ایستادگی چین در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران

گروه جهان الف،   3970525101

با بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و ادامه جنگ لفظی میان دو کشور، چین نیز وارد معرکه شده است.

ايسنا:اندری یو، مدیر دفتر بین‌المللی فدراسیون صنعت نفت و مواد شیمیایی چین اظهار کرد: شرکت‌های چینی در هر شرایطی به نفت ایران نیاز دارند و به خرید آن ادامه می‌دهند. چین به تحریم‌های آمریکا علیه ایران توجهی نخواهد کرد. این یک روال عادی میان ایران و چین است و ارتباطی به آمریکا ندارد. نفت، گاز و تجارت نباید دیگر تحت تاثیر آمریکا قرار گیرد.

وی گفت: شرکت‌های چینی و روسی می‌توانند جای خالی توتال و سایر شرکت‌های اروپایی را پر کنند بنابراین بسیار غیرمحتمل است که ایران مشکلی در حفاری و سرمایه‌گذاری در نفت داشته باشد.

این مقام چینی در ادامه اظهاراتش افزود: ایران در دهه‌های گذشته با وجود تحریم‌ها توانسته است پیشرفت کند. ایران و چین می‌توانند روابط نزدیک‌تری داشته باشند. هر آنچه که آمریکا انجام دهد نمی‌تواند مانع همکاری میان ایران و چین شود.

اظهارات این مقام چینی در حالی مطرح شد که جنگ لفظی میان ایران و آمریکا با حضور عربستان سعودی به عنوان رقیب منطقه‌ای ایران در یک ضلع دیگر، بالا گرفته است. حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک ماه گذشته گفته بود ترامپ به اشتباه انتظار دارد عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت، کاهش عرضه ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را جبران کنند.

از یک سال و نیم پیش که ترامپ قدرت را بدست گرفت، واشنگتن و ریاض روابط نزدیک‌تری نسبت به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما پیدا کرده‌اند و عربستان سعودی اعلام کرده است به منظور کنترل رشد قیمت‌های نفت در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس و سنا در نوامبر، با خواسته آمریکا برای افزایش تولید نفت موافقت خواهد کرد.

با این حال در اقدامی که احتمالا به منظور نشان دادن استقلال عمل در برابر مداخلات آشکار ترامپ انجام گرفت، عربستان سعودی تولید نفت خود را در ژوییه ۴۱ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۳۲.۳ میلیون بشکه در روز رساند. تولید نفت عربستان یک ماه پس از توافق این کشور با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شامل روسیه برای افزایش تولید، کاهش یافت.

 مثلث ژئوپلیتیکی

بسیاری مدعی هستند که تمایل ریاض برای پذیرش خواست آمریکا از این حقیقت منبعث می‌شود که عربستان در متقاعد کردن آمریکا برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران نقش کلیدی داشته است. ایران و عربستان سعودی از دیرباز رقیب منطقه‌ای در خاورمیانه به شمار می‌رفتند.

وضع مجدد تحریم‌ها از سوی ترامپ علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای، شمارش معکوس را برای تجدید فشار روی ایران آغاز کرده است. تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران در اوایل نوامبر آغاز خواهد شد و ممکن است صادرات نفت ایران آن هم در شرایطی که بازار فضای چندانی برای جذب شوک‌های مصنوعی ندارد، از این اقدامات خصمانه متاثر شود. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در اواخر ژوئن اظهار کرده بود: بر این باور است که عربستان سعودی و روسیه قادر خواهند بود تولید نفت را برای تثبیت بازار و جبران افت احتمالی عرضه ایران افزایش دهند. اما این ادعایی است که برخی از ناظران بازار نفت با آن مخالف هستند.

 ایستادگی چین در برابر تحریم‌های آمریکا

چین که بزرگترین مشتری نفتی ایران است، حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری می‌کند که معادل ۷ درصد از مجموع واردات این کشور است. ارزش واردات چین از ایران با قیمت فعلی بازار، ۱۵ میلیارد دلار در سال است.

شرکت‌های انرژی دولتی CNPC و سینوپک چین میلیاردها دلار در میادین نفتی بزرگ ایران مانند یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه‌گذاری کرده و نفت به چین فرستاده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده شرکت‌هایی که در ایران  فعالیت می‌کنند، حق فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت. وزارت خارجه چین در واکنش به تهدید رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد روابط تجاری و انرژی چین با ایران به منافع هیچ کشور دیگری لطمه نمی‌زند. پیش‌تر بلومبرگ به  نقل از دو منبع آگاه از مذاکرات میان واشنگتن و پکن گزارش داده بود آمریکا موفق نشد چین را برای قطع واردات نفت ایران متقاعد کند.

تحلیلگران شرکت‌های "بی ام آی ریسرچ" و "میزوهو سکیوریتیز" پیش بینی کرده‌اند که چین ممکن است واردات نفت ارزان ایران را افزایش دهد و کاهش خرید از سوی کشورهای دیگر را جبران کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین