پشت پرده حزب علی لاریجانی چیست؟

گروه سیاسی الف،   3970525073 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جلالي بار ديگر ادعاي نعمتي درمورد تشكيل ده‌ها جلسه حزبي ياران علي لاريجاني را تكذيب كرد

تنها ٢ روز پس از آخرين بار كه كاظم جلالي رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس، هر گونه فعاليت‌هاي حزبي خود، علي لاريجاني و ديگر نزديكان رييس مجلس را تكذيب كرد، بهروز نعمتي نماينده اصولگراي تهران، بار ديگر از ادامه فعاليت‌هاي اين گروه از سياسيون خبر داده و گفته كه جلساتي با لاريجاني و جلالي در اين خصوص داشته است.
 
روز سيزدهم همين مردادماه جاري در گزارشي با تيتر «آيا «رهروان» تا شهريورماه حزب مي‌شود؟» آخرين فعاليت‌هاي حزبي علي لاريجاني و نزديكانش را بررسي كرده و در نهايت با اشاره به اينكه در سال‌هاي گذشته اظهاراتي همچون سخنان آن زمان بهروز نعمتي نماينده اصولگراي نزديك به رييس مجلس كه از آغاز به كار حزب «رهروان» در آينده نزديك خبر داده بود، بارها تكرار شده اما اين زمان مستقبل، هيچگاه فرانرسيده، گزارش را اينچنين پايان داديم كه «يافتن پاسخ اين سوال كه آيا اين‌بار هم بايد منتظر تكذيب فعاليت حزبي نزديكان لاريجاني باشيم يا نه، همچنان در گروي زمان است و البته حضور كاظم جلالي و ديگر چهره‌هاي موثر نزديك به رييس مجلس در جمع خبرنگاران.»
 
قسم جلاله جلالي در رد فعاليت حزب لاريجاني
 
از قضا همين اتفاق هم افتاد. زمان گذشت و «روز خبرنگار» از راه رسيد تا كاظم جلالي نماينده تهران و رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس به بهانه گراميداشت اين روز در جمع خبرنگاران حاضر شود. محور اصلي سخنان جلالي البته در آن جلسه آن‌چنان كه انتظار مي‌رفت، ارايه گزارش عملكرد مركز پژوهش‌ها و راهكارهاي فائق آمدن بر مشكلات اقتصادي اين روزها بود. اما آنگاه كه گزارش جلالي تمام شد و نوبت به خبرنگاران رسيد، همين كه چراغ ميكروفن نخستين خبرنگار روشن شد، بحث «رهروان» و فعاليت‌هاي حزبي لاريجاني و نزديكانش در اولويت بحث قرار گرفت و البته پاسخ جلالي هم همان بود كه ارديبهشت‌ماه امسال به «اعتماد» گفته بود: «حزب، بي‌حزب!» هرچند كه اين‌بار، شايد به‌دليل تكرار مكرر اين پرسش و نيز شايد به‌دليل حضور جمعي از خبرنگاران پرسشگر در مقابل، اين پاسخ تكراري مبني بر تكذيب هرگونه فعاليت حزبي لاريجاني و نزديكانش، با آب و تاب دوچندان و با اصرار مشدد و تاكيد موكد انجام شد. آنجا كه جلالي گفت: «ولله تا الان در هيچ جلسه‌اي حضور نداشتم. من و لاريجاني در هيچ جلسه‌اي حاضر نشديم. حتي يك جلسه هم در خصوص اين حزب نداشتيم و ضمن احترام به نعمتي و دوستان عزيز در مسير تشكيل حزب، بنده و آقاي لاريجاني حتي يك جلسه هم با اين دوستان نداشتيم.»
 
جلالي كه سال‌ها پيش از ورود به عرصه سياست به عنوان يك نماينده مجلس، خبرنگار و مجري برنامه‌هاي سياسي تلويزيون بود، صحبت‌هايش را با طرح يك پرسش احتمالي ادامه داد و گفت: «اگر از من بپرسيد چه كساني در اين حزب هستند، بايد بگويم كه به جز نعمتي، عبدي و صدر كسي را نمي‌شناسم» رييس فراكسيون «مستقلين ولايي» مجلس كه براي اثبات صحت گفتارش، ناچار به قسم جلاله رو آورده بود، اضافه كرد: «ولله! هيچ اطلاعي هم ندارم. فكر من و آقاي لاريجاني اين است كه در حال حاضر مشكلات كشور چيزهاي ديگري است و بايد به مسائل مهم‌تر بپردازيم و الان اين موضوع را اولويت نمي‌دانيم.» اين نماينده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين گفت: «اگر كسي سندي در اختيار دارد كه نشان مي‌دهد بنده در جلسه‌اي براي فعاليت حزبي حضور داشتم، ارايه دهد!» جلالي بار ديگر تاكيد كرد كه عضو هيچ حزبي نخواهد شد و در اين رابطه گفت: «بنده يك بار در مدت كوتاهي در حزبي به شكل قهري عضو شدم كه تا عمر دارم پشيمانم و ديگر در ايران در هيچ حزبي عضو نمي‌شوم.» قاعدتا اشاره‌اي به فعاليتش در شوراي مركزي حزب «اعتدال و توسعه»، حدود يك دهه قبل و نهايتا استعفا از اين حزب در پاييز سال ٨٦، به‌همراه حميدرضا حاجي‌‌بابايي وزير آموزش و پرورش دولت احمدي‌نژاد و رييس فعلي فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس، محمدجواد ايرواني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در آن زمان و مجيد قاسمي رييس اسبق بانك مركزي. حزبي كه از سال ٩٢ با پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، بسياري از اعضايش را در كابينه مي‌بيند. البته جلالي براي اثبات صداقت گفتارش به همين بسنده نكرد و باز ادامه داد: «خيلي‌ها در كشور به من تقاضاي عضويت در حزبي را مطرح كردند؛ نمونه آن آقاي قاليباف براي تشكيل حزب توسعه و پيشرفت بود. اصرار هم داشتند، اما من گفتم اراده‌اي براي عضويت در حزبي ندارم». جلالي حتي گفت: «اگر آقاي لاريجاني كه براي ايشان احترام زيادي قائل هستم هم بخواهند حزبي را تشكيل دهد، عضو آن حزب نخواهم شد.»
 
نعمتي: ده‌ها جلسه با جلالي و لاريجاني داشتيم
 
تنها ٢ روز پس از اين اظهارات اما بهروز نعمتي ديگر نماينده نزديك به رييس مجلس بار ديگر از فعاليت‌هاي اين گروه از سياسيون سخن گفته است. نعمتي در اين رابطه به «مهر» گفته است: «در آستانه انتخابات مجلس دهم، بالغ بر ۱۰جلسه با حضور جمعي از دوستان با آقاي جلالي صحبت كرديم و خود ايشان هم رياست جلسات را برعهده داشت و جالب است كه خود آقاي جلالي تاكيد كرد كه افرادي مانند آقاي جواد هروي و ايرج عبدي به سمت تشكيل اساسنامه بروند اما چون اين موضوع با مقطع انتخابات همزمان شد، ايشان گفت كه فعلا دست نگه داريد كه تصور نشود اين حزب براي انتخابات مجلس است.» اين نماينده اصولگرا همچنين گفته است: «پس از آن هم خودم چند نوبت با آقاي جلالي تشكيل جلسه دادم و با هم بحث كرديم. حالا اينكه ايشان اخيرا گفته تمايلي براي حضور در هيچ حزبي ندارد، نمي‌دانم علتش چيست؛ ممكن است، ايشان توجيهاتي داشته باشد ولي فكر مي‌كنم اگر قرار است كار درستي در اين كشور انجام شود و پاسخگويي هم وجود داشته باشد، بايد يك حزب فراگير تشكيل شود.» او حتي گفته است: «يكي دو بار هم با آقاي لاريجاني درخصوص اين حزب جلسه‌اي داشتيم اما ايشان تاكنون جواب صريحي نداده است.»
 
ما «رهروان» نيستيم!
 
سيزدهم مردادماه در همان گزارشي كه پيش‌تر نيز مورد اشاره قرار گرفت، نوشته بوديم كه اين‌بار از حزب نزديكان لاريجاني با عنوان «رهروان» ياد شده و اتفاقا توضيح داديم كه در چندسالي كه هر از گاه، خبرهايي از آغاز به كار اين حزب به ميان مي‌آيد، اسامي و عناويني مختلف به عنوان نام اين حزب استفاده مي‌شود و همين‌طور نوشتيم كه علت اين تعدد عنوان هنوز بر كسي روشن نشده است. حالا اما نعمتي تاكيد كرده كه نام اين حزب هرچه باشد، «رهروان» نيست. عنواني برگرفته از نام فراكسيون «رهروان ولايت» كه به عنوان فراكسيون اكثريت مجلس نهم و به رياست كاظم جلالي، ٤ سال تمام علي لاريجاني را در مقام رييس مجلس و محمد حسن ابوترابي‌فرد و محمدرضا باهنر را در جايگاه نواب رييس مجلس نهم تثبيت كرد. نعمتي البته پيش از اين نيز در مقاطعي تاكيد كرده بود كه حزب مدنظرش با عنوان «رهروان» يا «رهروان ولايت» فعاليت نخواهد كرد اما اين تاكيد موكد و مجدد او تنها يك روز پيش از برگزاري مجمع عمومي اين تشكيلات، شايد به اين معنا است كه قرار نيست فعاليت‌هاي اين حزب لزوما براساس خط و مشي فراكسيون «رهروان ولايت» دنبال شود. توضيحي كه به‌جاي آنكه روشنگر خط و ربط اين حزب باشد، صرفا بر ابهامات پيرامون اين فعاليت‌هاي احتمالي افزوده است. هرچند او در مقابل سوال‌هاي مكرر خبرنگار مهر، بالاخره بخشي از اصول اين حزب را آشكار كرده و با تاكيد بر اينكه انگيزه اساسي و هدف اصلي تشكيل اين حزب، پرهيز از افراط و تفريط است، گفته كه قطعا با جريان «فتنه» و جريان «انحراف» زاويه خواهند داشت.
 
جلالي تكذيب مي‌كند؛ اين‌بار از جايگاه «روحِ لاريجاني»
 
تكذيب اين سخنان نعمتي اما اين‌بار برخلاف نوبت قبل، موكول به گذر زمان و مواجهه جلالي با خبرنگاران نشد. رييس مركز پژوهش‌ها كمتر از ٦ ساعت پس از انتشار سخنان نعمتي با خبرگزاري اصولگراي مهر گفت‌وگو كرد و اين‌بار برخلاف نشست روز خبرنگار كه به تفصيل موضوع را تكذيب كرده بود، به يك جمله بسنده كرد و گفت: «نه روح آقاي دكتر لاريجاني از اين حزب خبر دارد و نه من. در جريان اخبار اين حزب نيستم.»
 
پايان همنشيني جلالي و نعمتي يا تقسيم‌كار جديد ياران لاريجاني
 
كاظم جلالي و بهروز نعمتي اگرچه در اين موضوع خاص، يعني تحزب اينچنين مقابل يكديگر ايستاده و پي‌درپي گفته‌هاي يكديگر را تكذيب مي‌كنند اما در بسياري از موضوعات با يكديگر هم‌نظرند. اين دو نماينده مجلس ازقضا شباهت‌هاي بسياري نيز به يكديگر دارند و شايد يكي از مهم‌ترين شباهت‌ها در جريان انتخابات مجلس فعلي و زماني كه ناگهان هر دو قباي نمايندگي شهرستان را از تن درآورده و رخت نمايندگي پايتخت بر تن كردند. آنها، هردو در آستانه انتخابات مجلس دهم، درپي ائتلافي كه ميان اصولگرايان ميانه‌رو و اصلاح‌طلبان شكل گرفت، وارد «ليست اميد» شدند و هردو نيز پس از ورود به مجلس، از عضويت در «فراكسيون اميد» سر باز زدند. آنها همچنين در كنار هم فراكسيون «مستقلين ولايي» را تشكيل دادند و در ادامه كار مجلس دهم نيز در بسياري مقاطع، كنار يكديگر ايستادند اما حالا به نظر مي‌رسد نبايد منتظر همنشيني‌شان در جلسه مجمع عمومي اين حزب بي‌نام و تازه‌تاسيس باشيم.
منبع: نامه نیوز
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین