واکنش شهردار تهران به مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان

گروه اجتماعی الف،   3970518171

شهردار تهران در واکنش به مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: نباید راجع به چیزی که هنوز قانون نشده ،اظهار نظر کنیم.

‌به گزارش ایسنا، سیدمحمدعلی افشانی در نشست خبری شهرداران کلان‌شهرهای کشور که ظهر امروز در هتل همای مشهد برگزار شد، در پاسخ به ایسنا در خصوص مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان، اظهار کرد: اولا قانون زمانی است که شورای نگهبان بعد از تصویب مجلس تایید کند و رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ کند. در حال حاضر باید بگذاریم شورای نگهبان نظر خود را اعلام کند.

وی ادامه داد: با این وجود آنچه مهم است این است که این قانون فعلا در مرحله بررسی است و بعد از آن اظهار نظر می‌کنیم که شامل حال چه کسانی خواهد بود چراکه این احتمال وجود دارد شورای نگهبان اظهار نظری کند و آن را به مجلس بازگرداند و نظر اصلاحی داشته باشد یا آن را تأیید کند بنابراین نباید راجع به چیزی که هنوز قانون نشده اظهار نظر کنیم.

افشانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص سهم شهرداری‌ها از عوارض مالیات بر ارزش افزوده در لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها در لایحه دولت مشخص شده است اما باید به مجلس برود. در لایحه دولت مقرر شد که ۵۰ درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداری‌ها باشد و ۵۰ درصد هم سهم دولت. این مهم‌ترین کمکی بود که در این مرحله دولت به شهرداری‌ها کرده است.

وی خاطرنشان کرد: عوارضی که قبلاً توسط شهرداری‌ها برای اداره شهر گرفته می‌شود،تجمیع شد و بعد از آن تجمیع عوارض به عنوان مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد بنابراین ریشه اصلی مالیات بر ارزش افزوده عوارضی است که شهرداری‌ها برای اداره امور شهر داشتند.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌های شوراهای شهر در خصوص لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اظهارکرد: در ابتدا لازم است از دولت بابت لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تشکر کنم چراکه این قانون بسیار متفاوت است از آنچه امروز وجود دارد حتی متفاوت از لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که در مجلس در حال بررسی است.

وی با بیان این که دولت با نگاه مثبت سهم شهرداری‌ها را در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها افزایش داد، گفت: ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم که مجلس آن را کاهش دهد چراکه مصوبات مجلس نمی‌تواند بار مالی برای دولت داشته باشد یعنی اگر دولت این مصوبه را نداشت مجلس نمی‌توانست سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده افزایش دهد اما هم‌اکنون که دولت پیشقدم شده و آن را مصوب کرده است مجلس هم مطمئنم به دلیل این که علاقه‌مند به حوزه شهری است حتماً از آن حمایت می‌کند و جای نگرانی وجود ندارد.

افشانی در ادامه گفت: متأسفانه به علت نبود آشنایی دقیق در خصوص تراکم همه به تراکم بدبینانه نگاه می‌کنند. ما در شهر قانونی به نام طرح جامع و تفصیلی شهر داریم. در طرح‌های جامع و تفصیلی تعداد طبقات و میزان تراکم در هر نقطه شهر مشخص است. آن چیزی که مایه نگرانیست این است که طرح جامع و طرح تفصیلی نادیده گرفته شود.

وی افزود: گاهی در کمیسیون ماده ۵ با توجه به ماده قانونی که وجود دارد که اگر جایی ایرادی در طرح وجود دارد و مشاور آن را خوب ندیده و یا  هنگام اجرای طرح معضلی در آن وجود دارد،بدون تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی در کمیسیون تصمیم‌گیری می‌شود اما برخی اوقات واحدهایی به صورت خاص - که از آن به عنوان «دودکش» یاد می‌کنم- ناگهان وسط منطقه‌ای که طبقات آن ۵ طبقه است یک ساختمان ۱۵ طبقه ایجاد می‌شود. هم‌اکنون ما به دنبال آن هستیم که دیگر چنین چیزی نباشد.

شهردار تهران با بیان این که تراکم، کلمه بدی نیست، خاطرنشان کرد: آن چیزی که بد است، این است که طرح‌های جامع و تفصیلی آسیب ببیند و حقوق مردم سلب شود اما تراکم ممکن است در یک محل ۵ طبقه و یک محل ۷ طبقه باشد و باید با دانش مهندسی و با رعایت حقوق مردم دیده شود.

وی با اشاره به این که تغییر کاربری باغات در تهران ممنوع شده است، تصریح کرد: ممنوع است چون باغات حکم ریه‌های شهر و سوپاپ‌های تنفسی را دارند.

افشانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص بدهی دولت به شهرداری اظهارکرد: امسال خوش‌بختانه  در قانون بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای دیونی که دولت به دستگاه‌های مختلف دارد پیش‌بینی شده است. اگر دستگاهی از دولت طلبکار باشد و آن دستگاه به سیستم بانکی بدهکار باشد مانند شهرداری، بانک مرکزی می‌پذیرد که بدهی دولت را به شهرداری و شهرداری را به بانک تهاتر کند.

وی ادامه داد: با این وجود مشکلی که در این خصوص وجود دارد، این است که بخشی از آن چیزی که شهرداری‌ها به عنوان طلب خود عنوان می‌کنند دولت معتقد است که این طلب با مستندات قانونی تطبیق ندارد و آن را تأیید نمی‌کند. این موضوع در دولت بحث شد و دو نفر از شهرداری‌ها و دو نفر از سازمان برنامه و بودجه و خزانه کل کشور بررسی می‌کنند و تنها آن‌جایی که ما به لحاظ قانونی طلبکاریم تأیید می‌کنیم و دولت نیز با نگاه مثبت عمل می‌کند اما باید طلبکاری شهرداری‌ها از دولت به لحاظ قانونی اثبات شود.

شهردار تهران با بیان این که نگاه مثبتی در نهادهای تصمیم‌گیری درباره کلان‌شهرها وجود دارد، گفت: دلیل آن این است که بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت کشور در کلان‌شهرها هستند و مشکلات خاص خودشان را دارند.

وی درباره شهر مشهد اظهارکرد: در بازدیدی که از شهر داشتم احساس کردم شهر مشهد از لحاظ شهرداری صاحب دارد. در حوزه‌های مختلف شهری و اجتماعی کار شده است و با توجه به تجربه آقای تقی‌زاده خامسی این انتظار است اما در مجموع با وضعیت کنونی که منابع شهرداری‌ها با محدودیت شدیدی روبه‌روست و اکثر شهرداری‌ها بدهی بالایی دارند، تنها راهی که شهرداری‌ها دارند برای این که بر مشکلات فائق بیایند مشارکت مردم است. با مشارکت مردم وضعیت می‌تواند بهتر از گذشته سامان بگیرد.

افشانی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکل لایحه مدیریت یکپارچه شهری اظهار کرد: بیش از ۲۵ سال است که بحث لایحه مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد. ابتدا نام آن مدیریت واحد شهری بود که سپس به مدیریت یکپارچه شهری تغییر پیدا کرد. شاید بهتر باشد به جای مدیریت یکپارچه شهری، اگر بخواهیم به نتیجه برسیم، مدیریت هماهنگ شهری داشته باشیم چراکه خدمات شهری توسط دستگاه‌های مختلفی ارایه می‌شود و متولیان متعددی دارد. با توجه به این که دستگاه‌های دولتی علاقه‌مندند در کوتاه‌مدت این خدمات را در حوزه مسئولیت خود داشته باشند، به‌راحتی رضایت به واگذاری نخواهند داد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که بسیاری از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و شهرداری‌ها امروز نمی‌توانند شرکت‌های زیان‌ده را تحویل بگیرند. به همین دلیل باید به دنبال مدیریت هماهنگ شهری با مدیریت شهرداری باشیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: امروز چند موضوع را دستور کار داشتیم که به آن‌ها پرداختیم. اولین دستور کار مسئله لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها برای پیشگیری از شهرفروشی و تخریب شهرها به دلیل درآمدی بود که به طور عمده روی موضوع عوارض پروانه ساختمانی بود. خوش‌بختانه دولت در هفته گذشته لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را مصوب کرد و حقیقتاً دولت حمایت خیلی خوبی در این لایحه از شهرداری‌ها کرد و امیدواریم این لایحه در مجلس شورای اسلامی نیز به همین صورت تصویب شود.

وی اضافه کرد: با تصویب این لایحه در مجلس درآمد پایدار شهرداری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر نگران این نیستیم که با فروش شهر درآمدی داشته باشیم و بخواهیم خدماتی را به مردم ارائه کنیم.

افشانی با اشاره به طرح موضوع بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری در این جلسه تصریح کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان ماست چراکه امروز یکی از شاخص‌های زیست‌پذیری شهرها موضوع ایمنی شهر است و بافت‌های ناکارآمد شهری ایمنی مناسبی ندارند و همه نگران‌ هستند که در یک زلزله‌ای بالاتر از ۶ ریشتر خسارت هنگفتی به این بافت‌ها و مردمی که در آن زندگی می‌کنند وارد شود.

وی افزود: بر این اساس در کنار طرح دولت، توسعه پایدار محلات در دستور کار ما بود که علاوه بر نوسازی ساختمان‌ها باید خدمات عمومی در این مناطق ایجاد شود تا انگیزه‌ای برای مردم و سرمایه‌گذاران برای بازسازی این مناطق ایجاد شود.

شهردار تهران با اشاره به طرح موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این نشست اظهارکرد: این موضوع از برنامه‌های دولت است که ۵۰ درصد هزینه را دولت و ۲۰ درصد را مالکان پرداخت کنند و ۳۰ درصد هم وامی است که به مالکان این خودروها داده می‌شود. امیدواریم با وجود شرایط اقتصادی موجود این برنامه که یک ضرورت برای کلان‌شهرهاست اجرایی شود.

وی در پایان گفت: موضوع دیگر نیز بحث قانون نظام مهندسی ساختمان و کنترل کیفی ساختمان‌ها بود و در مورد آن گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین