آلبرت بغزیان: بعضی نمی‌خواهند دست‌های پنهان رانت ارزی قطع شود

گروه اقتصادی الف،   3970523141 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی گفت:‌ بعضی‌ها در اقتصاد دکور هستند و نمی‌خواهند در بحث ارزی دست‌های پنهان را قطع کنند.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و موضوع تاکید بر نامه اقتصاددانان به رئیس‌جمهور اظهار داشت:  از این دست نامه‌ها هرچند سال یکبار توسط اقتصادادنان نوشته می‌شود و همیشه وجود دارد، اگر این موضع را کنار بگذاریم، می‌بینیم که به راهکارها و توصیه‌های اقتصاددانان بی‌اعتنایی می‌شود و همه آنها روی هم تل انبار شده و مسئولان کار خود را انجام می‌دهند. 

این اقتصاددان با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی غلط اجرا شده ناشی از تفکر سیاسی است و نه اقتصادی تصریح کرد: با این حال این رویکرد تبعات اقتصادی دارد و توانایی تحلیل آن را ندارند، بنابراین نتایج هم خدشه‌دار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب اسلامی سرمایه‌دار کلان و دانه‌درشت در بحث تجارت نداشتیم، گفت: در حال حاضر اخلاق حرفه‌ای تخریب شده است و هر صاحب نفوذ و ثروتمند یا قدرتمندی به دنبال منافع خود است و همه خطاها را تکرار می‌کنند و می‌بینیم که احتکار،‌ قاچاق،‌ سوء استفاده ، رانت اطلاعاتی و سایر موارد موجود دارد.

بغزیان یکی دیگر از مسائل مربوط به شرایط کنونی را متوجه قوه قضاییه و نحوه برخورد با متخلفان دانست و افزود: در مساله ارزی بسیاری اعتقاد داشتند که باید افزایش نرخ وجود داشته باشد، اما معتقدم نباید سیاست ارزی رها می‌شد، زیرا ارز روی همه چیز تاثیر می‌گذارد و منجر به نوسان قیمت کالایی می‌شود. سیاست‌های اصلی اقتصادی و ارزی ناپخته است و فقط منافع عده‌ای را دنبال می‌کند و منافع جمعی ترجیح داده می‌شود. 

این اقتصاددان با اشاره به سیاست‌ یکسان‌سازی ارز دولت یادآور شد: مسئولان دولتی گفتند می‌خواهیم ارز را تک نرخی کنیم و پس از آن قیمت 4200 تومانی تعیین شد، اما بعد این عدد را به بعضی کالاها محدود کردند، معلوم است که بازار دوم و حتی سوم ایجاد می‌شود، سیاست‌گذاری‌ها غلط است. 

وی ادامه داد: یک زمانی یک جراح پزشک با خطای خود جان یک نفر را به خطر می‌اندازد، اما سیاست‌گذار در نظام اقتصادی یک جامعه را نابود می‌کند. اهداف سیاسی اولویت‌های اقتصادی را تعیین می‌کند و منافع شخصی و رانت روی موضوعات اقتصادی تاثیر دارد. در این مدل خلافی یا کشف نمی‌شود یا اگر کشف شود، مراحل قضایی و برخورد و رسیدگی زمان بر است و در نهایت جریمه نقدی در نظر گرفته می‌شود که تناسبی با جرم ندارد. 

بغزیان با بیان اینکه در بحث سازمان‌های نظارتی اراده‌ای وجود ندارد، گفت: اگر رئیس‌کل بانک مرکزی بودم، حتما یکی از اولویت‌های اصلی را مدیریت شناور نرخ ارز می‌گذاشتم ،‌ مگر می‌شود که بانک مرکزی نداند چه کسی در بازار قیمت‌گذاری می‌کند، این را یک صرافی کوچک نیز می‌داند، کنترل بازار ارز دست کیست، بعضی‌ها در اقتصاد دکور هستند و نمی‌خواهند دست‌های پنهان پشت پرده ارز را قطع کنند.

این اقتصاددان با اشاره به وجود مافیا در بخش‌های مختلف مثل خودرو و مسکن تصریح کرد: وقتی صحبت از استقلال بانک مرکزی می‌شود، باید توجه داشت که مدیران عامل بانک‌ها تاثیر زیادی روی سیاست‌های بانک مرکزی دارند، بنابراین باید آدم‌های سالم را پیدا کنیم که از منافع خود بگذرند. باید ریزش زیادی داشته باشیم تا بتوان افراد سالم را به روی کار آورد. 

وی ادامه داد: مثلا در بخش مسکن مگر می‌توان باور کرد که آخوندی وزیر مسکن نداند اوضاع از چه قرار است و چه کسانی یا چند برج‌ساز روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. دشمن فرضی درست کرده‌ایم که از اصل موضوع منحرف شویم. 

بغزیان با تاکید بر اینکه مشکلات کنونی ریشه در مسائل داخلی دارد، تصریح کرد: بسته جدید ارزی بانک مرکزی کارایی ندارد و فقط سمت تقاضا را در نظر گرفته است؛ در حالی که عرضه مشکل دارد. نقش دولت را در این بسته نمی‌بینیم و مدیریت شناور وجود ندارد،‌اگر عرضه ارز زیاد شود قیمت‌ها روی 5 یا 6 هزار تومان خواهد آمد. اکنون صرافی‌ها به چرخه بازگشتند، اما با سیل عظیمی از تقاضا روبرو هستند؛ بنابراین با عدم عرضه قیمت‌ها را بالا می‌برند. به نظر من بازار ارز نیز در انحصار دولت است و باید اقدامی ضربتی برای آن صورت بگیرد اما اراده‌ای برای مدیریت وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: شرایط برای اقشار پایین و متوسط بحرانی است و باید برای آنها تدبیری شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۳۷۶۷۱۵:۰۳:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
دقيقا راه فراري براي خودشان ميذارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین