عوامگرایی و فشرده سازی فنر گونه/ علت جهش های قیمت ارز در هر دولت

یاسر سبحانی فرد،   3970520035 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
عوامگرایی و فشرده سازی فنر گونه/ علت جهش های قیمت ارز در هر دولت

تجربه صعود نرخ ارز در دولتهای مختلف و در کشورهای مختلف نشان از یک حرکت عوامگرایانه (پاپی یولیستی) دارد. نوشتار پیش رو سعی دارد تا به صورت ساده و روشن فرضیاتی ( نه قطعیات ) را در این باب مطرح کند که البته برای تایید و رد دقیق علمی نیازمند تمرکزات بیشتری است.

انتخاب شدن مجدد / تمایل دولتها به نشان دادن ثبات غیر واقعی قیمت ارز

بر کسی پنهان نیست که زمامداران هر دولت برآنند تا به عوام و خواص و تاریخ نویسان نشان دهند که در دوره ایشان اوضاع ملک و ملت بر وفق مراد بوده و لااقل بر پیشینیان و پسینیان برتری داشته است. از آنجا که یکی از شاخصهای ملموس حکمرانی خوب از دید عوام الناس همانا نرخ تورم و ارز می باشد بنابراین دولتی موفق است که بتواند در زمان خود ثبات خوبی را بر این دو نرخ اعمال کرده باشد. برای همین دولتها از طرق مختلف تلاش دارند تا با روشهای دستور، ساختاری و یا مصنوعی سازی فضای کسب و کار آن را از آزادی رهانیده و نرخ های مختلف از جمله این دو نرخ را با ثبات تر از آنچه هست به ظهور رسانند.

بر همین مبنا در حالی که طبق منطق اقتصادی حاکی از تعادل بازار آزاد باید در کشور تورم وجود داشته باشد، بر خلاف آن عمل کرده و بدتر از آن وقتی که تورم ایجاد شده ( چه پنهان و چه آشکار) اختلافی را با صاحبان نرخ ارز ( آمریکا به عنوان صاحب دلار و اروپا به عنوان صاحب یورو ) بروز می دهد باز هم نمی گذارند که نرخ ارز متناسب با تورم پنهان و حتی آشکار افزایش یابد.

نتیجه این عمل این است که با تجمیع مستمر تورم در ماهها و سالها از یک سو و ثابت نگه داشتن نرخ ارز به صورت آشکار تر و نرخ تورم به صورت پنهان تر این نرخ ها به صورت فنری در می آیند که علی رغم نیروی وارده به ایشان در جای خود ثابت می مانند و آن می شود که فشرده شدن فنر این نرخ ها ( مخصوصا نرخ ارز که آشکار تر از تورم تحت فشار است ) تا حد نهایی خود پیش رفته و با یک اتفاق روانی مانند تحریم یا هر شوک دیگر به یک باره فنر از جای خود آزاد می شود.این فنر در هنگام رها شدن نه تنها تا میزان طبیعی خود بلکه بیشتر از آن از جای خود حرکت کرده و گاهی شیرازه اش نیز از هم می پاشد.

فنر چقدر ثابت مانده بود؟ / محاسبه نرخ واقعی ارز در ابتدای دولت آقای روحانی و سال 96

دولت فعلی در ابتدای سال 92 روی کار آمد و طبق عادت عواگرایانه دولتها تا سال 96 که انتخابات در پیش بود سعی داشت به صورت مصنوعی نرخ تورم به اندازه کمتر و نرخ ارز به اندازه بیشتر را ثابت نگه دارد تا بتواند در سال 96 خود را موفق جلوه کرده و رایی دوباره بگیرد.

برای محاسبه اختلاف مصنوعی ایجاد شده باید از انتهای سال 91محاسبات مربوط به اعداد شاخص ها با سال 96 صورت گیرد. محاسبات بانک مرکزی نشان می دهد که عدد 9شاخص در سال 91 برابر 52.635 و در سال 96 برابر 109.6 می باشد .( اینجا). این محاسبات نشان می دهد که عدد فرضی 3200 ( به علت اختلاف نظر تقریب می گیریم) در سال 91 برابر 6663 تومان در سال 96 می باشد. یعنی اگر در سال 91 نرخ دلار را 3200 فرض کنیم آنگاه در سال 96 نرخ دلار می باید برابر 6663 تومان می شد ولی اینگونه نبود و ظاهرا عدد در حدود 3600 تومان بود.

این اختلاف 3 هزار تومانی همان میزان فشرده شدن فنر است. ( با فرض تقریبا حدود صفر بودن تورم جهانی مخصوصا آمریکا) این فشرده سازی به صورت مصنوعی و از طریق سیاستهای پولی تا یک حد امکان پذیر است و در هنگامه یک شوک و همچنین به خاطر نداشتن انگیزه دولت برای رای گیری دوباره از مردم به ناگاه فنر در رفته و این بار به جای بالا رفتن نرخ دلار تا 6663 تومان تا 12 هزار بالا می رود. حالا برگرداندن این نرخ به سر جایش کاری است دشوار چون اثرات چرخه ای روانی مردم و همچنین خود تحریم نیز در این میانه دو چندان شده است.

علت آزاد شدن فنر / چرا قیمتها در بیش از تعادل دوباره فنر به ثبات می رسد؟

حال که فنر آزاد شده و نرخ بالاتر از حتی نرخ واقعی آن یعنی 6663 تومان رفته است اگر اوضاع از کنترل خارج نشود و دولت تزلزل و سقوط و فشاری را حس نکند قیمت های بالاتر برای او ارجح است. فحش را که خورده رای را هم که گرفته و بنابراین هر چه بالاتر بتواند آن را کنترل کرده و به ثبات برساند برای او از نظر اقتصادی بهتر استنباط می شود. برای همین است که همواره بعد از آزاد شدن فنر دولت دوباره نرخ را در جایی بالاتر از مقدار واقعی آن به ثبات می رساند. مثل کاری که در سال 75 ، 78 و 90 انجام شد. چنین روندی در دوره های مختلف موجب شده است تا اگر بخوایهم میزان نرخ واقعی دلار را بر اساس قدرت خرید محاسبه کنیم به اعدادی حتی کمتر از 2000 تومان نیز خواهیم رسید. 

چرا این اتفاق می افتد؟ / عوامگرایی ذاتی دولتها و عدم استقلال بانک مرکزی

علت تمایل دولتها به چنین فرآیندی در ذات عوامگرایانه دولتها نهفته است. دولت ها برخواسته از رای مردم هستند و تمایل دارند دوباره در دور بعدی رای بیاورند. بنابراین در کشورهایی که بانک مرکزی به عنوان متولی سیاستهای پولی از دولت استقلال ندارد بیشتر احتمال دارد تا چنین رفتاری را از خود بروز دهد.

اگر بانک مرکزی از دولت استقلال داشته باشد آنگاه در درجه اول نرخ های تورم بر اساس تعادل تولید و تقاضا ایجاد شده و بروز می یابد و کنترل های ساختاری و مالی نمی تواند قسمتی از تورم را پنهان کرده و سپس انباشته سازد و در درجه دوم نرخ ارز نیز متناسب با اختلاف تورم آشکار داخلی و خارجی هر ماه و شاید هر روز با شیب طبیعی این اختلاف دچار کاهش یا افزایش خواهد شد و هیچ فشردگی برای فنر ایجاد نخواهد شد.

نتیجه گیری

چنین واقعیت و فرآیندی این الزام را برای حکومت ایجاد می کند که در گام اول و حتی شده به بهانه اتفاقات اخیر که در واقع تکرار اتفاقات مشابه در دولتهای قبل است بانک مرکزی اولا مستقل از دولت و تا اندازه ای حاکمیت شده و در گام بعدی شاخص هایی برای اداره آن بر اساس علم و نه ملاحظات دیگر صورت گیرد. چنین سایتهایی می تواند در گامهای بعدی برای وزارت اقتصاد به عنوان متولی سیاستهای مالی و وزارت صنعت و بازرگانی به عنوان متولی کسب و کار صورت گیرد.

 

*عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران/گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۷۱۴۶۰۹:۵۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۰
علت اصلی چاپ پول بدون پشتوانه است
ناشناس۴۸۷۶۵۲۱۵:۰۵:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۰
بخشی از اقتصاد ایران در آگهی های تلویزیون نمود پیدا میکند انواع چیپس، فروش، مایع ظرفشویی، یک نمونه کفش، ظرف های آشپزی و گاهی لوازم خانگی مونتاژ شده. بخشی دیگر از اقتصاد ایران تجارت حجره ای است. مابقی دلالی است.
ناشناس۴۸۷۸۷۰۱۷:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۰
همه چیز نشان می دهد که قیمت دلار خیلی کمتر از این ها ست 4 تا 5 تخم مرغ یعنی یک دلار 100 گرم گوشت گوساله یعنی یک دلار ربع کیلو پرتقال یاسیب یعنی 1 دلار فوق فوقش 3500 است
ناشناس۴۸۸۴۹۶۰۴:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کدام کشورها با این تئوری ها اداره میشود ، ما گرفتار اقتصادخوان ها شده ایم نه اقتصادان ها ، هر چه بلدند ترجمه است ، یک سر قضیه اقتصاد به رفتار ملت ها که ناشی از اعتمادشان به دولت هاست برمیگردد .
ناشناس۴۸۸۷۴۹۰۹:۳۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
علت اصلی ضعف مدیریت و فساد هست. چاپ پول ناشی از هر دو عامل فوق است.
ناشناس۴۸۷۱۶۴۱۰:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
هر روز تیتر میزنید دلیل اینه اونه این نیست اون نیست ...
ناشناس۴۸۷۴۹۱۱۳:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۰
رسالت یک رسانه اینه برادر من رسانه باید علاوه بر درج بی طرفانه ی خبر نظرات مختلف را منعکس کنه که خوانندگان با تحلیل کردن و بررسی نتیجه ی هر تحلیل دانش سیاسی یا اجتماعی شون بالا بره قرار نیست رسانه فقط نظر یه گروه خاص را منتشر کنه مثل صدا و سیما و کیهان که !
ناشناس۴۸۷۱۸۲۱۰:۱۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۰
بهترین گزینه برای اگاه سازی مردم چنین بحث های علمی ومنطقی است با این حساب بهترین گزینه در انتخابات عدم رای مجدد به یک کاندید ریاست جمهوری است
ناشناس۴۸۷۸۲۶۱۶:۴۰:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۰
کاش رأی مردم چیزی شبیه به امضاهای نمایندگان مجلس در پای ورقه های استیضاح وزراء بود یعنی هر وقت اراده میکردند میتوانستند رأی اعتماد خود نسبت به یک رییس جمهور (امضای اعتماد به رییس جمهور ) را برداشته و او را از حد نساب بیندازند ..
ناشناس۴۸۷۲۱۵۱۰:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۰
فنر فشرده همش حرف ...تحریم ها دوباره دلار رو برد بالا !
ناشناس۴۸۷۷۰۵۱۵:۲۸:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۰
برادر این جزء مسلمات بحث پول است و کوچکترین ایرادی ندارد و تحریم یا تقاضا یا هر دلیل دیگری، این را از قوه به فعلیت می رساند یعنی بی ارزش شدن پول فقط و فقط دست بانک مرکزی است به دلیل مستقل نبودن
ناشناس۴۸۸۲۱۶۲۱:۵۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۰
برادر اگر بر اساس شاخص ها و علم اقتصاد حرف بزنیم دلار فوقش 5600 است و بقیه هم تحریم ها
ناشناس۴۹۲۷۰۰۰۴:۰۷:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
همین طوره. اصلا در علم اقتصاد ما چیزی به اسم فنر نرخ ارز نداریم. اینها ساخته فکر مکانیکی دوستان مهندس است که در حد کلاس اول اقتصاد هم سواد ندارند. بجای اینکه دنبال ابداع و اختراع در کارهای مهندسی باشند. حرف های بی سر و ته افتصادی میزنند. و غلو میکنند. کشوری که فزونی تراز تجاری دارد ( یعنی مثل ایران صادراتش بیشتر از وارداتش هست ) نه تنها نباید پولش تضعیف شود ، بلکه باید مرتبا قدرت پول ملی افزایش یابد تا از این طریق بتواند تکنولوژی پیشرفته تر وارد کند و سطح زندگی بالا تر برود. تئوری اقتصاد همین است .والسلام.
ناشناس۴۸۷۲۲۰۱۰:۴۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
متن بسیار علمی و دقیق بود. اصولا من نمی فهمم وقتی که نقدینگی حدود 4 برابر شده بود، چطور ادعا می شد که تورم کنترل شده؟ وقتی اقتصاد به همان نسبت افزایش نقدینگی بزرگ نشود، اثر می شود تورم. اصولا گرانی چیزی جز بی ارزش شدن پول ملی براساس چاپ اسکناس نیست.
ناشناس۴۸۷۹۱۸۱۷:۳۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
نقدینگی در همه کشورهای دنیا بالا می رود مگر ان کشور بجای واحد پول خودش به دلار حقوق بدهد چرا .... می نویسید افزایش نرخ ارزها فقط بدلیل جبران کسری بودجه است از جیب و سرمایه طبقه متوسط و ضعیف. تحریم و بقیه بهانه است این چه فنری است که بعد چند دهه هنوز فشرده است و کامل رها نشده است؟
ناشناس۴۸۷۲۶۷۱۱:۱۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۰
عین حقیقت را بیان کرده اند، هر عامل دیگری که عده ای طرح می کنند فقط در جهت انحراف از واقعیت است شما ببینید چگونه دور اول احمدی نژاد و روحانی دلار کنترل شد آیا همین کافی نیست بر صدق ادعا؟ حالا دیگه دستشان رو شده، آیا باید منتظر ترفند و مکر و دام و حیله های جدیدی باشیم؟!
ناشناس۴۸۷۲۷۱۱۱:۱۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
اين رو كه همه مي دونن منتها بحث اينه كه رسانه همش فنر رو نفي مي كنند و مي گن حبابه وقتي كه كار از كار گذشت مي گن فنر بوده ولي اين بار قضيه فرق داره اتفاقا اين بار فنر قبلي با تحريم بعدي ادغام شده و اين وضعيت رو بوجود آورده. الان توي صرافي يورو ١٢٥٠٠ هست ولي فقط براي خريد نه فروش! ولي بازار چهارم يورو رو تا ١٤٠٠٠ هم مي فروشن. ارز چند نرخي فقط همون سازش با افكار عوامه، ارز بايد تك نرخي باشه و از بانك و صرافي بشه تهيه كرد. الان ٤ نرخ ارز ايجاد شده و خنده دارترين حالت سياست اقتصادي كشور رقم خورده. اين مصلحت انديشي فقط براي عبور دولت از اين سه سال هست و در دراز مدت به ضرر. نبايد يارانه رو در ارز گذاشت بايد براي كالاي قشر شديدا تحت فشار بصورت يارانه ارائه كرد. اون ٤٥٠٠٠ تومان رو هم كه در بسياري از خانواده هاي فقير داره تبديل مي شه به مواد مخدر بايد بصورت كالا ارائه كرد. مسير شفافه، بايد به مردم شفاف گفت تنها راه پيشرفت رياضت اقتصادي هست و عبور از تحريم جز با تحمل رنج اقتصادي ناشي از اون ميسر نيست.
مهرداد۴۸۷۵۴۴۱۴:۰۲:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۰
چرا کشوری با جمعیت 80 میلیونی با افراد تحصیل کرده و منابع سرشار معدنی دچار ریاضت شدید نه تنها اقتصادی بلکه معیشتی بشود؟ چرا فرد فرد مردم این کشور باید تاوان ندانم کاری و سوء مدیریت مدیران حاکم ناشایست را بدهد و ریاضت بکشد؟
علی 671۴۸۷۲۸۷۱۱:۲۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۰
موفق ترین راه برای ثابت نگه داشتن ارز و دلار این است که رئیس کل بانک مرکزی از زیر پوشش دولت خارج و اتنخاب رئیس آن زیر نظر رهبری یا شورای نگهبان باشد که بتوان هم اسلامی آنرا کنترل کرد و هم تحت نظر بزرگان کشور قرار دارند و گروهی از اقتصاد دان های بزرگ نیز تحت نظز رهبری یا شورای نگهبان عملیات آنرا کنترل کنند .آنوقت با خاطر جمع می گویم نه اختلاسی هر گز صورت می گیرد و نه تورم آنچانی می شود چون دولت در خلق پول نقشی ندارد .و بانک هم زیر نظر دولت نیست که هر کار خواستند بکنند .آنوقت مرد میدان و عمل باید پیدا شود .و جلو تمام اختلاس ها و دوزدی ها گرفته و مملکت روی خوش خواهد دید .
ناشناس۴۸۷۲۹۸۱۱:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۰
حقیقت محض همین است فقط بعضی باید محاکمه شوند به خاطر بازی با دسترنج مردم و تا ریال آخر خسارت از آنها گرفته شود طبق محاسبات اگر کسی ده میلیون از سال 89 سپرده داشته تا الان، باید نه تا ده برابر آن را امروز به او بپردازند
ناشناس۴۸۷۶۴۶۱۴:۵۹:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۰
قیمت مهمترین طرف تبدیل های ریال در آن سال : دلار آزاد 1000 سکه 420 هزار سانتافه 55 میلیون دلار و سکه ده برابر شده سانتافه هم تقریبا نه برادر مسکن و زمین از این ها بالاتر هم هست سپرده برای خرید پفک و جوراب که نبوده جهت بیداری دوستان منتشر کن بدون فوت وقت
ناشناس۴۸۷۳۱۵۱۱:۴۴:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۰
در دولتی که رئیس بانک مرکزی توسط دولت انتخاب می شود و مجلس نیز کنترلی بر این مدیر ندارد نمیتوان انتظار استقلال و پاسخگویی داشته باشیم . بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد و به عنوان یک واحد صنفی مستقل عمل کند و حتی رئیس جمهور را به دلایل تصمیم گیریها ینادرست پولب توبیخ کند . راهکاری برای اصلاح قانون باید پیدا شده و رئیس کل بانک مرکزی از بین معتمدین اقتصادی توسط اقتصاد دانان انتخاب شود نه توسط رئیس جمهور . به چالش کشیدن تصمیمات دولتی میتواند یکی از راههای برون رفت از مشکلات ارزی باشد. قیمت ریال ایران به شدت خیلی زیاد تضعیف شده و متاسفانه دولتها از این کاهش ارزش بیشترین استفاده را برده اند و فقط مردم متضرر شده اند مردمی که با دست خود این دولتها را بر سر کار اورده اند . این ظلم بزرگ دولتها بر مردم است . شاید نرخ واقعی دلار اگر درست مدیریت می شد الان بیشتر از 2000 تومان نبود.
محجک۴۸۷۳۱۶۱۱:۴۴:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۰
کاملا صحیح است البته جو روانی تحریمها و روی کار امدن ترامپ هم یکی از دلایل مهم جهش نرخ ارز است
ناشناس۴۸۷۳۳۰۱۱:۵۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۰
مشکل اصلی این دیدگاه شماست . اصولا چرا باید هر سال ارزش ریال کم بشه ؟؟؟؟؟؟؟ این دیدگاه رو افرادی به جامعه تلقین کردن که ازش سود میبرن اول از همه خود دولت مردان که دارایی های مردم رو هر سال کم میکنن و به ثروت و درامد دولت اضافه میکنن تا راحت تر دولت رو بزرگ کنن و پول کارمندان رو پرداخت کنن . اینکه گفته میشه اینکار باعث افزایش تولید و صادرات میشه دروغی بیش نیست و گرنه تا حالا میدیدیم . با کم شدن ارزش پول ملی و کم شدن قدرت خرید مردم ؛ حجم خرید و فروش کاهش پیدا میکنه و بدنبال اون تولیدات روی دست تولید کننده میماند از طرفی چون قیمت مواد اولیه بالا رفته و تولید کننده پول خرید مواد اولیه رو هم نداره مجبوره با حداقل ظرفیت کار کنه و منتظر باشه تا اجناس قبلی فروش بره چون سرمایه در گردش نیست .
ناشناس۴۸۷۳۵۴۱۲:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
مرد مومن مگه به زور ارزش ریال کم می شه؟ تورم داخلی از خارجی بیشتر باشه ارزش باید کم بشه زوری که نیست دولت مثل شما فکر می کنه که از این فنرها درست می کنه دیگه تشکر از مقاله علمی جناب دکتر . هر چند خودشون متواضعانه گفته اند در حد علمی نیست...
ناشناس۴۸۷۳۳۴۱۲:۰۰:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۰
عوامگرايی نه، رانت دزدی اختلاس عدم نظارت واقعی
ناشناس۴۸۷۳۶۲۱۲:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۰
آیا تا به حال مسولین چنین واقعیتی راگفته اند به خصوص مجلس؟! نه، فقط حرفهای کلی و مبهم و مردم را فرستاد ن دنبال نخود سیاه من که ازتون نمی گذرم نابود شدم
ناشناس۴۸۷۴۷۷۱۳:۱۲:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۰
فنر چیه ..,هر چی تا حالا گفته شده بابت دلیل گرانی ارز قانع کننده وواقعی نیست,قیمت هر چیزی تابع عرضه وتقاضا است,اصلا معنا ندارد پول یه کشوری ب مردم فروخته شود,تمام ماحصل فعالیت های صادراتی کشور باید تحویل بانک مرکزی دست پاک ودرستکار کشور شود وبعد کاملا شفاف به شرکت های معتبر با ثبت سفارش کالا پرداخت شود وبعد از واردات سود شرکت وارد کننده کالا به ریال پرداخت شده ومعادل ارز پرداختی,کالا در گمرک از شرکت وارد کننده توسط خود دولت دریافت و به نمایندگی های معتبر در استانها تحویل و بر فروش به عامه مردم نظارت شود.ارز ک نخود ولوبیا نیست ک ازادانه به ملت ب قیمت ۵برابر بفروشید وانها هم بخرند وانبار کنند,در این میان انسانهای فرو دست ومعتقد به نان حلال به شدت از هستی ساقط میشوند
ناشناس۴۸۷۴۸۵۱۳:۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
حباب است قيمتها دلار و سكه و ماشين و مرغ و نخود و زعفران و جاروبرقى و ده ها هزار قلم ديگر حباب است
الف ر۴۸۷۵۴۰۱۴:۰۱:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۰
توی این کشور همه موضوعاتش مثل اقتصادش است منتها اقتصاد را همه میتونند درک کنند وانکار آن توسط مسئولان مثل روز را شب گقتن است
ناشناس۴۸۷۵۵۸۱۴:۱۴:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۰
تحریم ها کاغذ پاره هستند. ...
ناشناس۴۸۷۵۸۵۱۴:۲۵:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۰
حبابه البته حبابش شبیه بالن است
ناشناس۴۸۷۶۰۰۱۴:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۰
بنده در سال 96 قبل از انتخابات یک ویدئو از یک هم حزبی اقای روحانی دیدم این اقای هم حزبی روحانی در این مصاحبه می گفت قیمت واقعی دلار در سال 96 5700 تومان است ولی اقای روحانی برای جمع کردن رای بقیمت دلار را به صورت دستوری و کاذب پایین نگه داشته این اقا در ادامه مصاحبه اش گفت در دور دوم ریاست روحانی قیمت دلار به 7000 تومان می رسد اجحاف .. دولت به مردم این است که باید به صورت سالیانه و اهسته طی این 5 سال قیمت دلار را بالا می برد در این صورت مردم و شرکت ها دچار شوک و اسیب نمی شدند و یک شبه دارایی مردم یک سوم نمی شد . متاسفانه بعضی ها منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح می دهند و مشکل کشور همین است
ناشناس۴۸۷۶۳۵۱۴:۵۵:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۰
این تحلیل های یه سویه دردی را درمان نمی کنه. اصلا بیایید فنر رو نه تنها رها بلکه کش هم بدین، حرف اینجاست که قیمتها در ایران که بر اساس دلار تعیین میشه متناسب با درآمد مردم نیست. قیمت همه چیز اعم از دولتی و غیر دولتی با دلار سنجیده میشه الا درآمد مردم. تو چند کشور دنیا حقوق یک ماه یک کارگر فقط 100 دلاره؟! کجای دنیا حقوق بازنشستگی یک کارمند با تحصیلات عالی که 30 سال خدمت کرده 200 دلاره؟! کجای دنیا به یه مریض صعب العلاج که می خواد به امیدی برای درمان به خارج از کشور بره دلار رو به دو تا سه برابر قیمت دولتی می فروشند؟! کدوم حکومتی به دانشجویانی که با تحمل سختی و فشار مالی توی کشورهایی ارزان قیمتی مثل هند و اندونزی تحصیل می کنند، به یکباره و وسط تحصیل میگه که تحصیلی رو که با دلار 3700 تومنی شروع کردی حالا باید با دلار بالای 10000 تومنی ادامه بدی یا دست از پا درازتر برگردی؟! به خدا که اگه میدان و اختیارات همراه با تضمین امنیت به کارشناسان زبده ای که فقیرانه در بین مردم زندگی می کنند داده بشه اوضاع با تمام تحریم هایی که وجود دارند و خواهند داشت، صد مرتبه بهتر از این که هست اداره میشه.
ناشناس۴۸۷۶۷۸۱۵:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۰
باید خرید و فروش و نگهداشت ارز جرم محسوب بشه و فرصت ۳ماهه به همه داده بشه ک ارز هاشون را به شعب بانکها بفروشن و بعد دولت قطره چکانی و برای واردات کالاهای ضروری وزیرساختی ومواد اولیه تولیدی ها فقط ارز پرداخت کنه,یه کم هم اینده را ببینن,بحث چندین سال تحریمه وگرنه هرج و مرج میشه,
رضا۴۸۷۷۰۷۱۵:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۰
مطلب صحیح است اما کسی نمی گوید دولت پول بی پشتوانه چاپ شده را صرف چه می کند من می گویم صرف اینکه در ۵ سال گذشته به جای سرجمع ۱۰ درصد ۱۵۰ درصد حقوق ۳۰ میلیون حقوق بگیر و بازنشسته را اافزایش دهد صرف اینکه در مملکتی که بخشی از مردمش سو تغذیه دارند بنزین و گازییل ۱۰۰۰۰ تومانی را بدهد ۱۰۰۰ تومان و منابع گازی را با مفت فروشی داخلی تباه کند صرف اینکه میلیون ها نفر را به جای ۶۵ سالگی در ۵۰ سالگی یا کمتر بازنشسته کند صرف اینکه صدها کارخانه ناکارامد را به جای اصلاح ساختار و خصوصی سازی با تغذیه پول از بیت المال سرپا نگه دارد و به صدها هرار نیروی مازاد انها حقوق مفت بدهد و دست اخر با دست کردن در جیب بانکها مجبور شود برای جبران هراران میلیارد بهره کاغذی بدهد که از محل چاپ پول تامین مالی میشود.حالا دلار پله اش را زد اما آیا نظام ما این رویه را با تغییر قوانین پایه اصلاح می کند؟من که بعید می دانم
ناشناس۴۸۷۹۸۶۱۸:۳۱:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۰
مطالبی که شما نوشته اید به دلایل ذیل درست نیست ا-فنری که شما مثال زده ایددر صورتی در ست است که نرخ ارز را دولت بصورت دستوری تعیین می کرد ولی قبل از فروردین ارز کاملا شناور بود و مردم در صرافی ها معامله می کردند ۲- علت اینکه ارز در ایران متناسب با تورم گران نمی شود انست که ایران کشور نفتی است وارز زیادی دارد حتی قبل از انقلاب هم متناسب با تورم گران نمی شده ۳-اگر مشکلی مثل تحریم یا جنگ ویا ارزان شدن نفت نبود اصلا ما این نوسانات را نداشتیم لذا مشکل مشکل دولتها نیست شما هم که بودید همینگونه عمل می کردید البته بسته ارزی قبلی دولت اشتباه بود
ناشناس۴۸۸۰۲۰۱۸:۵۷:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
اینکه شما نرخ ارز را در سال 91 برابر 3200 گرفته اید خود جای سوال دارد. چرا نرخ دلار در سال اول حضور روحانی به زیر 3000 تومان نرسید؟ چون دولتی که مدعی اعتقاد به سازوکار بازاره نگذاشت بازار ، قیمتها رو به زیر 3000 تومان برسونه و جلوی کاهش قیمتها رو به صورت تصنعی گرفت. اگر دولت جلوی کاهش قیمتها رو با نرخ دهی و تزریق ارز گران نمی گرفت ممکن بود قیمتها سقوط کنه ...
ناشناس۴۸۸۰۴۳۱۹:۳۲:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
اقتصاد یک مفهوم جهانی هست، و آمریکا سردمدار اون. عدم رابطه با آمریکا یعنی نیاز به ارز نقدی چون از ویزا کارت و مستر کارت و بانکهای بین الملی و غیره خبری نیست. عدم رابطه با آمریکا یعنی صادر کننده ایرانی به سختی می تونه فناوری نوین بیاره، یا سهام کارخانجات بزرگ رو بخره. الان زبان عربستان درازه چون تیلرادی تو بروس آمریکا سرمایه داره. عدم رابطه با آمریکا یعنی دانشگاههای ما نمی تونند به راحتی لوازم تحقیقاتی رو به طور مستقیم بخرند و وارد کشور کنند. حالا دولت مجبور از راههای مختلف این مشکلات رو حل کننده،... دلال بازاری شروع می شه، یک عده ای با پورسانت بالا کمک به دور زدن تحریم ها می کنند، بانک مرکزی دلار نقد به بازار تزریق می کنه، صنعت توریسم پیشرفت نمی کنه و هزاران درد .. دیگه که..سودش رو رانت خوار، دلال، قطر و ترکیه و امارات می بره و ضررش رو مردم و نظام.
ناشناس۴۸۸۱۲۲۲۰:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۰
به نظر من این مسئولین محترم حباب هستند که باید بترکند و مردم را از این همه بی عرضگی نجات بدهند.
ناشناس۴۸۹۳۲۲۱۳:۱۳:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
هرروز تحلیل های آبکی و....چرا نمیگید علت اصلی فساد مدیران و چپاول حقوق مردم .انتقال پول مردم به بانکهای بی نام و نشان مالزی و عمان و قطر وووو.چرا نمیگین تجمل گرایی و کاخ نشینی مسولان بلند پایه .جمع کنید این داستانهای تکراری رو.مردم همه علت اصلی رو میدونن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین