آتشی که به جان روابط عربستان و کانادا افتاد!

گروه جهان الف،   3970516183 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی به بررسی واکنش تند ریاض به انتقاد کانادا از نقض حقوق‌بشر در عربستان پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی با اشاره به واکنش تند ریاض به انتقاد کانادا از نقض حقوق‌بشر در عربستان نوشت دولت سعودی حق دارد خواستار آن شود که دیگر کشورها در امور داخلی عربستان دخالت نکنند به شرط اینکه ابتدا الگویی قابل قبول از اوضاع حقوق بشر در جهان ارائه دهد هرچند تا کنون چنین نبوده است.

روزنامه اینترنتی رای الیوم به علت اقدام دولت سعودی به فراخواندن سفیر خود از اوتاوا پایتخت کانادا در اعتراض به انتقاد این کشور از نقض حقوق بشر در عربستان پرداخت. دولت سعودی علاوه بر فراخواندن سفیر خود از کانادا، همه روابط تجاری با این کشور را متوقف کرده و تصمیم گرفته است حدود 15 هزار دانشجوی بورسیه خود را که در دانشگاه‌های کانادا به ویژه در دانشکده‌های پزشکی و علوم پایه تحصیل می کنند، از این کشور بازگرداند.

علت ظاهری این اقدام دولت سعودی انتقاد دولت کانادا از نقض حقوق‌بشر در عربستان و بازداشت فعالان زن سعودی است، فعالان زنی که خواستار آزادی‌های بیشتری برای زنان در عربستان هستند. سمر بدوی، خواهر رائف بدوی، زندانی سعودی، لجین الهذلول، عزیزه یوسف، نوف عبد العزیز، إیمان النفجان و میاء الزهرانی از جمله این زنان هستند که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

دکتر محمد الزلفه، عضو پیشین شورای مشورتی دولت سعودی گفت ریاض قصد دارد با این موضع گیری در برابر کانادا، پیامی قوی برای دیگر کشورها بفرستد که دخالت در امور داخلی عربستان خطر قرمز است.

رای الیوم تصریح کرد شاید بتوان گفت دولت کانادا از نگاه مسئولان سعودی از تعابیر غیردیپلماتیک استفاده کرده است، اما به گفته ناظران، واکنش دولت سعودی و فراخواندن سفیر و نیز دانشجویان بورسیه خود از کانادا، بسیار تند و شدید است، به ویژه آنکه کشورها و نهادهای غربی زیادی پیشتر چنین انتقادهایی را مطرح کرده اند که آخرین آنها وزارت خارجه آمریکا بوده است.

این در حالی است که حجم مبادلات تجاری کانادا و عربستان سالانه چهار میلیارد دلار است و توقف این مبادلات بیشتر به زیان عربستان است. علاوه بر این، عربستان در موقعیتی است که باید به جای افزودن به دشمنان خود، به دنبال یافتن کشورهای دوست باشد به ویژه با توجه به شکست نقشه های این کشور در سوریه، فرورفتن در باتلاق جنگ یمن و تشدید رویارویی با ایران. این در حالی است که اقدام عربستان به قطع روابط با کانادا، چندان زیانی به این کشور نمی رساند زیرا تولید سالیانه کانادا بالغ بر 1635 میلیارد دلار است و دهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود.

این در حالی است که دولت سعودی پیشتر آلمان را به علت انتقاد این کشور از دخالت عربستان در جنگ یمن از دست داد و در نتیجه، آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد و هم اکنون کانادا را از دست می دهد و معلوم نیست در ادامه چه کشورهای دیگری را از دست بدهد.

ریاض از اوتاوا خواسته است به سبب انتقاد از اوضاع حقوق بشر در عربستان عذرخواهی کند هرچند چنین اتفاقی نیفتاده است و برعکس دولت کانادا بر ادامه حمایت و دفاع این کشور از حقوق بشر در جهان تاکید کرده است.

رای الیوم در پایان نوشت عربستان حق دارد خواستار آن شود که دیگر کشورها به حاکمیت این کشور احترام بگذارند و در امور داخلی آن دخالت نکنند به شرط اینکه ابتدا الگویی قابل قبول از اوضاع حقوق بشری خود در جهان ارائه دهد هرچند تا کنون چنین نبوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۱۳۱۷۲۲:۰۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۶
کانادا ی مغرور باید اینطوری تحقیر بشه اون هم از سعودی های فاسد
ناشناس۴۸۱۶۳۷۰۷:۲۴:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
کانادا هر چند که باید تحقیر شود اما عربستان فقط با دلارهای باد آورده و حامیان قدرتمند و فاسدش شهامت چنین کارهایی را دارد؟ به نظر من خیر روزی دلارها نفتی هم تمام خواهد شد و عربستان قرون وسطایی خوار و ذلیل کشورهای عربی خواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین