راغفر: به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار دادند/با چندرغاز برخی مسئولان را براحتی می‌خرند

گروه اقتصادی الف،   3970523150 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار دادند و امروزه همین افراد با انحصارها و قدرت بزرگی که دارند براحتی مجلس و دولت را در جیب خود می‌گذارند. یک قدرت هولناکی در اقتصاد شکل گرفته است که با چندرغاز می‌تواند برخی از مدیران و مسولان را براحتی بخرد.

به گزارش ایلنا، حسین راغفر اقتصاددان و کارشناس فقر، در نشست«ف مثل فقر، ف مثل فوتبال، ف مثل فریاد» که به همت باشگاه هواداران امام علی(ع) برگزار شد با اشاره به نابرابری های موجود در جامعه ایران گفت: در جامعه کنونی ما و به‌ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی شاهد رشد نابرابری‌ها هستیم که این نابرابری‌ها، دسترسی به فرصت‌ها را کاهش و جرم و جنایت را افزایش می‌دهد.باید توجه کرد که اگر فرصت‌ها برابر توزیع نشوند، افراد مسیرهای دیگری را انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: پس از اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در دوران پس از جنگ، ظهور مدارس غیرانتفاعی و سلامت پولی در کشور سبب شد تا جامعه فقیرنشین کشور به شکل تصاعدی افزایش یابد. به طوری که ما امروزه شاهد کودکان و زنان خیابانی هستیم. در این دوران به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار دادند و امروزه همین افراد با انحصارها و قدرت بزرگی که دارند براحتی مجلس و دولت را در جیب خود می‌گذارند.

راغفر تصریح کرد: این بحران‌ها ریشه در نفوذ افراد پرقدرتی دارد که پس از پایان جنگ و تغییر ایدولوژی از فقرا به سرمایه‌داران صورت گرفت و افراد نوکیسه‌ای در اقتصاد ظهور کردند که منابع خود را جریان خصوصی‌سازی‌ها بدست آورده بودند و توانستند مانند سلطان شکر، انحصارها و شبه انحصارها را شکل دهند،  یا از رهگذر دستکاری قیمت‌ها درآمد سرشاری را به جیب بزنند.

این اقتصاددان در تشریح قدرت گروه‌های رانتی گفت: یک قدرت هولناکی در اقتصاد شکل گرفته است که با چندرغاز می‌تواند برخی از مسئولان و مدیران را براحتی بخرد. دقت کنید که چطور ظرف 48 ساعت طرح بازار ثانویه تصویب و ابلاغ می‌کنند که پدیده بی‌نظیری بود، همچنین ظرف چند هفته 20 میلیارد دلار ارز را تخصیص دادند که در شرایط تحریمی نیاز اصلی کشور است.

وی افزود: در این نظام ظالمانه اقتصادی  که در آن صدای کسی به هیچ کس نمی‌رسد و دستگاه قضایی نیز در این چند سال که فضاحت مالی روی داده به جزء  دستگیری تعدادی فرد دسته چندم کار دیگری نکرده است، متاسفانه پیامدهای آن شامل عموم مردم به ویژه فرودستان و فقرا می شود.

راغفر با تاکید بر اهمیت ورزش برای کودکان مناطق فقیرنشین گفت: باید توجه کرد که کودکان افراد فقیر نیاز بیشتری به ورزش دارند تا به نوعی فرصت‌های از دست رفته راجبران کنند. در جامعه نابرابری که افراد با سوارشدن بر ماشین های لوکس یک نوع تبختر را وارد جامعه می‌کنند و جوانان فقیر را تحقیر می‌کنند، ورزش می تواند نقش مهمی در جبران آن داشته باشد.

استاد دانشگاه الزهرا اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم ورزش آماده کردن انسان‌ها برای روبه‌رو شدن با مظالم و مشکلات جامعه است تا بر آنها فایق آیند و تاکیدی  بر امر تربیتی آن است. بنابراین یکی از راه‌های التیام درد فقرا همین ورزش است و باید سهم این قشر را از مجموعه حاکمیت طلب کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۳۶۴۸۱۴:۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۳
حرف حرف . حرف درمانی تمامی ندارد
ناشناس۴۹۳۸۵۵۱۵:۵۱:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
وقتی جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم بشه خودی ها بر سر تقسیم بیت المال از هم سبقت می گیرند و مردم عادی فراموش می شن و جامعه این شکلی می شه که می بینید
مهرداد۴۹۳۸۸۶۱۶:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
فرمایشات آقای دکتر راغفر عین واقعیت است و لازم است حاکمیت نسبت به مسائل واقعی مذکور حساس شده و تا دیر نشده اقدامات جدی به عمل آورد. رسیدگی مجدد و دقیق به پرونده خصوصی سازی های انجام شده (از ابتدا تاکنون) بسیار مهم است. مدیران ارشد نظام به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار داده اند و این افراد با انحصارها و قدرت بزرگی که دارند هر کاری انجام میدهند و فاصله فقیر و غنی بطور وحشتناکی افزایش یافته است. اصل 49 قانون اساسی به همین منظور است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین