دولت؛ اصلاح طلبان و جریان انقلاب/ دولت چه میزان در بهبود وضع موجود می‌تواند مؤثر باشد؟

محسن مهدیان،   3970517141 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت؛ اصلاح طلبان و جریان انقلاب/ دولت چه میزان در بهبود وضع موجود می‌تواند مؤثر باشد؟

اول از همه اعلام موضع؛ همه دولت‌ها، انحرافات و ناکارآمدی‌هایی داشته‌اند؛ اما این دولت که شکل تمام‌یافته دولت سازندگی در دهه‌70 است، یک ویژگی کلیدی دارد و آن‌هم دولت لیبرال هم در سطح «گفتمانی و اعتقادی» است و هم «سبک زندگی و رفتاری». جمع این دو در کنار هم تنها و تنها در سبک شخصیتی کارگزاران سازندگی خلاصه است.

در چنین مدلی است که آقای مسعود نیلی در کنار آقای نعمت‌زاده قرار می‌گیرد و یک پازل دولت لیبرال را کامل می‌کند؛ وحدت نظام سرمایه‌داری و سرمایه‌دار؛ نظام بازار و بازاری. این ویژگی سیاسی-معرفتی، انقلاب را از انقلاب تهی می‌کند و تنها صورتی باقی می‌ماند بی‌سیرت.

اما... شرایط کشور را چطور می‌بینید؟

شرایط کشور را از جهات مختلف می‌شود تحلیل کرد؛ اما یک جهت اهمیت بیشتری دارد و آ‌ن‌هم جایگاه دولت به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اصلاحگر در کشور است. اما این دولت چه میزان در بهبود وضع موجود می‌تواند مؤثر باشد؟ فرض کنیم دولتی که تا دیروز کار نمی‌کرده است امروز بخواهد کار کند. مثلاً پنج درصد فعال‌تر شود. سؤال این است که آیا فعال شدن پنج درصد ظرفیت، به همین میزان کارآمدی ایجاد می‌کند؟ خیر.

اما... چرا دولت کار کند باز هم جواب نمی‌گیرد؟

هر دولتی برای پیشبرد فعالیت های خود نیازمند اعتبار لازم برای پای کار آوردن سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی حمیت جامعه برای همراهی و همکاری با دولت است. جامعه ابتدا باید اعتماد کند تا بعد با تصمیمات دولت همراه شود. در غیر این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ همه تصمیمات حکومتی از اتاق جلسه که خارج شود، از سوی جامعه بدل می‌خورد.  مثال بزنیم. به نظر شما وقتی دولت در بازار طلا، سکه می‌فروشد انتظار دارد و انتظار داریم چه اتفاقی بیفتد؟ قیمت طلا به جهت افزایش عرضه کاهش یابد. اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ چرا به‌عکس قیمت سکه باز هم افزایش می‌یابد؟ همین مثال درباره ارز هم وجود دارد. چرا جامعه معکوس رفتار می‌کند؟ چون این دولت اعتبار لازم برای اخذ تصمیمات مهم را ندارد و هر تصمیم عاقلانه‌ای بگیرد جامعه بدل آن را می‌زند.

در اقتصاد به این تناقض می‌گویند تعارض «انتظارات عقلایی» دولت با «انتظارات تطبیقی» جامعه. انتظارات تطبیقی می‌گوید جامعه بر اساس شناختی که از سابقه دولت دارد تصمیم می‌گیرد و نه صرفاً اعتبار عقلی تصمیمات روی کاغذ.

اما... چرا دولت اعتبار تصمیم‌گیری ندارد؟

هر دولتی را از جهت سرمایه اجتماعی با سه متغیر می‌شناسیم. یکم وضعیت رقیب. دوم وضعیت هواداران متعصب. سوم وضعیت طرفداران عادی. نسبت دولت با رقیبش روشن است. رقیب این دولت بعد از ناتوانی‌های گسترده و شکست برجام و نابهنجاری‌های پیچیده اقتصادی بسیار قدرتمند شده است و دست برتر دارد.  

طرفداران عادی که یک روز به این دولت رأی داده بودند با فشار اقتصادی موجود به شدت ناامید و مأیوس شدند و نسبت به دولت در موضع اعتراض قرار دارند.  و اما از همه مهم‌تر هواداران متعصب و جان‌فداها هستند که روزگاری اصلاح طلب‌ها بودند و آنها نیز به جهت ضعف دولت و اخیراً چرخش‌های ظاهرا سیاسی دولت حاضر نیستند؛ مسوولیت این دولت را بپذیرند و به جد منتقد شدند.  چنین وضعیتی به‌شدت به اعتبار این دولت لطمه زده است. 

اما... با این اوضاع دولت بماند یا برود؟

تکلیف خودمان را با یک سؤال روشن کنیم. با همه اشکالات گفتمانی و ضعف‌های کارآمدی، سؤال این‌است که این دولت باید به پایان برسد یا خیر؟ نظر خودمان محترم؛ اما اینجا جایی‌است که می‌توان به تشخیص ولی فقیه رجوع کرد.  اگر فهم‌مان از اراده ولی فقیه این است که دولت برود، خواندن «چه باید کرد؟» در ادامه این متن توصیه نمی‌شود. اما اگر برداشت شما از اراده رهبری، ماندن و ادامه کار این دولت است آن‌گاه سؤال این است که ما با این دولت در چنین شرایطی چه نسبتی داریم و نقش ما چیست؟

و اما... چه باید کرد؟

وظیفه جریان انقلاب به جهت وظیفه انقلابی و ملی‌اش ساخت اعتبار برای این دولت است. توجه شود که ساخت اعتبار فراتر از رعایت انصاف در برخورد با دولت است. امروز نیاز این دولت برای هراقدامی داشتن اعتبار است. اعتبار را باید ساخت، هرچند سخت است. با این مقدمه دقیقا چه باید کرد؟ یعنی انتقاد نکنیم؟ 

انتقاد کنیم، اما توجه داشته باشیم خروجی انتقاد ما باید ترمیم اعتبار این دولت و بازگشت اعتماد باشد. این حرف یعنی از «رعایت انصاف در نقد» نیز باید فراتر رفت، بلکه باید نقد ما چنان دلسوزانه و همراه با راهکار باشد که در نهایت مخاطب احساس کند دولت مستقر اعتبار لازم برای برداشتن گام‌های بلند اجرایی را داراست.

و اما... یعنی با دولت یکی شویم؟

مهم‌ترین نگرانی این‌است که پس اختلافات و مرزبندی‌های ما با دولت چه می‌شود؟ اختلافات گذشته‌مان را چه کنیم؟ مردم درباره همراهی ما با دولت چه فکر می‌کنند؟  آیا تذبذب سیاسی یا تبانی‌های پرده برداشت نمی‌شود؟

راه این‌است که اعتبار سازی در حوزه سیاست‌های اجرایی، باید همراه با نقد گفتمانی دولت در جهت حفظ مرزبندی‌ها باشد. نقد گفتمانی کمک می‌کند ضمن حفظ مرزبندی‌های کلان، حمایت ما از دولت برای برداشتن گام‌های بلند برای حل مشکلات کشور، یک انقلابی تراز را در حافظه تاریخی مردم تصویر بسازد.

جوانی متدین و انقلابی که ضمن حفظ مواضع گفتمانی‌اش برای دفاع از انقلاب و حل مشکلات مردمی، حاضر می‌شود رقیبش را کمک کند تا موفق شود. راه دیگری نیست؛ حتا سکوت هم جایز نیست. باید حمایت کرد. در غیر این‌صورت به وظیفه تاریخی‌مان عمل نکرده‌ایم و باید پاسخگوی تاریخ باشیم.

 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۲۶۳۹۱۵:۰۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اصلاح طلبان برای فرافکنی همان بهانه های قدیمی مثل « نگذاشتند» و « اختیار کم است» اینها رو مطرح می کنند.. اگر دولت اختیار ندارد ، چرا موقع انتخابات این قدر برای به دست گرفتن قدرت ، هر کاری می کنید..حتی تطهیر منافقین...!!
ناشناس۴۸۲۹۷۸۱۸:۴۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اصلاح طلبان خود یکی از جریان های انقلاب هستند. گذشته از این کشور از آن جناحها نیست از آن همه ایرانیان است
ناشناس۴۸۳۶۷۴۰۷:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۸
بله اصلاح طلبان هم از جریانات انقلاب هستند. البته نه آندسته از اصلاح طلبانی که ساز آمریکا را در ایران کوک می کنند و معیشت مردم را سپر و قربانی منافع جناحی خود قرار می دهند.
ناشناس۴۸۲۹۹۶۱۸:۵۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
من ماتده این دولت که می دونست اوضاعش اینقدر قمر در عقرب است چرا دوباره کاندید شد
دماوندی۴۸۳۱۹۹۲۱:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
امید است عملکرد دولت روحانی و رفتار ترامپ درس عبرتی شده باشد برای اصلاح طلبان تا مردم را بی جهت وادار به تکرار و تحمل خسارت نکنند
ناشناس۴۸۲۶۴۱۱۵:۱۰:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
عامل اصلی وضع موجود برجام است که کل اقتصاد رو ۵ سال معلق نگه نداشت..وزرا هیچ برنامه ای نداشتند جز امید به توافق..
ناشناس۴۸۲۷۸۴۱۶:۱۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
وقتی که دولت های قبل به دنبال توافق نبودند چه برنامه ای داشتند؟
ناشناس۴۸۳۰۳۵۱۹:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
هیچی کاسبی تحریم
ناشناس۴۸۲۹۷۵۱۸:۴۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
شما که فعلا سود بسیار بردید هم از تصویبش و هم از لغوش
ناشناس۴۸۲۹۹۸۱۸:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
فرض کنید کارشناسان وزارت خارجه و کارشناسان اقتصاد به این برسند که ایران در منطقه حضور نظامی نداشته باشد چرا که یکی از عوامل مشکلات امروز حضور در این کشورها با هزینه .. است! آیا.......
ناشناس۴۸۳۶۵۷۰۷:۲۴:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۸
کارشناسان مورد نظر شما در وزارت خارجه و امور اقتصادی دستپخت شان شد برجام ، که نتیجه اش شد این وضعیت فشل اقتصادی نه دادش!!!... نظر این کارشناسان ارزانی خودشان ؛ همین برجام برای هفت پشتمان کفایت می کند.
ناشناس۴۸۲۶۴۶۱۵:۱۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
مشکل کنونی تنش بین المللی است که با صلح و نرمال کردن روابط با کشورهای مختلف حل میشود
ناشناس۴۸۳۶۶۸۰۷:۳۷:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۸
نه عزیز جان آدرس غلط نده . از قضا وضعیت امروز حاصل اعتماد به آمریکا و وابسته کردن همه طرحهای اقتصادی به رفع تنش با گرگ درنده ای به نام آمریکا است. اگر دولت به جای معطل شدن پای ناز وکرشمه آمریکا ، به کار وتلاش می پرداخت الان وضعیت اینگونه نبود.
ناشناس۴۸۲۷۸۹۱۶:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
آیا همه اختیارات دست دولت است> بسیاری از کارها برای برنامه ریزی و مدیریت در اختیار دولت نیست مثلا لایحه شفاف سازی که زمینه منترل داارایی مسولین هست چرا برخی نماینده ها مخالفند؟
ناشناس۴۸۳۶۵۶۰۷:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
دولت مخالف است عزيز دل برادر وزير مخالف است
ناشناس۴۸۳۶۹۱۰۸:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۸
اولاً بخش اعظم اختیارات دست دولت است و اگر نبود این همه تلاش برای انتخاب شدن انجام نمی دادند. ثانیآ همان نماینده گانی مخالف شفاف سازی دارایی مسئولان هستند که برجام را ده دقیقه ای به تصویب رساندند.
ناشناس۴۸۲۸۲۴۱۶:۳۵:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خی میگید دولت و اصلاح طلبها ایا اصولگراها در این دولت نقش و پست ندارند . وزیر کشور که اصولگرا هست وزیر اطلاعات وزیر دادگستری و .... امروز مشخص هست که ..
omid۴۸۲۸۲۵۱۶:۳۶:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
وضع کنونی فقط یک علت داره ،یعنی لا اقل 80 درصد این وضع یک علت داره اونم سیستم بانکی کاملا ربوی و بی رحمی است که این دولت راه انداخت فقط برای اینکه روی کاغذ تاکید میکنم فقط روی کاغذ دو سه سال تورم رو بیاره پایین،خداوند بر خلاف سنت خودش عمل نمی کنه وقتی میگه ربا جنگ با خداست واز طرفی همه تو این مملکت گرفتار ربا اونهم مرکب شدند نتیجه همین میشه،براحتی قابل پیش بینی بود،درست هست که خداوند در قران میفرماید ربا جنگ با خدا است ولی خیلی راحت میشه این مسئله رو توضیح داد.وقتی بانکها سود بانکی رو تا35 درصد بالابردن قشنگ میشد امروز رو دید،اخه چه کسب و کاری تو اون زمان این قدر سود میداد،من به شخص خودم کاسبهایی دیدم که گفتند:;وقتی بانک چنین سودی میده مگه دیوانه ایم کار کنیم،درد سر کارگرو بیمه و شهرداری و دارایی هم داشته باشیم قشنک کسب و کار رو تعطیل کرده تو هر مورد بسته به بزرگی کارگاه یا محل کسب تعدادزیادی کارگر بیکارشدند و رونق و کسب روزی حلال از بازار وکسب و کار رخت بست،از اون طرف هم کسی که کسب و کارش رو تعطیل کرده بود از محل سود (البته بنظر من سود روی کاغذ)یا ربای بانکی ماهیانه خیلی بیشتر از زمانی که کار میکرد درامد داشت و در نتیجه قسمت بزرگی از همون سود هم میزاشت تو بانک که سود بگیره در نتیجه یک تومنش بعد از دو سه سال شد چهار تومن،اونم سودی که نه از بابت کارو تولید باشه بلکه پول روی کاغذ .چون اگر در مقابل تقدینگی تولید وجود داشته باشه اینجوری تورم بوجود نمیاد ،حالا این نقدینگی بوجود امده مثل اب پشت سد ترک خورده و شکسته به هر بازاری میره واین انفجارقیمت رو بوجود میاره،یعنی به زبون علمی تر رکود تورمی،رکود چون دیگه توان تولید و کسب کار وجود نداره،تورم بعلت باد کردن نقدینگی،تا قبل از این دولت باصطلاح تدبیر و امید اگر بانکها سود میگرفتند و سود میدادند پول در گردش بود لا اقل رونقی تو کسب و کار وسود ها شاید کمی حلال تربود بدلیل کار و گردش پول ولی از زمانیکه سال 92این دولت پولها روتو بانکهاگیر انداخت من این روزا رو میدیدم وبارها تو همین سایت هم کامنت میذاشتم ولی کو گوش شنوا... وگرنه بعقیده من سیاستهای جهانی و ترامپ وامثالهم همیشه بوده ووضع مردم ما هم بالا و پایین میشده ولی نه به این صورت،نمونه کامل بانکداری ربوی انهم از نوع ربه مرکب بانک دولتی ... زیر نظر همین آقای ...هست که با اسم ... وکمک به بخش ... سود 35درصد از تعاونی ها میگیره وروز بروز هم شعبه های آنچنانی میزنه که امروز نمایندگان محترم هم اسمی از این غده سرطانی نبردند و کما کان مشغول دعوا های سیاسی و جناحی بودند که اگر واقعا فریاد رسی بود باید از دولت بپرسند کسی که تحصیلاتش حسابداری است یعنی آقای سیف چه به ریاست بانک مرکزی و تصمیم گیری در باره سیاستهای کلان پولی ودر این دوره دولت کاری کرد که تو هیچ جای دنیا سابقه نداره اونم گذاشتن اقای کرباسیان با تحصیلات بازرگانی بعنوان وزیر اقتصاد،این وزارتخانه مخصوصا در این شرایط فوق تخصصی است وکسی باید در راسش باشد که هم خودش هم چند مشاور و معاون قدر داشته باشد. به هر حال نتیجه تدبیر و امید این بود که میبینیم...
ناشناس۴۸۳۷۹۵۰۹:۴۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۸
اگر همین بهره هم نباشه که قیمت دلار و سکه سر به فلک میزنه!
ناشناس۴۸۲۸۳۲۱۶:۴۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
دولت ها کلا کاره ای نیستند و مشکلات هم روز به روز بیشتر شده و میشود راه حل هم مشخص است این وسط درگیری بین المنللی هم اضافه شده که مزید بر علت شده
ناشناس۴۸۳۶۸۲۰۷:۵۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۸
اگر دولتها کاره ای نیستند ، پس چرا در هنگام انتخابات زمین و زمان را به هم می دوزند تا به قدرت برسند؟
ناشناس۴۸۳۸۹۹۱۰:۴۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
برای اینکه از روزنه کوچکی که برای مردم باقی مانده است کار مثبتی کنند که البته با مانع تراشی شما روبرو میشوند
ناشناس۴۸۳۰۱۲۱۹:۰۱:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بزرگترین مانع اصلاحات در ایران جناح اصلاح طلبه که 20 سال انرژی مردم بجای اینکه صرف پیگیری اصلاحات بشه فقط صرف به قدرت رساندن و حمایت از آنها شد.
ناشناس۴۸۳۰۷۹۱۹:۴۹:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خبرگزاری ایرنا گزارش داده محسن مهاجرانی فرزند وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از اتهامات در پرونده دکل نفتی تبرئه و برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.
ناشناس۴۸۳۶۷۹۰۷:۴۸:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
آفرین به دستگاه قضائی که بدون در نظر گرفتن وابستگی جناحی افراد و منصفانه قضاوت می کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین