تب بازار ارز فروکش کرد

گروه اقتصادی الف،   3970525048 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته، قیمت دلار و سکه در مسیر نزولی قرار گرفت و تب هر دو بازار فروکش کرد. دلار با عقب‌نشینی از کانال 10 هزار و 600 تومانی به سطح 10 هزار و 500 تومان قدم گذاشت. سکه نیز با 90 هزار تومان کاهش روی مرز 3 میلیون و 800 هزار تومان قرار گرفت.

به‌نظر می‌رسد، هر دو بازار در روزهای اخیر توان زیادی برای کاهش یا افزایش ندارند و نوسانات صعودی بلافاصله با تغییرات کاهشی جبران می‌شود. بورس نیز گرچه پس از 21 روز، هفته را نزولی تمام کرد، اما سیگنالی تازه از نحوه قیمت‌گذاری می‌تواند موج سوم رونق سهام در سال 97 را رقم بزند.

**تب بازار ارز فروکش کرد
روز گذشته، بازار در ابتدای معاملات نوسان چندانی نداشت و در دامنه 10 هزار و 580 تا 10 هزار و 650 تومان تغییرات خود را به ثبت رساند. پس از ساعت 2 بعدازظهر، فروشندگان قدرت بیشتری در بازار به‌دست آوردند و با عرضه خود قیمت را تا مرز 10 هزار و 540 تومان پایین بردند. حدود ساعت 4 بعدازظهر قیمت 10 هزار و 550 تومان برای دلار ثبت شد که نشان‌دهنده افت 100 تومانی نسبت به قیمت روز سه‌شنبه بود.

پس از این ساعت کمی قیمت در بازار رشد کرد. به گفته فعالان، بازار پس از التهاب غیرمنتظره‌ای که دوشنبه شب تجربه کرد، به‌دنبال برگشت به مسیر طبیعی است. روز چهارشنبه، تب بازار می‌توان گفت به طور کامل خوابیده و خبری از خریدهای سنگین در بازار نبود. به گفته فعالان، بازار در روزهای اخیر بیشتر در یک دامنه معین نوسانات خود را ثبت می‌کند و تا زمانی که از این دامنه خارج نشود، حجم خریداران و فروشندگان تفاوت محسوسی نخواهد کرد. دامنه مجاز دلار از نظر معامله‌گران در شرایط کنونی 10 هزار و 300 تا 10 هزار و 900 تومان است. عبور از هر سمت این دامنه می‌تواند سرعت کاهش یا افزایش قیمت را شدت بخشد.

در روز کاهشی بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی بیشتر میل به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت. سکه در این روز حتی تا کانال 3 میلیون و 780 هزار تومان عقب نشست، هر چند که ساعت 4 بعدازظهر روی مرز 3 میلیون و 800 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 90 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. فعالان بازار باور دارند، در‌صورتی‌که سکه مرز 4 میلیون و 100 هزار تومانی را بشکند، خریداران بیشتری به بازار خواهند رفت.

در مقابل، شکست سطح 3 میلیون و 700 هزار تومانی به معنای افزایش فنی قدرت فروشندگان خواهد بود. این روزها، سکه ازسوی متغیر جهانی اونس نیز تحت فشار قرار گرفته و در‌صورتی‌که فضای بازار ارز آرامش خود را ادامه دهد، امکان دارد با افت بیشتر اونس جهانی، فلز گرانبهای داخلی نیز افت بیشتری را تجربه کند. در این میان، تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده نیز می‌تواند سمت عرضه را بیشتر تقویت کند. به گفته فعالان، سکه تنها در صورتی می‌تواند روزهای آینده را با رشد سپری کند که قیمت دلار بار دیگر در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

به گفته فعالان، با آغاز به کار بازار دوم، نوسانات در بازار آزاد ارز نیز کاهش پیدا کرده است و به باور معامله‌گران، تنها ورود سرفصل جدید تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را صعودی کند؛ در مقابل، برای اینکه بخشی از دلارهای دپو شده به بازار برگردد و قیمت در مسیر کاهشی قرار بگیرد، متغیرهای انتظاری افراد باید تحت‌تاثیر قرار بگیرد. برخی معامله‌گران باور دارند ممکن است گشایش‌های آینده بین‌المللی کمی فضای انتظاری را تغییر دهد.

عده دیگری باور دارند، حتی اگر سیاست‌گذار نشان دهد که می‌تواند در دوران تحریم نوسانات قیمتی را تاحدی کنترل کند و نقدینگی را به جای بازار ارز و سکه به سایر بازارها منتقل کند، بخشی از دلارهای دپویی به بازار باز خواهند گشت. در این میان، عده دیگری باور دارند در‌صورتی‌که سرمایه‌گذاران احساس کنند، نوسانات قیمتی در دوران تحریم شدت بیشتری پیدا خواهد کرد، در موقعیت خرید وارد بازار خواهند شد.

آنچه مسلم است بازار در روزهای اخیر شرایط نسبتا عادی را پشت‌سر گذاشته و نوسانات قیمتی از یک دامنه مشخص خارج نشده است. بازار تنها دوشنبه شب حالت عادی نداشت و معامله‌گران پشت خط‌ها سعی کردند بازار را نوسانی کنند. نوسان‌گیران پشت خطی معمولا یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند؛ آنها می‌خواهند با حجم معاملات محدود قیمت را از سطوح مقاومتی عبور دهند. اما نوسان‌گیران از این سطح‌شکنی دو هدف را دنبال می‌کنند؛ اول اینکه زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار شوند و سطح تقاضا را در روز بعد تحت‌تاثیر قرار دهند. دوم، زمینه سود خود را در معاملات فردا فراهم کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۶۶۳۳۱۰:۴۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
چه ارزان هنوز خیلی جا داره
ناشناس۴۹۶۶۴۱۱۰:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
فکر کنم شوخیتون گرفته
سید جزایری۴۹۶۶۶۷۱۰:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
با سلام تب بازار ارز فروکش کرد واقعا این تتیر مسخره است بازار ارز خیلی وقت است که مرده است
ناشناس۴۹۷۳۲۴۱۶:۵۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
فکر کردید مردم چقدر فهم دارن ؟کاهش 100 تومن باعث این تیتر شده ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین