جزئیات انتخاب رشته‌های معلمی/ از توانایی گفتاری تا نداشتن نقص عضو مشهود

گروه اجتماعی الف،   3970519126 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فردی که علاقه‌مند است در رشته‌های معلمی در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی درس بخواند باید ویژگی‌های را دارا باشد.

به گزارش فارس، این روزها  زمان انتخاب رشته داوطلبان برای ورود به دانشگاه است و داوطلبان به دنبال انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه خود هستند.

در دفترچه کنکور، رشته‌های وجود دارد که به معلمی می‌انجامد و شاید افراد زیادی باشند که دوست داشته باشند در آینده شغل معلمی را انتخاب کنند اما آیا هر کسی می‌تواند معلم شود؟ ویژگی‌های انتخاب رشته‌های آموزگاری و دبیری در دانشگاه چیست؟

در حال حاضر دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مسئولیت آموزش آموزگاران و دبیران مدارس را بر عهده دارند و در دفترچه انتخاب رشته کنکور نیز سهمیه‌هایی برای این دو دانشگاه در نظر گرفته شده است.

*پیش‌بینی ظرفیت ۲۵ هزار نفری در دانشگاه فرهنگیان برای امسال

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در این خصوص اظهار کرد:‌ «این دانشگاه مأموریت‌گراست و وظیفه تأمین نیروی آموزش و پرورش را در کنار دانشگاه تربیت‌ دبیر شهید رجایی بر عهده دارد».

وی با بیان اینکه در حال حاضر 39 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، افزود: «مطلع شدیم در سال‌های آتی نیاز آموزش و پرورش به معلم بسیار زیاد است و بر همین اساس، امسال 25 هزار ردیف استخدامی برای کنکور سراسری گرفتیم».

خنیفر به ویژگی‌های خوب دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان کنکور اشاره کرد و افزود: «یکی از ویژگی‌های بسیار خوب حضور دانشجویان در این دانشگاه این است که دانشجومعلمان ضمن تحصیل، حقوق می‌گیرند؛ این دانشگاه شبانه‌روزی است و تمام رفاهیات دانشجومعلمان فراهم است، ضمن اینکه ردیف استخدامی آنها از قبل مشخص شده و افراد با اعتماد به نفس و بدون نگرانی از آینده شغلی تحصیل می‌کنند».

وی تصریح کرد: «نمره تراز علمی داوطلبان برای حضور در دانشگاه فرهنگیان نباید کمتر از 6500 باشد البته فرزندان ایثارگران 75 درصد نمره آخرین فرد قبولی را باید کسب کرده باشند. ضمن اینکه معدل دوره متوسطه داوطلبان باید 15 به بالا باشد. همچنین حداکثر سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان 22 سال است و افراد متولد اول مهرماه سال 75 به بعد می‌توانند در این دانشگاه پذیرش شوند».

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشجویان پسر از سربازی معاف می‌شوند، افزود: «پذیرش به صورت بومی ـ استانی است و در حال حاضر 64 پردیس و 34 مرکز دانشگاهی در سراسر کشور داریم که سیاست بومی‌گزینی را در کاهش دغدغه‌های اشتغال اجرا می‌کنیم؛ همچنین دانشجومعلمان بعد از ترم 4 به صورت کارورز در مدارس مشغول به فعالیت می‌شوند».

در دفترچه انتخاب رشته کنکور آمده است: «در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به استناد بند (ب) ماده ۶۳ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش برای تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی خود، متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و نیاز دور‌ های مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، از میان داوطلبان واجد شرایط دانشجو معلم می پذیرد».

داوطلبان در صورت احراز صلاحیت های عمومی و اختصاصی و سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه راهنما و اطلاعیه‌های بعدی آزمون، می‌توانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در مراحل مزبور، در صورت قبولی، ادامه تحصیل دهند.

* شیوه پذیرش

 در پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بومی‌پذیری اعمال می‌شود؛ کدرشته محل‌های مخصوص داوطلبان بومی هر استان در جداول مجزا از هم مشخص شده‌اند و گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هر یک از کدرشته محل‌ها با توجه به دامنه پذیرش صورت می‌گیرد.

 برای جذب در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، براساس ضوابط و مقررات از میان واجدین شرایط در آزمون براساس اولویت‌های انتخابی تا حدود دو برابر ظرفیت پذیرش، برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت‌های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد؛ معرفی داوطلب جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبولی نهایی در دانشگاههای مزبور تلقی نمی‌شود.

* نمره کل نهایی‌تان حداقل باید ۶۵۰۰ باشد

کسب حداقل نمره کل نهایی ۶۵۰۰ و بالاتر در زیر گروه مربوط برای مجاز شدن به انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سراسری ضروری است.

چنانچه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی داوطلب معرفی شده، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی مورد تأیید آموزش و پرورش قرار گیرد، سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس ضوابط مربوط و لحاظ نمودن اولویت بر مبنای دامنه پذیرش بومی (بخش شهرستان استان توضیحات کدرشته محل مندرج در دفترچه آزمون) و با در نظر گرفتن نمره کل نهایی زیر گروه و گروه آزمایشی مربوطه داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد؛ بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی به منزله قبولی فرد برای دانشگاه‌های مزبور تلقی نمی‌شود.

* شرایط عمومی

داوطلبان رشته‌های معلمی باید ۱) تابعیت جمهوری اسلامی ایران ۲) اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۳) التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۴) داشتن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام وظایف محوله ۵) نداشتن سابقه محکومیت جزایی یا کیفری مؤثر ۶) عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل و هر نوع مواد اعتیادآور. ۷) داشتن گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی یا متوسطه دوم را دارا باشند.

* شرایط اختصاصی

شرایط اختصاصی شغل معلمی:
 ۱) کسب حداقل نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر (در زیر گروه مربوط جهت مجاز شدن برای انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سراسری خواهد بود.

 ۲) نداشتن هیچ گونه رابطه استخدامی با تعهد خدمت (دائم یا موقت) به نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی (از آغاز تا پایان دوره تحصیل در دانشگاه).

 ۳) داشتن حداقل معدل کل ۱۵ در دوره متوسطه دوم (معدل سه پایه اول، دوم و سوم). تبصرہ: حداقل معدل کل، تحت هر شرایطی تغییر نخواهد داشت.

۴) داشتن حداکثر سن ۲۲ سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (متولدین اول مهرماه ۱۳۷۵ به بعد)

 تبصره: انجام خدمت سربازی و یا سوابق کاری و موارد دیگر، تحت هیچ شرایطی به سقف سنی داوطلب افزوده نمی‌شود.

 ۵) احراز بومی: تذکر 1: ملاک تعیین شهر بومی داوطلب، تطابق حداقل ۲ شهر از ۴ شهر «محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر»، «محل اخذ مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر»، «محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر»، «محل تولد با شهر رشته است.

۶) برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی، با تأیید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش و پرورش.

 ملاک‌ها و معیارهای سلامت داوطلبان برای شغل معلمی:

 - توانایی گفتاری: توانایی در رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به طور کامل و نداشتن لکنت زبان به هر میزان).

 - قدرت بینایی: داشتن دید ۱۰ / ۱۰ در یک چشم و یا پس از اصلاح با عینک و داشتن دید حداقل ۱۶/ ۲۰ در دو چشم و یا پس از اصلاح با عینک.

 هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم، دوربینی غیر قابل درمان و نیستاگموس شدید هر دو چشم، ضایعات وسیع، شدید و غیر قابل درمان در هر دو قرنیه کوررنگی برای رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته های گروه هنر و رشته‌هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است، ممنوع بوده و در بقیه رشته‌ها بلامانع است.

 - قدرت شنوایی: کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسیبل باشد. داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله ۶ متری به خوبی بشود.

 - قد و وزن: با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه تخصصی و انجام معاینات پزشکی، مورد سنجش قرار می گیرد. حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.

 - تغییر شکل مادرزادی یا اکتسایی اندام‌ها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح با دیگر عوامل در صورت یا قسمت های ظاهری و نمایان بدن.

- نداشتن نقص عضو مشهود و مؤثر در انجام وظایف حرفهای معلمی براساس تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.

 - عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت، سیروز کبدی، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی، اسکروز آن پلاک، پارکینسون و بیماری‌های خونی نظیر لوسمی، کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده مؤثر در انجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.

 - احراز سلامت روانی براساس نظر روان شناس متخصص و متعمد آموزش و پرورش دارای نظام روانشناسی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران.

 ۷) برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران آشنایی با تعالیم دینی، به ویژه قرآن کریم.

 ۸) نخبگان علمی و مهارتی مخترعان، مبتکران، برگزیدگان المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری و مهارتی، جشنواره خوارزمی در شرایط علمی برابر، بر اساس کدرشته محل انتخابی، از اولویت پذیرش برخوردار خواهند شد.

۹) احراز توانایی در مهارت های پایه و علوم فناوری اطلاعات.

 ۱۰) استخدام قطعی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در صورت تأیید قطعی و اخذ مدرک کارشناسی در رشته‌ای که تعهد محضری به آموزش و پرورش سپرده، امکان‌پذیر خواهد بود.

 ۱۱) داشتن حداکثر ۲۸ سال در بدو استخدام قطعی بعد از فراغت از تحصیل.

 ۱۲) برخورداری از حسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو و متناسب با شأن و جایگاه معلمی.

۱۳) به موجب ماده ۷ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ و تکلیف مقرر در تبصره یک ماده ۶ قانون اصلاح موادی از وظیفه عمومی مصوب ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش قبل اشتغال به کار در آموزش و پرورش و صدور حکم استخدام رسمی - قطعی، مکلف به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی می‌باشند، در صورت عدم مراجعه برای گذراندن دوره آموزش رزم، هر مشکلی در راستای تبدیل وضعیت استخدامی به عهده دانشجو خواهد بود.

* تحصیل دانشجومعلمان به صورت شبانه‌روزی است

پذیرفته‌شدگان مکلفند در آغاز تحصیل خود به میزان دو برابر مدت تحصیل (حداقل آن کمتر از ۵ سال نخواهد بود) به آموزش و پرورش تعهد خدمت محضری بسپارند که پس از دانش‌آموختگی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود در محل تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش خدمت نمایند.

تحصیل آنان در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منوط به سپردن تعهد محضری است و مدت تحصیل دانشجو معلمان جزو سوابق خدمت (حداکثر ۴ سال دوره کارشناسی) آنان محسوب می شود.

 پرداخت حقوق کارآموزی در طول تحصیل تحت هر شرایطی، صرفا حداکثر برای ۴ سال مجاز خواهد بود.

 تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت شبانه‌روزی است.
 انتقال دانشجو به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و بالعکس ممنوع است.

 ۱۴) طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در پایان دوره کارشناسی از دانشجو معلمان، ارزشیابی پایانی به عمل می آید و براساس نتایج حاصله، گواهی صلاحیت حرفه‌ای در سطوح مختلف صادر می گردد.

۱۵) چنانچه فردی با ارائه اطلاعات نادرست پذیرفته شود و یا متعاقب آن مشخص شود که شرایط لازم را نداشته است در هر مرحله از ثبت‌نام، تحصیل و یا استخدام آزمایشی و قطعی، قبولی وی لغو می‌شود و حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت‌های ناشی از آن خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین