محمود صادقی می‌داند یا نمی‌داند؟

گروه سیاسی الف،   3970522046 ۱۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رضا مشتاقی در روزنامه فرهیختگان امروز توییت محمود صادقی را درباره توافق خزر را بهانه قرار داده و نوشته است :محمود صادقی ‌.. خود را در مقامی می‌بیند که با انتشار اطلاعات غلط و هیجان‌انگیز، فِیواستار بسازد و در نظر نگیرد که نماینده‌ ملت بزرگ ایران است که کم‌اطلاعی او موجب سرافکندگی این مردم می‌شود و هیجاناتی که می‌آفریند گاه کنترل‌ناپذیرند.

محمود صادقی می‌داند یا نمی‌داند؟
 

1- محمود صادقی، نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توئیت کرده است: «رئیس‌جمهور در حالی عازم آکتائو شده که مفاد توافقات درباره رژیم حقوقی دریای خزر در هاله‌ای از ابهام است؛ آیا راست است که سهم 50 درصدی ایران به 11 درصد سقوط کرده؟! آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟ مردم بدانید! نمایندگان مجلس اصلا در جریان توافقات پشت‌پرده نیستند.»

چند نکته در این توئیت 273 کاراکتری است که تحلیل آن را بی‌اندازه مهم می‌کند. در توئیت صادقی دو نکته در هاله‌ای از ابهام است و به‌عنوان سوال –و شاید استفهام انکاری- مطرح شده است: سقوط سهم ایران از دریای خزر به 11 درصد و در راه بودن ترکمانچای دیگر. دو نکته‌ دیگر نیز در این توئیت به‌عنوان گزاره‌های قطعی اخبار شده‌اند: سهم 50 درصدی فعلی ایران از دریای خزر و در جریان نبودن نمایندگان از اقدامات پشت‌پرده.

2- سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر، افسانه‌ای قدیمی و عوامانه است که اغلب سازندگان و پخش‌کنندگان آن با علم به محال‌بودن تحصیل این مقدار و اینکه در هر صورت سهم ایران از دریای خزر به این مقدار نخواهد رسید، آن را میان عوام‌الناس جا انداخته‌اند تا هر زمان زمزمه‌ای درمورد تعیین سهم کشورهای مجاور دریای خزر از این دریا ایجاد شد، با استفاده از توهم ایجادشده به تحریک افکارعمومی بپردازند و بر کوس بی‌کفایتی نظام یا دولت حاکم بکوبند و فریاد غارت شدن این مُلک را سر دهند و از باج‌دادن به روسیه و کذا و کذا سخن بگویند.

سهم کشورها از آب‌های بین‌المللی تابع عرف و معاهدات بین‌المللی است. در معاهدات بین‌المللی پذیرفته‌شده، معمولا سهم کشورها بر اساس عرض دریای سرزمینی و فاصله‌ای که از ساحل مشخص شده، تعیین می‌شود. مباحث پیچیده‌ حقوق بین‌الملل در تعیین سهم یک کشور از آب‌های بین‌المللی از حوصله‌ این مقال و خوانندگان عادی خارج است و اجمالا باید به این موضوع اشاره کرد که میزان ساحلی که یک کشور با یک دریا –یا در موضوع بحث، دریاچه- دارد تعیین‌کننده‌ سهم آن کشور از آن دریاست. بی‌تردید ایران با دارا بودن 13 درصد از سواحل مجاور دریای خزر، نمی‌تواند مدعی تسلط بر 50 درصد این دریاچه باشد.

اگر این حکم برای مخاطبان عادی معلوم نباشد و مغرضان نیز تجاهل کنند، غفلت از آن از سوی یک استاد دانشکده‌ حقوق که نماینده‌ مجلس شورای اسلامی است و به تبع آن باید خیرخواه این مرز و بوم باشد به‌هیچ‌عنوان قابل پذیرش نیست. مسائل مربوط به آب‌های سرزمینی، آب‌های مجاور، منطقه‌ انحصاری اقتصادی، دریای آزاد و... برای دانشجویان کارشناسی حقوق در سال‌های ابتدایی تحصیل‌شان و در درس حقوق بین‌الملل عمومی یک تدریس می‌شود و این دانشجویان نیز به توهم بودن سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر پی می‌برند. بر فرض که دکتر صادقی درس‌های حقوق بین‌الملل خود را فراموش کرده باشند؛ کافی بود به دانش تخصصی خود یعنی حقوق خصوصی مراجعه می‌کردند و از خود می‌پرسیدند «آیا سهم دو ساکن یک ساختمان دوواحده که یکی از واحدها 130 متر مساحت دارد و دیگری 870 متر از زمینی که این ساختمان روی آن بنا شده، برابر است؟»

3- البته که جناب آقای دکتر محمود صادقی می‌توانند در کمترین فرصت به ممتازترین اساتید حقوق بین‌الملل ایران دسترسی داشته باشند و از مشاوره‌ آنها بهره‌مند شوند و مثال بالا صرفا برای بیان میزان عدم انطباق ادعای ایشان با منطق حقوقی ارائه شد.

اگر ایشان به اساتید حقوق بین‌الملل مراجعه می‌فرمودند، آنها برای حضرت‌شان تشریح می‌فرمودند که قراردادهای بین ایران و شوروی به‌عنوان دو مجاور سابق دریاچه‌ خزر نیز سخنی از سهم 50 درصدی هیچ‌‌یک از دو کشور به میان نیاورده‌اند. در معاهده‌های 1921 و 1940 میان ایران و شوروی، اساسا سخنی از تعیین مرز در میان نیست و موضوع معاهده درمورد کشتیرانی و ماهیگیری است. استفاده از سطح دریای خزر نیز در این معاهدات به‌عنوان حق مشاع دو کشور شناخته شده است. مانند همان ساکنان دو واحد نامتساوی یک ساختمان مسکونی که حق استفاده‌ مشاع از راهرو و حیاط و پشت‌بام خانه را دارند و این به‌معنی تساوی آن دو در سهم بردن از زمین ساختمان نیست.

با این حال مشکل است که بپذیریم توئیت صادقی از روی بی‌اطلاعی است و اگر بپذیریم هم، بدا به حال ما.

4- گزاره‌ قطعی بعدی در توئیت، فریاد صادقی خطاب به مردم است که «مردم بدانید! نمایندگان مجلس اصلا در جریان توافقات پشت‌پرده نیستند.» آقای صادقی از توئیتری‌ها چه انتظاری دارند؟ اگر ایشان واقعا به آنچه توئیت کرده اعتقاد دارد، یعنی مطلع است که 39 درصد از مساحت دریای خزر در حال ربوده ‌شدن از ایران است و رئیس‌جمهور هم با طیب خاطر دارد در این ربایش همکاری می‌کند. چنین فاجعه‌ای اقتضا می‌کند که در توئیتر فِیواستار بسازیم یا در مجلس از مسئولان امر حساب بکشیم؟

آنکه در این میان دخیل است، نه آستان قدس یا قوه ‌قضائیه که بشود گفت پاسخگوی او نیستند که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه‌ مطبوع محمود صادقی است.

طبق اصل 76 قانون اساسی، مجلس حق دارد در تمام امور کشور تحقیق و تفحص کند. اصل 78 می‌گوید: «تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزئی که آن‌هم با رعایت مصالح کشور و به شرط اینکه یک‌طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزند و با تصویب چهار‌پنجم نمایندگان مجلس مجاز است.» در اصل 84 آمده است: «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه‌ مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.» براساس اصل 88 نیز هر نماینده می‌تواند از هر وزیری سوال کند و با درخواست یک نماینده نیز وزیر مربوطه موظف است برای پاسخ‌دهی در کمتر از 10 روز در مجلس حاضر شود. صادقی اگر واقعا بر این باور است که این گستره‌ عظیم از کشور در حال ربایش است، چرا با سوالی وزیر امور خارجه را به مجلس نمی‌خواند و خبر طرح سوال خود را در توئیتر منتشر نمی‌کند؟

5- چند روز قبل محمود صادقی توئیت کرده بود «سوال از رئیس‌جمهور را امضا نکردم چون به وضوح معلوم است برای ضربه‌زدن به دولت طراحی شده، اما سوال و استیضاح را حق نمایندگان می‌دانم.»

اشتباه صادقی همین‌جاست؛ سوال از رئیس‌جمهور حق نمایندگان نیست، تکلیف نمایندگان است اگر می‌پندارند امور مملکتی نه آن‌گونه که باید اداره می‌شود. اگر گمان دارند رئیس‌جمهور در حال امضای معاهده‌ای است که بخش بزرگی از سرزمین ما را که برای هر وجب آن مجاهدت‌ها شده است به یغما می‌دهد و سوال نمی‌کنند، پس کی قرار است از این حق و تکلیف قانونی خود استفاده کنند؟

مردم ایران نماینده‌ها را به مجلس نفرستادند که در بزنگاه‌ها برگردند و از خود مردم سوال بپرسند و از نابسامانی‌ها ابراز تاسف کنند. شأن نمایندگی این است که از زبان مردم، در جایگاه خانه‌ ملت و از مسئولان بپرسند و امور را اصلاح کنند.

از کج‌رفتاری روزگار است یا بی‌مزگی فلک دوار نمی‌دانم؛ اما انگار محمود صادقی ‌حکمت «چون به شهری وارد شدی به آداب آن عمل کن» را نصب‌العین قرار داده و در توئیتر خود را در مقامی می‌بیند که با انتشار اطلاعات غلط و هیجان‌انگیز، فِیواستار بسازد و در نظر نگیرد که نماینده‌ ملت بزرگ ایران است که کم‌اطلاعی او موجب سرافکندگی این مردم می‌شود و هیجاناتی که می‌آفریند گاه کنترل‌ناپذیرند و القای مفهوم وطن‌فروشی دولتیان، آتشی است که دامنگیر مجلسیان نیز خواهد شد.

 

توییت محمود صادقی و پاسخ عبدالله گنجی به ادعای وی 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۰۴۸۴۰۹:۱۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
سهم ایران قبل از انقلاب ۱۱ درصد بوده که با توجه به نقشه و میزان اشراف دو کشور ایران و شوروی بر ساحل منطقی هم به نظر میاد....موضوع سهم ۵۰ درصدی ایران ، توسط ضد انقلاب وعمدتا رسانه های سلطنت طلب ها مطرح شد تا جمهوری اسلامی متهم به چشم پوشی از حق ملت شود و وطن فروشی پهلوی توجیه شود...در این میان طیف تندرو غربگرای داخلی هم برای روسیه هراسی و بزک غرب ، شایعات ضد انقلاب رو توییت می کنند.. کلا این صادقی رو جدی نگیرید...
ناشناس۴۹۱۱۲۲۱۲:۳۵:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
برای چی دروغ میگی ؟
ناشناس۴۹۱۱۵۱۱۲:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
طبق قراردادهای 1920 و 1954 دوکشور شوروی و ایران خزر را بر طبق 50 درصد تقسیم کرده اند
ناشناس۴۹۱۲۸۱۱۳:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
(خزر؛ درياچه يا دريا؟. همچنان مسئله مرغ و تخممرغ مطرح است. آيا خزر دريا است، يا درياچه؟ اگر آن را درياچه، يعني پهنه آبي كه به آبهاي آزاد راه ندارد، فرض كنيم، رژيم حقوقي آبي آن اين گونه است كه اگر درياچه داخل يك كشور باشد، چگونگي استفاده از آن درياچه به آن كشور مربوط است و ميتواند از آن بهرهمند شود. اما اگر بين چند كشور باشد، رژيم حقوقي آن به دو روش قابل بررسي است. روش اول «اصل تفاهم» است. يعني طرفين تفاهم ميكنند كه چگونه از اين درياچه استفاده كنند. مثلا بين قزاقستان و ازبكستان درياچة «آرال» قراردارد. البته بخش هايي از درياچه، الان در ازبكستان نيست و علتش ابتكار استالين است كه در بيابانها زهكشي كرد و باغهاي پنبه درست كرد كه مسائل محيط زيستي بسيار عجيبي دارد. روش دوم «اصل انصاف» يا «اصل نصفت» است. آنهايي كه به تفاهم نميرسند به ديوان بين المللي دادگستري مراجعه ميكنند. تاكنون چندين موضوع به آنجا رفته است. نتيجة دادگاه اين بوده است كه بقيه كشورها به آن كشوري كه گوشهتر است و دسترسي كمتري دارد، كمك ميكنند تا بتواند به دسترسي بهتري برسد. مثلاً، خليج «فونسكا» بين «هندوراس»، «السالوادور» و «نيكاراگوئه» در كنار اقيانوس آرام در آمريكاي مركزي قرار دارد. هندوراس در يك گوشه قرار دارد و دو كشور ديگر به دليل اينكه جزايري داخل درياچه دارند، گفتند ما آبهاي سرزميني مان بيشتر است. آن دو كشور رأي ديوان دادگستري را قبول كردند و آب بيشتري به هندوراس براي دسترسي دادند. در مورد درياي خزر، شكل ساحل و تقعر شديد آن حكم ميكند كه بقيه كشورها به اين موضوع توجه كنند و حق استفادة بيشتري براي ايران قائل شوند. اما اگر خزر دريا است، يعني به درياهاي آزاد دسترسي دارد، رژيم منتج از كنوانسيون حقوق بينالملل درياها مصوب ١٩٨٢ جامائيكا از جمله اصل عبور بي ضرر بر آن حاكم است. براساس اين اصل هر كشور، بر ١٠ تا ١٥ مايل آبهاي كنار ساحل حاكميت بلامنازع داشته و بقية آبها براي كشتيراني آزاد است. و همة كشورها ميتوانند تردد كنند. در درياي خزر، ايران و روسيه مايل نيستند كشورهاي ديگر با پرچم خودشان در اين دريا بحرپيمايي كنند؛ چون همة كشورها يعني تركيه و آمريكا هم ميتوانند بيايند. اين همان جايي است كه روسيه و ايران بهشدت مانع آن ميشوند، ولي آذربايجان و قزاقستان از آن استقبال ميكنند. دسترسيهاي درياي خزر از دو طريق است. يكي از طريق كانال ولگا ـ دن كه رود ولگا را به رود دن به درياي آزوف و درياي سياه وصل ميكند؛ يكي هم از طريق سرشاخه هاي رودخانه ولگا به درياي بالتيك. اگر بگوييم كه اولي مصنوعي است و دومي در اكثر اوقات يخزده است، بنابراين خزر يك درياچه است و هيچ راهي به درياي آزاد ندارد، همسايه ها بايد بنشينند و بين خودشان به يك رژيم حقوقي متفق اليه برسند.
اشکان۴۹۱۹۱۱۱۶:۵۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
استفاده کردیم .خیلی خوب بود
ناشناس۴۹۱۳۴۸۱۳:۴۴:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مجید جان ۱۹۴۰!! قوانین دریاها و دریاچه ها کاملا با مرزهای خاکی متفاوت است و نیاز به مطالعه دارد.لطفا در مورد چیزی که علم ندارید صحبت نکنید
ناشناس۴۹۲۱۷۸۱۹:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بر اساس کنوانسیون، اول:تا کنون هیچ سهم بندی صورت نگرفته است؛دوم:درباره موارد چالشی بین ایران،ترکمنستان و آذربایجان هیچ تصمیم گیری نشده است و به مذاکرات بعدی موکول شده است؛سوم:تعیین خطوط مبدا مستقیم که می تواند مبنای حل چالش بین سه کشور باشد،به مذاکرات بعد موکول شده است؛چهارم:ایران موفق به دستیابی به یک رژیم امنیتی جدید در منطقه خزر شده است؛پنجم:ایران توانسته است بر اساس این کنوانسیون رفتار کشورهایی همچون ترکمنستان در برخورد با کشتی ها و صیادان ایرانی را قانونمند کند. به نظر می رسد ایران در شرایط کنونی و در وضعیت بین المللی و منطقه ای که اکنون با آن مواجه است،بهترین تاکتیک را اتخاذ کرده و آن هم معلق گذاشتن موارد چالشی و عدم اجازه دادن به همسایگان برای بهره برداری از منابع مورد اختلاف است؛ این معلق ماندن شاید سالها طول بکشد تا ایران وضعیت بهتری در محیط بین الملل پیدا کند و بتواند با قدرت بیشتری در این باره تصمیم بگیرد.
سید۴۹۱۱۷۱۱۲:۵۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اصلا در این اجلاس اخیر درباره سهم کشورها نه بحثی شده و نه درصدی تعیین شده من نمیدانم آقای صادقی این حرفهای غلط را از کجا آورده و مسولان را متهم به وطن فروشی کرده ؟
ناشناس۴۹۱۳۶۳۱۳:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای دکتر عباس ملکی معاون سابق وزیر خارجه و کارشناس خزر در باره سهم 20 درصدی ایران مینویسد : از سال ١٩٩٧ ،يعني در دورة سيدمحمد خاتمي و بوريس يلستين، دو كشور به بحث تقسيم پرداختند. حتي توافقي بين مرتضي سرمدي، معاون وزير خارجه وقت ايران، و پاستوخوف، معاون وزير خارجة روسيه، برقرار شد كه سهم ايران و بقيه هركدام از كشورها از آبهاي خزر ٢٠ درصد باشد. پس از آن، رؤساي جمهور آذربايجان و قزاقستان معترض شدند. آنها ميگفتند بعضي كشورها ساحل بيشتري دارند، برخي كمتر؛ پس اين ٢٠ درصد از كجا آمده است. آذربايجان و قزاقستان آنقدر فشار وارد كردند كه يوگني پريماكوف در روسيه، به عنوان نخست وزير، وقتي سركار آمد و گفت همان قاعدة مشاع مطابق دورة اتحاد شوروي باشد،
hasan۴۹۲۱۵۷۱۸:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
طبق قراردادهای 1920 و 1954 دوکشور شوروی و ایران خزر را بر طبق 50 درصد تقسیم کرده اند
علی۴۹۲۲۶۵۲۰:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
برو‌ متن قرارداد ۱۹۲۱ ( ۱۳۰۰ خورشیدی) را بخوان و‌ بعد بیا اینجا نظر بده.
ناشناس۴۹۰۴۸۶۰۹:۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حق با صادقیه.
ناشناس۴۹۰۹۷۶۱۱:۵۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این را میگن یک استدلال عالی!!!! چون یه اصلاح طلب گفته ، پس حق به اونه!!!!!
معتدل۴۹۱۳۶۸۱۳:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
استدلال جنابعالی خیلی خیلی عالی تره!!!! ازکجا فهمیدی نظر دهنده اصلاح طلبه؟؟ چون موافق نظر صادقیه؟؟!! اگر صادقی چشم بسته از روحانی حمایت کرده بود که الان داشتید میکوبیدید که وای دیدید چه شد جناب صادقی نظراتش جناحیه و فقط دنباب منافع حزبیه و کاری به منافع ملت نداره!!!!!
ناشناس۴۹۱۳۶۹۱۳:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شما بفرما استدلال خودتا ببینیم با کی هستی؟؟
ناشناس۴۹۱۳۸۰۱۳:۵۵:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شما بفرما حق با کیه؟؟!!! لابد روسیه!!
ناشناس۴۹۱۵۴۴۱۴:۴۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اون هم چه فرد قابل استنادی !!!
مجید۴۹۲۲۶۴۲۰:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
من هم تقریبا طرفدار اصلاح طلب ها هستم ولی آقای صادقی هم باید بیاییند و توضیح دهند که سخنانشان بر چه اساسی بوده است ؟ تا جاییکه من سخنان ایشان را در موارد مختلف شنیده ام معمولا حرف بی ربط و بدون علت نمی زنند ولی از این ادعای ایشان خیلی تعجب کردم . خواهش میکنم بیشتر توضیح دهند و اگر پاسخی دارند ارائه نمایند .
آرش۴۹۱۰۱۸۱۲:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خیر خوب مطالعه کنید مقاله رو اگه صادقی راست میگه باید این کار رو توی مجلس دنبال میکرد. خودتون هم مطالعه کنید بعد قضاوت کنید این 50% هیچ زمانی تو کله ی هیچ کسی فرو نمی رفت چطور کسی باور میکنه این رو! برای این طور نماینده متأسفم!
ناشناس۴۹۱۲۵۱۱۳:۱۷:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
از جنس صادقی هستی بدون هیچ استدلال و دلیل فقط حرف ها رو پرتاب می کنی
ناشناس۴۹۱۵۵۳۱۴:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خود گویی و خود خندی به به چه هنرمندی...
ناشناس۴۹۰۵۰۳۰۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
هدف لولو سازی از روسیه است تا بعد هم نتیجه بگیرن که بله! امریکا خیلی هم بد نیست... اصلاح طلبان که به وابستگی فکری به غرب شناخته میشوند ، برای نفی این موضوع ، کلا ژست ضد روسی گرفتن که یعنی بله! ما هم ضد بیگانه ایم و دنبال منافع ملی.. بند ۶ نظریه انقلاب مخملی جین شارپ: روشنفکران در خاورمیانه باید برای کاهش نفرت تاریخی مردم از امریکا ، جایگزین بتراشند...
ناشناس۴۹۱۵۵۴۱۴:۵۰:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
هیچ کس هم حرف نزنه، شما باز هم اصرار دارین که بگین اربابتون روسیه س.
ناشناس۴۹۲۰۴۶۱۷:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ارباب ما نه روسیه است نه آمریکا.
ناشناس۴۹۱۸۲۳۱۶:۲۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اصولا نگاه عاشقانه به خارجی چه روسیه و چه امریکا یا هر کشور دیگری درست نیست .لو لو سازی این کشورها هم همینطور .نگاه به خارجی باید بدون احساسات و گرایش و براساس منافع ملی ایران باشد و بس
ناشناس۴۹۰۵۰۵۰۹:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
احسنت
ناشناس۴۹۰۵۰۸۰۹:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جناب نویسنده متن دچار تناقض است از یکسو می گوید ما با 13 درصد از سواحل چگونه 50 درصد سهم داشته باشیم از سوی دیگر 11 درصد سهم ایران رو عادلانه می داند اگر ملاک سواحل است پس سهم ایران 13 درصد می گردد نه 11 درصد. از سوی دیگر بر اساس تفاهم نامه بین ایران و شوروی سهم ایران 50 درصد تعیین شده است و این قرارداد بین دو کشور ارجح بر عرف و معاهدات بین المللی است که برای موارد اختلاف تدوین شده است.
ناشناس۴۹۰۶۷۳۱۰:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
1.کجای متن نویسنده گفته سهم ایران 11 درصد است? 2.شما متن تفاهم بین ایران و روسیه تزاری و یا ایران و شوروی رو مطالعه کردی که نظر نویسنده رو در مورد عدم قید سهم 50 درصدی ایران در این تفاهم نامه ها رو رد میکنی? 3.به جای بلوا کردن در هر مساله مانند جناب صادقی به دنبال مطالعه عمیق تر در موضوعات مطروحه، بخصوص توسط امثال ایشان، باشید تا فریب خوره و ساده لوح تلقی نشوید و امثال این اقایان به جای عمل به وظایف قانونی به جوسازی و خندیدن به ریش من و شما نپردازند.
ناشناس۴۹۰۹۶۳۱۱:۴۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
سوال اینجاست که این سهم ۵۰ درصدی که میگید رو کی و کجا گفته؟ تازه اگرم به فرض محال جایی اومده، صادقی اگه صادق باشه باید بره توی مجلس سوال از رئیس جمهور کنه
ناشناس۴۹۰۵۱۰۰۹:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای صادقی یا هر صاحب تریبونی در کشور باید مسئولیت پذیر باشد و به خاطر ادعاهای خلاف واقع تحت پیگرد قرار بگیرد. تا کی باید روان اجتماعی مردم درگیر ادعاهای کذب شومن های سیاسی شود؟
سعید۴۹۰۸۸۹۱۱:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
همین دیشب یکی از اعضای هیئت کارشناسی روسیه در مذاکرات جاری در گفتگو با بی بی سی افشا کرد که در گفتگوهای بیست و دو سال پیش در حالی که ما انتظار داشتیم ایران از سهم ۵۰ درصدی خود حرف بزند نمایندگان جمهوری اسلامی اعلام کردند سهم همه پنج کشور باید برابر و ۲۰ درصد باشد که این موجب تعجب نماینده های روس شده بود که چرا جمهوری اسلامی به صورت خودجوش از سهم و حق ایران کوتاه آمده... چی میگید شماها آخه وطن فروشها
ناشناس۴۹۰۵۱۱۰۹:۲۶:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شما گویا به جای واقعیت قصد تهمت زدن و بی اعتبار کردن حرف های ایشان را دارید سند مهمی که دیشب در رسانه ها پخش گردید واقعیتی بود که اقای صفروف گفت که در سال 76 روسیه حاضر بود 50 درصد را حداقل به 35 درصد به ایران بدهد ولی دولت ان زمان و وزیر خارجه ان امدند و گفتند حداقل سهم ما 20 درصد است و این باعث سو استفاده قرار گرفت و حالا شده 11 درصد اگر این خیانت نیست پس چیست و برای لوث کردن ان چنین میگویی خدا از شما و امثال شما که هیچ گونه تعهدی به این اب و خاک ندارید نگذرد
ناشناس۴۹۱۱۱۵۱۲:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کاملادرست است به صحبتهای صفراف که دیشب میکرد دقت کنید که در سال1996 اقرار میکند که سهم ایران 50درصد بوده وروسیه وکشورهای در جلسه هم همین انتظاررا داشتند که نماینده ایران 20درصد راپیشنهاد میکند این اظهارات نماینده روسیه است
محمد قاسمی۴۹۰۵۱۵۰۹:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای صادقی در مورد غرامت جنگ هم چنین توئیتی کرد در حالیکه کاملا دروغ بود در مورد دریای خزر هم همچنین ایشون یاد گرفته مثل سلبریتی ها برای توی چشم بودن هر کاری انجام بده هر کاری
فرناز۴۹۱۰۷۲۱۲:۱۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به نظر من مطلب آقای صادقی در خصوص دریای خزر اشتباه بود. ولی از چه جهت می گویید که در مورد غرامت جنگ با عراق هم اشتباه کرده است؟
ناشناس۴۹۱۵۹۱۱۵:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
چون توی قطعنامه ای که ایشون بهش اشاره کرده ، همچین بندی وجود نداشته یا مورد تعهد عراق قرار نگرفته
محمد قاسمی۴۹۲۰۱۸۱۷:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در قطعنامه صرفا به ایجاد کمیته تحقیق درباره شروع کننده جنگ اشاره شده که مستلزم تصویب یک قطعنامه دیگر بود تا میزان خسارت و ضمانت اجرای اون مشخص بشه هیچ وقت در شورای امنیت چنین چیزی تصویب نشد متاسفانه #جام زهر
ناشناس۴۹۱۲۱۸۱۳:۱۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دوست عزیز تعصب چیز بدی است چشم و گوش آدم را میبنده. تعیین عراق به عنوان متجاوز و غرامت 97 میلیارد دلاری این کشور به ایران، توسط سازمان ملل انجام شده است. کجای حرف صادقی اشتباه است؟ راجع به دریای خزر هم سهل انگاری صورت گرفته است و خود روس‌ها اذعان کردند که ما نگران سهم خواهی 50 درصدی ایران بودیم اما خود ایرانیان تقاضای 20 درصد کردند و در نهایت هم الان به 11 درصد رسیده است.
ناشناس۴۹۰۵۱۶۰۹:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
رییس جمهور مورد تایید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۴۹۱۰۳۵۱۲:۱۰:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
رییس جمهور طبق قانون اساسی نمیتوتند به تنهایی و مستقل چنین تصمیمی بگیرد
ناشناس۴۹۱۵۹۸۱۵:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اینها از فردای انتخابات از روحانی عبور کردن . تمام این شوها و اداها هم استارت انتخابات بعدیه
ناشناس۴۹۰۵۳۳۰۹:۳۸:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای عزیز چرا یه مسئله واضح رو اینقدر میپیچونی و صغری کبری میخونی؟؟!!همه میدونن زمانیکه شوروی سابق بود و ایران، دریای کاسپین یا خزر امروزی پنجاه پنجاه بین دو کشور تقسیم شده بود حالا شوروی به چند کشور تبدیل شد و هر کدوم از این کشورها جداگانه سهم برداشتند اون هم از سهم ایران!!!!!
ناشناس۴۹۱۵۰۷۱۴:۳۴:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
همه میدونن؟!!! شما همه ای؟!!! ضمنا همه از کجا میدونن؟!!! بگین تا ما هم بدونیم...
احسان۴۹۰۵۳۹۰۹:۴۰:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ایا قوانین بین الملی درمورد دریاچه ها و رودها بین کشورها مطابق دریاهای ازاد است؟ یا مطابق قراردادها و موافقت نامه ها بین کشورها. ایا این هیچ قراردادی بین روسیه و ایران در مورد دریای خزر وجود ندارد؟ اگر سهم کشورها از دریاهای ازاد مطابق با خط ساحلی است تکلیف قسمت هایی از دریا که از خط ساحلی پنج کشور فاصله زیادی دارد چه می شود؟
اسدی انزلی۴۹۰۵۴۳۰۹:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ممنون از نوشته مفید و خوبتون روشنگرانه بود
majid r۴۹۰۵۴۷۰۹:۴۴:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقاي صادقي ، مردمي بودن با پوپوليست بودن متفاوت است. ايران بيش از هرچيزي به صداقت نياز دارد به اطلاعات دقيق و موثق. اعتبار سخنان خود را پايين نياوريد.
ناشناس۴۹۰۵۵۱۰۹:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
لطفا توضیح بیشتری بدید رجب صفراف از مقامات وزارت خارجه روسیه گفته که سهم ایران 50 دصد بود و ما سال 1996 تعجب کردیم چرا ایران از سهمش عقب نشست و به 20 درصد قناعت کرد
ناشناس۴۹۰۶۰۳۱۰:۰۳:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جواب این را بده اقای توجیه کننده
ناشناس۴۹۱۲۰۲۱۳:۰۳:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اصلاً رجب صفراف کی هست ؟ کی و کجا گفته ؟ آدرس بده
ناشناس۴۹۲۶۹۳۰۳:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
در 60 دقیقه BBC یک شنبه شب 21 مرداد 97 13
ناشناس۴۹۲۹۷۴۰۹:۵۴:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۳
اینو بخون: https://www.alef.ir/news/3970523003.html
سید۴۹۲۱۷۱۱۹:۰۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در فصل یازدهم قرار داد 1921 بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی آمده است : «طرفین معظمتین متعاهدتین رضایت می‌دهند که از زمان امضاء این معاهده هر دو بالسویه حق کشتی‌رانی آزاد در زیر بیرق‌های خود در دریای خزر داشته باشد» این نماینده مجلس که از قضا حقوقدان هم هست،هیچگاه به مردم نگفت که در این قرار داد،هیچ بحثی از تسهیم خزر بین ایران و شوروی نشده است و صرفا حق کشتیرانی آزاد را بالسویه برای طرفین به رسمیت شناخته است؛در واقع هیچ بحث پنجاه درصدی از آن زمان بین ایران و شوروی در میان نبوده است و رفتار دولت شوروی در بهره برداری از منابع دریای خزر از زمان قرار داد 1921 تا فروپاشی،شوروی نشان می دهد که نه بر اساس قرارداد1921 و نه بر اساس رفتار بعدی شوروی رعایت سهمیه پنجاه درصدی در میان نبوده است؛اگر چنین سهمی در میان بوده،چرا از سال 1921 تا کنون ایران اعتراضی به تعدی های احتمالی روسیه به حق پنجاه درصدی اش در مجامع داوری بین المللی نکرده است!
ناشناس۴۹۰۹۶۶۱۱:۴۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این کدام مقام روسیه وکجا گفته ؟ آدرس.....
ناشناس۴۹۱۰۸۱۱۲:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
رجب دستاکفکیف هم گفته سهم ایران ۱۱ درصد بوده ، یک نگاه به نقشه بنداز ، اگه سهم ایران ۵۰ درصد باشد ، تکلیف سواحل و مرزهای آبی آذربایجان و ترکمنستان چی میشه ؟؟؟
ناشناس۴۹۱۶۱۶۱۵:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
سال 1996 میشه 22 سال قبل . یعنی حدود 1376 . یعنی در اوج دوره اصلاحات و زمان خاتمی . اصولا روحانی سعی داره کارهای ناتموم خاتمی رو تموم کنه اما تقصیرش رو بندازه گردن نظام .
ناشناس۴۹۱۷۲۵۱۵:۴۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خاتمی سال ۷۶ رئیس جمهور شد. یعنی اینم یادتون نیست؟
ناشناس۴۹۱۶۲۶۱۵:۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این ادعا دروغ است و اصلا این آقا اون موقع مسولیتی نداشته که در تیم مذاکره باشد
ناشناس۴۹۱۶۲۹۱۵:۱۲:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عبدالله شهبازی کارشناس تاریخ می نویسد : ویدئو سخنان فردی بنام رجب صفروف را در کانال بی‌بی‌سی فارسی شنیدم. این آقای رجب صفروف رسماً دروغ می‌گوید. ایران سهم ۵٠ در صد از دریای خزر در هیچ قراردادی نداشته و اصولاً سهم ایران و شوروی در هیچ قراردادی تعیین نشده. معماست برایم که این آقا کیست و اگر واقعاً کارشناس روسیه است چرا و با چه انگیزه‌ای دروغ می‌گوید؟
ناشناس۴۹۰۵۶۵۰۹:۴۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اگر اصلاح طلبان میگفتن سهم ایران از دریای خزر نه 50 درصد بلکه 49 درصد است بی شک اعدامش میکردید. می خواهید بخشی از مملکت را بدهید دنبال توجیه آن هستید؟
ناشناس۴۹۱۶۲۱۱۵:۱۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اولا تا دیروز که روحانی مورد تایید اصلاح طلبا بود ، حالا یهو شد این وری ؟ ثانیا مگه این قرارداد دیروز عملا از بیست سال پیش و زمان خاتمی شروع نشده بود ؟ شما حافظه تون زیادی ضعیفه یا خودتون رو میزنین به اون راه !
ناشناس۴۹۰۵۶۸۰۹:۴۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مملکت رو به باد دادین رفته، دارین توجیه هم میکنید‌؟ سهم ۵۰ در صدی برای من بر مبنای نقشه کشور است که از کودکی در کتابهای درسی یاد گرفته ام.
ناشناس۴۹۰۸۰۹۱۱:۰۵:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
طبق نظریه شما همه آبهای جهان برای روسیه و چین است
ناشناس۴۹۰۵۷۹۰۹:۵۳:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جناب نویستده با توجه به طول مرزهای ایران سهم ایران ۱۱درصد هم نیست .
ناشناس۴۹۰۶۰۵۱۰:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مطرح شدن اتهام مبهم و بگم بگم از سمت مسئولین امر شما که در جریانی تو مجلسم هستی مجلسم که تشکیل شده از حزب و دوستان شما چرا کاری نمیکنید. ما مردم باید توئیت کنیم شما نماینده ها باید پیگری و رفع مشکل کنید نه برعکس
امید۴۹۰۶۲۲۱۰:۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم صادقی بهتر بود بازیگر می شد تا نماینده مجلس.
بنیادی۴۹۲۱۶۴۱۸:۵۳:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بهت برخورد چون حقیقت رو گفت اون منافع کشورش واسش مهمه
ناشناس۴۹۰۶۳۰۱۰:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
واقعیت اینه که اگر اصلاح طلبان بانی مذاکرات بودند ، شما به کمتر از 50درصد رضایت نمی دادید . و قوانین بین المللی را رد می کردید .
ناشناس۴۹۰۸۶۲۱۱:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
پس الان کی داره مذاکره می کنه؟ یا سال ۱۳۷۶ کی داشت مذاکره می کرد. لازم نیست بر اساس عقده هاتون هر چیز نادرستی را بیان کنید.
امیر۴۹۱۵۸۱۱۴:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای ولایتی بدون حضور نمایندگان وزارت خارجه، تشریف می برن روسیه و سوریه مذاکره و توافق می کنن. بی خود گردن دولت نیاندازین.
سیما۴۹۱۶۷۱۱۵:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مذاکره «ولایتی» با «پوتین» به درخواست روحانی از رهبر انقلاب انجام شد https://www.alef.ir/news/3970427097.html
ناشناس۴۹۱۶۷۶۱۵:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ولایتی در اصل در این سفر فرستاده ویژه روحانی بود نه رهبری .
ناشناس۴۹۱۶۹۶۱۵:۳۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
رئیس جمهور با توجه به شرایط فعلی از مقام معظم رهبری کمک خواستند که با توجه به مذاکرات پیچیده و شرایطی که وجود دارد، از شخصیت هایی که تجربیات خوبی دارند برای کمک به دولت استفاده شود. بنا به درخواست آقای روحانی، رهبر انقلاب اجازه دادند که آقای ولایتی به کمک دولت بیاید.
ناشناس۴۹۱۹۵۴۱۷:۱۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ولی ظاهرا سنگ بنای مذاکرات خزر ، مثل مذاکرات هسته ای ، در دوره آقای خاتمی شروع شده بوده
ناشناس۴۹۱۰۶۰۱۲:۱۶:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مگه الان کی بانی مذاکرات است. غیر اصلاحطلبان
ناشناس۴۹۱۱۹۵۱۳:۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خوب الان دولت در سیطره اصلاح طلبان است و مذاکرات در دست اصلاح طلبان . البته این هم یکی از عادات اصلاح طلبان است : با بوق وکرنا هر کاری را دست می گیرند و پس از اینکه خراب کردند... کی بود کی بود ، من نبودم
ناشناس۴۹۰۶۳۵۱۰:۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کارشناس روس میکه طبق دو قرارداد سالهای حدود ۱۹۲۱و۱۹۴۰قانونا پنجاه درصد متعلق به ایران بود وما تعجب کردیم از اینکه ایران درسال۱۹۹۶هیج پافشاری روی حقش نداشت وکشورهای دیگر را بسیار خوشحال کرد در حالیکه میتوانست شکایت کند وقانون حق را به ایران میدا
ناشناس۴۹۱۶۵۷۱۵:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
صرفا برای اطلاع قراردادهای مذکور فقط مربوط به حق کشتیرانی هستند نه حق سرزمینی! هر کشوری 30 مایل دریایی از سواحل را در اختیار دارد.
حسین۴۹۰۶۵۲۱۰:۱۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
پس داستان توافق با شوروی چیه ؟؟ این کشورهای کوچک جدید برن سهمشون از شوروی بگیرن 50 درصد دریای خزر مال ماست حاضریم جونمون رو هم بدیم واسش
ناشناس۴۹۱۵۳۳۱۴:۴۱:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شما گویا کلا از حقوق بین الملل بی اطلاعی!!!
ناشناس۴۹۰۶۵۷۱۰:۲۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
امروز طرفداران دولت دستور دارند برای لوث کردن از انواع توجیهات بهره ببرند ولی زهی باطل مردم از هرچه بگذرند از تمامیت عرضی نخواهند گذشت شهید ندادیم 8 سال جنگ تا مرز های مملکت تغییر کند ان وقت یک عده فریب خورده بدون اجازه از ملت و مجلس چنین کاری بکنند و توجیه هم بکنند
ناشناس۴۹۱۵۳۷۱۴:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
میشه بفرمایید تمامیت عرضی چیه؟ و آیا ارتباطی با تمامیت ارضیق هم داره؟!!!
ناشناس۴۹۲۰۶۴۱۸:۰۱:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
تمامیت ارضی
ناشناس۴۹۰۶۷۲۱۰:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اوضاع طوری هست که هر گونه اخبار دروغ و راست در فضای مجازی جریان داره. نمونه اش همین صدا گذاری رو هوادارن پرسپولیس و توهین به هموطنان عزیز عرب زبان که جعلی بود. واقعا باید یک مقررات جامعی وضع بشه در مورد فضای مجازی اگر اقای صادقی راست گفته که ممنونش هستیم اگر هم تشویش اذهان عمومی هست و اصلا 50 درصدی وجود نداره که برخورد صورت بگیره در غیر این صورت اون چیزی که اسیب میبینه منافع کشور هست.
ناشناس۴۹۰۶۷۶۱۰:۲۵:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بر طبق قانون اساسی در چنین تفاوقاتی تنها موقعی مجاز است که اولا یکطرفه نباشد ثانیا به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس برسد ( نه نصف به اضافه یک) حل مشکل یکطرفه بودن هم بر عهده آقایان
ناشناس۴۹۰۶۸۱۱۰:۲۷:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خیلی سخت نیست دانستن واقعیت! نگاهی به کتابهای دبستان قدیم بیاندازید و نقشه ایران را نگاه کنید خواهید دید که تقریبا نصف دریای خزر همیشه جزو نقشه ایران بوده است .
محمد۴۹۰۶۹۲۱۰:۳۱:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در زمان شوروی سابق و قبل از فروپاشی استفاده از دریای خزر به سویه بین دو کشور تقسیم شده بود. حال که یک کشور تبدیل به چند کشور شده حتی اگر به همین منوال نیز حساب کنیم سهممان از این دریا 20 درصد است نه 11 درصد.
ناشناس۴۹۰۶۹۹۱۰:۳۳:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
محمود صادقی و 80 میلیون ایرانی و هزاران رزمنده و شهید که در راه حفظ تمامیت ارزی کشور جانشان را دادند میدانند شما خودتان را به آن راه زدید
ناشناس۴۹۰۸۰۲۱۱:۰۳:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
لطفا اسلاحتلبای را به شهدای ما نچسبون
ناشناس۴۹۲۱۵۱۱۸:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
صادقی از رزمنده های دفاع مقدسه
ناشناس۴۹۲۴۷۶۲۲:۴۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اصلاح طلب ها و شهدا ؟ اصلاح طلب ها تمام اثار شهدا در کتب درسی و اسم خیابان را هم تغییر دادند حالا اصلاح طلب ها طرفدار شهدا شدند ؟
ناشناس۴۹۰۷۰۵۱۰:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در زمان شوروی فقط دو کشور همجوار دریای خزر بودن ( ایران و شوروی) بنابراین منافع دو کشور در این دریا هم بصورت برابر تقسیم میشد، فکر نکنم این موضوع پیچیده ای باشه.
ناشناس۴۹۱۷۹۹۱۶:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
استدلال فوق ابکی!! خونه ای هست با دو طبقه طبقه اول ۵۰۰ متره طبقه دوم صد متر حالا میخوابم کلش رو بفروشیم مسلما سهم ۵۰۰ متریه بیشتره با اینکه بین دو نفره!
ناشناس۴۹۰۷۲۰۱۰:۳۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حکایت مثل اینست که دوشریک زمینی را 50 50 بین خودشان تقسیم کنند و بعد یکی از آنها بمیرد وراث آن شریک باید بروند سر 50 درصد پدر خودشان دعوا کنند دریای خزر دریای آزاد نیست که طول ساحل مهم باشد بر اساس منطق شما باید اروند رود را هم به عراق میدادین
ناشناس۴۹۰۷۹۸۱۱:۰۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اگر همین دریا بین ایران و آمریکا بود و 0.5 درصد به ایران می رسید همین شخص در سکوت مطلق به سر می برد
ناشناس۴۹۰۸۳۱۱۱:۱۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
لطف بفرمایید به صحبت های دیشب آقای رجب صفراف از مقامات وزارت خارجه روسیه و عضو تیم مذاکره درباره خزر مراجعه کنید خیلی واضح گفتند همه کشورهای بجا مانده از شوروی سابق از پیشنهاد 20 درصدی ایران در سال 1۹۹6 متعجب و خوشحال شدیم چراکه ایران طبق قوانین بین المللی می توانست سهم 50 درصدی خود را طلب کند و تجزیه شوروی نمیتوانست اثری در سهم ایران داشته باشد.
ناشناس۴۹۱۶۳۷۱۵:۱۴:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
تقریبا تمام مشکلات فعلی ما در زمینه معاهدات بین المللی ، از اون قصه دردناک مذاکرات هسته ای گرفته تا همین مورد دریای خزر ، در دوره اصلاحات و توسط آقای خاتمی و اون وزرا و بعد هم مجلس ششم ایجاد شده . اما الان همه سکوت کردن و خودشون رو بی اطلاع نشون میدن .
ناشناس۴۹۲۴۷۰۲۲:۴۴:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این آفای صفروف هیچگاه عضور وزارت خارجه روسیه نبوئه است و برعکس همیشه مقامات ایرانی ایشان را به همایش ها و جلسات مختلف دعوت میکنند. ایشان اصالتا تاجیک هستند و درخود روسیه صاحب اعتبار نیستند آنطوری که ادعا میکنند.
رضا۴۹۰۹۲۴۱۱:۳۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
قورباغه ول دادن و مطرح شدن مد روز شده. ترامپ با همين توئيت ها ترامپ شد. عوام الناس دنبال همين حرفها مي گردند.
ناشناس۴۹۲۰۷۳۱۸:۰۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دفاع از حقوق ایران چه ربطی به قورباغه داره
ناشناس۴۹۰۹۸۱۱۱:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
درود بر محمود صادقی
ناشناس۴۹۱۰۵۰۱۲:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به ما چه ؟
ناشناس۴۹۱۱۵۹۱۲:۴۸:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نویسنده محترم بهتراست قرارداد های 1920 و 1954 را دوباره مطالعه کند
حامد۴۹۱۲۰۵۱۳:۰۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مجلس چنین قرارداد ننگینی را هرگز تایید نخواهد کرد.
ناشناس۴۹۲۱۶۶۱۸:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نباید!! تایید کند!
ناشناس۴۹۱۲۳۹۱۳:۱۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جناب آقای مشتاقی لطفا توجه بفرمایند که عرف بین المللی در مورد دریاچه های محصور میان کشور ها جدای از آبهای ساحلی آنها که هرکدام ساحل خود را دارند ، در مورد بستر و منابع زیر بستر آن ربطی به طول ساحل یا شکل ساحل آنها ندارد. بلکه کل منابع مشاعا حق طرفین است. در مورد خزر نیز این حق مشاع طرفین تصریح و تثبیت شده بوده و با تجزیه شوروی فقط آبهای ساحلی میتواند قابل تفکیک باشد. و در صورت اصرار و احتجاج ایران بر حقوق مشاع مکتسبه تاریخی خود بر بستر و منابع زیر بستر در مجامع بین المللی قابل طرح بوده و به استناد رویه مستخرج از قانون دریاها Law of the Sea (که البته یک میثاق بین المللی جدید است ) ، ولی حقوق تثبیت شده قبلی را به رسمیت میشناسد ، ابقا و استیفای حقوق قبلی بر مبنای اصل مناصفه میان ایران از یک طرف و مجموع چهار کشور باز مانده از شوروی از طرف دیگر کماکان وجاهت حقوقی داشته و قابل پیگیری است.
سپهر۴۹۱۲۶۲۱۳:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای صادقی قصد ندارد برای دروغ هایی که می گوید پاسخگو باشد؟؟! آیا این دروغ ها تشویش اذهان عمومی نیست؟؟! کدام نهاد مسئول رسیدگی به این وضعیت است؟
ناشناس۴۹۱۳۰۲۱۳:۳۳:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
.باید جناب صادقی مو ضوعی را که مطرح کرده دقیقا بررسی و به اطلاع مردم برساند.
ناشناس۴۹۱۳۴۱۱۳:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خودمون میگیم دریای خزر در حالیکه همه میگن دریای کاسپین پس وقتی خود ما به جای اسم ایرانی و درستش یه اسم من درآوردی روش میذاریم خدا را شکر که همین سیزده درصد هم به ما میرسه
علی یانگ۴۹۱۳۵۳۱۳:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
پسر خوب مطابق اصل جانشینی در حقوق بین الملل کشورهایی که پس از تجزیه یک کشور به وجود میات ملزم به اجرای تمام تعهدات کشور تجزیه شده هست بنابراین کشور های استقلال یافته ازشوروی باید تعهدات شوروی رو اجرا کنند و سهمشون رو از شوروی بگیرن.
ناشناس۴۹۱۸۲۰۱۶:۲۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ما در طول تاریخ بیشترین ضربه رو از روسیهخوردیم
ناشناس۴۹۱۸۷۴۱۶:۴۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
یعنی خیلی سخته که تو این شرایط متن قراردادها و مذاکرات منتشر بشه؟ یا اینام محرمانه است؟ اگه محرمانه است واسه ملت محرمانه است یا واسه مجلس و نمایندگانم محرمانه است؟
علی عابدی۴۹۲۰۶۲۱۸:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به نام خدا با سلام به نظرم این آقای صادقی میل به دیده شدن دارند بهترین کار در مقابل حرفهای خلاف ایشون بایکوت خبری ایشونه الف جان اسم ایشون رو تو سایت وزینتون نیارید تشکر
hasan۴۹۲۱۵۸۱۸:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
طبق قراردادهای 1920 و 1954 دوکشور شوروی و ایران خزر را بر طبق 50 درصد تقسیم کرده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین