نتیجه ربا و رباخواری قانونمند

محمد رجب زاده، گروه تعاملی الف،   3970516017 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نتیجه ربا و رباخواری قانونمند

سال ها است که ربا و رباخواری با عقودی کاملا اسلامی در نظام بانکی کشور قانونمند شده است. عقودی در ظاهر اسلامی که همیشه بر خلاف ظاهرشان چیزی جز ربا و نزول پول نبوده است. وام گیرندگان در این سیستم، خصوصا تولیدگنندگان، همگی در نهایت احساس غبن و پشیمانی کرده و با ضرر و زیان نتیجه را به حریف خود یعنی بانک واگزار کرده و میدان کار را ترک می کنند.

مردم نیز به خیال خود سرمایه های خود را در بانک به امانت گذاشته اند تا بانک با آن ها کار کند و از سود کار عایدی داشته باشند. غافل از آنکه سود دریافتی چیزی جز نزول پول وام گیرندگان نیست.

نیازی نیست که شما حتما دکترای اقتصاد داشته باشید و یا مجتهد باشید که این فاجعه را در نظام بانکی مشاهده کنید. جدا از اینکه تقریبا همه کارشناسان به صورت علنی به ربوی بودن نظام بانکی اقرار مینمایند، عامه مردم هم بوی مشمئز کننده سودهای بانکی را حس می کنند. هیچگاه سودهای پرداختی بانک ها حاصل کار و مشارکت واقعی در کار نبوده است.

مقداری کاغذهای خوش رنگ و آب که به شکل پول ملی چاپ می شود. پول هائی کثیف که در تمامی شریان ها و مویرگ های اقتصادی این کشور در جریان است و خواسته و ناخواسته همه مردم را آلوده کرده است. فاجعه ای که الان در حوزه اقتصاد ( و حتی بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی) با آن روبرو هستیم ماحصل این خیانت سیستم بانکی کشور است.

جهش های ناگهانی قیمت ها و شرایط مشابه امروز را تا کنون بارها تجربه کرده ایم. تمام دولت ها سعی کرده اند به نوعی نتایج افزایش نقدینگی، که نتیجه خلق پول های بدونه پشتوانه است را پنهان کنند اما پس از چند سال خواه ناخواه دچار یک فاجعه اقتصادی شده اند. بی لیاقتی و بی کفایتی مدیریت اقتصادی، تحریم ها، اسراف و ده ها عامل دیگر تنها سرعت و شدت این فاجعه را تغییر می دهند.

با آمریکا مذاکره کنید، برجام را اصلا بدون وجود طرف مقابل بپذیرید، موشک ها را نابود کنید و..و... تا زمانیکه سیستم ربوی بر نظام پولی کشور حاکم است اینگونه اتفاقات کاملا طبیعی است. حضرات مراجع تقلید خود به ما آموخته اید که حضرت حق تعالی با هیچ قومی عقد اخوت نبسته است. اگر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اید که چنانچه اسم حکومتی اسلامی باشد در آن صورت قبح ذاتی و اثر وضعی ربا در آن حکومت از بین می رود،

لطفا اعلام کنید ! تا کی به تذکر در کلاس درس بسنده می کنید؟ اگر این نظام آسیب ببیند دیگر کلاس درسی برای تذکر دادن نخواهد ماند. آقایان اقتصاددان در کدام کشور توسعه یافته و یا در حال توسعه ای اینگونه ربا و رباخواری قانونمند شده است؟ تا کی به دنبال x و y در فرمول های اقتصادی هستید اما سر بلند نمیکنید تا ببینید که این فرمول ها در چه جهتی به کار گرفته می شود؟ علمای معظم و اندیشمندان حوزه اقتصاد، مردم فهیم و نجیب ایران به خوبی می دانند که نظام پولی فعلی هم غیر شرعی است و هم با قوانین پولی و تجاری هیچ کجای دنیا مطابفت ندارد.

عوض شدن رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و حتی رئیس جمهور هم نتیجه را عوض نمی کند. نظام بانکی ربوی ما لشگر پلشت و فشلی است که می خواهد به جنگ با خدا برود. همیشه ترسیده ایم که با کاهش سود بانکی (حذف نزول) مردم سرمایه های خود را از سیستم بانکی خارج کنند و جهش قیمت در مسکن و ارز و... داشته باشیم. مگر این اتفاق را به تناوب نداشته ایم؟ مگر اوضاعی بدتر از وضع موجود هم متصور است؟ خدا میداند راهکارهای روشنی برای درمان این سرطان و طاعون اقتصادی وجود دارد فقط یک جو غیرت دینی و همت می خواهد.

دیدگاه کاربران

علی۴۷۹۹۳۷۰۷:۴۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۶
ربا برای زمانی بود که سکه طلا و نقره بین طرفین رد و بدل می شد. طلا و نقره ارزش ذاتی خودش را حفظ می کند. در نتیجه هر چه قرض بدهی باید پس بگیری و نه بیشتر. پول امروزی نوعی اعتبار است و در اثر تورم و بی ثباتی ارزش خود را از دست می دهد. چطور انتظار دارید اعتبار دهنده همانی را بگیرد که داده است؟ عقل این را قبول می کند؟ این همه کشور بهره بانکی می گیرند، کدام شان مشکلات اقتصادی ما را دارند؟ مشکل ما تورم است که ریشه آن جای دیگری است.
ناشناس۴۸۰۲۲۰۱۰:۴۰:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۶
دوست عزیز ظاهرا شما متوجه قضیه نشدی. سود بانکی علت تورمه، و نه معلول اون. به صورت دقیقتر کاهش ارزش پول، دقیقا به دلیل افزایش میزان پول در مقابل تولید ناخالص ملی اتفاق می‌افته. افزایش میزان پول هم توسط بانکها داره انجام میشه. یعنی اگه رشد اقتصادی کشور زیر 5 درصده ولی بانک 20 درصد سود میده، پس یعنی میزان پول موجود در کشور از میزان دارایی‌ها به تدریج بیشتر شده و قدرت معامله اون پایین میاد. یا به عبارت دیگه حجم پول موجود (نقدینگی) زیاد شده و ارزش پول (نسبت به بقیه چیزها) کاهش پیدا میکنه. تو کشورهای پیشرفته دنیا هم سود بانکی هست، ولی میزانش بسیار کمتر (دو سه درصد) و متناسب با رشد اقتصادی تنظیم میشه و به همین دلیل تورمشون هم خیلی کمتره.
ناشناس۴۸۰۷۳۰۱۴:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۶
کدوم کشور اینهمه بهره میگیره دوست عزیز بلد کفار از دید آقایان بیشترینشان 3%میگیرد تازه تو کشور ما 4%رو میگن قرض الخسنه خیلی از کشورها بایت سپرده نتنها سود نمیده مالیات هم ازت میگیره
ناشناس۴۸۰۷۳۳۱۴:۲۲:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۶
گرامی کمی در مورد بانکداری در کشورهای دیگر مطالعه کنید
ناشناس۴۷۹۹۳۹۰۷:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۶
وضع مملکت به خاطر همین رباخواری وبس
ناشناس۴۸۰۰۳۵۰۹:۰۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۶
تورم را به صفر برسانند و سود بانکی را صفر کنند یا کلا بانک ها را تعطیل کنند نویسنده این مطلب فرق پول و کالا را نمی داند. مطالب بالا در صورتی صحیح هست که تورم وگرانی وجود نداشته باشد. در این شرایط اقتصادی با گرانی ارز وسکه وطلا واجناس ارزش پول سپرده گذار به یک سوم کاهش یافته در واقع نه تنها به سپرده گذار سودی تعلق نگرفته بلکه خسارت وارد شده وضرر کرده ،الآن با اصل پول وسودش نمی تواند کالایی را که در ابتدا می تونسته بخرد.همین امروز بخرد چون گران شده است .و پولش را بانک و وام گیرندگان برده و خورده اند حالا بانک و وام گیرنده گان ربا خوار ونزول خوارند تا کی برای حمایت از تولید وصادرات و... می خواهند از جیب سپرده گذارن سرقت کنند و به تولید بدهند تا کارخانه دار و زن وبچه هایش لذتشو ببرند و دائم به سفرهای خارجی بروند.بانک 15 درصد به سپرده گذار سود داده اما سپرده گذار 60-70 درصد ضرر کرده حالا این ربا ونزول هست یا کلاهبرداری.
ناشناس۴۸۰۰۴۳۰۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۶
با سلام لطفا راهکار علمی و عملی با در نظر گرفتن تمامی جوانب بدهید. غر زدن مشکلی را حل نمی کند.
ناشناس۴۸۰۰۶۹۰۹:۱۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۶
این متن احساسی و غیر علمی است من نوعی که صد میلیون تومان در بانک مسکن گذاشتم تا وام بگیرم فرضا اگر دلار می خریدم دیگر نیازی به دریافت وام نداشتم پس در اصل این سودپولهایی که بانکها می دهند به اندازه نصف کاهش ارزش پول نیست فرموده نویسنده زمانی قابل اجرا است که تورم کنترل شود و گر نه تفکری به دور از واقعیات است
ناشناس۴۸۰۰۷۹۰۹:۲۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۶
هرکس پولشو بزاره بانک اشتباا هست هم ضرر می کنه هم ربا خوار محسوب میشه.
سیدرضا۴۸۰۰۸۴۰۹:۲۵:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۶
آقای‌رجب‌زاده‌،عجیب‌است‌که‌شماهم‌،به‌مانند‌گفتارعامه‌‌که‌ربا‌ونزول‌رابه‌صورت‌مترادف‌به‌کار‌می‌برند درکنارهم‌قرارداده‌اید‌وحال‌آن‌که‌ربا،به‌معنای‌زیادی‌ونزول‌به‌معنای‌کاهش‌،دولفظ‌ومعنای‌متضاددارند
محمد۴۸۰۱۰۷۰۹:۳۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۶
ببخشید که بانک ها دست ما بود و این وضع رو بوجود آوردیم .
ناشناس۴۸۰۱۳۱۰۹:۵۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۶
بانکها رو تعطیل کنید 80 درصد کسب . کار مردم رونق می گیرد
عباس از بندرعباس۴۸۰۱۵۶۱۰:۰۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۶
با سلام زیبنده نظام مثلا اسلامی این نظام بانکداری نیست گرچه در حال جنگ با خدا هستیم ولی امیدورایم از کرم خودش ما را ببخشاید
علی۴۸۰۱۶۸۱۰:۰۸:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۶
مطلب ارائه شده کاملا درست است و نیاز به بررسی دارد. اما صرفا جنبه عامیانه دارد. نوعی اعتراض و تذکر. هیچ جنبه حرفه ای در آن مشاهده نمی شود. مساله سود بانکی باید به صورت کاملا تخصصی بررسی و موشکافی شود. این که در چه صورت ربا است، راه حل آن چیست؟ چگونه مردم می توانند به سود دست یابند بدون ربا و مواردی از این قبیل. اگر نه همه مردم ایران می دانند که سود بانکی مشکل دار است و بیان مجدد آن به قول کامنت های بالا بیشتر جنبه غر زدن دارد مثلا می توانید با یک متخصص اقتصادی مصاحبه کنید در زمینه این که چگونه می توان از بورس اوراق بهادار سود کرد؟ سود حاصل از بورس کاملا حلال است و ناشی از تولید و اشتغال زایی است. این روزها هم بورس در حال سود دهی خیلی خوبی است علی رغم اوضاع نا به سامان اقتصادی. بنابراین لازم است که مردم هر چه بیشتر با بورس آشنا شوند. شما هر کجا که اسم بورس را می آوری همه می ترسند و می گویند سخت است و احتمال ضرر دارد.
ناشناس۴۸۰۵۲۶۱۲:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۶
ما یه بار رفتیم از پدیده سهام خریدیم برای هفت پشتمون بسه پولمون را خوردن دستمون به هیچ جا هم بند نیست
ناشناس۴۸۰۶۹۳۱۴:۰۵:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۶
بورس در حال دادن سود خوبی است!!!!!! اره نظر شما کارسناشیه خیلی هم کارشناسیه اگر پولی که در بورس داشتی پارسال رو طلا می خرید حالا دو برابر شده بود . در صورتی که اگر یک بورس باز حرفه ای بودی می تونستی پولتو دوبرابر کنی تازه مثل کسی می شدی که فقط طلا گرفته گذاشته کنار!!!! کجا بورس سود خوبی میده؟؟ لطفا با این نظرات کارشناسیتون از مردم عادی طعمه برای نوسان گرفتنتون در بورس استفاده نکنید. بورس جایی برای سود کردن افراد عادی نداره
ناشناس۴۸۰۳۴۷۱۱:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۶
خب حالا میگی چه گلی بگیریم روی سرمون، بریم پولمون رو از بانک بیرون بیاریم.بانک ها را درش را گل بگیرند.
توهم۴۸۰۷۴۲۱۴:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۶
در تورم 50% سود 15% ربا هست ؟ با این تورم کی پولش رو بدون سود داخل بانک میزاره !
احمد۴۸۱۰۹۵۱۸:۵۸:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۶
تا زمانیکه تولید صادرات محور بر مبنای مولفه های اقتصاد مقاومتی (ایجاد و توسعه صنایع کم انرژی بر و غیر وابسته به خارج از نظر مواد اولیه و دانش فنی و تکنولوژی ) به عنوان سیاست توسعه صنعتی تدوین و اجرایی نشود و تا زمانیکه مالیات سود تولید ۲۵ درصد و مالیات تجارتهای بی نام و نشان مشمول فرار مالیاتی شود متاسفانه اوضاع روز بروز بدتر خواهد شد نگاه کنید به ۴۰ سال پیش کره جنوبی و برزیل و هند و ترکیه و سنگاپور و مالزی و ...... ببینید چه کار کردند به خدا زیاد کار مشکلی نیست آنهم در مملکتی که اینهمه منابع خدادادی دارد در حالیکه آنها این منابع را هم نداشتند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین