جای خالی این روزها را با چه کسی پر کنیم؟

صادق فرامرزی،   3970521038 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هاشمی‌رفسنجانی علنا اعتراف کرده بود تکیه بر مسائل نظامی به عنوان ضامن استقلال و امنیت ملی مزاحم توسعه‌ای خواهد شد که از بستر روابط خارجی با غرب می‌گذرد.

جای خالی این روزها را با چه کسی پر کنیم؟

«اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها هنوز محکم‌ترین اقتصادهای دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی محروم و ممنوع شدند از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، خب! نیروهای نظامی بیشترین خرج‌های کشورهای در حال جنگ را می‌بردند، پول‌های اینها آزاد شد و رفتند دنبال کارهای علمی و تولیدی، اقتصادهای علمی و دانش‌بنیان برای خود درست کردند و آسیب‌پذیر هم نیستند. این راه باز شده در ایران، شما معلم‌ها، شما مدیران، شما دلسوزان کشور و مربیان باید وارد این فضا بشوید؛ مطمئنم دوره دوم دولت آقای روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند و بسیاری از سمپاشی‌هایی که می‌شود، بسیاری از هوچی‌گری‌هایی که می‌شود برای آن است که کار به آنجا نرسد و این خطرناک است».

این عبارات را می‌توان تقریبا آخرین تحلیل و پیش‌بینی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در سیاست ایران دانست که در همان زمان نیز واکنش‌های مختلفی نسبت به آن صورت گرفت اما آنچه این بند از سخنان وی را یکی از مهم‌ترین سخنان دوران حیات آن مرحوم کرده است فارغ از تأخر زمانی، ماهیت اجمالی آن نسبت به نقشه راهی است که او در سال‌های آخر حیات سیاسی خود پیش برده است. این سخنان از یک جهت بیانگر نگاه وی به مساله راه صحیح توسعه و از سوی دیگر مصداق پیش‌برنده آن در فضای سیاسی کشور است. هاشمی‌رفسنجانی علنا اعتراف کرده بود تکیه بر مسائل نظامی به عنوان ضامن استقلال و امنیت ملی مزاحم توسعه‌ای خواهد شد که از بستر روابط خارجی با غرب می‌گذرد و او مصداق جریانی که این توسعه را نمایندگی می‌کند، جریان حاکم بر دولت حسن روحانی‌ای می‌دانست که آن زمان دوره اول ریاست‌جمهوری خود را تجربه می‌کرده است.

نسبت پدر و فرزندی حاکم میان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و دولت حسن روحانی هیچ‌گاه مساله‌ای قابل خدشه و مورد تردید نبوده است، به گونه‌ای که از بدو تولد این دولت همگان شعار «اعتدال» را روکش جدیدی از «سازندگی» می‌دانستند و در این میان هم ترکیب افراد دولت و هم نحوه نگاه حاکم بر آن خود موید وجود چنین رابطه‌ای بوده است. بر مبنای آنچه گفته شد، حسن روحانی و راه او مطلقا حکایتگر راه مطلوب هاشمی‌رفسنجانی برای مدیریت ایران در مقطع کنونی محسوب می‌شود و هر آنچه از جانب او نقل شده را می‌توان در عمل روحانی جست‌وجو کرد.

با پیش‌فرض قرار دادن نقلی که از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی شد، می‌توان قضاوتی در میزان صحت آن ادعاها و نسبت آن با وضع موجود داشت. مقابل هم قرار دادن 2 مساله «توسعه» و «استقلال» به گونه‌ای که دومی نافی تحقق یافتن اولی باشد خط محوری اندیشه هاشمی و عمل روحانی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که هرچند تئوری‌پردازی این مساله تا حد زیادی از جانب سریع‌القلم در دهه‌های اخیر پیگیری شده است اما فضای سیاسی کشور آن را دارای علامت استاندارد صادر شده از جانب رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌داند و او نیز تا جایی که در توان سیاسی خود داشته است همواره به این دوگانه ورود پیدا کرده و با مصادیق مختلف از جمله سخنانش علیه حضور نظامی ایران در سوریه، توئیت جنجالی «دنیای امروز دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» و این سخنرانی سعی در جا انداختن آن داشته است. ترکیب شکل گرفته دوگانه «سرهنگ- حقوقدان»، «دولت با تفنگ- دولت بی‌تفنگ» و مواردی از این دست نیز هر چند بیشتر برای استفاده در فضای تبلیغات سیاسی از جانب دولتمردان خلق و ابداع شد اما پس‌زمینه‌ای از القای این دوگانه را با خود داشت.

روحانی که در تبلیغات انتخاباتی و با شعار «به عقب برنمی‌گردیم» سعی داشت خود را گزینه‌ای مترقی برای آینده ایران تجسم و توصیف کند اما به سرنوشت کاریکاتوری شده‌ای از دولت پدر معنوی خود یعنی دولت سازندگی محکوم شد. ایران امروز به هیچ زمان بیشتر از ایران سال‌های ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی شباهت ندارد و وضعیت اقتصادی کشور، پوچ درآمدن قرعه سرمایه‌گذاری خارجی، جهش نجومی نرخ طلا و ارز و افزایش شکاف‌های طبقاتی- اجتماعی همگی اثبات‌کننده آن شده‌ که روحانی به جای عقب (دولت سابق) ایران را به عقب‌تر (دولت هاشمی‌رفسنجانی) بازگردانده است و میان امروز با فردایی که آن مرحوم در دولت دوم روحانی نویدش را می‌داد هیچ شباهتی وجود ندارد.
روحانی که باید بازیگر اصلی بازی «تفنگ را زمین بگذار و پیشرفت کن» می‌شد، حالا خود بیش از هر زمان دیگر سعی می‌کند از حداقل اعتبار سند برجام به پشتوانه دم شیر سرهنگ‌ها دفاع کند و دست‌های خود را در هر عرصه‌ای جز عرصه‌های مورد کنایه قرار گرفته هاشمی پر از خالی می‌بیند.

هاشمی که برجام را راهگشای نجات کشور می‌دانست و توسعه را در گرو انعقاد آن و بستن با آمریکا مفروض گرفته بود، امروز اگر بود و میراث خود را می‌دید نمی‌دانست چه باید بگوید و به کدامین سو پناه برد. البته مهم‌ترین میراث هاشمی، دولت ناتوان و ناکارآمد و پیر و خسته روحانی است که حتی از جهت بی‌تحرکی با خود دولت هاشمی هم فاصله بسیار دارد!

واقعیت این روزهای ایران و متوسل شدن روحانی به عنوان مصداق پیش‌برنده الگوی هاشمی برای توسعه به ادبیات کسانی که هاشمی بارها آنها را مورد هجمه قرار داده بود، حس دوگانه‌ای برای جامعه برمی‌انگیزد و جامعه ایران نمی‌داند جای هاشمی را در این روزها خالی کند یا خیر! آیا بهتر این بود که او رفت و این روزهای کشور و تحقق برعکس همه پیش‌بینی‌های خود را ندید یا بهتر آن بود که زنده می‌ماند و خود به تماشای سرابی که تشنگان را به آن راهنمایی کرده بود، می‌نشست؟ هاشمی با همه کارنامه مثبت و منفی خود مانند تمام سیاستمداران مورد قضاوت تاریخ قرار خواهد گرفت اما شکی نیست اگر کسی در مرداد 95 و پس از سخنرانی معروف وی در نوید «ایرانی بهتر با روحانی» به پیش‌بینی آنچه در مرداد97 رخ داده می‌پرداخت، قطعا مورد غضب وی واقع می‌شد و احتمالا جزو همان کسانی لقب می‌گرفت که از نظر او به «سمپاشی» علیه راه پیروزمندانه‌ای که این دولت در حال طی کردن است، مشغول شده‌اند. این روزهای کشور فاصله‌ای میان افق دید تفکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی با واقعیت‌هایی است که او سعی در نادیدن آن داشت، دنیای پس از هاشمی چه مطلوب او و حامیانش باشد و چه نباشد، دنیای گفتمان‌ها نبود، دنیای قلدرمآبی آمریکا به بازیگری ترامپ بود.

*وطن امروز

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۸۷۰۴۰۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خستگان وبریده شدهای انقلاب برای مردم اشکار شدند قطار انقلاب با پشتوانه عظیم مردمی در حرکت است وهر که خسته است پیاده شودچه حقوق دان چه سرهنگ موجی که امام دراین اقیانوس مردمی براه اندخت میرود تاسونامی بر پیکره استکبارواذناب شان باشد
تکراری پشیمان۴۸۸۷۶۷۰۹:۴۳:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
آقای هاشمی پاسخ نابودی من و خانواده ام را با معرفی و حمایت از روحانی چگونه میدهید؟
ناشناس۴۸۹۰۲۹۱۱:۴۲:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
منفی چرا؟ متاسفم که اینقدر فراموشکار و احساسی رای میدهیم
ناشناس۴۸۹۳۰۷۱۳:۰۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
علم و تکنولوژی خیلی خیلی خیلی پیشرفت کرده بدینوسیله معروض میدارد “رباتها“ احساس ندارند!
ناشناس۴۸۸۷۹۶۰۹:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
چه ربطي داشت ؟
ناشناس۴۸۸۸۵۷۱۰:۳۰:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کسی از انقلاب خسته نشده است. انقلاب مال مردم است. مردم از فساد اختلاس و مدیریت بسته و نا کارامد عده ای آقازاده و شرکا بیزارند
ناشناس۴۸۹۰۲۴۱۱:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
طلبکاران دیروز، امروز و هر روز یادشان رفته که ایران فرصت تاریخی اوباما را از دست داد تا امروز گرفتار ترامپ شود... سخنان آقای هاشمی در ظرف زمانی خود دقیق و هوشمندانه بود...
ناشناس۴۸۸۷۱۶۰۹:۲۷:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تز ایشون اشتباه بوده، اولا ایران تحت تهدید قدرتهای منطقه ای و بزرگ جهانی بوده و هست و خواهد بود، توسعه نظامی از نان شب هم واجبتره، دوما کی گفته توسعه توان دفاعی مانع پیشرفت علمی و صنعتی هست؟ اتفاقا همون آلمان و ژاپن برترینهای تکنولوژی نظامی رو در اختیار دارن و میسازن، سوما صنایع دفاعی اگر با مدیریت صحیح و غیر رانتی و فسادی در بدنه کشور ترکیب شود خودش بزرگترین عامل ایجاد علم، صنعت، سرمایه، و رفع بیکاری و مشکلات میتونست باشه. اشکال در همین مدیریتهای غیر تخصصی، رانتی، فامیل و آقاراده سالاری، انواع فسادهای سیستمی و غیر سیستمی هست. فرضا امروز ایران هم بگه باشه دیگه توسعه نظامی نمیدیم، فردا همین امارات و عربستان و غیره رو اونقدر تجهیز و تحریک میکنن که به اونا هم باس باج بدیم و برجام با اونا هم امضا کنیم. فردا اونوقت افغانستان و کردستان عراق و آذربایجان و غیره از یکطرف و تکفیریهای بدتر از آمریکا و اسراعیل از طرف دیگر خرخرمونو میبرن. فکر میکنین تو دنیا اونوقت کی از ایران دفاع میکنه؟؟؟؟ یه خورده امنیت داشتن از یادتون برده هشت سال دفاع مقدسی که سیم خاردار هم بهمون نمیدادن!!!!
ناشناس۴۸۸۹۱۰۱۰:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
موافقم ، پیشرفت صنایع دفاعی مغایرتی با پیشرفت در سایر امور ندارد . به تاریخچه پیشرفت تکنولوژی در آمریکا نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که مبانی اکثر پیشرفتهای تکنولوژیکی آمریکا در ارتش آمریکا بوده است و بعد به سایر بخشها تسری پیدا کرده است .
ناشناس۴۸۸۷۱۹۰۹:۲۸:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خدایش بیامرزاد که نیک اندیش بود
اردکانی۴۸۸۸۹۲۱۰:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خدایش بیامرزاد که سیف و نوبخت و جهانگیری و... محصولات دولت او هستند که مجددا الان به منصوب شدند و گل و بلبل درست کردند!!!!
ناشناس۴۸۹۲۸۲۱۳:۰۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
واقعا متاسفم که شرایط زمانی را نمیسنجی
ناشناس۴۸۹۱۷۱۱۲:۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
زحمات و دلسوزی ایشان قابل تردید نیست، ولی ایشان در موارد مورد اشاره در متن از خط انقلاب و اسلام فاصله گرفتن و به میزان همین فاصله هم متاسفانه جریان فکری ایشون لطمات جبران ناپذیری به کشور زدند که اکنون نیز همه با ان دست و پنجه نرم میکنند.
ناشناس۴۸۸۷۲۱۰۹:۳۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
وطن امروز برا خودش تفسیر بی خودی انجام داده . همه می دونن شرایط امروز کشور فقط به خاطر حضور روحانی نیست. چقدر دزدی و اختلاس شده تو مملکت .در واقع هیچ دستگاهی کارشو خوب انجام نداده . هیچ دستگاهی
ناشناس۴۸۹۱۲۵۱۲:۰۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بزرگنمایی از هاشمی که عامل اصلی چهل سال چینش مدیریتی کشور بود دردی دوا نمیکنمد
ناشناس۴۸۸۷۲۳۰۹:۳۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سهم ایران از این دنیای قلدر مآبانه آیا چیزی جز هزینه های سرسام اور جنگ های نیابتی بر دوش ایران، بود؟ چرا فقط آمریکا را مقصر میدانید؟ درون کشورایران و مشکلات بوجود آمده و زخم سر باز شده، نتیجه عملکرد نظام تصمیم گیری در دهه های اخیر بوده که باعث شده این زخم دیگر پنهان نباشد و اکنون با اضافه شدن مشکلات خارجی، شدت سرایت این زخم به بدنه ها و لایه های حکومتی بیشتر و با سرعت تر صورت بگیرد.
ناشناس۴۸۸۷۳۹۰۹:۳۶:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تحلیل ها در خصوص کسی که در قید حیات نیست ، مصداق بارز بی اضافی است . چه بسا اگر مرحوم رفسنجانی زنده بود ، وضعیت دولت روحانی خیلی بهتر از حالت فعلی می بود . الان بر همه محرز است که موفقیتهای نسبی روحانی در دولت قبل ، ناشی از حضور مرحوم هاشمی بوده وگرنه ، واقعا روحانی به عنوان نفر دوم نظام در مدیریت کشور بسیار ضعیف عمل نموده است .
ناشناس۴۸۸۷۴۳۰۹:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ما نگران نیستیم پاسخ این سوال نیستیم چون شما برای ناکارامدیتون بهانه ای پیدا و یا تولید می کنید هاشمی نبود یکی دیگه
ناشناس۴۸۸۷۸۸۰۹:۵۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
متاسفانه هاشمی هم ما و هم خودش را با حمایت از حسن نابود کرد
مهراد۴۸۸۷۹۲۰۹:۵۶:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سلام دوستان من به شخصه دیگر با توصیه هیچ شخص و سلبریتی به کسی رای نمیدهم
ناشناس۴۸۹۲۳۳۱۲:۴۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سلام دوست من کسی که عقل وفهم سگ وگربه بازهایی مثل سلبریتی ها را بر شعور خودش ترجیح دهد نه خود بلکه جامعه ای را مثل الان ایران به گل خواهد نشاند
ناشناس۴۸۸۸۲۶۱۰:۱۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
با تمام کاستی های دولت روحانی به نظرتون این دولت شکست خورده است؟ اگر راهی که هاشمی بهش معتقد بود رو نمیرفتیم باید از چه کسی پیروی میکردیم؟ برخی یک جوری میگن چرا به روحانی رای دادید یا ازش حمایت کردید انگار سایر کاندیداها نلسون ماندلا و گاندی بودن. با اینکه مثل خیلی از مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستم ولی صد بار دیگه هم به 92 یا 96 برگردیم باز هم به روحانی رای میدم
ناشناس۴۸۸۸۲۷۱۰:۱۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
جنگ مخربه وبدون نتيجه اين چهل سال رو اگر روي توليدات علمي صنعتي كشاورزي وبقيه غيراز نظامي سرمايه گذاري كرده بوديم الان ايران بهشت روي زمين بود وانقلاب رو هم صادر كرده بوديم شما چه كرديد روي موشك وهسته اي سرمايه گذاري كرديد الان نميشه توسعه دهيدو بقيه را هم بتون ريختين
حامد۴۸۸۸۲۸۱۰:۱۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تیم مرحوم هاشمی در کجا حضور ندارند !؟
رضایی۴۸۸۸۳۲۱۰:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
هاشمی ستون خیمه نظام بود , کسی که سکاندار کنترل و مدیریت 8 سال جنگ بود , مشکلات کشور ریشه ای است عدم احساس مسئولیت مردم , نه به روحانی مربوط می شود نه به خاتمی و نه به احمئدی نژاد و دیگران , کشوری که با نفت اقتصادش بچرخد و مصرف کننده باشد و 15 درصد کارمفید داشته باشد و تمام مایحتاج زندگی مردمش وارداتی باشد آخرش می شود همین و بس و شرم کنید و از خدا بترسید و اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید , هاشمی علی رغم اینکه خطاهایی داشت اما بی نظیر بود
ناشناس۴۹۸۸۵۲۲۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مردم احساس مسئولیت نمیکنند؟!!!
علی کریمی۴۸۸۸۴۱۱۰:۲۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
جناب آقای صادق فرامرزی 1 - در این دنیای ، به اعتقاد شما ، قلدرمآبی آمریکا به بازیگری ترامپ آیا آلمان و ژاپن مقهور قلدرمآبی آمریکا هستند؟ کره شمالی چطور؟ 2 - مقایسه دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با دوران ریاست جمهوری روحانی به دلیل شرایط کاملا متفاوت دو دوره عوام فریبانه است. 3 - دنیای امروز دوران اعتماد و اعتقاد به " میزان رای ملت است " که یکی از شعار های معمار انقلاب اسلامی ایران بود ، که هم هاشمی رفسنجانی به آن اعتماد و اعتقاد داشت و هم روحانی دارد.
محسن۴۸۸۸۴۴۱۰:۲۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
او مرد تکرار نشدنی تاریخ ایران است
ناشناس۴۸۹۰۴۰۱۱:۴۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
مرده پرست نیستم
مسعود۴۸۹۱۵۶۱۲:۱۵:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
نگران نباش تا ما مردم خوش خیال و فریب خور هستیم امثال هاشمی هم هستند
ناشناس۴۸۸۸۴۷۱۰:۲۴:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
یک اصطلاح در علم سیاست داریم بنام will power یعنی اگر زور نظامی داشته باشی می توانی خواسته ات و اقتصاد را پیش ببری. الان هم دقیقا ترامپ همین نقطه را نشانه گرفته یعنی به ایران می گوید قدرت نظامی ات را تحویل بده ( برنامه موشکی ، هسته ایی ، و حزب الله و انصارالله) و با ما رابطه داشته باش. البته آمریکا به هیچ کس وفا نکرده و نخواهد کرد حتی به نزدیکترین متحدینش مثل شاه ایران یا صدام و قذافی.
علی 671۴۸۸۸۸۱۱۰:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
وقتی حرف از روی غرور و تکبر بیان شود همین می شود .ایشان معلوم است ضم سیاسی قوی داشته که نتیجه اشن همین بد بختی های امروز است که ما گرفتارش شده ایم .همین اختلاس ها و دزدی ها .
مثبت نگر۴۸۸۹۳۶۱۱:۰۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
فقط تاریخ قضاوت خواهد کرد
کمال۴۸۸۹۴۹۱۱:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اتفاقا آلمان و ژاپن بر خلاف سخنان مرحوم هاشمی نیروی نظامی پرخرجی هم دارند اما نکته در اینجاست که در ادبیات ژاپن کلمه اختلاس وجود ندارد در ادبیات آلمان هم رانت وجود ندارد مسئولان کشورهای ژاپن و آلمان چون امین و مورد اعتماد ملتشان هستند همیشه موفق اند ...به سیر بازسازی ژاپن و المان نگاه کنید صدها بار بدتر از کشور ما از جنگ آسیب دیدند .نه دولتی نه نظامی ونه حکومت واحدی همه نابود شده بود اما ژاپن و المان امروز به جایی رسیده اند که بزرگترین و با کیفیت ترین برندهای دنیا را در اختیار دارند از نظم و انظباط بسیار شدید در زندگی روزانه مردم المان همه اطلاع داریم . از عشق وعلاقه شدید ژاپنی ها به کار هم خبر داریم اما چرا کشور ما اینگونه نیست ؟؟؟ جواب؟ چون بدون تعارف در کشور ما مردم به مسئولان اعتماد ندارندو برای تلافی دست به واکنشهای منفی میزنند .به خبرهای اختلاسات و رانتها وبخور بخورها نگاه کنید اکنون روزی نیست که از جایی خبر یک اختلاس و فساد اقتصادی درز نکند و جالب اینجاست که هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد انگار مردم به اخبار اختلاس عادت کرده اند !! و جالبتر اینکه با وجود ارقام وحشتناک دزدیها واختلاسها وفسادها اما هیچ مشکلی در کشور دیده نمیشود !!! یا اخبار اختلاسها دروغ است و یا اینکه در وحشتناک ترین حالت سیستم اقتصادی کشور اقتصاد اختلاسی است !!!!!
حمید۴۸۸۹۷۷۱۱:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
وضع امروز نتیجه سخرانی ها و روشهای رییس جمهور شدن معجزه هزاره سوم شماست ..این.شرایط یه دفعه خلق نشده ...کاش هاشمی اون دوره رییس جمهور شده بود و تاریخ انقلاب احمدی نژاد را تجربه نمیگرد ....
حسام۴۸۸۹۸۸۱۱:۲۶:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
مقایسه وضعیت کشورهایی چون اتحاد جماهیر شوروی و کره شمالی و باقی کشورهایی که بر اساس تقویت قوای نظامی و ارجحیت این موضوع بر توان اقتصادی و روابط حسنه با بقیه دنیا حکومت کردند و میکنند با کشورهایی که روابط اقتصادی و پیشرفت در این زمینه رو در اولویت قراردادند کاملا نشون میده که مرحوم هاشمی راست میگفت یا کسانی که روزنامه جوان پیرو اونهاست.
خیلی مثبت نگر۴۸۹۱۷۷۱۲:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
الف چه عجب شما هم با کلاس شدی از بالاشهریها و تکرارکننده ها مطلب میزنی مشکل مردم حل شده توسط دولت مورد حمایتش دیگه
ناشناس۴۸۹۴۰۲۱۳:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
امروز در کشور جای یک امیر کبیر خالی است
ناشناس۵۰۲۹۷۷۰۳:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۹
عوضش تا دلت بخواد مدعی امیرکبیر بودن وجود دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین