اندیشکده آتلانتیک:۶۵ سال بعد از کودتای ۲۸ مرداد، آمریکا هنوز از آن درس نگرفته است

گروه جهان الف،   3970525027 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اندیشکده آمریکایی در مطلبی با خط بطلان کشیدن بر سودای دولتمردان آمریکا در تغییر نظام ایران نوشت: سپاه پاسداران قدرتمند ایران در خط مقدم نگهبانی از انقلاب اسلامی قرار دارد.

به گزارش فارس‌، «پل پیلار» از مقام‌های اسبق سیا در یادداشتی که روز چهارشنبه در اندیشکده «آتلانتیک» منتشر شد با اشاره به نزدیک شدن سالروز کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332، به دولتمردان آمریکا توصیه کرد با عبرت گرفتن از تاریخ، در امور داخلی ایران دخالت نکنند. 

پل پیلار در عنوان این یادداشت نوشته است: «۶۵ سال گذشت: طرفداران براندازی نظام ایران هنوز از آن کودتا درس نگرفته‌اند»

وی می‌نویسد: «رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، تغییر نظام است. ترامپ احتمالا رویای حصول توافقی صریح را با حاکمیت کنونی ایران در سر می‌پروراند اما هیچ برنامه عملی را برای رسیدن به این هدف تدوین نکرده است.»

طبق این تحلیل،  امید غالب دولت ترامپ این است که افزایش فشارهای اقتصادی باعث قیام ایرانیان ناراضی شود و سخنرانی اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز دقیقا دعوت به انجام همین کار بود.

پل پیلار در ادامه به اقدام‌های دولت آمریکا در 65 سال پیش و دخالت در امور داخلی ایران برای براندازی دکتر «محمد مصدق» نخست‌وزیر وقت اشاره کرد و نوشت: برخی ازعبرت‌های آن حادثه با موضوع امروزی تغییر نظام ایران و این‌که آیا واشنگتن قادر است حکومت ایران را تغییر دهد و چنین اقدامی برای منافع آمریکا خوب خواهد بود یا خیر، در ارتباط است.

مقام سابق سیا سپس با ذکر پاره‌ای از تفاوت‌های آن دوره با امروز و انزوای کنونی واشنگتن در اجرای سیاست‌های مداخله جویانه نوشت: اصلی‌ترین دلیل اقدام علیه مصدق، تلاش دولت او برای ملی شدن نفت ایران از شرکت نفت انگلیس بود که به نام «بریتیش پترولیوم» یا «بی .پی» شناخته می‌شود. در آن ماجرا انگلیس منافع مستقیم بیشتری تا آمریکا داشت و این کشور دست‌کم به نسبت آمریکا مداخله بیشتری انجام داد.در تضاد با آن دوره، اینک دولت آمریکا با ریاست دونالد ترامپ، در اجرای سیاست‌هایش در قبال ایران منزوی است و به جز عربستان سعودی، امارات و (رژیم ) اسرائیل حمایت بین‌المللی کمی از جنگ اقتصادی این کشور علیه ایران وجود دارد، ضمن آنکه لطمه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های ثانویه نیز موجب برانگیخته شدن خشم دیگران شده است.

پیلار با اشاره به موضوع مهم دیگری نوشت: تفاوت مهم‌تر، حمایت‌های داخلی به ویژه موضع ارتش است. ارتش ایران در سال 1953 نقش مهمی را در بازگرداندن «محمد رضا  شاه» به عرصه قدرت ایفا کرد و یک ژنرال ( سپهبد فضل‌ الله زاهدی)  به جای مصدق، نخست‌وزیر شد اما در ایران امروز، این غیر قابل تصور است که سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مورد نظر آمریکا برای تغییر نظام اقدامی کند. برخلاف این مسئله، مقام‌های سپاه خود را در «خط مقدم نگهبانی از انقلاب اسلامی» برمی‌شمارند.

پیلار با ذکر تفاوت‌های موفقیت کودتای آمریکایی 28 مرداد با امروز نوشت: «با وجودی که محمد مصدق به عنوان یک نخست وزیر منتخب، به محبوبیت قابل توجه‌‌ای دست یافت اما بسیاری از این حمایت‌ها شکننده و غیرقابل اعتماد بود . مصدق نیز برخی از متحدان احتمالی خود را با شیوه‌های اقتدارگرایانه رنجاند .بنابراین، سرنگونی او دست‌یافتنی‌تر از هدف امروز سرنگونی کل نظام سیاسی ایران بود.»

وی سپس با اشاره به اینکه دولت آمریکا حتی در صورت موفقیت در براندازی نظام ایران جایگزینی به جای آن ندارد، نوشت: «براندازهای بالقوه نظام ایران، هیچ گزینه جایگزینی به جای ساختار قدرت فعلی ندارند. درماندگی نحوه تفکر دولت ترامپ در این زمینه را می‌توان از حسابی که آنها روی مجاهدین خلق باز کرده‌اند: این گروه یک گروه تروریستی فرقه‌مسلک است که با حمایت از صدام در جنگ ایران و عراق، اندک حمایت‌هایش در ایران را هم از دست داد.» 

نویسنده در خاتمه آورده است: حوادث سال 1953 مبین این نکته است که حتی اگر امروز در ایران تغییر نظام رخ دهد،  این  تغییر و تحول هم به نفع آمریکا نیست. درحالی‌که دولت‌های آمریکا در 25 سال بعد اقدام‌هایی را برای حفظ ثبات در خلیج فارس انجام دادند، اما شاه سابق ایران نشان داد که مهره‌ای ضعیف بوده و تکیه گاه مناسبی نیست. محمدرضا شاه با حکومت خودکامه‌اش نفرت مردمی به‌وجود آورد و در عین حال تصمیم‌های راهبردی اشتباهی اتخاذ کرد. او در مواقع لازم سست اراده بود. حمایت‌های گذشته آمریکا از شاه نیز امروزه در ایران دلیل خشم مردم این کشور از آمریکا است.   

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین