این همه بی‌تدبیری

سیدامیر سیاح، گروه اقتصادی الف،   3970523061 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رهبر انقلاب دیروز با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش آمده فرمودند: در همین قضیه ارز و سکه بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها ارز کشور رفت دست کسانی که از آن سوءاستقاده کردند. 

این همه بی‌تدبیری
حقیقت این است که اقتصاد ایران از بیماری‌های کهنه‌ای رنج می‌برد که برخی ازآن‌ها بر اثر تجویز اشتباه و بی‌تدبیری برای درمان آن، به مراحل خطرناک و بعضاً کشنده‌ای رسیده است. نظیر ایجاد و تجمیع 1500‌هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی، قاچاق گسترده و شبکه‌ای، فساد در روابط فعالان اقتصادی با بخش عمومی، محیط کسب‌و‌کار ضد تولیدی و ...هر کدام از این بیماری‌ها کافی است تا اقتصاد ایران را از پا بیندازد اما از سال‌96‌ با اتخاذ و اجرای بعضی از تصمیم‌های مشکوک، وخامت حال اقتصاد ایران تشدید شد. 


از اوایل تابستان ، وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستکاری مشکوک و ناگهانی سامانه ثبت سفارش و واردات خودرو، رانت‌های بزرگی ایجاد و بازار خودرو را به تلاطم انداخت. در خوشبینانه‌ترین حالت، بی‌تدبیری! 


در اواخر مرداد96، بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌ها را ناگهان کاهش داد: حداکثر 10‌درصد برای روزشمار و 15‌درصد برای یک ساله. از آن بدتر، یازده روز به سپرده‌گذاران و بانک‌ها فرصت داد تا قراردادهای قبلی خود را تا نرخ‌های بالاتر قبل تجدید کند. بی‌تدبیری‌ای که به زودی در ‌11شهریور‌97‌ سررسید و بر سر اقتصاد نحیف شده ایران آوار خواهدشد. 


تیم اقتصاد دولت در زمستان‌97‌ و در سومین گام اشتباه، بیش از 5/7‌میلیون قطعه سکه طلا را پیش فروش کرد به این امید که اقیانوس به تلاطم افتاده نقدینگی را مهار کند اما با یک اقتصاد زیرزمینی بزرگ و فرار گسترده مالیاتی، این تصمیم هم به توزیع رانت بی‌سابقه‌ای منجر شد.
همه این اتفاقات در شرایطی بود که رییس‌جمهوری آمریکا به طور مستمر تهدید می‌کرد به زودی از برجام خارج خواهد شد و فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای به ایران اعمال خواهد کرد. 


دستکاری‌های مشکوک در نرخ سود بانکی و بازارهای خودرو و طلا همراه با اقدامات موذیانه همسایه جنوبی در بازار ارز، در کنار شایعات نگران کننده و انفعال تیم اقتصادی دولت همگی باعث شد از اواخر سال96، نرخ ارز به تدریج رو به افزایش برود. از اوایل 97‌ این افزایش، سرعت بیشتری پیدا کرد. در این زمان بود که تیم اقتصادی دولت که تا آن زمان منفعل می‌نمایاند، بدترین تصمیم ممکن را اتخاذ کرد: تعطیل کردن صرافی‌ها، اعلام تأمین همه نیازهای وارداتی و مسافری به نرخ ثابت 4200‌تومان برای هر دلار و به قاچاق شناختن نرخ دیگری برای ارز.


این اشتباه تاریخی، واردات و سفر خارجی را تشویق و ارزان کرد و صادرات غیر نفتی را سرکوب و تنبیه. کاری که همزمان با شروع تحریم‌ها باید عکس آن انجام می‌شد و اشتباهی که ده‌ها هزار میلیارد تومان را طی حدود سه‌ماه به‌صورت رانت میان افراد خوش‌شانس و رانت‌جو توزیع کرد.
همه این بی‌تدبیری‌های پی‌در‌پی و شگفت‌انگیز در شرایطی اتفاق می‌افتاد که اقتصاددانان دلسوز و نخبه، به‌طور دائم و مستمر دولت را از اشتباهات پرهیز می‌داند و بعد از اتخاذ تصمیم اشتباه دولت، راهکارهای برون رفت از مشکل را هم تدوین و عرضه می‌کردند اما تیم اقتصادی خود شیفته و ناکارآمد دولت، هیچ توجهی به راهکارهای ارائه شده نکرد. گویی با منطق اقتصادی، سر لجبازی داشت.


رهبر معظم انقلاب دیروز با توصیف نجیبانه‌ای از اشتباهات اقتصادی گفتند: «نمی‌گوییم خیانت‌ اما خطای بزرگی اتفاق افتاده است.»


شاید واقعیت اینقدر نجیب نباشد چرا که هرکس توالی این همه اشتباه فاحش در کنار بی‌توجهی به هشدارها و راهکارها و همزمان حرکات ترامپ و متحدان منطقه‌ای‌اش را مانند قطعات جورچین کنار هم قراردهد، خواهد پرسید این همه بی‌تدبیری، تصادفی بوده است؟!

منبع : صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۲۹۸۸۱۰:۰۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
ولی در حق بعضی از محرومان خیانت که بماند جنایت شد
ناشناس۴۹۳۴۲۸۱۲:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۳
نمیشه پذیرفت که همه اینها بی تدبیری بوده . دولت در شرایطی که خودروهای وارداتی و حتی داخلی در اوایل سال گذشته ، روی دست فروشنده ها و دلالها مونده بود ، عملا با بستن سایت ثبت سفارش و بعد ممنوعیت واردات ، کاری کرد که همون ماشینها با قیمت چندین برابر به مردم فروخته بشه و با این کار ، اون چند تا خانواده معروف و دلالهای وابسته به دولت رو میلیاردر کرد . آیا شما باور میکنین این بی تدبیری بوده ؟؟؟!!! در قضیه تخصیص ارز و سکه و ... هم کاملا میشه همین رو دید . مشکل اینجاست که متاسفانه این دولت ، عملا تبدیل شده به مدافع بنگاهها و دلالها . در نتیجه منافع ملت رو رعایت نمیکنه و به جاش سود اطرافیان خودش رو تضمین میکنه . به همین سادگی .
ناشناس۴۹۳۹۲۲۱۶:۲۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۳
حقیقتا ما برنامه خاصی برای ادامه راه اونداریم چون نمی دانیم چطور باید ادامه داد تا استعداد وی به هدر نرود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای هر کدام از توانایی هایی که کودکانی مانند آرش دارند حمایت صورت می گیرد اما اینجا متاسفانه حتی کسی آرش را نمی شناسد و او را باور ندارند. اگر شرایطی پیش بیاید و کسانی در خارج از کشور از او حمایت کنند حتما برای ادامه راه به کشورهای دیگر می رویم. ضریب هوشی آرش ۱۴۰ است و مانند کودکان دیگر نباید تحت آموزش قرار بگیرد. ما دو کودک دیگر کوچکتر از آرش هم داریم که همانند آرش در سنین پایین قادر به خواندن و نوشتن هستند اما حمایتی از خانواده ما صورت نمیگیرد و برنامه ای برای ادامه راه آنها وجود ندارد. منبع : سایت اسپوتنیک
ناشناس۴۹۲۹۹۷۱۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
تک تک کسانی که وسایل رو انبار کردن و به مردم نمیدن خودشون یک ترامپ هستند و با وجود این افرادی ما نیازی به دشمن نداریم پول تو دستت نمیتونی وسایل مورد نیازت رو تهیه کنی حتی وسایلی که کالای ضروری نیستندمثل لوازم برق وسیم کشی زنگ زدن از ارومیه به تهران طرف میگه فعلا نمیفروشم ظرف دو هفته دیگه گرونتر میشه فعلا ثبت سفارش نکنین خجالت آور نیست یه همچین آدمهایی رو باید گذاشت جلوی جوخه تیر و دار این رفتار خیانت به ملت و کشور نیست چیه ؟
ناشناس۴۹۳۴۴۴۱۲:۴۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
در زمان جنگ جهانی دوم در انگلیس قانون گذاشته بودند که چون کشور ما الان در شرایط جنگی هست هرکس دزدی کنه مجازاتش اعدامه!
مثبت نگر۴۹۳۰۳۶۱۰:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۳
ایا نجات دهنده ای هست؟
ناشناس۴۹۳۰۷۴۱۰:۲۴:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
من کارمند دولت هستم در صورت خطای فاحش در وظایفم اخطار در پرونده و شاید اخراج شوم ولی رئیس بانک مرکزی با وجود خطای خانمان سوز تقدیر هم شد.
محمود۴۹۳۶۶۲۱۴:۱۶:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
حالا این رئیس چه گلی زد ؟!!
ناشناس۴۹۳۰۷۸۱۰:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
متاسفانه خروج ارز تحت هر عنوان مثل واردات کالاهای لوکس و ارز مسافرتی و غیره بسته شود وگرنه ساختار مالی ایران نابود می شود.
ناشناس۴۹۳۰۸۴۱۰:۲۶:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
بخش عمده تلاطم بازار به مدیریت داخلی برمیگرده... حالا سوال اینه که این سو مدیریت عمدی بوده یا غیر عمد...اگر عمدی بوده هدفش از گرون کردن دلار و سکه وقتی که امریکا از برجام خارج شده چی هست؟؟؟ شاید فشار بر مردم برای توجیه مذاکره و دادن امتیازات بیشتر و گرفتن تقریباً هیچ...
ناشناس۴۹۳۱۱۲۱۰:۳۷:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۳
دولت تدبير و اميد!
اراکی۴۹۳۲۳۲۱۱:۲۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
اینکه "طلا" یا سایر منابع زیر زمینی مثل نفت مستقیما به چند نفر پول دار خاص فروخت واقعا خیانت است... اینها متعلق به همه مردم و حتی نسلهای آینده است نباید در تهران و در بانک کارگشایی "حراج" شوند... می توانست بین 80 میلیون جمعیت بفروش می رساند و اگر عموم مردم نمی خریدند به خواص سرمایه دار یا دلال می فروختند.... این خیانت به منابع ملی است...
ناشناس۴۹۳۲۴۴۱۱:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
به نرخ ارز کاری ندارم که اشتباه مسلم بود. ولی به عنوان یک کارمند بانک می گویم که بانکهای ما شدیدا زیان ده شده بودند. دلیل آن هم نرخ بالای سود بانکی بود که تمامی درآمدها را می بلعید در حالی که به دلیل رکود بجا مانده از تحریم ها امکان سرمایه گذاری و ایجاد درآمد جدید از بانکها سلب شده بود و در صورت ادامه همان روند مطمئنا چندین بانک بزرگ ورشکسته می شدند. آیا حاضرید هزینه ورشکستگی بانکها و ناآرامیهای پس از آن را بپردازید؟ یا فقط می خواهید بر مبنای منافع جناحی و باندی خود با هر تصمیمی چه درست یا نادرست مخالفت نمایید. اینگونه مخالفتها نمی گویم خیانت است; اما هیچ نشانی از تدبیر ندارد.
ناشناس۴۹۳۸۶۶۱۵:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
بانکها دفعه اولشان نیست. بدون شک با تصمیم قبلی و با نقشه طراحی شده البته با همکاری دولت مردم را تشویق به سپردن سرمایه هایشان نزد خود کردند تا بتواند با برهم زدن بازی سرمایهای مردم بینوا را تصاحب کنند که کردند.
ناشناس۴۹۳۲۷۲۱۱:۳۰:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
متاسفانه دارند مردم را زیر فشار اقتصادی میگذارند از عمد تا بگویند یا برجام دیگری را امضا کنید و یا وضع مردم از این هم بدتر خواهد شد و بزرگترین خیانت داخلی است که عده ای با ترامپ دارند با این نقشه همکاری میکنند بی ارزشی ریال و فشار بر مردم که اصلا چنین فشاری در مدت کوتاه با عقل جور در نمی اید مگر انکه در ایران همکارانی داشته باشند و متاسفانه گویا دارند
ناشناس۴۹۳۳۲۲۱۱:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
........... این همه بی‌تدبیری ، تصادفی بوده است؟! معلوه که نبوده همش از روی برنامه و حساب شده بود؟
ناشناس۴۹۳۴۱۲۱۲:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۳
لطفا مذاکره کنید
ناشناس۴۹۳۴۹۳۱۳:۰۲:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
پس اگر همه معتقد هستند که مشکل از دولت بوده چرا دولت برکنار و انتخابات برگزار نمیشه؟
ناشناس۴۹۳۶۲۴۱۴:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
برکناری دولت ساز و کار قانونی داره ! صبر کنید تا موقع استیضاح برسه و نمایندگان تصمیم بگیرند تا روحانی برود یا بماند ! البته برکنار شدن دولتها هزینه های زیادی برای کشور ها درست می کنه و باید نفع و زیان موضوع سبک سنگین بشود در عمل اصلاح دولت بسیار کم هزینه تر خواهد بود ...
ناشناس۴۹۴۸۰۹۰۹:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
این دولت اصلاح پذیر نیست
فریبرز۴۹۳۵۹۹۱۴:۰۰:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
همه ناشی از نفوذ یک گروه خیانت کار در بسیاری از ارکان مهم کشور است.
ناشناس۴۹۳۸۷۱۱۵:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
افراد به دو علت موجب ایجاد بی تدبیری و ایجاد ضرر و زیان به کشور می شوند: 1- برای کسب منافع شخصی یا جناحی 2- از روی ناآگاهی و بی احتیاطی در هر دو حالت، مجازاتشان اعدام و نابودیشان است.
توليد كننده۴۹۳۹۷۰۱۶:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
هم اكنون دولت جلوي ترخيص مواد اوليه كارخانجات توليدي و ماشين آلات خط توليد را كه شركتهاي توليدي با ارز 4200 توماني خريد و وارد كرده اند را گرفته است و ترخيص آنها را منوط به پرداخت مابه تفاوت نرخ ارز بانكي و آزاد كرده است. اين افزايش دو برابري نرخ ارز از توان شركتهاي توليد خارج است و بعضا باعث تعطيلي و بيكاري بسياري از كارگران خواهد شد. و با افزايش بي رويه قيمت توان خريد كاهش يافته و فشار مضاعفي به اقشار جامعه خواهد آورد. اين مسئله باعث فاجعه عظيم اقتصادي و اجتماعي خواهد شد. جناب آقاي توكلي خواهش مي كنم موضوع را پيگيري بفرمائيد.
علی۴۹۴۰۶۱۱۸:۰۵:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
سال گذشته حقوق من در این موقع از سال به اندازه خرید 4 سکه بود ولی امسال با افزلیش 6درصد سالیانه ارزش حقوق من از یک سکه هم کمتر شده است یعنی حقوق من یک چهارم شده است با سابقه 30 سال خدمت قدرت خریدم را از دست داده ام . علما هم باید وارد صحنه شوند و...حمایت کنند یک دست صدا ندارد
ناشناس۴۹۴۵۱۷۰۰:۰۳:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
دولت خودشیفته را خوب آمدی... واقعا سالخوردگان تنبلی سرکارند که به ریش ما می خندند.... گرچه ما خودمان سرکار آوردیمشان
موسوی۴۹۵۰۶۲۱۱:۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
نوش جون اونا که به دولت تدبیر و امید رای دادن
ناشناس۴۹۷۶۷۵۲۲:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
عجیب است اگر قرار است یک تیم را بی تدبیر بنامیم قطعا سگلندار آن تیم نیز بی تدبیر است.
ناشناس۴۹۷۶۷۷۲۲:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
باور کنید مردم هیچ میلی,به مذاکره ندارند بیخود فرافکنی نکنید. مردم اصلا چه کاره اند
رضا۴۹۹۲۲۲۰۸:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چيزي كه كشور ما را تهديد ميكنه قدرت نظامي و اقتصادي آمريكا و اسرائيل و اروپا و دلارهاي عربي نيست بلكه سو مديريت و فساد و رانت هاي دولتمردان و سهميه هاي علمي ناجوانمردانه است اينها به كشور و ملت و خون شهدا خيانت كرده اند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین