نور آبی نمایشگرهای دیجیتال و احتمال نابینایی

گروه سلامت الف،   3970526034

نور آبی ساطع شده از نمایشگرهای دیجیتال، تلویزیون های مسطح و لامپ های ال ای دی می توانند موجب مشکلات بیولوژیک و زیست محیطی متعدد از جمله ضعف قوه بینایی شوند.

به گزارش فارس، مورمورکننده است. همین ماه گذشته بود که من مقاله ای در این باره نوشتم که چگونه نور آبی ساطع شده از نمایشگرهای دیجیتال، تلویزیون های مسطح و لامپ های ال ای دی می توانند موجب مشکلات بیولوژیک و زیست محیطی متعدد از جمله ضعف قوه بینایی شوند.
اکنون تحقیقات ثابت کرده اند که این نور آبی موجب نابینایی انسان می شود. در ادامه فرازهایی از 4 مقاله را مشاهده می کنید که به این موضوع پرداخته اند:
1.تحقیقات جدید نشان می دهند که نورآبی لوازم الکترونیکی به نابینایی منجر می شود:
«یک اتاق تاریک دردانشگاه تولدو جایی است که پژوهشگران دریافته اند نور آبی به خصوص به زوال شبکیه منجر می شود.»
اجیت کاروناراتن استادیاز دپارتمان شیمی و بیوشیمی دردانشگاه تولدو می گوید: «زوال شبکیه یکی از دلایل اصلی نابینایی درایالات متحده و سراسر جهان به حساب می آید.»
درست خواندید؛ بر اساس این تحقیق جدید، نور آبی می تواند موجب نابینایی ما شود.
2- فاش شدن خطر صدمه به چشم در نتیجه استفاده از نمایشگر تلفن های همراه و لپ تاپ ها.
«کیسان راتنایاک دانشجوی دکترا و پژوهشگری که درگروه تحقیق شیمی نور سلولی دکتر کاروناراتن کار می کند، طی اظهارنظری می گوید: «این نور سمی است. این نور به خصوص به این دلیل مشکل آفرین است که سلول های گیرنده نور در چشم ترمیم نمی شوند.»
راتنایاک می گوید: «وقتی این سلول ها می میرند برای همیشه می میرند.»
3- شیمیدان ها کشف کرده اند که چگونه نور آبی منتشر شده از وسایل دیجیتال، موجب تسریع نابینایی می شود:
«کاروناراتن می گوید: «نور سبز، زرد یا قرمز هیچ فعالیتی را برنمی انگیزد. مسمومیت تحلیل برنده شبکیه در اثرنور آبی شایع است. این نور می تواند هر نوع سلولی را بکشد.»
4.نور آبی نمایشگرهای گوشی های هوشمند می تواند بینایی شما را تضعیف کند.
آسیب وارده به سلول های گیرنده نور، می تواند خطر زوال شبکیه را افزایش دهد. این اتفاق می تواند به مات شدن و کاهش دید درمرکز میدان بینایی ما منجر شود. به این اتفاق معمولا نقطه کوری گفته می شود. حتی بدون آسیب اضافه دیگری که گوشی های هوشمند و سایر وسایل دیجیتال وارد می آورند، هم اکنون بیشتر از 11 میلیون آمریکایی وجود دارند که به مشکلات بینایی مبتلا شده اند.
البته خورشید نیز نور آبی منتشر می کند اما اکثرمردم مستقیما یا برای مدتی طولانی به خورشید چشم نمی دوزند یا اصلا نگاه نمی کنند.
متاسفانه بیشتر مدارس دولتی دانش آموزان را ملزم به استفاده از نمایشگرها به مدت چندین ساعت در روز می کنند. راه اندازی دبیرستان های برخوردار از فناوری بالا از جهات مختلف بحث برانگیز بوده اند، جز از این نظر که دانش آموزان را ملزم می کنند ساعت های زیادی را درکلاس درس مقابل نمایشگرها و شب ها در خانه برای انجام تکالیف خود پشت رایانه ها سر کنند.
محافظ های مخصوص چشم و نمایشگری وجود دارند که برای استفاده دراز مدت بی خطرتر از نمایشگرها تولید و فروخته می شود. البته هیچ یک از این وسایل کاربر را در برابر تشعشات و میدان های الکترومغناطیسی که وسایل دیجیتال از خود منتشر می کنند، محافظت نخواهند کرد.
تاکنون چندین مستند درباره آسیب های ناشی از استفاده افراطی از نمایشگرها و نیز قرار گرفتن در معرض تشعشات این فناوری ها ساخته شده است. تاکید بیشتر این برنامه ها بر این بوده که اثرات این فناوری ها بر کودکان می تواند بسیار شدیدتر باشد.
برخی از کشورها کوشیده اند آگاهی های همگانی را نسبت به مسائل سلامتی مرتبط با تمام این وسایل افزایش دهند و حتی مقرراتی را برای حفاظت از کودکان وضع کنند. برای مثال فرانسه از سال 2009 در ارتباط با محافظت از کودکان دربرابر تشعشات تلفن های همراه فعالانه عمل کرده است. هفته گذشته آنها قانونی را به تصویب رساندند که استفاده دانش آموزان از تلفن های هوشمند را در مدارس ممنوع می کرد.
با این حال در آمریکا به نظر می رسد هیچ ممنوعیتی و هیچ شرمساری در بازاریابی نمایشگرها و وسایل دیجیتال برای همگان از جمله کودکان وجود نداشته باشد، حتی با این که از نظرعلمی هیچ «سطح ایمنی» قابل قبولی برای استفاده از تلفن های همراه یا تشعشات بی سیم وای فای برای کودکان یا زنان باردار تعیین نشده است. حتی خیابان سزامی کودکان را تشویق به استفاده از این قبیل فناوری ها می کند.
در همین حال تولیدکنندگان تلفن های همراه درحال هشدار دادن به سهامداران خود هستند که ممکن است در نهایت شرکت هایشان بابت صدمات وارده توسط محصولاتشان آنها را مسئول بداند. شرکت های بیمه از جمله لوید لندن مشکلات ناشی از قرار گرفتن درمعرض تشعشات تلفن همراه یا وای فای را در بیمه های خود پوشش نمی دهند.
آیا آنقدرنابینا شده ایم که نمی توانیم ببینیم؟
نویسنده: بی.ان. فرانک (B.N. Frank) روزنامه نگار
منبع: yon.ir/Oq8lZ

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین