خطر ابتلا به «هپاتیت» در معتادان

گروه سلامت الف،   3970525069

رییس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به خطرات اعتیاد در ابتلا به هپاتیت، گفت: بسیاری از معتادان تزریقی سابقه اشتراک در وسایل تزریقی را اعلام نمی‌کنند، اما اشتراک در وسایل تزریقی حتی در یک نوبت هم می‌تواند خطر انتقال این بیماری را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدموید علویان درباره ارتباط اعتیاد با بروز هپاتیت، گفت: متاسفانه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی از علل مهم ابتلا به هپاتیت C محسوب می‌شود. استفاده از سرنگ به صورت مشترک در بین معتادان به مواد مخدر می‌تواند به انتقال انواع عفونت‌ها از جمله هپاتیت B و C و ایدز منجر شود.

وی افزود: البته اعتیاد به موادی مانند کوکائین و استنشاق از راه بینی راه دیگر انتقال این بیماری است. بر این اساس خطر بزرگی که معتادان به مواد مخدر را تهدید می‌کند، ابتلا به گونه‌های مختلف ویروس هپاتیت C است که موجب بروز بیماری با شدت بیشتر می‌شود.

علویان با بیان اینکه تنها یکبار استفاده اشتراکی در وسایل تزریقی کافی است تا شخص به ویروس هپاتیت آلوده شود، افزود: بسیاری از معتادان تزریقی سابقه اشتراک در وسایل تزریقی را اعلام نمی‌کنند، اما معمولا اولین تزریق در نتیجه تشویق دوستان و قرض گرفتن وسایل آنها اتفاق می‌افتد. اشتراک وسایل تزریقی حتی در یک نوبت هم منجر به انتقال این بیماری می‌شود. باید توجه کرد که در بسیاری از موارد وجود ویروس در خون افراد فاقد علامت است و حتی خود فرد نیز از ابتلایش به این ویروس اطلاعی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند تعویض سر سوزن سرنگ‌های مورد استفاده مانع از انتقال ویروس هپاتیت می‌شود، ‌گفت: نه تنها اینطور نیست بلکه اشتراک در کلیه وسایل مورد استفاده در تزریق مانند سرنگ و سر سوزن که به خون آلوده می‌شوند، موجب انتقال ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر است. از طرفی نکته حائز اهمیت این است که در صورت دور ریختن وسایل تزریقی به داخل سطل‌های زباله خانگی، ممکن است که در هنگام جابجایی آنها موجب آلودگی سایر افراد شود. بنابراین بهتر است این سرنگ‌ها در داخل ظرف‌های غیر قابل نفوذ نظیر ظروف شیشه‌ای یا فلزی دور ریخته شوند.

علویان، با بیان اینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری هپاتیت در معتادان، ترک اعتیاد است، گفت: در صورت اصرار بر ادامه اعتیاد مهم‌ترین راه پیشگیری عدم استفاده از وسایل تزریقی به صورت مشترک است.

وی همچنین گفت: باید توجه کرد که شیوه‌های دیگر اعتیاد هم در ابتلا به هپاتیت دخالت دارند. به عنوان مثال اعتیاد استنشاقی و کشیدن تریاک نیز در ابتلا به هپاتیت موثر است، اما هیچ یک از اینها به اندازه اعتیاد تزریقی خطرناک نیستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین