رییس اتاق ایران: نقدینگی کشور باید به هر نحو ممکن مدیریت شود

گروه اقتصادی الف،   3970518165

رییس اتاق ایران گفت: نقدینگی کشور باید به هر نحو ممکن مدیریت شود.

‌به گزارش ایسنا- ‌غلامحسین شافعی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: امروز اولویتی بالاتر از مسائل اقتصادی در کشور ما نیست و بخشی از راهبری این موضوع در دست و افکار خبرنگاران نهفته است که به نظر من تا به الان نیز به خوبی پیش رفته است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواد ما شاهد عمق‌نگری و جسارت خبرنگاران در عرصه‌های مختلف هستیم و ما زحمات قدران شما دوستان هستیم زیرا مسیری که شما در حال طی کردن هستید، پر از سنگلاخ و گاهی نا‌مشخص است.

 رییس اتاق ایران عنوان کرد: ما در سال گذشته هم به این تاکید داشتیم تنها خدمت خوبی که ما می‌توانیم برای خبرنگاران انجام دهیم و پر فایده باشد، همان مساله آموزش است که امیدوارم که همکاران ما در این زمینه کم‌کاری نکرده باشند. این امر یک سرمایه‌گذاری است هر چه در این بخش اطلاعات بیشتر باشد نتایج مثبت آن شامل ما نیز خواهد شد. بنابراین در این ارتباط هر هزینه‌ای انجام دهیم برای خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. 

 شافعی افزود: به نظر من امروزه لازم است که اتاق بازرگانی و مسئولان آن ارتباط نزدیکی با اصحاب رسانه انجام دهند و در این امر همکاران ما باید با روابط دوستانه این ارتباط را برقرار کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائلی که دنبال می‌کنیم امروزه در مورد اقتصاد است و به عنوان مثال می‌توان به قیمت دلار، نرخ تسهیلات بانکی و نرخ مالیات و... اشاره کرد. تغییرات این موارد نمی‌تواند اقتصاد را درست یا خراب کند زیرا این موارد ابزارهایی هستند که بتوانند اقتصاد را توسعه بدهند اما نگاه ما به اشتباه در شناخت این موارد به عنوان ابزار نیست بلکه هدف اقتصاد ما در این میان گم است.

 رییس اتاق ایران با بیان ایکه مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما این است که ما نقشه راه جامع برآن نداریم که بتوانیم این ابزار را برای رسیدن به هدف خود تجهیز کنیم؛ تصریح کرد: زمانی که در جامعه نقشه راه نداشته باشیم به درمان‌های مقطعی متوسل می‌شویم و هرگونه اقدام مثبتی که انجام گیرد، تنها به صورت کوتاه مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت.

 شافعی بیان کرد: هیچ مسئولی نیست که اعلام کنند اولویت ما تولید نیست؛ تاکنون در این زمینه صحبت‌های بسیاری انجام گرفته اما در این زمینه تغییری به وجود نیامده است.

 وی در خصوص تصمیمات فروردین ماه در مورد نرخ ارز، تاکید کرد: تصمیمات گرفته شده در این زمینه اشتباه بود، و در این زمینه نظرخواهی از فعالان اقتصادی صورت نگرفته و متاسفانه زمانی به این واقعیت برخوردند که خسارت‌های بسیاری را شاهد بودیم و منابع زیادی تلف شده بود.

 رییس اتاق ایران افزود: اگر فردا صبح هم تحریم‌های کشور برداشته شود، اقتصاد ایران گلستان نمی‌شود زیرا مشکلات داخلی اقتصاد ما بسیار بیشتر از تحریم‌ها موثرند.

 شافعی اضافه کرد: در حال حاضر ما قادر به آن هستیم که در مقابل تحریم‌ها تغییراتی را ایجاد کنیم و با استفاده از موقعیت‌های ویژه‌ مانند منابع طبیعی، انسانی و موقعیت‌های جفرافیایی می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم. 

 وی بیان کرد: بزرگترین مشکل اقتصادی کشور حجم بالای نقدینگی است که آخرین آمار آن 1500 هزار میلیارد تومان بوده این حجم از نقدینگی به هر حوزه‌ای که وارد شود مانند سیل همه‌چیز را با خود می‌برد لذا به هر شکل باید نقدینگی را مهار کرد.

 رییس اتاق ایران تصریح کرد: باید فعالیت در بخش‌های مولد اقتصاد جذابیت پیدا کند، در حالی که این عمل عکس آن بوده و ناخودآگاه تمام جذابیت را برای فعالیت‌های غیرمولد است.

 شافعی بیان کرد: در حال حاضر شیوه حمایت از صنایع و تولید ما اشتباه است باید این حمایت به صورت هدفمند، کاهنده و دارای زمان باشد. اگر این نگاه عملیاتی نشود ما را از رقابت باز خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه اقتصاد کشور حال خوشی ندارد؛ بیان کرد: اقتصاد ایران به اقدامات اورژانسی نیاز دارد اما این اقدامات نباید ما را از برنامه‌های درازمدت در این عرصه دور کند زیرا این مریض همان‌گونه که به پانسمان نیاز دارد به جراحی عمیق هم نیازمند است.

 رییس اتاق ایران در خصوص تخلفات ارزی نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه هرکس تخلفی کرده، باید به اشد مجازات برسد و کسانی که در این بخش سواستفاده کردند باید محکوم شوند.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پایش جدید کارت‌های بازرگانی آغاز شده و در اتاق مشهد در این خصوص تلاش‌های زیادی صورت گرفته است؛ تصریح کرد: همچنین در این راستا سازمان بازرسی نیز ورود پیدا کرده تا در خصوص تخلفات صورت گرفته زودتر به نتیجه برسیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین