردم صحبت درستی نمیشه و اعلام نمیشه برنامه برای اینده چی هست . مثلا چرا برنامه جامع برای مبارزه با خشکسالی و کارهایی که باید انجام بشه اعلام نمیشه فقط میگن اب نیست . چرا در مورد هدایت نقدینگی کاری نمیشه فقط میگن مخربه . چرا در مورد برخورد با دانه درشت های فساد کاری نمیکنن فقط میگن چند نفر رو گرفتیم بعدشم معلوم نمیشه چی شد . واقعا شما جای مردم باشید الان حس امنیت میکنید ؟؟ حس امید به اینده دارید ؟؟؟ حس امید به اصلاح دارید ؟؟؟ ارزش دارایی های مردم در این چند ماه نصف شده و مسئولین فقط سکوت کردن .
ناشناس۵۰۰۲۴۰۱۷:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
دوست عزیز شاید شما یکی از کسانی هستید که رفاهتان زیاد شد! شاید رتبه تان رشد کرد! بنده و عده ای از دوستان همین هفته پیش نفری 25 هزارتومان دادیم تا کمک کرده باشیم به گروهی که دارد تنها مدرسه فنی حرفه ای جازموریان را پس از 10 سال دوباره راه می اندازد! جنوب کشور زیر غبار در حال دفن شدن است! بزرگترین اسکناس چاپی ما هم ارزش کوچکترین اسکناس چاپی بعضی ها شد. بماند که ما بزرگترین اسکناسمان هم ارزش سکه های ته جیب کودکان انگلیس گردید! اگر از سرمستی افتخاراتتان و امتیازاتتان فارغ شدید، کمی فکر احوالات مردمی باشید که دیگر حوصله تان را ندارند!
ناشناس۵۰۰۲۸۳۱۷:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اگه منظورتون خرید سیب زمینی وپیازه که صد البته درسته
پیمان۵۰۰۳۴۷۱۸:۳۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
قدرت خرید مسئولین و اختلاسگرها و صرافی ها رو حتما حساب کردید که شده رتبه 18! وگرنه الان چند ماهه میخوام یه مانیتور مخصوص کارم بخرم قیمتش 10 میلیون تومان شده نمیتونم بخرم!!!!!!! مانیتوری که تو کشورهای دیگه وسیله اسباب بازی گیمرهای زیر 15 سالشونه.
ناشناس۵۰۰۴۳۱۱۹:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
250 شبکه تلویزیونی که علیه ما برنامه تولید می کنن کدوما هستن ؟ اگه چند تایی واقعیتها را میگن و روی نقاط منفی تاکید می کنن میشن برنامه مخالف ساز ؟!!!
ناشناس۵۰۰۸۸۵۰۲:۲۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
درامد ايران پس از انقلاب از نفت چيزي چند صد برابر شده با اين بودجه و يك ميديريت درسا الان بايد جزو ١٠ اقتصاد اول مي بوديم ولي الان دل خوش كرديم به اينكه مدرسه دوشيفته نيست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین