دختر نعمت‌زاده: من محتکر دارو نیستم/ پدرم مدت کوتاهی عضو هیات مدیره شرکتم بود

گروه سیاسی الف،   3970524048 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز دوشنبه، ۲۲ مرداد، «شرق» درباره بررسی یک پرونده در صنعت دارویی کشور گزارشی با تیتر «نسبت محتکر با وزیر سابق» منتشر کرد که در آن به گمانه‌زنی‌ها و خبرهایی درباره کشف یک انبار داروهای احتکارشده متعلق به دختر یکی از وزرای سابق اشاره شده بود.

 
شرق نوشت: اين انبار متعلق به شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت در دولت يازدهم، بود. در همين رابطه در اين شماره، با خود شبنم نعمت‌زاده درباره اين حاشيه‌ها گفت‌و‌گو كرديم.

او كه با حضور سه نفر از وكلايش به سؤالات پاسخ مي‌داد، ابتدا از وكلايش خواست مدارك مربوط به شركت‌ها و نامه‌هايي را كه براي سازمان غذا و دارو براي امحاي داروهاي کشف‌شده ارسال كرده است به ما نشان دهند. نعمت‌زاده در اين گفت‌و‌گو درباره اتهام احتكار دارو، پرونده بدهي‌‌اش در صنعت دارويي کشور، رابطه فعاليت‌هايش با مسئوليت‌هاي پدرش و همچنين سابقه کاري که در اين حوزه دارد سخن گفت.

‌بر اساس خبرهاي رسمي منتشرشده دو انبار متعلق به شما كشف شد كه مقداري دارو در آن احتكار شده بود و گفته شد بيشتر اين دارو‌ها نيز تاريخ‌مصرفشان گذشته بود. اين خبر صحت دارد؟ شما چه توضيحي درباره اين موضوع داريد؟
يكي از شركت‌هاي ما شركت پخش و توزيع دارو است. اين شركت انبار‌هاي متعددي دارد و طبق قانون شرکت‌هاي پخش مي‌توانند تا هنگام توزيع، دارو را در انبار نگهداري كنند. يكي از انبار‌هايي كه شما درباره آن صحبت مي‌كنيد حاوي داروهاي تاريخ‌مصرف‌گذشته‌اي است که ما از ساير انبارها جمع‌آوري کرده و فهرست آنها در نامه‌اي به اداره کل دارو برای امحا اطلاع داده شده بود. طبق قوانين اداره دارو، داروهاي تاريخ‌گذشته و ضايعات بايد جداي از بقيه داروها قرار بگيرند و بايد براي امحا ارسال شوند تا از بين بروند که مراحل خاص خودش را دارد. آدرس اين انبار نيز پيش از اين به اداره دارو اطلاع داده شده بود. 

‌ يعني شما پيش از اين آدرس اين دو انبار را به اداره دارو اطلاع داده بوديد؟
بله و همه نامه‌هاي ارسالي به اداره دارو برای اعلام موجود است و تاريخ اين مکاتبات قبل از پيگيري توسط سازمان تعزيرات بوده و قابل توجه اينکه کار شركت پخش، نگهداري دارو و توزيع آن است و دليلي ندارد به دارويي كه در انبار شركت پخش وجود دارد گفته شود داروهاي احتكارشده. نكته جالب اينجاست كه هرچه دارو را بيشتر نگه داريد و به تاريخ انقضا نزديك شود، متقاضي آن كاهش پيدا مي‌كند و سخت‌تر به فروش مي‌رسد، به همين دليل ارزش ندارد که دارو نگه داشته شود.

اگر اين‌طور است چرا اداره تعزيرات كشف اين انبار‌ را با عنوان کشف انبار داروهاي احتکارشده منتشر كرد؟

اداره تعزيرات موظف است به وظايف خودش عمل کند و شرکت ما نيز موظف است مدارک لازم برای پاسخ به اداره تعزيرات را براي آنها ارسال کند.

اعلام شد که ارزش ريالي داروهاي کشف‌شده در آن انبار پنج تا شش ميليارد تومان بوده است. ارزش آن داروها همين‌قدر بود؟

خير.

چرا اين دارو‌ها تاريخ‌ مصرفشان گذشته بود؟

اين کالاها ضايعات سه سال فعاليت شرکت بوده است. البته اين مسئله به طور طبيعي براي تمامي شرکت‌ها و انبارهاي دارويي و غذايي که کالاهاي داراي تاريخ مصرف مشخص عرضه مي‌کنند اتفاق مي‌افتد.

ما شنيده‌ايم بيشتر داروهايي كه در انبار بوده داروهاي فوريتي بوده‌اند. شركت شما بيشتر چه داروهايي را وارد مي‌كرد؟

نه درست نيست، توجه داشته باشيد که در انبار همه شرکت‌هاي پخش، انواع داروها؛ چه ارزان‌قيمت و چه گران‌قيمت و داروهاي عادي و فوريتي و مکمل‌ها وجود دارد.

شما داروهاي مكمل هم وارد مي‌كرديد؟

بله و همه آنها تحت قوانين اداره غذا و دارو بوده و هيچ مشكلي در اين زمينه نداريم؛ مثل بقيه شركت‌ها، حتي درخواستي كه براي واردات برخي محصولات به اداره دارو ارسال كرده بوديم از طرف اين سازمان رد شده، اين‌طور نيست كه به راحتي همه‌چيز را در اختيار داشته باشيم. مثل همه شركت‌ها در نوبت كميسيون بوديم، حتي اولين مورد از مكمل‌‌ها را كه مي‌خواستیم وارد كشور كنيم هفت ماه در نوبت كميسيون بود تا تأييد شد.

‌گفته مي‌شود پيش از اينكه فهرست داروهاي فوريتي اعلام عمومي شود، شما به آن دسترسي داشته‌ايد؛ يعني از قبل مي‌دانستيد چه دارويي را بايد وارد کنيد، اين حرف چقدر صحت دارد؟
به‌هيچ‌وجه اين‌طور نبوده. ما هم مثل همه شركت‌ها فهرستي را كه اداره دارو ماهانه اعلام مي‌كرد، دريافت مي‌كرديم و پس از استعلام، قيمت خودمان را به اداره دارو اعلام مي‌كرديم. در برخي مواقع هم قيمت‌هاي ما تأييد نمي‌شد و شركت ديگري دارو را وارد مي‌كرد.
 ما فهرست‌‌هاي فراواني در اداره دارو داريم كه قيمت‌هاي ما را تأييد نكرده‌‌‌‌اند. حتي ثبت يكي از برند‌هاي ما دو سال طول كشيده و اصلا چنين مواردي كه مي‌گويند، وجود ندارد. در حقيقت اداره دارو طبق كمبود دارو در كشور يك فهرست را اعلام مي‌كند و شركت‌ها قيمتي كه مي‌توانند با آن، دارو را وارد كنند، براي آن اداره ارسال مي‌كنند؛ مثل مناقصه هركسي قيمت پايين‌تري پيشنهاد بدهد، مهلتي را براي او تعيين مي‌كنند تا دارو را وارد كشور كند. موردي مطرح شده بود درباره اينكه ما داروهاي فوريتي را به گمرک مي‌آورديم و از همان‌جا پخش مي‌كرديم كه اصلا چنين چيزي صحت ندارد. دارويي كه به گمرک وارد مي‌شود، مستقيم به انبار پخش ارسال مي‌شود.

يعني براي واردات داروهاي فوريتي در مناقصه شركت مي‌كرديد؟

بله؛ حتي قيمت تمام داروهايي كه از سوی اين سازمان رد شده است، در فايل اداره دارو وجود دارد و همه قيمت‌ها آنجا ثبت مي‌شود.

يکي ديگر از موضوعاتي که درباره شما گفته مي‌شود، اين است که پس از اينكه فارغ‌التحصيل شديد، به واسطه رابطه پدرتان در بيمارستان ميلاد مشغول به كار شديد و پس از آن شركت واردات داروي خود را تأسيس كرديد. پاسخ شما در‌اين‌باره چيست؟

من سال 75 از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ‌التحصيل شدم و سال 80 در داروخانه بيمارستان ميلاد مشغول شدم. رفتن من به بيمارستان ميلاد نيز به واسطه يكي از مسئولان دانشکده‌اي كه در آن تحصيل مي‌كردم، بود. او مسئوليت آنجا را برعهده داشت و از من و چند نفر از دانشجويان خواست در آنجا مشغول به كار شويم و در راه‌اندازي داروخانه بيمارستان ميلاد به او كمك كنيم. مثل همه داروساز‌هايي كه آنجا مشغول به كار بودند، در آنجا يك شيفت كاري داشتم. كه آن هم سال 80 بود و من نزديك به پنج سال يعني از سال 75 كه فارغ‌التحصيل شده بودم تا آن زمان بي‌كار بودم. بعد از بيمارستان ميلاد هم در چند داروخانه و شركت ديگر مشغول به كار شدم تا اينكه سال 88 شركت‌ خودم را تأسيس كردم. در واقع پله‌پله به اينجا رسيدم.

خبر ديگري که درباره شما و شرکت دارويي‌تان به نقل از سخنگوي سازمان تعزيرات منتشر شد، اين بود که گفته شد شما اجازه فعاليت در اين حوزه را نداشتيد. اين حرف صحت دارد؟

ما يك شركت رسمي فروش دارو هستيم و شركت پخش ما در اسفند 93 به ثبت رسيده است.

موضوع ديگري که درباره فعاليت شما خبري شده، بدهي 350 ميليارد‌توماني‌تان به صنعت دارو است. اين حجم از بدهکاري به چه دليل ثبت شد؟

اصلا اين رقم درست نيست و بدهي ما خيلي كمتر از اين رقم است. برخي از دوستان كه به ما لطف داشتند، نمي‌دانم به چه دليل اين رقم را اعلام كردند؛ اما اصلا چنين چيزي نيست. شركت پخش ما مشكلاتي داشت كه در حال رسيدگي به آن هستيم تا بتوانيم به تعهداتي كه به تأمين‌كنندگان داريم، عمل كنيم.

بر‌اساس اسناد، شركت شما در 18 اسفند 93 يعني زماني که پدرتان در دولت يازدهم وزير بود، تأسيس شد. گفته مي‌شود شما از اين رابطه براي تأسيس شركت استفاده كرديد.

همان‌طور كه به شما گفتم، من از سال 88 فعاليت خودم را شروع كردم و در اين 10 سال چند شركت تأسيس كرديم كه يكي از آنها هم اين بود. ما روند خودمان را داشتيم و اين کارها ارتباطي با فعاليت‌هاي پدرم نداشت. ايشان هم كه كنار رفتند، باز ما شركت‌هاي ديگري را تأسيس كرديم.

اين درست است كه مي‌گويند پدرتان در شرکت‌هاي دارويي‌تان سهام‌دار بود؟

يك دوره كوتاهي وقتي پدرم بازنشسته شده بود، از ايشان خواهش كردم در يكي از شركت‌ها به‌عنوان هيئت‌مديره اسم‌شان را بگذارم. آن هم زمان خيلي كوتاهي بود و ايشان هيچ نفعي از اين شركت نداشت.

الان با اين شرايط، وضعيت شركت شما در چه حالي است؟

مطمئنا با تلاش همکاران و همکاري تأمين‌کنندگان به شرايط بهتري دست خواهيم يافت و البته در‌حال‌حاضر شرايط براي همه فعالان حوزه‌هاي اقتصادي سخت شده است؛ ولي مطمئن هستيم با کمک خداوند و تلاش بيشتر از اين دوران عبور خواهيم کرد.

دیدگاه کاربران

حسین۴۹۵۱۰۶۱۱:۳۹:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
نکنه انتظار دارید طرف توی مصاحبه بیاد مگه من احتکار کردم، من رانت داشتم، من خلاف کردم و ...
ناشناس۴۹۵۳۳۵۱۳:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سال 88 فعالیت رو شروع کرده اسفند 93 شرکتش رو ثبت کرده عجبا
ناشناس۴۹۵۷۱۹۱۵:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
این دختر یه دختر بیکار یه وزیر دیگه است ؟! یا همون دختر بیکار همون وزیره هستش ؟
ناشناس۴۹۵۱۴۹۱۱:۵۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
متاسفانه این نمونه ها نشانه ای از این هست که داستان مبارزه با فساد قراره ابزاری برای تصفیه حسابای سیاسی و جناحی باشه. و الا چرا اینهمه خیانت ها و دزدیهایی که در زمان اجمدی نژاد انجام شد و خیلیهاش هم افشا شد هنوز برخورد لازم باهاش نشده. داشتن انبار دارویی برای یک شرکت توزیع دارو یک امر کاملا طبیعی و بدیهی هست و میشه با وارونه نمایی اون رو احتکار جلوه داد اما گم شدن دکلهای نفتی و هزار نمونه دیگه مربوط به زمان احمدی نژاد رو نمیشه هیچ جوری توجیه کرد ولی به راحتی از کنارش گذشتن و بعید نیست این هیاهوها برایردگم کنی و به فراموشی سپردن همون قضایای قبلی باشه.
ناشناس۴۹۵۱۷۲۱۲:۰۳:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
عجب!!!!!!
ناشناس۴۹۵۹۷۷۱۸:۴۵:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آخی!!!! ایشون هم از دختران مظلوم وزیران همین کابینه هستن خوب....
ناشناس۴۹۵۲۰۳۱۲:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در مظلومیتش همین بس که سه تا وکیل داره :|
علی طباطبایی۴۹۵۲۲۴۱۲:۲۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فارغ از مسایل رانت و صلاحیت داشتن شرکت و ...، اگر اخبار کشف داروی تاریخ گذشته و جهت پخش و دراختیار گذاشتن آن برای مردم صحیح باشد که ایشان باید بازداشت شوند و اگر سخنان و مدارک ایشان صحیح است که باید مسولانی که این کشف را در بوق و کرنا کردند باید پاسخگوی عمل خود باشند
ناشناس۴۹۵۹۱۰۱۷:۴۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سخنان ايشان نميتونه درست باشه جون انبارها بايد به اطلاع دانشگاه مربوطه برسه واگر دارويي قاچاق وتاريخ گذشته باشه بازرسان امحا ميكنند ويا تعهد ميگرن كه صاحب شركت يا داروخانه امحا كند اينها براي توزيع مجدد نگه داري شدن چون حجم ومبلغ خيلي زياده وسازمان غذا ودارو هم مقصره
س۴۹۵۲۸۳۱۲:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
دختر خانم معمولا دارو ها از 2 سال تا 6 سال زمان مصرف دارد چطور این داروها این مدت در انبار بوده و توزیع نشده من با احتکار و شغل و نفوذ و این چیزای کاری ندارم یعنی اینقدر بی سر و سامان اداره می شده
مهدی۴۹۵۳۲۱۱۳:۰۲:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
چه جوابهای خیلی دقیق و کاملی که اصلا جواب سوالها داده نشد اکثر جوابها این بود بله ما شرکت داریم درحال کار هستیم این نوشته و این سوال و جوابها سرکاری بود
كارمند۴۹۵۵۷۰۱۴:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
كدوم عقل سالمي انبار ميگيره سه سال دارو تاريخ گذشته رو نگه ميداره تا امحا كنه،دارو به محض گذشتن تاريخ بايد امحا بشه نكه بره تو انبار سه سال بمونه
ناشناس۴۹۵۷۶۳۱۶:۲۲:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
کاملا مشخصه که پرسش و پاسخ مصاحبه از قبل تنظیم شده!!! پاسخهای ارائه شده توسط وکلای خانم و به دقت تنظیم شده است. اگر ایشان واقعا حسابش پاک است از مصاحبه واقعی چه باکش است؟!!!
ناشناس۴۹۵۸۴۰۱۷:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آقا تو رو خدا گیر ندید به مسئولان که چرا بچه هاتون اون ور آب هستند
حمید۴۹۶۲۵۳۲۳:۲۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ای کاش مسولین خدارادرنظربگیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین