آیا ترامپ برای خداحافظی از کاخ سفید آماده می شود؟

گروه جهان الف،   3970525092 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که بسیاری از شهروندان آمریکای نسبت به تنش زایی های ترامپ در حوزه سیاست خارجی و اجتماعی ناراضی هستند.

نامه نیوز: نسبت سنجی میان روسای جمهور ایالات متحده آمریکا  مقایسه محبوبیت آنها، از دیرباز در این کشور مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از موسسات نظرسنجی در داخل آمریکا، فاکتورها و مولفه هایی مانند میزان محبوبیت روسای جمهور در سالهای نخست و آخر ریاست جمهوری را در مقایسه با روسای جمهور پیشین مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهند. این قاعده در خصوص دونالد ترامپ نیز صادق است. ترامپ هم اکنون حدود یکسال و نیم است که در کاخ سفید حضور دارد.

از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون نظرسنجی های متعددی منتشر شده است. طی روزهای اخیر نیز  نظرسنجی های متعددی در داخل ایالات متحده آمریکا و در خصوص عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور منتشر می شود. اکثر این نظرسنجی ها نشان می دهد که ترامپ وضعیت خوبی در میان افکار عمومی کشورش ندارد. نباید فراموش کرد که رئیس جمهور فعلی آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز تنها با استناد به ساختار الکترال توانست وارد کاخ سفید شود، اگرنه در مجموع آرای عمومی وی حدود ۳ میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون نامزد رقیب خود کسب کرد.

در هر حال، هم اکنون ترامپ و همراهانش در کاخ سفد با نگرانی مشغول رصد نظرسنجی های و تحقیقات میدانی در داخل کشورشان هستند. این نظرسنجی ها، می تواند حکم زنگ خطری برای جمهوریخواهان را نیز داشته باشد. جمهوریخواهانی که خود را برای حضور در انتخابات میاندوره ای کنگره آماده می کنند. شبکه سی ان ان، تحلیلی در خصوص یکی از آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده ( در خصوص آخرین وضعیت ترامپ) صورت داده است .در این گزارش آمده است :

"نظرسنجی جدید کالج "ماریست" در خصوص محبوبیت سیاستهای ترامپ در نزد افکار عمومی قابل تامل است.  این نظرسنجی نشان می دهد که 20 درصد از شهروندان آمریکایی، اقدامات و سیاستهای شغلی دونالد ترامپ رئیس جمهور کشورشان را عالی ارزیابی می کنند. در این میان، 20 درصد دیگر این سیاستها را خوب ارزیابی می کنند.13 درصد دیگر، این سیاستها را به اندازه کافی منصفانه ( متوسط ) ارزیابی می کنند و 45 درصد دیگر نیز معتقدند که این سیاستها ضعیف و ناکارآمد بوده است. ارزیابی اولیه این نظرجی نشان می دهد که کماکان شکاف و اختلاف عمیقی میان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مواجهه با سیاستهای اقتصادی ترامپ وجود دارد. شکافی که کلیت وجود آن جای تعجب ندارد! در حالی که تنها 2 درصد از دموکراتها سیاستهای شغلی ترامپ را عالی ارزیابی کرده اند، 49 درصد از جمهوریخواهان چنین اعتقادی داشته و از سیاستهای رئیس جمهور خود به شدت حمایت می کنند. همچنین 80 درصد دموکراتها قویا اظهار کرده اند  که سیاستهای مالی ترامپ را قبول نداشته و این سیاستها و اقدامات ضعیف و ناکارآمد هستند. این در حالیست که تنها 6 درصد از جمهوریخواهان چنین نظری در خصوص رئیس جمهور خود دارند. 
سی ان ان در ادامه این مطلب به وضعیت ناامید کننده ترامپ اشاره کرده است :

"ترامپ هم اکنون به رتبه "عدم تایید" در میان شهروندان رسیده است. این در حالیست که حدود دو سال از دوران ریاست جمهوری وی سپری شده و حدود دو سال دیگر( در صورت شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶) باقی مانده است. ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا  وقتی که ۴۴ سال پیش در این هفته استعفا داد نیز از همین میزان حمایت برخوردار بود!"

واقعیت امر این است که بر اساس تحلیل رسانه ها غربی از جمله سی ان ان، اگر جمهوریخواهان  نتوانند در انتخابات میاندوره ای کنگره ایالات متحده آمریکا پیروز شوند و در مقابل دموکراتها شکست بخورند، اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را از دست خواهند داد. در این صورت چالش و تقابل میان ترامپ و جمهوریخواهان سنتی به نقطه اوج خود خواهد رسید. همچنین بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که شکست جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره می تواند مقدمه ای بر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ باشد. 

آنچه در گزارش سی ان ان مورد توجه قرار گرفته است، مقایسه نیکسون با ترامپ می باشد. نیکسون نیز تصور نمی کرد که تحت تاثیر یک رسوایی ناچار به استعفا از سمت خود شود. با این حال ترامپ هم اکنون با یک رسوایی خاص دست و پنجه نرم نمی کند! البته نباید فراموش کرد که ترامپ سعی دارد از سیستم انتخاباتی ناعادلانه ایالات متحده آمریکا در راستای اعمال فشار بر رقبای خود استفاده کرده و با حفظ موقعیت خود در ایالات نعیین کننده ای مانند فلوریدا زمینه پیروزی دوباره را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ فراهم آورد. با این حال برخی تحلیلگران آمریکایی معتقدند که  این ایالات نیز ترامپ دیگر وضعیت خوبی ندارد. این موضوع می تواند در انتخابات میاندوره ای کنگره به بوته آزمون گذاشته شود. در صورتی که جمهوریخواهان در حوزه های حساس و سرنوشت ساز( که آرای آنها به صورت سنتی به هیچ یک از دو حزب اصلی آمریکا تعلق ندارد) انتخابات را به رقبای دموکرات خود واگذار کنند، در آن صورت زنگ خطر با صدای بلند به ۱ضرر دونالد ترامپ  و کاخ سفید به صدا در می آید.

اگرچه در میان شهروندان آمریکایی رضایتی نسبی در خصوص سیاستهای اشتغال زایی ترامپ به وجود آمده است، اما اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که بسیاری از شهروندان آمریکای نسبت به تنش زایی های ترامپ در حوزه سیاست خارجی و اجتماعی ناراضی هستند. همچنین آنها در حوزه اقتصاد بین الملل نیز مخالف بروز تنش میان واشنگتن و متحدان اروپایی آن هستند. در هر حال، نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا به گونه ایست که جایی را برای خوشبینی جمهوریخواهان مبنی بر پیروزی در انتخابات میاندوره ای کنگره باقی نگذاشته است. استمرار این روند می تواند ضمن امیدوار کردن دموکراتها نسبت به فتح کاخ سفید،  منجر به بروز تنشهایی درون حزبی میان سران حزب جمهوریخواه شود. جمهوریخواهان هم اکنون  عملا کنترل کاخ سفید، مجلس نمایندگان و مجلس سنا را در دست دارند.

در صورتی که در انتخابات میاندوره ای کنگره دموکراتها پیروز شوند، جمهوریخواهان تنها در سنگر کاخ سفید در قدرت باقی خواهند ماند. موضوعی که برای بسیاری از جمهوریخواهان سنتی قابل هضم نیست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۷۲۱۵۱۵:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
... هر رئیس جمهور از فاکتورهایی سود می برد که می تواند او را برای 4سال دوم هم در همان سمت نگه دارد. حالا چه در 4سال اول موفق باشد و چه نباشد.
سینا۴۹۷۸۳۹۰۰:۳۹:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
با اطمینان کامل میگویم که با توجه به مطالعه سایتهای انگلیسی زبان و همچنین عملکرد درخشان ترامپ در پایین آوردن نرخ بیکاری بزیر 4 درصد هم اکنون ترامپ از محبوبیت بالایی در آمریکا برخوردار میباشد چرا اطلاعات غیر واقعی به مردم میدهید ترامپ برای 6 سال دیگر ریس جمهور آمریکاست خیالتان راحت باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین