چگونه چشمان سالمی داشته باشیم؟

گروه سلامت الف،   3970527066

آیا تا به حال به سلامت چشمان خود فکر کرده اید؟ آیا مراقبت لازم را از چشمان خود انجام می‌دهید؟ در این مقاله قصد داریم ۹ مورد از اشتباهاتی که شما در مورد چشمان خود انجام می‌دهید را بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

  1. شب را با لنز می‌خوابید:

مراقبت از سلامت چشم,خواب با لنز

برخی از لنزهایی که برای چشم به کار می‌روند را می‌توان در شب مورد استفاده قرار داد اما بیشتر متخصصان بر این باورند که استفاده از چنین لنزهایی نیز در شب می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در حقیقت، مطالعه انجام شده در آکادمی آمریکایی چشم پزشکی نشان می‌دهد که استفاده از لنز در خواب می‌تواند زخم قرنیه را ۱۰ الی ۱۵ برابر بیشتر کند.

شما نمی‌توانید سایر لنزهای تماسی را نیز در شب به چشم داشته باشید. زمانی که با لنز می‌خوابید، اکسیژن قرنیه کمتر می‌شود. همین امر موجب می‌گردد عفونت در چشم ایجاد شود و باکتری‌های مضر در آن رشد نماید. یک چرت ۲۰ دقیقه ای با لنز تماسی مشکل ساز نخواهد بود اما اگر می‌خواهید از سلامت چشمان خود مراقبت کنید بهتر است آن‌ها را خارج نمایید و سپس بخوابید.

اگر بعد از بیدار شدن از خواب متوجه شدید که لنزهای تماسی در چشمتان قرار دارد، بلافاصله آن‌ها را در نیاورید. اگر چشمان شما خشک شده باشد، ممکن است لایه بالایی قرنیه به همراه لنز برداشته شود. در عوض بهتر است ۲۰ الی ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و چشم خود را با اشک مصنوعی مرطوب نمایید. در نهایت می‌توانید لنز را از چشمان خود خارج کنید.

  1. چشمان خود را مدام مالش می‌دهید و آن را لمس می‌کنید:

مراقبت از سلامت چشم,مالش چشم

چه از لنز استفاده کرده باشید یا نه، زمانی که چشمان خود را مدام مالش می‌دهید دچار مشکل خواهید شد. برخی از اوقات چشم شما دچار خارش می‌شود و مجبور به مالیدن آن با دست هستید اما بهتر است چشم خود را کاملا ببندید و تنها بخش خارجی چشم را با دست لمس کنید. مالش دادن بیش از حد چشم با دست می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌های خونی شود و چشم را ملتهب نماید.

اگر به دنبال دلیل دیگری هستید باید بدانید که چشم توسط غشای مخاطی محافظت می‌شود. این بافت مرطوب می‌تواند به راحتی آلودگی‌ها و میکروب‌های موجود را به خود جذب کند. به همین خاطر بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها محسوب می‌شود.

زمانی که با کسی دست می‌دهید یا اشیای موجود در اطراف را لمس می‌کنید و سپس دست خود را به چشمانتان می‌زنید، میکروب‌های موجود به ناحیه چشم منتقل می‌شود و امکان عفونت آن بیشتر می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید دست خود را از چشم دور نگه دارید.

  1. سالانه از معاینات چشم پزشکی استفاده نمی‌کنید:

مراقبت از سلامت چشم,معاینه سالیانه چشم

بیشتر افراد هیچ توجهی به معاینات چشم پزشکی ندارند. تغییرات بینایی ممکن است مهم ترین دلیل برای مراجعه به چشم پزشک باشد اما باید بدانید که مراجعه سالانه به چشم پزشک سلامت چشمان شما را تضمین می‌کند.

باید سلامت کلی چشمانتان مورد بررسی قرار گیرد. همانطور که می‌دانید پشت چشم هیچ گیرنده دردی وجود ندارد. بنابراین اگر یکی از رگ‌های خونی پاره شده باشد یا توموری وجود داشته باشد تا زمانی که بینایی تحت تاثیر قرار نگرفته است متوجه این موضوع نخواهید شد.

  1. تمام روز را از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنید:

صفحه نمایش‌های الکتریکی همچون مواردی که در رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند یافت می شود نور آبی از خود ساطع می‌کنند که به گفته چشم پزشکان برای چشمان شما مضر است. زمانی که ساعت‌ها بر روی این صفحات نمایش خیره می‌شوید؛ دچار سردرد و چشم درد خواهید شد.

به این فکر کنید که زمانی که تمام روز را بدون توقف به این صفحات نمایش نگاه می‌کنید چه بلایی سر چشمتان می‌آید. در عوض می‌توانید از قانون ۲۰-۲۰ تبعیت کنید. به ازای هر ۲۰ دقیقه ای که به صفحه نمایش نگاه می‌کنید، یک استراحت ۲۰ ثانیه ای به چشمان خود بدهید و به یک مسافت دور خیره شوید.

چشم خود را بر روی شیء دیگری متمرکز کنید و سعی کنید پلک بزنید. در این حالت چشم شما زمانی کافی برای استراحت خواهد داشت.

  1. خط چشم را در فاصله بین مژه‌ها و چشم اعمال می‌کنید:

همانطور که می‌دانید به فاصله بین مژه‌ها و چشم waterline گفته می‌شود. اگرچه بیشتر افراد مشهور تلاش می‌کنند خط چشم را در ناحیه داخلی چشم اعمال کنند اما یک شیوه نادرست محسوب می‌شود و باید از انجام اینکار خودداری گردد. زمانی که خط چشم را در قسمت داخلی چشم اعمال می‌کنید، با اشک چشم ترکیب می‌شود.

اگر لنز می‌پوشید، با اعمال کردن خط چشم در قسمت داخلی، مواد آرایشی با لنز مخلوط می‌شود. همین امر موجب می‌شود اکسیژن چشم کمتر گردد.

حتی اگر از لنز استفاده نمی کنید نیز باز هم باید از انجام اینکار خودداری کنید زیرا ذرات آرایشی می‌توانند میکروب‌های مختلف را وارد چشم کنند که همین امر موجب عفونت می گردد. خط چشم مایع بسیار خطرناک تر است زیرا باعث انتقال باکتری‌ها به چشم می شود. مدادهای نرم امن تر هستند. اما باز هم توصیه می‌شود خط چشم در ناحیه بیرونی چشم اعمال شود.

  1. با آرایش می خوابید:

زمانی که با آرایش به رختخواب می‌روید امکان آلوده شدن چشم وجود دارد. وجود ریمل در چشم ممکن است باعث تحریک پوست گردد. اگر با آرایش می‌خوابید و سپس با دستان خود چشم را می‌مالید امکان چسبیدن این مواد به قرنیه و ایجاد التهاب وجود دارد. به همین خاطر بهتر است آرایش خود را به هنگام خواب پاک کنید.

  1. از قطره‌های چشمی تاریخ گذشته استفاده می‌کنید:

مراقبت از سلامت چشم,Woman applying eye-drops into her eye.

هیچ چیزی بدتر از به کار بردن قطره‌های چشمی تاریخ گذشته نخواهد بود. این محلول‌ها دارای مواد پاک کننده هستند که باکتری‌های موجود در لنز را از بین می برند. بنابراین اگر می‌خواهید از خاصیت این محلول‌ها استفاده کنید باید به تاریخ مصرف آن‌ها توجه نمایید.همین موضوع در مورد خود لنزها نیز وجود دارد.

این لنزها معمولا در یک محلول استریل قرار می‌گیرند که در اثر گذشت زمان خاصیت خود را از دست می‌دهند. اشک مصنوعی و قطره‌های چشمی نیز دارای تاریخ مصرف و تاریخ انقضا هستند. زمانی که می‌خواهید از این مواد استفاده کنید به تاریخ روی آن دقت نمایید. سعی کنید لنز خود را در هر محلولی نگهداری نکنید زیرا موجب عفونت چشم می‌شود.

  1. به قطره‌های کمتر کننده قرمزی چشم اعتماد می‌کنید:

مراقبت از سلامت چشم,Contact Lens

یکی از مشکلاتی که در بین افراد شایع است قرمزی چشم است. در چنین شرایطی افراد تلاش می‌کنند به طور خودسرانه از قطره‌های کمتر کننده قرمزی چشم استفاده کنند.

نوع قطره ای که از داروخانه می‌خرید حاوی منقبض کننده عروق است که می‌تواند به طور موقت قرمزی چشم را برطرف کند اما این مواد در برگیرنده نگهدارنده‌ها و سایر مواد شیمیایی هستند که می‌تواند مشکل شما را در طولانی مدت بدتر کند.

اگر چشم شما به طور مداوم قرمز می‌شود یا خارش شدیدی دارد بهتر است به سراغ چشم پزشک بروید و به فکر درمان ریشه ای مشکل خود باشید. پزشک می‌تواند درمان مناسبی برای مشکل شما پیشنهاد نماید.

  1. از عینک آفتابی مناسب استفاده نمی‌کنید:

بیشتر افراد بر این باورند که عینک آفتابی تنها برای تابستان ضروری است یا فقط برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید بدانید که پوشیدن عینک آفتابی در زمستان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نور خورشید از روی برف منعکس می‌شود و به چشم بر خورد می‌کند.

محافظت نکردن از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش می‌تواند به سوختگی قرنیه، سرطان پوست بر روی پلک و لکه های قابل مشاهده بر روی سفیدی چشم منجر شود. اطمینان حاصل کنید که از عینک آفتابی مناسب استفاده می‌کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین