برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کیست؟

گروه جهان الف،   3970526011 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

این گزارش به معرفی دیپلماتی می‌پردازد که روز پنجشنبه 25 مردادماه به عنوان رئیس گروهی تازه‌تشکیل موسوم به «گروه اقدام ایران» منصوب شد.

برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کیست؟

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۲۵ مردادماه) «برایان هوک» را به عنوان رئیس گروهی موسوم به «اقدام ایران» منصوب کرده است.

پامپئو درباره اهداف تشکیل این گروه گفت: ««گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد.»

او درباره «هوک» که قرار است مسئولیت این گروه را بر عهده بگیرد گفت: «از زمان اعلام تصمیم رئیس‌جمهور (ترامپ) برای خروج از توافق (هسته‌ای) در ماه مِی، برایان هوک نقش مهمی در شکل دادن به راهبرد ما برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران، ایفا کرده است.»

«هوک» ۴۹ ساله در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. 

او یکی از افراد دخیل در تشکیل سازمانی به نام «John Hay Initiative» بود: گروهی متشکل از مشاوران سیاست خارجی «میت رامنی»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ که در انتخابات سال ۲۰۱۶ با نگارش نامه‌ای که به امضای ۱۲۱ نفر از شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه رسید با ریاست‌جمهوری ترامپ مخالفت کردند.

هوک‌ قبل‌تر از آن در دولت «جورج دبلیو بوش» در سمت‌های مختلفی از جمله دستیار وزیر خارجه در سازمان‌های بین‌المللی، دستیار ارشد سفیر آمریکا در سازمان ملل، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و غیره انجام خدمت کرده بود.

در وزارت خارجه تیلرسون، نام هوک در مسائل مربوط به ایران زمانی بیشتر شنیده شد که او سرپرستی کارگروهی را به عهده گرفت که مأمور مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام مطابق خواست ترامپ شده بود.

با وجود این، رسانه‌های بین‌المللی در همان زمان گزارش داده بودند دیپلمات‌های اروپایی که از اختلافات ترامپ با تیلرسون درباره برجام آگاه هستند در نشست‌هایشان با برایان هوک بارها از او پرسیده‌اند چه ضمانتی وجود دارد که توافق آنها با تیم تیلرسون، مورد قبول ترامپ باشد.  

  بعد از اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ، برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی این دستگاه از تیم تیلرسون در امان ماند. برخی از این موضوع را به شخصیت فرصت‌طلب او و گرایشش برای همرنگ شدن با اشخاص متفاوت نسبت داده‌اند. 

«دانیل رانده»، کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مصاحبه‌ای مارس ۲۰۱۸، بعد از اخراج تیلرسون به درستی پیش‌بینی کرده بود برایان هوک با تیم پامپئو همساز شده و ماندگار شود. 

این کارشناس به بلومبرگ گفت: «او بسیار همرنگ جماعت است و این را هم می‌داند که دارد برای دولت ترامپ کار می‌کند.»

نگاه ابزاری هوک به مقوله حقوق بشر و دیدگاه او درباره عَلَم کردن این موضوع به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف آمریکا از جمله ایران، از دیگر نکات جالب درباره او است. 

هوک، زمانی که تنها ۳ ماه از حضور تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا می‌گذشته در یادداشتی خطاب به او دیدگاه‌هایش درباره ارتباط مقوله حقوق بشر با منافع آمریکا را نوشته بود. پولیتیکو که این نامه را اولین بار دسامبر ۲۰۱۷ گزارش داده بود، دیدگاه هوک را اینطور توصیف می‌کند: «اینکه آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان چماقی علیه مخالفانش مثل ایران، چین و کره شمالی استفاده کرده و در همان حال دست متحدان سرکوبگری مانند فیلیپین، مصر و عربستان سعودی را باز بگذارد.» 

هوک در آن نامه خطاب به تیلرسون نوشته است: «باید با متحدانمان، نسبت به دشمنانمان به نحو متفاوت و بهتر رفتار کنیم. در غیر این صورت، دشمنان بیشتر و متحدان کمتری خواهیم داشت.»

او در همین نامه، دیدگاه‌های ابزارگرایانه‌اش درباره مسائل حقوق بشر را روشن‌تر توضیح می‌دهد: «به همین دلیل، بایستی حقوق بشر را در ارتباط آمریکا با چین، روسیه، کره شمالی و ایران مسئله‌ای مهم قلمداد کنیم. و این مسئله تنها به دلیل نگرانی‌های اخلاقی از سوابق آن کشورها [در زمینه مسائل حقوق بشری] نیست. به این دلیل هم هست که فشار بر این رژیم‌ها در مسئله حقوق بشر، روشی برای تحمیل هزینه برآنها، مقابله با فشارهای آنها و گرفتن ابتکار عمل راهبردی از آنها است.»

هر چند که این دیدگاه‌های هوک مسئله‌ای نیست که نتوان آن را از رفتارهای سیاستمداران آمریکایی هنگام پرداختن به مسائل حقوق بشری استنباط کرد، نامه او یکی از اسنادی است که راه را برای توسل آنها به توجیه‌های مختلف و گریز از آنچه واقعا به آن فکر می‌کنند، می‌بندد.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۸۱۰۳۰۹:۰۴:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۶
دلتونو به این چیزا خوش نکنید
ناشناس۴۹۸۱۰۷۰۹:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
هوک بی تربیت! اعصاب نداریما
ناشناس۴۹۸۱۲۸۰۹:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
فقط با مقابله به مثل کرد مانند 1- جلوگیری از پرواز هواپیماهای مسافرتی که با امریکا پرواز دارند از فراز خاک ایران با این کار ترافیک هوائی در کشور های منطقه حتما موجب برخورد چند هواپیما می شود 2- اجازه ندادن یا هزینه سنگین گرفتن از نفت کش هایکه برای امریکا ن از تنگه هرمز نفت میبرند 3- ممنوع شدن هر گونه معامله با کشور های تحریم کننده ایران 4-بستن قرار داد برای ساخت اسلحه های مدرن مانند لیز و مغناطیسی 5- پاک سازی دولت از شیفتگان امریکا 6- قرار داد زراعت در کشور های دوست 7- لغو انحصارات داخلی و0000
ناشناس۴۹۸۱۳۸۰۹:۴۵:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مرگ بر امریکا مرگ بر منافق وطن فروش مرگ بر مدیر فاسد و بی کفایت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین