در برنامه نگاه یک؛ نهاوندیان: دولت حتما اقتصاد را مدیریت می‌کند/ بازار ارز به سمت تعادل حرکت می کند/نقدینگی در چهار سال گذشته دو برابر شد

گروه اقتصادی الف،   3970521021 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه با اجرای بسته جدید ارزی ،بازار ارز به سمت تعادل در حرکت است، گفت: دولت حتما اقتصاد را مدیریت می کند و متناسب با شرایط باید تصمیم بهنگام گرفت در عین حالی که باید جهت گیری در اقتصاد را حفظ کرد باید متناسب با شرایط تصمیمات را تغییر داد و به روز کرد.

نهاوندیان: دولت حتما اقتصاد را مدیریت می‌کند/ بازار ارز به سمت تعادل حرکت می کند/نقدینگی در چهار سال گذشته دو برابر شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور در برنامه نگاه یک، در خصوص گفته‌هایی مبنی بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت گفت: هماهنگی سطوح مختلفی همچون هماهنگی در هدف، ایده و تحلیل ، تصمیم گیری ، اجرا و عمل است؛ مهم اینست در دولت هماهنگی در تصمیم گیری و اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد:در دولت یازدهم دوبار در هفته ستاد اقتصادی در ریاست جمهوری برگزار می شد و جمع بندی این تصمیمات برای اجرا به نهادهای ذیربط ارجاع می شد در دولت دوازدهم علاوه بر آن معاونین 3 دستگاه کلان اقتصادی هم جلسه داشتند و مسائل به ستاد اقتصادی می رود.

نهاوندیان تصریح کرد:حرکت کشور در حوزه اقتصاد مرتبا به سمت انسجام و هماهنگی بیشتر بوده و انتظار می رود بخشی از ناهماهنگی های ساختاری با این هماهنگی در تصمیم گیری از بین برود. ما همواره در طول زمان ناهماهنگی هایی در ساختار تصمیم گیری داشته ایم و برخی اطلاعات در دستگاه های مختلف اعلام می شود با هم مغایرت دارد.

این مقام مسئول گفت:یک سری اصلاحات در قوانین و تقسیم کار ها در امر اقتصاد لازم داریم تا برآیند آن احساس امنیت فعال اقتصادی و برنده شدن در صحنه بین الملل باشد. وقتی به جای کلی گویی روی مسئله تمرکز شود به نتیجه می رسیم به طور مثال موضوع سیاست ارزی زمانی که در شورای عالی که سه قوه حضور داشتند مطرح شد اجماعی روی مفاهیم محوری آن صورت گرفت.در فضای تعاملی همه ظرفیت های نظام را برای توسعه بهتر به کار گرفته می شود.

نهاوندیان تاکید کرد: اولویت یک در دولت، اقتصاد است و رئیس جمهور هم بیش از هر زمان دیگری در این امر اهتمام دارند و طبعا تقسیم کار صورت می گیرد اما هماهنگی های نهایی توسط رئیس جمهور صورت می گیرد و نباید دنبال شخص خاصی بود که در این مورد تصمیم گیرنده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات دیگری در کابینه دولت شاهد خواهیم بود، گفت: آنچه از رئیس جمهور در 5 سال دیده ام، اینست که در مسائل جدی کشور تعارف ندارند اگر به این نتیجه برسند فرد دیگری بهتر کار می کند در جایگاهی قطعا درنگ نمی کند. در مورد تغییر دیگر در کابینه دولت باید از خود آقای رئیس جمهور پرسید.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان گزینه اصلی وزارت کار مطرح هستید؟ گفت: خیر این مطلب  صحت ندارد.

وی در خصوص اینکه طیب نیا مجدد به دولت باز می گردد ؟ پاسخ داد: بنده  اطلاعی در این خصوص  ندارم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص عوامل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: اتفاقات اخیر که در اقتصاد ما افتاده باعث ناراحتی است که فشار بر اقشار کم درآمد هم دارد و باید به طور جدی به آن پرداخت. در این شرایط از طبیب توقع اینست که مشکل را  ریشه یابی کند. اقتصاد محل تجلی مشکلات جامعه است اما لزوما علت مشکلات کنونی، اقتصادی نیست، در برهه های زمانی مختلف برخی وقایعی اتفاق افتاده  چه سیاسی و چه اجتماعی که آثار خود را در شاخص های اقتصادی نشان داده است.

این مقام مسئول گفت: در طول 4 سال فعالیت دولت یازدهم، نرخ متوسط تولید ملی 2 برابر 30 ساله بوده و اقتصاد تحرک بیشتر  داشت ؛ تورم از بالای 40 به زیر 10 درصد رسید بیکاری کاهش یافت میزان تولید شغل از میزان ورودی بازار کار بیشتر شد اما عوامل غیر اقتصادی ،دورنما را نسبت به آینده را منفی کرد و سبب شد به جای اینکه تقاضا فقط مصرفی باشد ،تقاضا برای حفظ ارزش اندوخته ایجاد شود و  انتظار تورمی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه تقاضای اضافی سبب می شود عرضه از تقاضا کم بیاورد و قیمت بالا رود؛ گفت: عواملی همچون  روابط خارجی، عوامل روانی و عوامل اقتصادی در این ایجاد تقاضای اضافه دخیل هستند.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که در بروز مشکلات اخیر کدام عوامل دخیل بودند؟ گفت:اعتبار پول ملی به بانک مرکزی است اگر بانک مرکزی را نامعتبر جلوه دهیم همانطور که اخیرا برخی افراد ، اعتراض مردم به پدیده موسسات غیر مجاز را به بانک مرکزی ربط دادند و باعث سوء ظن و کاهش اعتماد به سیستم بانکی شد ، حاصل این می شود که مردم نگران  سپرده های بانکی خود می شوند و خروج آن از بانک ها تلاطماتی در سایر بازار ها ایجاد می کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: کارکرد ارز وسیله مبادلات خارجی است اما اگر مردم برای حفظ ارزش نقدینگی به ارز پناه بیاورند،هیچ اقتصادی نمی تواند از پس این تقاضای اضافی بربیاید. اکنون تراز ارزی کشور مثبت و مجموع درامد ارزی کشور از مجموع مصارف ارزی بیشتر است اما اگر تقاضای ارزی غیر تجاری ایجاد شود تعادل به هم می خورد.همه فعالان اقتصادی و مردم با تصویری که از آینده دارند تعادل اقتصادی ایجاد می کنند.

وی در پاسخ به اینکه دولت برای ثبات بخشیدن به این بازارها چه برنامه ای دارد؟ گفت: دولت حتما اقتصاد را مدیریت می کند و متناسب با شرایط باید تصمیم بهنگام گرفت در عین حالی که باید جهت گیری در اقتصاد را حفظ کرد باید متناسب با شرایط تصمیمات را تغییر داد و به روز کرد. عمده اولویت اینست که این اطمینان را ایجاد کنیم که در کالاهای اساسی افزایش قیمت صورت نمی گیرد و این امر با اختصاص ارز دولتی و کنترل آن از مبدا تا مقصد انجام می گیرد. در این راستا وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت موظف شده اند از لحظه ای که ارز رسمی در اختیار واردکننده قرار می گیرد نظارت دقیق داشته باشند تا طبق مقررات عمل شود.

نهاوندیان ادامه داد: البته گزینه بهتر اینست که قیمت با عرضه و تقاضا تعیین شود تا رانتی ایجاد نشود اما در این شرایط  اگر به اینصورت اجرا شود حتی تا 50 درصد هم افزایش قیمت ایجاد می شود. تا زمانی که فکری به حال درآمد مردم نشود نمی توان از این روش استفاده کرد. جهت گیری ما  اینست که از دوره التهاب گذر کنیم و به ثبات برسیم.

وی در خصوص اقدامات برای جلوگیری از صادرات مجدد محصولات وارداتی گفت:وقتی کانال توزیع را مرحله به مرحله نظارت می کنید به طور تئوری امکان تخلف هست اما میزان نشتی خیلی کم است.اگر صادرات به صورت رسمی صورت  گیرد امکان تخلف نیست اما به طور غیر رسمی ممکن است اما تخلف به اندازه ای نیست که نگران کننده باشد. صادرات قاچاق محموله هایی مثل گندم بسیار دشوار است و قاچاق در مورد کالاهایی با حجم کم و ارزش بالا صورت می گیرد.

نهاوندیان تاکید کرد:در مورد کالاهایی اساسی با عزمی که در دولت بر نظارت دقیق صورت گرفته ، احتمال وقوع این تخلف کمتر است در بخش سایر کالاها که امکان افزایش قیمت هست باید دقت بیشتری شود.در برخی خدمات همچون بلیت هواپیما که قیمت ارز بالاتر می رود به طور حتم افزایش قیمت صورت می گیرد اما افزایش نرخ ارز نکته مثبتی هم دارد به طور مثال بالا رفتن نرخ ارز سبب افزایش صادرات و کاهش واردات می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: متاسفانه با این التهابات ایجاد شد از دستاورد بزرگ کاهش تورم در دولت یازدهم قدری فاصله گرفتیم اینکه چقدر فاصله گرفتیم به عملکرد یکایک ما بستگی دارد.هر جا ملت متحد عمل کنند غوغا کرده اند . اگر هر فرد بگوید من نمی خواهم به تورم کمک کنم موفق می شویم اما اگر همه تقاضای خرید در چنین شرایطی داشته باشند حتما تورم بالا می رود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور  ادامه داد: همه نهادهای حکومتی در مجموع همچون مردم تاثیر گذار نیستند.دولت باید اطلاعات درست و علامت های قابل اعتماد به مردم ارائه  بدهد.در این شرایط با وجود این همه رسانه و فضای مجازی ، امکان خبر نادرست وجود دارد و مهمترین راهکار اعلام به هنگام خبر درست است.

وی در خصوص خبر سرنوشت نامعلوم 9 میلیارد دلار گفت: تمامی حساب های تخصیص ارز دولتی در بانک مرکزی موجود  و میزان ثبت سفارش ها نیز در گمرک مشخص است و هر تفاوتی در این ارقام دیده شود مسئول آن مشخص است.هر خبری که شنیدیم باید بپرسیم منبع چیست و سند آن کجاست باید این امر در مسائل اجتماعی رعایت شود و هر کسی در حوزه تخصصی خودش اظهار نظر کند.

نهاوندیان در خصوص بسته جدید ارزی گفت: با ورود ارز صادرکنندگان به بازار ثانویه، سیر معقول کاهش قیمت ارز را شاهد بودیم اما اطلاع رسانی در این مورد باید دقیق باشد و به اخبار فضای مجازی در خصوص نرخ ارز برای معاملات محدود استناد نشود. با فعالیت مجدد صرافی ها ، دیگر نرخ ارز کوچه پس کوچه ای نباید وجود داشته باشد .صرافی ها متعهد شده اند برای انواع خدمات  مورد نیاز مردم، ارز تامین کنند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه نقدینگی کشور از سال 58 تا سال 92؛ 230 برابر شد؛ اضافه کرد: در بازار سکه ، طلا اکنون فروشنده ها بیش از خریداران هستند و پیش بینی های کارشناسان روند نزولی قیمت ها را در چند روز آینده نشان می دهد و نرخ ارز در بازار کاهش می یابد؛ نقدینگی از سال 84 تا 88 ؛ دو و نیم از 88 تا 92؛ 2.7 و از 92 تا 96 دو برابر شده است. افزایش نقدینگی در ابتدا به دلیل بدهی دولت به بانک مرکزی بود اما این بدهی در چهار سال گذشته کاهش یافت اما بدهی بانکها به بانک مرکزی و بی انضباطی مالی به دلیل وجود مؤسسات مالی غیرمجاز نقدینگی را در کشور افزایش داد.

این مقام مسئول گفت: نرخی که در صرافی معامله می شود با نرخ سامانه نیما ، یک تا دو درصد تفاوت دارد و  ظرف چند روز آینده با  روند معقولی به سمت  تعادل بازار حرکت می کنیم. نرخ ارز در فاصله دولت اول تا سوم،  1.9 برابر، دولت سوم تا پنجم 4.7 برابر ، دولت پنجم و ششم  3.9 برابر و دولت هشتم تا نهم 1.9 برابر و دولت نهم تا دهم 3.5 برابر شد.

وی افزود: نرخ ارز در دولت یازدهم و تا 4 ماه گذشته و قبل از این التهابات تنها 1.2 برابر شده و با احتساب این التهابات اکنون 2.5 برابر شده است. اقتصاد ما فراز و نشیب های سخت تر از این را هم از سر گذرانده است در این شرایط باید روحیه واقع بینی امیدوارانه داشته باشیم و با اتحاد ملت حتما از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۸۵۰۹۰۵:۴۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
چطوری دولت حتما بازار ارز رو مدیریت میکنه؟ بافقیر کردن مردم ؟ علی برکت الله.
ناشناس۴۸۸۸۷۰۱۰:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
لطفا تا دیر نشده تیم اقتصا ی را به خاطر تحمیل این همه خسارات به کشور و نظام و مردم سریعا بازداشت و محاکمه نمایید
ناشناس۴۸۹۰۰۱۱۱:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اگر این کار صورت گیرد برای مدتها جلوی کاهش ارزش ریال گرفته خواهد شد و نتیجه این که دیگه مردم خواستار سکه و دلار نمی شوند و بازار به ثبات می رسد
ناشناس۴۸۸۹۵۶۱۱:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
وقتی دولت ها برابر هر ریال درامد 4 ریال خرج میکنند و مردم باید تفاوت ان را پرداخت کنند نتیجه این میشه که میبینید هر وقت توانستید جلوی مخارج دولت ها را بگیرید شاید فرجی شود در غیر ان این راه ادامه خواهد داشت و شدید تر هم خواهد شد
ناشناس۴۸۹۳۲۹۱۳:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
در اینکه دولت روحانی و کارگزاران و.. کارایی ندارن شکی ندارم ولی حافظه ها ضعیفه در دولت احمدی نژاد نقدذینگی از 65 هزار میلیارد تومن به 750 هزار میلیارد تومن رسید بیش از ده برابر شد حالا در این دوولت دوبرابر شده همه دادشون درامده! خب شما چطور از ده برابر شدنش ناراحت نمیشی از دو برابر شدنش ناراحتی؟ این واقعا جنجال سازی نیست؟ نقئینگی با این وضعیت در هر دولتی بالا واهد رفت دلار قطعا بالا میره و هزار مشکل خواهیم داشت تا حالا من دولت کارامد هم ندیده ام اون دولت اصلاحات یه کورسویی کرد ولی نه فایده نداشت چیزی نبود
ناشناس۴۹۱۷۴۷۱۵:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این دو برابری که میگی توی یه سال اتفاق افتاده نه هشت سال !!!!
ناشناس۴۸۹۳۳۵۱۳:۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
البته اگر دقت کرده باشید هم روحانی و هم تیم دولت صحبتی از *کاهش * نرخ ارزها را نمی گویند و همه از کلمه *متعادل * استفاده می کنند و این یعنی ممکن است که ارز گران هم بشود معنای * متعادل *کاهش نیست وگرنه از لغت کاهش استفاده می کردند و مردم را فریب می دهند . هرگاه روحانی وعده* کاهش* قیمت ارز را داد بدانید ارز کاهش قیمت پیدا میکند و وگرنه وقتی می گویند قیمت ارز *متعادل* می شود یعنی گرانتر خواهد شد اینها سیگنال هاییست که سالها به بازار می دهند و دولتی ها از همین روش حد اکثر استفاده را برده اند.
ناشناس۴۸۹۶۱۲۱۵:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
روحانی خودش اعتراف کرد که ارز امد زیر 3 تومن ما ترسیدیم و ...یعنی خود دولت نمیذاره ریال ارزش پیدا کنه چون درامد خودش کم میشه ارزش دلار زیر 2 هزار تومنه
جلالی قمی۴۸۸۵۱۴۰۵:۵۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دولتی که برای پیروزی در انتخابات نرخ دلار را به صورت مصنوعی مهار کرده بوده است باید مورد محاکمه واقع شوند
ناشناس۴۸۸۹۷۹۱۱:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
به هیچ عنوان مصنوعی نبود اینها چون زمان احمدی نژاد دیدند این طرح کارایی داره به مدت 3 سال ارز سه برابر شد آنها این طرح را در مدت 3 هفته برنامه ریزی کردند البته آن دوره به خاطر مسکن مهر -یارانه-جاده سازی -افزایش حقوق تا 30 درصد بود (البته با 6 قطنامه) ولی این دوره با اختلاس و برجام. البته نرخ دلار باید زیر 1500 تومان باشد.
استاد اقتصاد سياسى۴۸۸۵۱۸۰۶:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
توضيح خوبى براى عوام بود!
ناشناس۴۸۸۵۳۳۰۶:۵۱:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
آره تعادل. رالی حقوق بگیریم و دلاری خرج کنیم یعنی تعادل ! دلار 10400 تو بازار . معلومه که عین خیالتون نیست . واسه اینکه حقوقتون به دلاره
عبدی۴۸۸۵۶۳۰۷:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اصلا به این تیم اقتضایی و نه اقتصادی اصلا نباید اجازه اظهار نظر دهند اینان شده اند چوپانان دروغگو قبلل چوپان دروغگو داشتیم حالا در کتاب های درسی باید درس هایی از چوپانان دروغگو را جایگزین کرد تحت عنوان درس هایی که باید از چوپانان دروغگو نیاموخت
ناشناس۴۸۸۵۶۹۰۷:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
منظور از تعادل چیست ؟ تعادل به معنی برگشت قیمت به سال 96 نیست بلکه ثبات قیمت در برابر نوسانات قیمت است چون اگر گرانی باسد ولی نوسانات نباشد مردم اعتزاض می کنند
ناشناس۴۸۸۵۷۴۰۷:۴۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این طور که ایشان می فرماید منتظر 4 برابر شدن ارز، باید باشیم آیا کسی نیست جلوی این اشتباه دولت ها رابگیرد آیا این سیکل معیوب کاهش ارزش ریال همین طور باید ادامه یابد؟ کدام یک از همسایگان ما گرفتار این بیماری هستند؟ شما که میگی کاهش ارزش ریال برای صادرات خوبه پس آلمان و ژاپن و چین باید صدها برابر ما باید ارزش پول شان را کم کنند در همین چین 30 سال است که هر دلار 6 تا 7 یوآن می باشد *این حرف ها یعنی تخریب اقتصاد *
احد۴۸۸۶۰۷۰۸:۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
شک ندارم که دولت مدریرییییییییییییییت میکنه اوضاع بازار نشون میده که همه چی تحت کنترل هست !کنترل کی معلوم نیست
ناشناس۴۸۸۶۰۸۰۸:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
با فرمایشات فوق دیگر مسئله تورم و بی ارزشی پول فاصله طبقاتی و رکود و00000 شکر خدا حل و ملت در کمال رفاه اسایش و ارامش به زندگی می پردازند.
ناشناس۴۸۸۶۱۳۰۸:۳۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کجا سیر نزولی ارز را شاهد بودی ما که سیر صعودی انرا دیده ایم. بدتر هم خواهد شد چون مشکل جای دیگر است
ناشناس۴۸۸۶۱۴۰۸:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خسته نباشید!
ناشناس۴۸۸۶۲۰۰۸:۳۶:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این که عده با وضع مناسب و درامد خوب ، رفاه فراوان ، شکم های سیر و امکانات بی شمار دائم برای اقشار کم درامد متاسف می شوند و ناراحت می شوند واقعا باعث افتخار و تشکر است ، اقا به خدا شرمنده ایم .....
ناشناس۴۸۸۶۴۴۰۸:۵۳:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بله شکی نیست البته اقتصاد ژن خوبها را!
ناشناس۴۸۸۸۴۶۱۰:۲۴:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
احسنت
کوروش۴۸۸۶۴۶۰۸:۵۴:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دولت ب هیچ عنوان قصد مدیریت اقتصادو نداره و من نگران اقدامات رییس جمهور بعدی هستم چون صد در صد ایشون هم میخواد دلارو 3 برابر کنه یعنی هر دلار میشه 31000 - 32000 تومان.ازر همین الان باید بزنیم تو سر خودمون
ناشناس۴۸۸۶۹۳۰۹:۱۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
پس نتیجه می گیریم طبق معمول مقصر اصلی گرانی، افزایش تورم و ... مردم مظلوم هستند. مجری محترم سوال نکرد که چرا دولت قیمت دلار مصوب مجلس را به چهار هزار و دویست تومن و اکنون به حدود ده هزار تومن رساند و ...
ناشناس۴۸۸۷۲۸۰۹:۳۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کدام کشور به خاطر صادرات، ارزش پول آن هر 8 سال 300 درصد کاهش یافته است؟ آلمان آمریکا ژاپن چین
ناشناس۴۸۹۳۳۷۱۳:۲۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
یک بیسوادی بزرگی بین اقتصاد خونده هامون که اکثرا هم دکتراهای اقتصاد هستند داریم که مدام میاد میگه پول باید بی اررزش بشه تا صادرات رونق پیدا کنه از این همه توری اقتصادی فقط همینو یاد گرفته میری نگاه میکنی میبینی طرف یک سالیت اینترنتی داره مشاوره چند شرکت صادراتی هم هست! برخی از اینها سواد ندارن که بفهمند بابا صادراتی ما نداریم صادرات از کالای مازاد صورت میگیره کالای با کیفیتی نداریم وقای ارز کمیره بالا همه چیز میرن باالا فقط فقر ایجاد میشه بعد درک داره که اگر کشورهای دیگه پولشون رو بی ارزش میکنن 2 درصد 5 درصد 10 درصد نه 400 درصد نه 300 درصد! یعنی ما متاسفانه اقتصا خونده خوبی هم داریم مشکل یکی دو تا نیست
ناشناس۴۹۰۱۳۷۲۳:۱۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
مثلا" خود من . حاضرم کمی صبر کنم و 2 برابر پول جنس خارجی بدهم ولی جنس ایرانی که هر روز دنبال تعمیرش باشم نخرم . اقتصاد دانان محترمی که تز می دهند با افزایش نرخ ارز تولید و صادرات افزایش می یابد نمی دانند که دیگر ازدواج زیادی صورت نمی گیرد که مردم بخواهند خرید کنند . عده ای هم که می خواهند جنسشان را تبدیل به احسن کنند با وجود افزایش قیمت اما باز جنس خارجی می خرند . از طرف دیگر اجناس خارجی هم به نسبت کیفیت چندان گرانتر از اجناس داخلی نیستند . معنی همه اینها یک رکود زیاد است.
ناشناس۴۸۸۷۴۱۰۹:۳۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
حال که اولویت اول دولت اقتصاد است این وضع ملت است وای برای ما با مسائل دیگر
ناشناس۴۸۸۷۹۵۰۹:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
كاهش ارزش پول چه ربطي به صادرات داره كشورهاي صادر كننده دنيابايد از پولشون بجاي كاغذ باطله استفاده ميشد تازه غير از نفت مگه چيزي براي صادرات داريم مملكت رو به خاك سياه ......اينم از چين ياد گرفتن چين توليداتش از نظر كيفيت چون نميتونه با توليدات كشورهاي ديگه رقابت كنه مجبوره قيمت رو پايين نگه داره تا بفروشه مردمو به اشتباه نیندازید...... اعتبار هر كشوري به ارزش پولشه
ناشناس۴۸۸۷۹۷۰۹:۵۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
در این شرایط از طبیب توقع اینست که مشکل را ریشه یابی و درمان کند درمان مهم است
علی 671۴۸۸۸۰۷۱۰:۰۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سوال های اقتصادی را از کسی می پر سند که از اقتصاد سر رشته ای ندارد و فقط اسمش را یدک می کشد .مسلم است که نتواند پاسخ قانع کننده ای بدهد .کنش اقتصادی را کسی درک می کند که اقتصاد خوانده باشد و فرمول اقتصاد بداند نه این آقا .وقتی در این مملکت هیچ چیز جای خودش نیست باید هم چون نهاوندیان از باب اقتصاد زبان در دهان بگرداند و اقتصاد مملکت را چاره کند و راه حل بدهد .تا این آقایون تشریف فرما هستند اقتصاد این مملکت راه به جایی نخواهد برد اگر چه دلار به بیست هزار تومان هم برسد .
رانتخوار۴۸۸۸۱۱۱۰:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
برای طول عمر خدمتی جنابعالی و و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت دعا میکنیم !
ناشناس۴۸۸۸۲۹۱۰:۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ای بابا بسته دیگه خسته شدیم
ناشناس۴۸۸۸۴۰۱۰:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خجالت داره
ناشناس۴۸۸۸۷۳۱۰:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
حیف وقت که بخواند آدم و حیف زبان که بخواد جواب بده. همه چی معلومه و مردم خودشون شاهدند
پگاه۴۸۸۹۱۶۱۰:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
$ هماهنگی سطوح مختلفی همچون هماهنگی در هدف، ایده و تحلیل ، تصمیم گیری ، اجرا و عمل است؛ مهم اینست در دولت هماهنگی در تصمیم گیری و اجرا داشته باشند $ یک خروار حرف گزافه ،که ... به منافع شخصی بعضی .... پول ملی را نابود و کشور را حراج ...
ناشناس۴۸۸۹۲۵۱۱:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اگر آقای نهاوندیان راست میگه از امروز تا یکسال یعنی تا 1398/5/20 حقوقش را مثل معلمها دریافت کند و گذران عمر کند اما اما بشرطی که از هیچ اندوخته بانکی اش استفاده نکند آیا زندگی اش مختل نمیشود .....ا
ناشناس۴۸۸۹۴۳۱۱:۰۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ما را به خیر شما امیدنیست شر مرسانید
ناشناس۴۸۸۹۴۷۱۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این دولت کشور وضعیت اقتصادی مردم را کرد در حد کره شمالی
ناشناس۴۸۸۹۷۴۱۱:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
گران شدن ارز خوب است برای کشور های همسایه ایران که حمله کردن و هرچه بخواهند میخرند از گوشت مرغ گرفته تا جان ادمیزاد چون ما ملت داریم سوبسید ان را میدیم و این پول این ملت است که چوب حراج خورده برای همسایگان و متاسفانه پشت این صادرات به کشور های همسایه شرکت های خاص ایرانی هستند که وابسته به جایی که این رانت را برایشان ایجاد کرده چرا دولت ممنوع نمیکند گمرک را تا از خروج ارزاق عمومی جلوگیری کند
حتی۴۸۹۰۷۶۱۱:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
واقعا همینطوره من خودم از نزدیک دیدم تو قم که چطوری از همین کشور همسایه ریخته بودن تو بازار واقعا تعجب کردم که چرا.....اونا با دلار دارن مایحتاج عمومی مردم ما را غارت میکنن محتکرین هم که ارز دولتی گرفتن حالا با قیمت دلار دارن به بیگانه سهم مردم مظلوم خودمون را میفروشند همیشه هم صادرات خوب نیست بعضی وقتا بحران زاست برای داخل مملکتمون
ناشناس۴۸۹۶۰۸۱۵:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
گران شدن دلار و بی ارزش شدن پول ملی اتفاقا باعث میشه مواد مورد نیاز مردم از کشور خارج بشه چون دیگه فروختنش در داخل به سود نیست و مطمئنا باعث کمیابی و گرانی خواهد شد مثلا خارج کردن دام زنده از کشور و خارج کردن هزران کالای دیگه از اونطرف هم برنج بصورت گرتن ورد میشه و هزار گرفتاری درست میکنه دلار نباید بالای 2500 باشه از سال 90 که دلار از 900 جهش کرد دیگه اقتصاد در رکوده امیدوارم اقتصاد خونده های ما سر عقل بیان من اینها را به عنوا اقتصا دان قبول ندارم
ناشناس۴۸۸۹۷۵۱۱:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
آفرین که مدیریت می کنه ! حالا این مدیریت به عمر ما قد می ده یا برای نسل های بعدی برنامه ریزی شده ؟
ناشناس۴۸۸۹۸۲۱۱:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
همه از دولت و غیر دولت و آقازاده و ژن خوب و نور چشمی دارن شدیدا کار می کنن ! ولی ...
ناشناس۴۸۸۹۸۹۱۱:۲۷:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
آقای دکتر نتوانستید اقتصاد را سروسامان دهید
ناشناس۴۸۹۰۱۵۱۱:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تیم اقتصادی دولت مثل فردی است که رانندگی بلد نیست و لی مدعی رانندگی است و باسوار شدن به اتومبیل گرانقیمت به درو دیوار میکوبه و خسارت میزنه
ناشناس۴۸۹۲۲۷۱۲:۴۱:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دولت حتما مدیریت میکند نمونه اش هم دو برابر شدن نقدینگی است
ناشناس۴۸۹۴۰۰۱۳:۴۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
باز گفت تعادل باز می گن ثبات تا وقتی میخواهید جلوی کاهش قیمتها رو بگیرید همین آش و همین کاسه است
سید رضا۴۸۹۵۵۶۱۴:۴۵:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
یارانه که هر ماهه پرداخت میکنید و در سرانه شخص حتی روستایی چیزی نیست ولی هر ماهه در کلان نتیجه اش افزایش نقدینگی ( چاپ پول بدون پشتوانه ) است را از کل جامعه نه فقط دهک و مهکی که راه انداختید قطع (.. ) و فقط از طریق بهزیستی و کمیته های امدادی به مستمندان پرداخت کنید اونوقت میبینید که چقدر از افزایش سالیانه نقدینگی کاسته میشه.
ناشناس۴۸۹۶۱۹۱۵:۰۹:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کلا همیشه کارشون درسته ولی کشور در بحرانه!
ناشناس۴۸۹۷۳۷۱۶:۲۶:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
جالبه مبدا نقدینگی رو از سال 88 شروع کرده. عمو جان دولت قبل دیگه خودتونید. حال بحث دولت احمدی نژاد بجای خود، شما که عقل کل بودید (تبلیغات انتخابات) چرا اجازه دو بربری نقدینگی رو دادید؟ چرا بصورت تدریجی نرخ ارز رو بالا نبردید؟چرا کسری بودجه ؟ چرا ؟ ....چرا ؟ ......
ناشناس۴۹۰۰۶۱۲۱:۴۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ثابت شد که این مسئولین فقط بلدند حرف بزنند و گرنه ، نه برنامه ای دارند و نه مدیریتی . جای بسی تاسف .
ناشناس۴۹۰۱۳۱۲۳:۰۲:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تا حالا توجه کردید ما نه تنها ادعای اول بودن در دنیا رو داریم بلکه به صراحت اثبات هم کردیم اول در همه چی: دولت بی کفایت، مسئولین فاسد و .... از همه جالب تر اینکه دیگه دروغ هم نمی گن و با افتخار از خسارت هایی که به اقتصادريال اجتماع و مردم وارد می کنند داد سخن می دن.
ناشناس۴۹۰۳۸۴۰۸:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جناب نهاوندیان . بی تدبیری دولت تدبیر وامید باعث شده سفره مردم هر روز خالی تر از روز قبل شود . رئیس جمهور و تیمش به راحتی دلار 9000 تومانی را پذیرفته اند .به نظر شما مدیریت شماو سایر آقایان برای مردم چه آورده ای داشته.!!!!!!!!!!11111
ناشناس۴۹۰۵۸۸۰۹:۵۵:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
تاشمااز خواب ...بیدار بشید پول ایران ارزشش یک صدم میشه
ناشناس۴۹۰۷۵۶۱۰:۵۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بدون شرح................................................................
ناشناس۴۹۲۱۴۸۱۸:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آقای دکتر ؟! این چه مد یریتی است که در کمتر از یکسال دلار حدود 4000 تومان ، شده است 12000 تومان ؟! اگر فکر می کنید این موضوع دروغ است به میان مردم بیایید ، سری به صرافی ها بزنید ، سالهاست که شما و امثالهم از مردم دور هستید ،...میگردید و جیب پر پول و حقوق های نجومی و ........
ناشناس۴۹۲۵۲۳۲۳:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حقوق به ریال کارمندان و کارگران و خرج به دلار و بدبختی و فلاکت و فقر برای مردم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین